Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elförbrukning äldre tvättmaskin  (läst 20393 gånger)

Heddan76

• Norrbotten
SV: Elförbrukning äldre tvättmaskin
« Svar #40 skrivet: 28 nov-11 kl 08:51 »
Någotsånär moderna tvättmaskiner (sent 90-tal och framåt) använder ofta mindre vattenmängd än normalt vid ekonomiprogrammet men kör istället desto längre tid för att det ska bli någotsånär rent ändå. Det fungerar bra om tvätten inte är så hårt smutsad och i all synnerhet är det lämpligt att använda ett sådant ekonomiprogram om man måste tvätta fastän man inte kan fylla maskinen helt.

Men man ska passa sig för ekonomiprogram på äldre maskiner. Åtminstone Philips/Whirlpool från 80-talet sänker helt enkelt temperaturen i ekonomiläge, så att den tvättar i 10-20 grader kallare vatten än man tror att man har ställt in på termostaten.

När det gäller tvättmedelsdosering så är det viktigt att hålla reda på hur mjukt eller hårt vattnet är. Ju mjukare vatten desto mindre tvättmedel behövs.
Om man inte ska tvätta med förtvätt så är det bättre att lägga tvättmedlet direkt i trumman (eller ovanpå innertrumman om maskinen är toppmatad) än att använda tvättmedelsfacket, då slipper man att tvättmedelsfack och vattenintag gror igen av hopbakat gammalt tvättmedel.
Använd ALDRIG sköljmedel om inte vattnet är extremt hårt. Den som en gång har plockat isär en gammal tvättmaskin och sett vad som bor i sköljmedelsbehållaren brukar omedelbart sluta använda sköljmedel...
Killen jag refererade till hade en i princip ny maskin och det stod ingenstans att ekonomiprogrammet skulle använda nästan 20 grader lägre temperatur än vad termostatvredet var inställt på. Tillverkaren hävdade först att killen använde fel metod och utrustning vid mätningen men när han berättade att detta var hans jobb att mäta och logga temperaturer så kröp tillverkaren till korset och erkände hur de fuskar med temperaturen för att få ner energiförbrukningen.

Ang. tvättmedelsdoseringen så är det för mig självklart att utgå från hur hårt vatten man har. Och fortfarande går det mycket bra att minska till under halva doseringen...enligt vårat tvättmedel skall vi använda 95ml till 7kg tvätt. Idag använder vi ett mått som bara rymmer 50ml och detta fyller jag bara till hälften, alltså 25ml. Och maskinen tvättar fortfarande lika rent.
Sköljmedlet har vi helt slutat med, det gör mest skada idag med alla microfiberkläder(eller vad det nu heter) som finns. Det var väl på 80-talet som sköljmedlet hade ett existensberättigande med alla material som blev väldigt statiska. Men idag är materialen bättre så då behövs det inte längre.

Men tipset med att lägga tvättmedlet direkt i trumman skall jag prova, skönt att slippa rengöra det där äckliga tvättmedelsfacket jämt och ständigt...
« Senast ändrad: 28 nov-11 kl 08:56 av Heddan76 »

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #41 skrivet: 28 nov-11 kl 09:05 »
Ang energibesparingen att byta gamla vitvaror...
Min föräldrar hade kyl och frys från tidigt 70-tal, de var så otäta så de orkade knappt hålla kylan sommartid. Vi loggade energiförbrukningen på dessa under en längre tid och det skulle ta över 10-år innan dom hade sparat in att köpa nya. Och då räknade vi på de mest energisnåla som fanns att köpa på marknaden då.
Nu köpte dom ny kyl och frys i alla fall efter något år eftersom de inte riktigt höll temperaturen under sommaren...
Men att byta i förtid är bortkastat...

Existens?

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 28 nov-11 kl 09:10 »
Om det är så att ekonomiprogrammen går ut på att tvätta vid 10-20 grader lägre temp än man ställt in, så är det ju ren bluff och något man definitivt ska ta reda på när man köper en maskin..
Är det så så kan man ju pruta nån tusenlapp sen... ;)

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #43 skrivet: 28 nov-11 kl 09:28 »
Tycker jag också, men den här killen lyckades då inte få någon kompensation för detta.

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
« Svar #44 skrivet: 28 nov-11 kl 09:36 »
Har inte läst hela tråden (men det mesta :D) - har en fråga och ursäktar om den redan är ställd.

Om det är så att det mesta av energin går åt till att värma vattnet, kan man då inte koppla tvättmaskinen till varmvattenkranen istället?

Eller ha en 'växlare' så man kunde koppla på varmvatten till 60 och 90, och kallt till lägre temperaturer? (Eller kanske en mix inställning, så det kom ljummet vatten?)

Beroende på hur varmvattnet värms, kan det ju vara mer energisnålt?
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Existens?

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 28 nov-11 kl 09:43 »
Jo, jag har min diskmaskin kopplad till varmvattnet, då blir det ju mycket snabbare disk.

problemet med tvättmaskinen är ju att man ofta tvättar vid 40 grader, och har ett varmvatten som tidvis håller kanske 80 grader.. så då måste det till en shunt på maskinen som blandar kallt och varmt.

Sen har jag ett annat problem och det är att det finns en hel del järn i vattnet och det lägger sig i varmvattenberedaren, så den är känslig för att ta vatten stötvis, som en tvättmaskin gör, då blir det väldigt brunt vatten.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #46 skrivet: 28 nov-11 kl 09:47 »
Det finns ingen ekonomisk vinst att koppla till varmvattnet, även om man har en värmepump som tillverkar varmvattnet till 1/3-del av kostnaden. Eftersom de flesta vattenfyllningar skall ske med kallvatten.

Dessutom blir tvättresultatet sämre eftersom vissa sköljningar skall ske med kallt vatten, undrar om inte förtvätten även sker med kallt vatten för att inte bränna fast viss smuts. Här får någon rätta mig om jag har fel...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 28 nov-11 kl 10:26 »
Vissa tvättmaskiner är avsedda att kopplas till både varmt och kallt vatten.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #48 skrivet: 28 nov-11 kl 10:34 »
Sant, men de är få och kostar oftast oförsvarligt mycket. Om det är någon här som kan rekommendera en som inte är oförsvarbart dyr så är jag mycket intresserad. Då menar jag inte att de måste vara billiga, men de får inte kosta så mycket mera än en motsvarande med bara kallvattenintag så att det inte lönar sig.
« Senast ändrad: 28 nov-11 kl 10:36 av Heddan76 »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #49 skrivet: 28 nov-11 kl 10:54 »
Sant, men de är få och kostar oftast oförsvarligt mycket. Om det är någon här som kan rekommendera en som inte är oförsvarbart dyr så är jag mycket intresserad. Då menar jag inte att de måste vara billiga, men de får inte kosta så mycket mera än en motsvarande med bara kallvattenintag så att det inte lönar sig.

Min wascator har både kall och varmvattenintag, i övrigt vill den ha 16A trefas, betonggolv och ett 110mm avlopp. Vad den kostade ny har jag ingen aning om.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #50 skrivet: 28 nov-11 kl 11:01 »
Jo det kanske är vettigaste alternativet att gå på en begagnad Wascator. De lär ju hålla i evighet i ett vanligt hushåll...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 28 nov-11 kl 11:02 »
Kollade lite vad som finns av nya konsumentprodukter och hittade en maskin i Askos sortiment. Den kostar 2000 kronor mer än samma modell med bara kallvattenanslutning. Det kan väl vara försvarbart om man tvättar mycket och har något elfritt sätt att producera varmvatten.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #52 skrivet: 28 nov-11 kl 11:16 »
När jag för något år sedan letade efter maskin så vet jag att Askos maskin kom upp som ett av få alternativ. Men av någon anledning fick jag kalla fötter när det gällde Asko, men jag kommer inte riktigt ihåg vad det berodde på...undrar om det inte var något test jag läste där deras uppgifter inte stämde för fem öre med vad testresultaten visade...typ att de skulle vara energisnålast på pappret men i verkligheten var de bland de sämsta...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #53 skrivet: 28 nov-11 kl 12:02 »
Jag har sett Asko diskmaskiner på 2 ställen, de har inte imponerat alls.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #54 skrivet: 28 nov-11 kl 12:22 »
Asko försöker ju ingjuta att det är svensk genuin kvalité, men den uppfattning jag har kunnat läsa mig till är att det mest bara är på pappret de är bra. De verkar mest vara dyra och sämre...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 28 nov-11 kl 13:24 »
Asko tillverkar väl inte ens alla maskiner i Sverige.

Miele har också maskiner med separat varm- och kallvattenanslutning, ser jag.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #56 skrivet: 28 nov-11 kl 14:09 »
Söker man på prisjakt så har Asko, Cylinda, Candy, Electrolux, Miele, Siemens och Whirlpool varsin maskin med anslutning för varmvatten. Men jag undrar om inte detta är fel i flera av fallen för när jag går in på t.ex. Whirlpools hemsida står det ingenting om att den maskinen skulle ha både varm och kallvatten anslutning. Däremot så verkar Cylindas vara riktigt intressant, hyffsat pris också, helt klart en kandidat vid köp av nästa tvättmaskin.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #57 skrivet: 28 nov-11 kl 23:58 »
Man ska ABSOLUT INTE ansluta varmvatten till en vanlig tvättmaskin för svenska marknaden som bara har en enda vattenanslutning.
För att enzymerna i moderna tvättmedel ska fungera, och för att smuts bestående av proteiner (t ex svett) ska gå att tvätta bort, så måste nämligen vattnet värmas upp gradvis under tvättningens gång. Om tvätten utsätts för hetvatten på en gång så koagulerar proteinerna (precis som äggvitan stelnar när ett ägg kokas eller som blod stelnar till en sårskorpa) och går därefter inte att tvätta bort.

I länder där elpriset är mycket högre än i Sverige men där många hushåll har tillgång till varmvatten värmt med billigare energi säljs maskiner av i grund och botten samma modeller som här fast med separata intag för kall- och varmvatten. De tar in kallvatten till en relativt låg nivå i början av tvättprogrammet och fyller sedan på med varmvatten lite i taget under ca 10 minuter, om inte tvättvattnet har nått upp till önskad temperatur då fortsätter maskinen att värma med eget värmeelement.
Min förra tvättmaskin (Philips från ca 1984) hade bara kallvattenintag, men i elschemat som följde med maskinen fanns också en variant med dubbla vattenintag dokumenterad. Samma modellbeteckning för båda utförandena, det var bara en tilläggssiffra som angav vilken marknad maskinen var avsedd för som skilde (och den kan också skilja pga sådana petitesser som t ex olika språk i bruksanvisningen, olika slags stickpropp på nätsladden osv).

På en del håll har det också sålts tvättmaskiner som värmer med gas (t ex i Spanien där gasol var extremt billigt pga ett bra avtal med Libyen under 90-talet).

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
« Svar #58 skrivet: 29 nov-11 kl 02:21 »
sidospår, men är det då därför vissa klädesplagg börjar stinka svett direkt - har man tvättat dem för varmt så svetten koagulerat? (Tänker handtvätt, kanske).

Har annars läst att det skulle vara bakterier, men vad jag minns har inget av hustipsen för att ta bort bakterier hjälpt. 
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Existens?

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 29 nov-11 kl 09:18 »
Sen är det väl så att om det ska vara nån vits med att ansluta en tvättmaskin till varmvattnet så måste man dels kunna värma upp vatten billigt, och dels ha tvättmaskinen i närheten av varmvattenberedaren. Annars blir det ju en massa kallvatten som kommer in först ändå..om ledningen till vv-beredaren är 15 meter lång...

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser