Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elförbrukning äldre tvättmaskin  (läst 20434 gånger)

timjan86

• Västergötland
Elförbrukning äldre tvättmaskin
« skrivet: 24 nov-11 kl 16:02 »
Hej

Har en gammal tvättmaskin som jag använder till arbetskläder, stallkläder och annat som är fullt i "bös" och nu vill en vän till mig tvätta sina hästsaker i maskinen några gånger i månaden och jag vill ju inte att hon ska betala för mer än hon använder.
Så jag undrar vad elförbrukningen och i och för sig även vattenförbrukningen på en gammal maskin skulle kunna vara? Till saken hör att den har ett specialutformat eluttag så jag kan inte sätta i en förbrukningsmätare för elen...
Modellen är en Cylinda 11003 Special (åldern okänd, har bott minst tre pers i huset innan mig som använt den).
Har försökt med att leta på internet men hittar ingen info så jag undrar om någon har erfarenhetstal eller vet någon bra sida?
Tacksam för hjälp.
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Elförbrukning äldre tvättmaskin
« Svar #1 skrivet: 24 nov-11 kl 16:24 »
För cylinda 11004 finns det tabel i bruksanvisningen på cylindas hemsida http://www.cylinda.se/Bruksanvisningar/Tvättmaskiner/Tvättmaskin%2011004.pdf

Antar att de liknar varandra men kika i den bruksanvisningen och jämför med din maskin.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 nov-11 kl 16:37 »
Detta är nog helt fel, men kanske bättre än inget:

Hittade  siffran -44 %  mellan tvättmaskin 1990 2008 här: http://www.bosch-home.se/Files/Bosch/Se/sv/campaign/greentechnology/Premiepdf_SVE2.pdf

Hittade siffran 1.05 kWh/tvätt för en 2011 års maskin här: http://www.pricerunner.se/pi/14-2643343/Tvaettmaskiner/Bosch-WAQ28360FF-produktinformation

Vilket väl skulle vara 1.87 kWh/tvätt, för enkelhetens skull rundar vi upp det till 2 kWh.

Sen beror det ju vad nätbedragarna -fölåt ditt elbolag- skinnar dig på, plockar nått ur luften säg 1.50 kr/kWh då blir det 3 spänn tvätten .

(Man kan konstatera att man ska tvätta rätt rejält för att räkna hem att byte av en fungerande maskin)

timjan86

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 nov-11 kl 16:44 »

Sen beror det ju vad nätbedragarna -fölåt ditt elbolag- skinnar dig på, plockar nått ur luften säg 1.50 kr/kWh då blir det 3 spänn tvätten .

Jag har inget problem med nätbedragarna, har samma pris året runt via min hyresvärd som har flera stora fastigheter som går på samma räkning. Betalar alltså inga fasta avgifter utan bara en (riktigt låg) summa per kWh ;)

Men då borde jag kunna räkna med ca 2 kWh/tvätt. Tack för hjälpen :)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #4 skrivet: 24 nov-11 kl 16:49 »
Kan inte vara mer än några kronor per tvätt; dessutom är det inte bättre med tjänster och gentjänster vänner emellan?

du har hästar och hon/han kan hästar: så skulle jag göra iallafall:  :)

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 nov-11 kl 16:51 »
Kan inte vara mer än några kronor per tvätt; dessutom är det inte bättre med tjänster och gentjänster vänner emellan?

du har hästar och hon/han kan hästar: så skulle jag göra iallafall:  :)

Nu öppnade du dammluckan för att tråden byter riktning... :)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #6 skrivet: 24 nov-11 kl 17:20 »
Nu öppnade du dammluckan för att tråden byter riktning... :)

Flåt!!! :-[ Men så gör vi hundägare...

timjan86

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 24 nov-11 kl 17:20 »
Visst, men jag har inga egna hästar utan rider hennes, hjälper till i stallet med allt möjligt från stängselbyggen till att köra transport o.s.v. Ska jag ta hem hennes tvätt och tvätta den åt henne vill jag allt att det ska vara uppgjort innan hur vi ska göra så att det inte blir något tjafs senare, kostar det så lite så behöver hon ju inte ge mig betalt i enkronor utan man kan ta det när det blivit något och visst kan det kvittas i andra saker än pengar, men vi måste veta vad tvätten kostar innan vi kan värdera något alls :)

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 nov-11 kl 17:27 »
Nu är det ju uppvärmningen av vattnet som drar ström..... ::)

timjan86

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 24 nov-11 kl 17:34 »
Hm... Man kanske skulle hitta någon med en liknande maskin i närområdet som förhoppningsvis har normal sladd och mäta (her en sån där man sätter i eluttaget som visar strömförbrukning)? Då borde man väl få med även förbrukningen för att värma vattnet?

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 nov-11 kl 19:43 »
Vattnet ska ju värmas upp också.

Ja? Hur tänker du nu?

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 nov-11 kl 22:31 »
Spelar det roll???
Det kostar ju vad det kostar.
Sen går ju maskinen oavsett vatten. Kallt eller varmt.
Hm... Man kanske skulle hitta någon med en liknande maskin i närområdet som förhoppningsvis har normal sladd och mäta (her en sån där man sätter i eluttaget som visar strömförbrukning)? Då borde man väl få med även förbrukningen för att värma vattnet?
Ring en elfirma.
Eller fråga Existens... ;)

Jag förstår inte hur ni tänker...?

Alltså...80-90% av den energin en tvättmaskin förbrukar under en tvätt, går åt till att värma vattnet.
Resterande pyttelilla del går åt för att driva trumman runt.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #12 skrivet: 24 nov-11 kl 22:44 »
En äldre tvättmaskin bränner cirka 1,5-3 kWh på värmen och cirka 0,3kWh på motorn.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 24 nov-11 kl 22:50 »
Jag håller med Lena i fjollträsk: ca 2 kWh á 1,50kr = 3kr tvätten.
Vattnet värms ju maskinen så det ingår ju i den kostnaden

anders50

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 24 nov-11 kl 23:30 »
Äh...ta en 5:a för varje tvätt!  Det blir ju slitage på maskinen också och så behövs det kanske lyse i tvättstugan och annat slitage där!    ::)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #15 skrivet: 24 nov-11 kl 23:47 »
Tänk på att man som regel tvättar i lägre temperatur numera än förr, i och med att moderna tvättmedel inte kräver så hög temperatur. Det innebär ju att även en gammaldags tvättmaskin får lägre energiförbrukning per tvätt idag än vad som ansågs normalt för 25 eller 50 år sedan.
Ända fram till 80-talet använde man alltid 95 °C för vittvätt - den blev helt enkelt inte ren vid lägre temperatur med den tidens tvättmedel. Och jag har en känsla av att det var vittvätten som ansågs som det normala tvättprogram som maskiner skulle testas med.

Existens?

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 25 nov-11 kl 09:17 »
Jag tänker att man inte behöver citera ihjäl sig. Folk är väl inte tröga?
 Tala om vad det kostar istället för att tjafsa så in i norden.

Tycker jag har försökt att tala om hur det hänger ihop, men vill man inte förstå, så vill man inte, tydligen.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 25 nov-11 kl 09:39 »
Det måste vara väldigt marginell skillnad i driftkostnaden på en gammal och en ny tvättmaskin eftersom vattenuppvärmningen står för den största delen av energiförbrukningen. Och fysikens lagar har man inte lyckats häva dom sista årtiondena, så det går åt lika många watt idag som för 40 år sedan för att värma en viss mängd vatten.

Den stora kostnaden i sammanhanget måste ju vara det arbete som du själv utför när du skall tvätta hennes tvätt. Kostnaden för driften av tvättmaskinen är ju bara på marginalen...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #18 skrivet: 25 nov-11 kl 12:12 »
En modern maskin använder mindre varmvatten och gör fler rundar med kallvatten.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

timjan86

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 26 nov-11 kl 13:54 »
Jag har ingen aning om hur en tvättmaskin fungerar... Bara hur man använder den...
Värms vattnet i maskinen? Tas den energin från eluttaget? I så fall borde man kunna mäta där?
Eller tar den från mitt "vanliga" varmvatten?
Maskinen fungerar bara på 30 grader och tvätt utan förtvätt, annars låser den sig i slutet av programmet. Blir det mindre dyrt att värma till 30 grader? Känns ju som logiskt att det borde vara så men tänkte att det är vettigare att fråga...

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser