Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många hektar?  (läst 10916 gånger)

Skogsola

  • Gäst
SV: Hur många hektar?
« Svar #20 skrivet: 10 jan-12 kl 12:43 »
 Det är med att räkna idealbonitet i kubik per hektar har man gått ifrån. Just därför att många översätter det i tillväxt rakt av. Så enkelt är det inte. Den verkliga tillväxten är oftast lägre men kan med intensiv skötsel ligga högre. Idealboniteten räknas också på ett snitt under en omloppstid.

Halte

  • Gäst
SV: Hur många hektar?
« Svar #21 skrivet: 10 jan-12 kl 13:05 »
Jag har c:a 8 hektar skog och en tillväxt på c:a 6 skogskubik/hektar om året enligt skogsbruksplanen.. Dvs gör man om det till "stjälpt mått" för brännved blir det c:a 100 kubik totalt i tillväxt om året.. Men då är det ju som Existens skrev även inräknat tillväxt på småplantor, sådant som inte går att ta till ved på iaf 20-30 år.
De senaste 4 åren har jag dock enbart tagit ut ved på ställen som inte omfattas av skogsbruksplanen, d.v.s. småområden i hagar, åkerholmar, åkerkanter. Totalt kanske jag plockat ut 100 kubik i stjälpt mått som inte ingått i skogsbruksplanen, och det står i.a.f. det dubbla kvar som man kan plocka ut.  Finns det en skogsbruksplan så ska man inte bara stirra sig blind på den, det finns oftast mycket brännved att blocka ut på marken som den inte omfattar.

Men jag säger som flera har sagt förut, det är väldigt svårt att säga hur många hektar som går åt.. Allt beror på ålder och tillväxt. Men jag tror att hur man än vänder och vrider på det så behöver man nog minst 4-5 hektar om man har vedpanna (vattenburen värme) om man ska kunna försörja sig med ved långsiktigt

Skogsola

  • Gäst
SV: Hur många hektar?
« Svar #22 skrivet: 10 jan-12 kl 13:07 »
wow! tack för alla svar!
men jag är lite förvirrad.... skulle ni då säga att det inte skulle vara nog med 5 HA skog för ett litet hus och liten familj?

tack igen!
kría

Utan att teoretisera för mycket så är fem hektar rätt så lagom till vedtag. Som Halte skriver så går det alltid att hitta nåra extra pinnar nånstans.

kríahlökk

  • Inlägg: 3
    • Övriga världen
SV: Hur många hektar?
« Svar #23 skrivet: 10 jan-12 kl 17:38 »
Förstår att det blir förvirrande med all information.. :) Det går inte helt lätt att säga, det beror precis på vad det är för skog du har. Om vi räknar med en bonitet på 7, så skulle det alltså teoretiskt gå att ta ut 35 kubik per år, och det räcker ju för att värma ett hus.
Men även om det räcker i några år, så betyder det ju att marken så småningom mer består av småplantor och träd, och då har du fortfarande tillväxt, men inte som du kan elda.

Men har du en halvgammal skog med mycket löv i som växer snabbt, då kan du plocka ut ved i rätt många år framåt, jämfört med om skogen nu består av enstaka jättegamla och stora granar/tallar.

Förstår du skillnaden?

Ja, absolut. tack så mkt! :)
och tack alla ni andra som svara på min fråga!

kv,
kría

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Hur många hektar?
« Svar #24 skrivet: 10 jan-12 kl 17:58 »
Ett räkneexempel:

100000 kr/ha
5 % ränta
5000 kr/år
bonitet 7-8 m3/ha/år (räkna försiktigt med 7)
5000/7 = 714 kr/m3 bara i räntor

Och då står veden kvar i skogen. Att köpa skog för att få egen ved verkar inte vara särskilt lönsamt.



Förmodar du är markägare med mark till salu, 100.000 per ha!!?
ursäkta om jag låter otrevlig, men ingår guldgruvan med marken då eller ligger marken i gyllenskalps trädgård?
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Huggorm

  • Gäst
SV: Hur många hektar?
« Svar #25 skrivet: 10 jan-12 kl 18:01 »

Förmodar du är markägare med mark till salu, 100.000 per ha!!?
ursäkta om jag låter otrevlig, men ingår guldgruvan med marken då eller ligger marken i gyllenskalps trädgård?
Köper man enstaka hektar med skog på så tror jag det blir svårt att få det billigare, åtminstone i södra Sverige

Halte

  • Gäst
SV: Hur många hektar?
« Svar #26 skrivet: 10 jan-12 kl 19:47 »

Förmodar du är markägare med mark till salu, 100.000 per ha!!?
ursäkta om jag låter otrevlig, men ingår guldgruvan med marken då eller ligger marken i gyllenskalps trädgård?
Hehe.. Nä du. Här omkring går även 140 hektarsskogar för 100 000 per hektar, och då är det inte ens slutavverkningsskog..
Tillgång och efterfrågan.. Och utbudet av folk med stor vinst att placera och säkra..

mclaeson

  • Inlägg: 285
  • helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Hur många hektar?
« Svar #27 skrivet: 10 jan-12 kl 19:50 »

Förmodar du är markägare med mark till salu, 100.000 per ha!!?
ursäkta om jag låter otrevlig, men ingår guldgruvan med marken då eller ligger marken i gyllenskalps trädgård?

Det är ju normalpris iaf i sydöstra Jönköpings län...
Varför så otrevlig när du inte har koll??

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Hur många hektar?
« Svar #28 skrivet: 11 jan-12 kl 09:37 »
Vi klarar väl på ca2.5 hektar.
Med en vedspis och en modern kronspis som är mycket effektiv så går det inte åt så mycket ved
Kanske ca  10kubik en kall vinter




Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Hur många hektar?
« Svar #29 skrivet: 14 jan-12 kl 10:05 »

Förmodar du är markägare med mark till salu, 100.000 per ha!!?
ursäkta om jag låter otrevlig, men ingår guldgruvan med marken då eller ligger marken i gyllenskalps trädgård?
Skulle en markägare runt där jag bor sälja skogsmark för 100 000:- så skulle jag slå till direkt.
För det skulle räknas som ett klipp. Speciellt om det ligger efter dom större vägarna.

Styckar jag bort en tomt så får jag 200 000:- för 1200 kvadratmeter.

Dom mesta som köper småmarker här skall ha den för att sälja ved kluven ved.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Hur många hektar?
« Svar #30 skrivet: 15 jan-12 kl 00:18 »
Skulle en markägare runt där jag bor sälja skogsmark för 100 000:- så skulle jag slå till direkt.
För det skulle räknas som ett klipp. Speciellt om det ligger efter dom större vägarna.
Styckar jag bort en tomt så får jag 200 000:- för 1200 kvadratmeter.

Har nu ingen koll på vad skog kostar i Närke men man kan i allmänhet inte jämföra priser på tomtmark och skog. På tomter finns oftast både tillfartsvägar, förhandsbesked om eller rent av färdigt bygglov, el i närheten eventuellt VA med, bara att sätta igång med schaktaren för husgrunden. Skog kan då vara precis vad som helst var som helst, utan möjlighet att bebyggas et.c.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

javill

  • Inlägg: 11423
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur många hektar?
« Svar #31 skrivet: 21 jan-12 kl 16:35 »
wow! tack för alla svar!
men jag är lite förvirrad.... skulle ni då säga att det inte skulle vara nog med 5 HA skog för ett litet hus och liten familj?

tack igen!
kría

Jag skulle räkna med ytterligare 4-5 ha för djuren ni planerar att ha. Fast då åker och betesmark.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 5 användare
tuslus, von tratt, ärt, Svarthönan, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser