Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billig begagnad bil - var börja? Kan det betala sig/försvara sig?  (läst 43034 gånger)

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
Jag kör 2000 mil/år, sällan mer.
En gång/år lämnar jag in bilen för service typ "gör allt" ... [...]
På så sätt har jag hygglig koll på kostnaderna, sällan några överraskningar. Bilen håller länge och det kostar ALLTID att byta bil.

Ok, bra.

Citera
Så kalkylera med 10 000 per år i underhåll eller ha i beredskap till en annan bil vid behov.

Det var mycket i underhåll, mer än jag trodde. Trodde pengarna bara skulle vara till ny bil. Men ok, då kan man kanske ha den några år, istället för att köpa en ny för de pengarna...

Hur mycket av det där underhållet skulle man kunna lära sig att göra själv, eller få någon bekant till?
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Citera
Hur mycket av det där underhållet skulle man kunna lära sig att göra själv, eller få någon bekant till?

Man kan väl lära sig vad som helst.....nästan. Bara att gå ett par år på Fordonsteknisk linje. o:)

Men jag går till "min" bilverkstad med bilen, precis som till "min" tandläkare med tänderna. Byta hjul och borsta tänderna klarar jag själv. Man ska ju ha rätt grejer och det behövs inte så mycket.

Grannen är målare men inte fan får han sota kaminen bara för att vi är vänner? Vi tar en Gammeldansk vid staketet istället.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
ha ha ha... ok, men om nu bekanten var tandläkare? fick han sota staket då? Eller bara GammelDansken?
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Huggorm

• Gäst
Underhåll på bilen behöver man inte vara einstein för att fixa. Vem som helst kan lära sig att byta olja, filter, torkarblad osv. Det är när de stora reparationerna kommer som man kan bli tvungen att lämna in. Och om man har tur och det inte blir några stora reparationer så kostar underhållet betydligt mindre än 10.000kr per år

Valmet

• Gäst
Ha haa, tack vare att bil-besiktningen inte är statligt monopol längre
och vissa stationer är hm...mindre petiga så
klarar sig skrothögen ett år till med några enkla reparationer.
Ett par tusen..

The 850 rides again.. >:D

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
Så kalkylera med 10 000 per år i underhåll eller ha i beredskap till en annan bil vid behov.
Man lägger inte 10 000 i underhåll på en bil som kostat 15 000 inköp!!!
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Underhåll på bilen behöver man inte vara einstein för att fixa. Vem som helst kan lära sig att byta olja, filter, torkarblad osv. Det är när de stora reparationerna kommer som man kan bli tvungen att lämna in. Och om man har tur och det inte blir några stora reparationer så kostar underhållet betydligt mindre än 10.000kr per år
¨
Det är inte så svårt att lära sig att göra sakerna. Lite värre att veta vad som ska göras för att skiten ska hålla ihop. Bilen består av allt möjligt mer än olja, filter, torkarblad, lysen, kamrem, kylarslangar, rost, oljud................i alla fall min. För att inte tala om el-fel, är det relä, givare, kontaktfel, kretskort......... Ja å så avgasvärdena, fixa det utan rätt grejer.
Missar man något så kommer följdfelen som överraskning, bli stående under färd, bärgning........

Ett par tusen..

The 850 rides again.. >:D
Om man har tur med följdfelen ja. Det har jag aldrig haft. >:D Och ingen jag känner.
Jag säger alltid till att "besiktiga ordentligt nu, jag vill veta vad jag kör omkring i för skit"
F.ö. är det ju inte BARA det som besiktigas som behöver fungera ett år framöver.

ha ha ha... ok, men om nu bekanten var tandläkare? fick han sota staket då? Eller bara GammelDansken?

Grannen är som sagt målare, han får måla hur mycket han vill.  :D Och innan han lagt penseln för dagen blir det inte mer GammelDansk än att han luktar som folk.

Man lägger inte 10 000 i underhåll på en bil som kostat 15 000 inköp!!!

Beror precis på vad det är för fel om ni frågar mig. Jag skulle inte byta motorn på Volvon men lägga 3 500 på kopplingen ovanpå de 7 000 det kostade igår.
Man vet vad man har men inte vad man får som hon sa, horan.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
Jag tänkte mig nånstans mellan 15 o 20 000, den har gått igenom de två senaste besiktningarna prickfritt, det ingår vinterdäck och fläktremmen är nyligen bytt. Radion är inte så jättebra, men den funkar. Just nu är den avställd eftersom jag inte vill betala försäkring på en bil som jag inte använder...
Västgötamor

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
Ett par tusen..
:-) Var finner jag dessa?

Existens?

• Gäst
Besiktningar i mindre städer är oftast betydligt smidigare än dom i storstäder. Ett fel som i jönköping skulle ge körförbud kan i Tidaholm mycket väl bara bli en tvåa. Falköping är också smidiga.

Sen tycker jag Toa måste ha en väldig otur med bilen... kör man så lite som 2000 mil om året så ska ju inte underhåll bli mer än max 2000 för ett oljebyte och allmän översyn.
Vi kör ungefär 6000 mil om året här med bilarna, och det som kostar är bromsar och däck.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
:-) Var finner jag dessa?

Vad jag vet så är det nästan inga privata företagare som har vågat sig på att öppna bilprovningsstationer, tydligen misstänker man att regelverket kommer att ändras igen ganska snart. Möjligen finns det en eller två i någon stockholmsförort.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Citera
Sen tycker jag Toa måste ha en väldig otur med bilen... kör man så lite som 2000 mil om året så ska ju inte underhåll bli mer än max 2000 för ett oljebyte och allmän översyn.
Vi kör ungefär 6000 mil om året här med bilarna, och det som kostar är bromsar och däck.

Köpte den -06 då den gått 26000 mil. Två ägare innan, damer, varav minst en med hund. Växelknoppen var det första jag bytte. ;)
Sen har det varit catt, kretskort, kylare vad jag minns,förutom service enligt insrux, avgassystem och bromsar och lite annat som normalt förslits. Så ska man väl komma ihåg att jag har en billig och bra bilmek 520:-/tim. som brukar tala om vad som är på G innan det rasar, och vad som klarar sig ett år till. Han är rätt snabb, va? Detta fick jag på 7 tim och för 7 000 spänn inkl. moms.

olja, oljefilter,spolvätska, torkarblad, lampor, tändstift, luftfilter, bromsvätska (fixat ett ok) rostskyddspray, vattenpump, glykol, kamaxelrem, spännrulle, vevaxeltätning, oljepumpsaxeltätning, lockpackning, servorem, generatorrem.....ja så kollat allt inför besiktningen. "Nu ska den gå ett år till" med reservation för kopplingen då.
Att det blev så dyrt de två första åren beror mest på att den stod på Volvo-verkstad innan. Har flera exempel på att de skriver upp och tar betalt för sådant som inte utförts.

Besikting i Tingsryd 5/12 kl. 11;35.
« Senast ändrad: 04 dec-11 kl 15:49 av ToA »

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
Jag lägger max 2000 kr varje år på verkstad, däck och oljebyte gör vi hemma. ToA har otur med sin bil, absolut!!! Men det är ju sånt man inte vet när man köper bil så man får ju vara beredd på det värsta och händer det inget så är det en bonus ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Tänkte just ringa dig å fråga, funderar på en likadan runt 00:a som gått 20-25 000. *ringer*

Existens?

• Gäst
Om man har möjlighet så tycker jag 15000 mil kan vara en lagom gräns när man kollar bil.. 20-25000 ska ju de flesta gå numera utan större problem, och då har man några år på sig.
Vid 15000 så ska även kamremmen vara bytt en gång, för de flesta så är ju gränsen runt 12000 mil för rembytet.

Så hittar man en som gått 22000 kan man ge sig fasen på att det snart är dags att byta kamrem, och då ryker det en 4-6000 direkt. Kamremsbyte är alltså ett utmärkt prut-argument.

Huggorm

• Gäst
Om man har möjlighet så tycker jag 15000 mil kan vara en lagom gräns när man kollar bil.. 20-25000 ska ju de flesta gå numera utan större problem, och då har man några år på sig.
Vid 15000 så ska även kamremmen vara bytt en gång, för de flesta så är ju gränsen runt 12000 mil för rembytet.

Så hittar man en som gått 22000 kan man ge sig fasen på att det snart är dags att byta kamrem, och då ryker det en 4-6000 direkt. Kamremsbyte är alltså ett utmärkt prut-argument.
Jag hade en bil där den skulle bytas efter 4000 mil. Lyckligtvis var det lätt att göra själv, annars hade det blivit dyrt att lämna in varje år...

Existens?

• Gäst
Jo, det finns ju knasiga undantag.. Vi har en Vectra med V6,a i och den ska bytas varje 6000 mil.. men efter -00 så har dom höjt gränsen för samma bil till 12000.. så nu vet jag inte riktigt vad som gäller för vår. Den är dessutom rätt dyr att byta på med runt 6000, så det är inte så kul.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård

På en Volvo 945 kostar ett kamremsbyte 500-1000:- ;D
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Citera
är dags att byta kamrem, och då ryker det en 4-6000 direkt.

Till vaddå för bil? :o .......bara så jag inte köper en sådan.

kackelmann

• Skåne
Det nästan avgörande för hur mycket en bil kostar i underhåll är hur mycket man kan göra själv.
Även enkla saker som oljebyte kan gå på en del pengar om man lämnar på verkstad. Men även ett oljebyte kan gå fel för en glad amatör som inte riktigt har koll på allt, en kompis bytte olja själv och sen skar motorn ihop under färd eftersom han inte fått dit oljepluggen rätt och allt rann ut. Man får vara noggrann och förstå vad man håller på med, det brukar gå bra då. Det bästa är om man har nån bilkunnig kompis som kan hjälpa en lite på traven. Har man gjort några jobb själv så kan man fortsätta med det utan hjälp efter ett tag. Finns handböcker och forum på internet.

Om det kan inspirera kan jag, likt många andra i tråden, berätta om den senaste bilen.

En Volkswagen Passat 1992 kombi diesel, inköpt ett år sen privat för 8000kr. Hade gått 26.800 mil då och kamremmen ska bytas vid 27.000. Gjorde detta direkt och sen har bilen bara gått utan krångel, det brukar äldre dieslar göra. Har haft lite servicekostnader som jag kan dela upp i nödvändigt och frivilligt.

Nödvändigt: Kamremsbyte 3000kr, ny baklucka komplett (rutan gick sönder på den gamla) 800kr, efter besiktning bytte jag en motorkudde (ny) för 100kr och en glödlampa från "bra att ha lådan" 0kr.
Frivilligt: Det var lite rost på en skärm och en dörr så jag bytte dessa till rostfria från skroten för 500kr vill jag minnas. Satte på dragkrok, 700kr för kroken (ny) och 400kr för besiktningen. Nya högtalare på loppis 50kr, bilstereo som tar USB-minnen 400kr. Motorvärmarkabel (beg) 90kr. Nya torkarblad (uppskattar bra blad..) hmm 200kr.

Allt som allt ca 4000kr nödvändiga reparationer och ca 2000kr för frivilliga. Räknar med att ha bilen ett kamremsbyte till (vid 36.000mil) och sen får jag se hur länge jag orkar hålla igång den. Hade en annan likadan innan som hade gått 45.000 mil men då började det bli ganska mycket problem så den fick åka biltransport till den sista vilan efter att ha blivit befriad från diverse grejer. Passaten är pålitlig och lastar duktigt, körde en 500 liters hydrofortank med stängd baklucka utan problem. Den är slö som en kamelkaravan men jag har inte bråttom. ;)

Min erfarenhet är att bilen kostar mest första året, då man får fixa alla fel som förra ägaren inte orkat göra eftersom bilen skulle ändå säljas.
Kan man fixa bilar själv, har några bra skrotar i närheten och lite tid så tycker jag inte man ska köpa en bil för över 10.000kr.. då har man bara slösat bort pengar.  ;D

Tycker du borde börja med att fundera hur mycket du kommer att köra och vad du ska köra i bilen. Ska du köra mycket grejer behöver du kombi och kanske dragkrok. Ska du inte det kanske det räcker med en liten sedan av något slag. Tänk på att riktigt små bilar är oftast gjorda för stadsbruk och orkar inte med gropiga grusvägar i längden. En lantis-kompis Suzuki alto (riktigt liten bil) har varit på verkstad hur ofta som helst, det är hela tiden något fel på framvagnen.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 3 användare
addebadde, Peter, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser