Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Forumet är segt  (läst 12071 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Forumet är segt
« Svar #20 skrivet: 05 jan-12 kl 10:17 »
Nej, när jag har problem så är det inte när jag klickar posta, utan det snurrar och snurrar i en evighet, sedan kommer ev ett felmeddelande, man måste klicka back, och meddelandet är borta. Detta gäller när jag använder firefox, med chrome går det bra, då är texten kvar när jag klickar back.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 05 jan-12 kl 10:28 »
Med Firefox har jag inte lyckats gå tillbaka och hitta texten igen, om det knasar vid postningen. Med ie7 brukar det kunna funka, då kommer det ju däremot upp en text att man redan postat meddelandet...*nej lille vän, det har jag inte, tro mig, jag vet* och då kan man ju passa på att kopiera texten innan man går tillbaka till tråden för att åter posta sitt inlägg.
I Firefox försvinner den helt, och det är ju inte så jättekul om det är ett långt meddelande man trixat länge med
( andra meddelanden är ju lika bra att dom aldrig kommit fram ) :-)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 05 jan-12 kl 12:11 »
Det verkar bli överbelastning mot databasen i mellanåt.. Antalet db-kopplingar verkar nås och då dyker det där felmeddelandet upp.

Instämmer i Haltes analys.

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #23 skrivet: 05 jan-12 kl 13:39 »
Nu fick jag det korta svaret:
Citera
Hej

Jag rekommenderar dig att försöka optimera och möjligen rensa lite i databasen. Vad jag ser så är den väldigt stor.

MVH Mari

Kan det stämma med era slutsatser?

Halte

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 05 jan-12 kl 14:43 »
Ja det kan ju helt klart vara en anledning.. Frågan är vad de menar med "väldigt stor". Rensa i databasen är väl knappast aktuellt. Optimera den vet jag inte om det kan hjälpa, men det kan det ju helt klart göra.

Existens?

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 05 jan-12 kl 14:49 »
Hur rensar man i en databas på ett forum? Börjar kapa ner trådar och plocka bort foton??

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #26 skrivet: 05 jan-12 kl 15:15 »
Jag fick länken http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/optimization.html
men har inte tid att kolla på det. Forumprogramvaran har en funktion för att "Optimera databasen för att lösa fragmenteringsproblem och förbättra hastigheten." och jag gissar att den gör det som behövs. Dock, vi hade den på schema en gång i veckan tidigare och varje gång så gick en viss tabell sönder så att forumet inte funkade. Därför vågar jag mig inte på att köra uppgiften nu när jag har fullt upp med nästa nr av tidningen.

Det kan vara en bugg som gjorde att optimeringen inte funkande, och att det är åtgärdat i den nya versionen som är släppt nu (men inte installerad).

Huggorm

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 05 jan-12 kl 15:42 »
Så bråttom är det inte, vi kan absolut vänta till du har tid

Huggorm

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 21 mar-12 kl 21:35 »
Jag vill absolut inte tjata, utan påminner bara lite försiktigt om att det fortfarande ofta krånglar

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #29 skrivet: 22 mar-12 kl 06:10 »
Jag hade en kille som skulle hjälpa till att uppgradera forumet i förra veckan men det blev inte gjort och nu får jag inte tag i honom... :-\

andtol

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 26 mar-12 kl 17:41 »
Något man kan hjälpa till med kanske?

En bra backup brukar vara en bra start. :)

Är det en egen server eller delar vi med andra?

SoloQwist

• -
« Svar #31 skrivet: 26 mar-12 kl 18:40 »
Nu har servern varit busy så många gånger idag så den vanliga texten i "rullistan" www.alternativ.nu har bytts ut mot "Connection problems". Å det kommer att stå där tills jag rensar datorn nästa gång.  :-\
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

anders50

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 29 mar-12 kl 23:54 »
Seegt som vanligt! Det tog säkert 30 sek innan svarsrutan kom upp nu så jag kunde skriva!  Innan dess så var det "Connection problems" som vanligt några gånger då man försöker sig på nåt här.

Värst är detta på kvällarna. Alla andra forum fungerar snabbt och min dator är ok, ADSL 8,3 Mbit

Hoppas detta går iväg nu och att det inte som vanligt blir "Connection problems" och inlägget försvinner.

(fast jag har lärt mig att alltid kopiera inlägg och pm nu innan jag skickar)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #33 skrivet: 30 mar-12 kl 00:15 »

Något man kan hjälpa till med kanske?

En bra backup brukar vara en bra start. :)

Är det en egen server eller delar vi med andra?

Jag är inte så slängd på forummjukvara men har lite aning om databaser. Kan försöka bidra om det behövs.

Forumet är ju inte så himla stort jämfört med en del andra så det borde ju gå att fixa. Tycker det är ett lite skumt meddelande, "connection problem", är det att vi har begränsat antal kopplingar till databasen och för många användare borde det ju gå att vrida upp den parametern en bit och därmed lösa problemet.

Är det att databasen inte hinner med låter en optimering eller omindexering vettigt (men lite farligt med omindexering) eller rent av kolla om rätt index är satta. Mängden data är ju gissningsvis inte så farlig och lasten borde inte heller vara för tung, måste vara något konfigurationsproblem.

/Jens

Edit: Lagras bilder och liknande i databasen eller i filsystemet? Ligger de i databasen kan man ju vara lite drastisk och radera alla bilder som är äldre än ett år t.ex., då får man ju ned storleken rätt rejält. Om nu det skulle vara problemet. Verkar dock inte rimligt, hur stor är DBn? Under 5 GB så är det ingenting - inte för databasmjukvaran, då måste det vara något annat.
« Senast ändrad: 30 mar-12 kl 00:24 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #34 skrivet: 30 mar-12 kl 07:36 »
Nu är vi på gång med uppdateringen. Inte säkert att det löser problemen men vi har fått en ny kunnig medhjälpare som tittar på det :)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #35 skrivet: 30 mar-12 kl 10:26 »
vi har fått en ny kunnig medhjälpare som tittar på det :)

I lägen som detta saknar jag en "tumme upp-ikon".  :)

/Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

anders50

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 12 apr-12 kl 22:04 »
Nu är vi på gång med uppdateringen. Inte säkert att det löser problemen men vi har fått en ny kunnig medhjälpare som tittar på det :)

Då kom jag äntligen fram!   

Hittar den kunnige något?  För nu är det segt, och Connection problems!

Huggorm

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 04 maj-12 kl 23:49 »
Ikväll har det fungerat extremt dåligt  :-\

Misse

• nr 9424
« Svar #38 skrivet: 03 jun-12 kl 12:42 »
Ikväll har det fungerat extremt dåligt  :-\
Tycker det har varit så länge nu, iaf en månad eller nåt.  När jag skriver ett inlägg, kort eller långt, med eller utan bild,  så tar det ofta flera minuter innan det går iväg.  Eller så kommer det upp en konstig ruta där det står 500 nånting, då backar jag och skickar igen. Och igen. 
Ibland är det totalt bomstopp, då har det ofta funkat när jag öppnat en ny flik och skrivit alternativ.nu där och sen klickat vidare till önskade ämnet och ''svara'' och postat samma kopierade igen.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #39 skrivet: 18 feb-13 kl 22:25 »
Ikväll är forumet segt som klister för mig. Är det fler som upplever samma eller är det nätverket här hemma som segar?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser