Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  IP-klass på lysrörsarmaturer i verkstad på gården?  (läst 7489 gånger)

Rosten

• Närke
IP-klass på lysrörsarmaturer i verkstad på gården?
« skrivet: 25 dec-11 kl 17:01 »
Bygger ut garaget och det börjar bli dax att köpa in lysrörsarmaturer.
Vad krävs det för IP-klass på lysrörsarmaturer om man vill kunna svetsa och slipa.
(det finns inget vatten i verkstaden.)

mrlynx

• Västerbotten
SV: IP-klass på lysrörsarmaturer i verkstad på gården?
« Svar #1 skrivet: 25 dec-11 kl 20:22 »
Egentligen ska det klara sig med IP44T men IP65 kan vara billigare än IP44.
tex har Jula 2x36w IP65 för 169kr nu.

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 25 dec-11 kl 22:13 »
Egentligen ska det klara sig med IP44T men IP65 kan vara billigare än IP44.
tex har Jula 2x36w IP65 för 169kr nu.
Du Jula är en av mina hovleverantörer så var det just deras pris just nu som lockade. ;D

Alternativet hade varit begagnade på Blocket ifall det inte är så sort IP-krav.

mrlynx

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 26 dec-11 kl 19:43 »
Nackdelen med Julas armaturer är att det är vanlig glimtändning och inte HF.
Men det kan man inte förvänta sig i den prisklassen.
Tips köp själva lysrören någon annanstans för deras lysrör suger.
Sist jag köpte lysrör där var det ett som inte fungerade alls och det andra tar lång tid på sig innan det blir varmt och man får fullt ljusutbyte. Speciellt om det är kallt utrymme där dom ska sitta.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 26 dec-11 kl 19:51 »
Var köper man billigaste armaturer med HF-don då, för glimtändare suger och kommer bli förbjudet framöver.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

andtol

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 dec-11 kl 21:00 »
Jag fyller på: vad ska man köpa för lysrör för loftet på ladan?

Jag har en armatur som det krävs en 60 W-lampa för att det ska lysa ordentligt men det går inte in en lågenergilampa. Så jag behöver en ny armatur. 2 x 2x18 W skulle sitta som en smäck!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 26 dec-11 kl 21:10 »

Jag har en armatur som det krävs en 60 W-lampa för att det ska lysa ordentligt men det går inte in en lågenergilampa. Så jag behöver en ny armatur. 2 x 2x18 W skulle sitta som en smäck!

Akta er som faen för halvdåliga lysrörsamaturer! För 25 år sen höll det på att ta fyr i garaget, för ett år sen brann köket här. Finns grejer i en sån armatur som kan börja koka och så tänder det i det som armaturen sitter skruvad i eller i "böset" som ligger ovanpå. :o Fast i köket måste det varit något glappkontakt av vanligt slag.

Finns mer än IP-klass att fundera över.

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 dec-11 kl 21:18 »
Jag har en armatur som det krävs en 60 W-lampa för att det ska lysa ordentligt men det går inte in en lågenergilampa.

Det finns ju såna där spiralformade lågenergilampor som är väldigt kompakta, går det inte i en sån?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 26 dec-11 kl 21:23 »
Det finns ju såna där spiralformade lågenergilampor som är väldigt kompakta, går det inte i en sån?

Eller en lång-smal kupa från Rosdala Glasbruk? Samma gänga som till de opalvita kloten.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Defender

« Svar #9 skrivet: 03 jan-12 kl 14:32 »

Du skall ha en armatur som är ip54 samt att den skall vara d-märkt (anger att yttertemp på den inte överstiger 90grader) den skall också vara f-märkt (godkänd för montage på brännbart material). Om det är med hf don så skall den vara utrustad med säkerhetsglimtändare.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 03 jan-12 kl 17:20 »
Var köper man billigaste armaturer med HF-don då, för glimtändare suger och kommer bli förbjudet framöver.

Jula hade ett tillfälligt parti bra och billiga sådana, dock inte med någon vidare IP-klass, för några år sedan. Jag satte upp fyra sådana som fick ersätta gamla dåliga armaturer i garaget och de har skött sig utmärkt. Rätt intressant att HF-donet överhuvudtaget inte blir varmt ens efter flera timmar drift, jämfört med hur stor förlusteffekten är i en vanlig lysrörsreaktor.

Jag skulle tro att bästa inköpskällan för armaturer med HF-don är någon av de stora elgrossisterna om man har möjlighet att handla via en bulvan som har bra rabatter där.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 03 jan-12 kl 17:29 »
Akta er som faen för halvdåliga lysrörsamaturer! För 25 år sen höll det på att ta fyr i garaget, för ett år sen brann köket här. Finns grejer i en sån armatur som kan börja koka och så tänder det i det som armaturen sitter skruvad i eller i "böset" som ligger ovanpå. :o Fast i köket måste det varit något glappkontakt av vanligt slag.

Finns mer än IP-klass att fundera över.

En mycket vanlig brandorsak (förutom glimtändare) är den avstörningskondensator som sitter mellan fas och nolla i anslutningsplinten till vissa armaturer. En del sådana kondensatorer har egenheten att plasthöljet spricker med åren och sedan kan innanmätet dra åt sig fukt varvid isolationen försämras och så småningom räcker värmeutvecklingen för att kondensatorn ska fatta eld. Risken är störst på armaturer som sitter i kall och fuktig miljö och sällan används, om de är igång dagligen räcker de normala förlusterna i kondensatorn för att den ska hålla sig torr. Om man inte bryr sig om radiostörningar (har långt till grannar och inte själv lyssnar på mellanvåg eller kortvåg) så är det enklast att klippa bort misstänkta avstörningskondensatorer.
En gång har jag sett med egna ögon hur en sån där kondensator tog eld. Lysrörsarmaturen satt i en bygdegård som vanligtvis var kallställd på vintrarna. Efter att lyset hade varit tänt någon timme small det till och det bolmade vit rök ur båda kortändarna av kondensatorn. Någon slog av strömmen omedelbart, då upphörde rökutvecklingen men istället började den brinna med öppen låga. Tack vare att armaturen saknade kåpa var det lätt att släcka med en blöt skurmopp. Men det där hade naturligtvis lätt kunnat orsaka brand om det hade funnits lättantändliga saker under armaturen.

I enstaka fall har också reaktorer (drosslar) gått varma och orsakat brand.

Det är också vanligt att plastisoleringen i kablar, kopplingsplintar och socklar för lysrör och glimtändare åldras pga värme och UV-ljus från lysrören så att den blir spröd och faller sönder med tiden. Om man köper nya armaturer är det en fördel om sådana saker är skyddade mot direkt ljus.

Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 2 användare (1 dolda)
imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser