Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billig begagnad bil - var börja? Kan det betala sig/försvara sig?  (läst 43060 gånger)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Jag har förr i tiden varit mycket skeptisk till Ford men även jag har fått tänka om - kör själv det märket sedan 4 år nu! Jag skulle nog vilja säga att europeiska Ford uppfyllde alla elaka fördomar till punkt och pricka fram till någon gång i mitten av 80-talet, men sedan skedde en snabb uppryckning och från omkring 1989 års modeller och framåt kan man inte se dem som underlägsna andra västeuropeiska märken. Naturligtvis har det funnits enstaka bottennapp och nya modeller har ibland haft barnsjukdomar från början, men sånt händer ju alla biltillverkare.

Moraggarn

• -
Nu är ju detta lite "mer" bil än vad man behöver men ett bra ex på vad man kan finna för bilar i prisklassen 30-40 tusen
http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Mondeo_ST200_37429346.htm?ca=16&w=1

Är man lite gasglad är det en jäkla kul bil ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Det svider som faen jag måste be att få korrigera ett av mina tidigare inlägg.

Det finns Volvo utan röda siffror i bilprovningens statistik och i lägre prisklasser.
S 60, -01 till -05  (fr. c:a 50 000)
940-945, årsmod. -96 och -98.

Så nu letar jag Volkwagen.
I s f.  för er som är volvokåta kanske min 945:a till salu framåt nyår. Nyservad, reparerad och besiktigad.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland

I s f.  för er som är volvokåta kanske min 945:a till salu framåt nyår. Nyservad, reparerad och besiktigad.

jamen det kanske kunde vara nåt, kollar efter 10-12.000krs bilar... så vet du prisklassen :D
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
jamen det kanske kunde vara nåt, kollar efter 10-12.000krs bilar... så vet du prisklassen :D

Det skulle nog kunna hamna där nånstans, beror på vad vattenpump, tröskellåda, ev. ny vindruta, service och vad som kommer till för att köra igenom besiktningen utan anmärkning.

Å så att jag hittar något annat att köra med förståss. Kanske dax att öppna "beg.-bil t salu-tråden"?  ;D

MiMaanvandrare

• Värmland
God ide! :D
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Huggorm

• Gäst
Tycker Ford får oförskämt mycket skäll!
Jag har bara haft en ford, och det var en transit. Jag blev väldigt förtjust i den, för 2000kr fick jag en bil som jag körde både till stockholm och göteborg och hämtade grejer med. Men sedan vek sig plötsligt ena länkarmen, de är gjorda av pressad plåt som svetsats ihop. Fjädern står som i en skål uppepå, och i denna skål samlas det vatten och smuts. Föreställ er överraskningen när plötsligt hjulen svängde åt olika håll mitt under färd, det var bara tur att jag inte frontade med någon mötande bil. Detta hände en vecka efter besiktning, och de hittade visserligen mängder med andra fel men inte detta, det syns nämligen knappt om det rostar under fjädern, och underifrån syns det över huvud taget inte. Efter denna lömska konstruktion är jag lite skeptisk till ford.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Jag har bara haft en ford, och det var en transit. Jag blev väldigt förtjust i den, för 2000kr fick jag en bil som jag körde både till stockholm och göteborg och hämtade grejer med. Men sedan vek sig plötsligt ena länkarmen, de är gjorda av pressad plåt som svetsats ihop. Fjädern står som i en skål uppepå, och i denna skål samlas det vatten och smuts. Föreställ er överraskningen när plötsligt hjulen svängde åt olika håll mitt under färd, det var bara tur att jag inte frontade med någon mötande bil. Detta hände en vecka efter besiktning, och de hittade visserligen mängder med andra fel men inte detta, det syns nämligen knappt om det rostar under fjädern, och underifrån syns det över huvud taget inte. Efter denna lömska konstruktion är jag lite skeptisk till ford.

Ungefär samma sak kan hända med Opel Kadett D och E när något av "hornen" som länkarmslagren i framvagnen sitter fast i (det finns nämligen ingen framvagnsbalk) viker sig pga rost. De rostar sönder på översidan där det samlas lera och smuts, och även detta ställe är omöjligt att upptäcka vid besiktning om man inte lyfter ur motor och växellåda. Och, för den delen, framvagnsbalken på VW Golf II m fl brukar kunna vika sig, även detta med liknande resultat.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
Ja, om nån har tid, att som här finns nån pärla bland dem så säg till?
Inte så där på rak arm, fast jag är ju inte så kunnig heller. Din länk blev konstig förresten, men funkade när jag tog halva.
Ett litet tips är att utöka sökningen upp till t.ex. 25.000 eller 30.000 mil. Du får många fler träffar. Just volvo kan gå mycket utan att det automatiskt behöver vara en nackdel i sig, min nuvarande har gått 31.000 och är i mycket bättre skick än den förra som hade gått 22.000.

MiMaanvandrare

• Värmland
Har en ny fråga:

Dragkroken - kan den vara paj, hur kollar man att den är ok. Finns det regler för vad som får kopplas på olika krokar? Hur är det med ljus osv?

Broberg

• Gäst
Har en ny fråga:

Dragkroken - kan den vara paj, hur kollar man att den är ok. Finns det regler för vad som får kopplas på olika krokar? Hur är det med ljus osv?

Är bilen nybesiktad och det inte är någon anmärkning på draget, så borde det vara ok.

Dock kollar de inte släpvagnskontakten. Den är nästan standard att byta när man köper en gammal bil. Kostar typ 30-50 spänn och en halvtimmes jobb som regel.
« Senast ändrad: 30 nov-11 kl 23:32 av Lopt »

MiMaanvandrare

• Värmland
Är bilen nybesiktad och det inte är någon anmärkning på draget, så borde det vara ok.

Dock kollar de inte släpvagnskontakten. Den är nästan standard att byta när man köper en gammal bil. Kostar typ 30-50 spänn och en halvtimmes jobb som regel.

ok, första mek-uppgiften för mig då kanske :D

Broberg

• Gäst
ok, första mek-uppgiften för mig då kanske :D

Troligt att det kan bli så ja.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Jag hade en Audi 100 från -88 som jag köpte för 3000kr.
Den drog 1 liter milen och kopplingen rasade och den var allmänt dryg och för stor och dessutom blev det dyrt med bränslet.

Sålde den och köpte en Opel Astra -08 för 99 000kr. Den drar 0,5 liter milen och är fruktansvärt bekväm, trygg, nätt, underbar. Fantastisk väghållning trots brutal ishalka. Den gör mig glad varje dag =). Kostnaden är mindre än med Audin!

Jag kör dock väldigt mycket, har 2,5 mil till jobbet, 6,5 mil till träning och vänner och 1 mil till stallet och höhämtning. Så bränslet var den största utgiften i min bilbudget.
//Lina

MiMaanvandrare

• Värmland
Är det någon skillnad - ur mek-synspunkt - om bilen är automat eller manuell?

Mer som kan strula i en automat?

Huggorm

• Gäst
Automatlådor är lite känsligare för om oljebytena skötts riktigt genom åren, oftast har de inte det på gamla bilar

MiMaanvandrare

• Värmland
Automatlådor är lite känsligare för om oljebytena skötts riktigt genom åren, oftast har de inte det på gamla bilar

Ok, jag hoppar över automaterna :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Citera

...å andra sidan, i en automat finns ingen koppling (lameller, urtrampningslager)som behöver bytas. För den som kan automatlådan är reparation inte alltid så stort problem. De problem jag haft med automater var packboxen på en mercedes.
Största skillnaden är om bilen är fram- eller bakhjuls-driven. Till tex. min Volvo 945 kostar ny koppling 3,500. Till en 850 eller v70 (som är framhjulsdriven) kostar det 8500.
En automat tar någon dl. mer bensin än en manuell.

Nu är min gamla 945 hemma från verxtan. Det blev en lång lista för 7117 spänn:
Olja, oljefilter, spolvätska, torkarblad, lampor, tändstift, luftfilter, bromsvätska, rostskyddspray vattenpump glykol kamaxelrem, spännrulle vevaxeltätning oljepumpsaxeltätning lockpackning servorem generatorrem, arbete 7 tim. I detta ingår även det mesta av höger tröskellåda!
Nu ska jag försöka få en tid till besiktningen.
« Senast ändrad: 02 dec-11 kl 11:34 av ToA »

MiMaanvandrare

• Värmland
Största skillnaden är om bilen är fram- eller bakhjuls-driven. Till tex. min Volvo 945 kostar ny koppling 3,500. Till en 850 eller v70 (som är framhjulsdriven) kostar det 8500.

:-o 

Bra att veta...! Det är onödiga 5.000kr..

Fast å andra sidan tror jag poängen här i tråden, har varit att med så skrotiga bilar som dem jag har råd med, så byter man inte sånt, utan skrotar bilen och köper en ny...

Fast 3.500 kr är ju billigare än en ny 'lottobil'. Undrar var man ska dra gränsen... Reparationerna kommer väl knappast i samlad räkning, utan 1000 kr här och 1000kr där..?

Tror jag ska hålla mig i den billiga reparations-änden, så gott jag kan för en säkerhetsskull...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Jag kör 2000 mil/år, sällan mer.
En gång/år lämnar jag in bilen för service typ "gör allt", samt att den ska gå igenom besiktningen utan anmärkning. Verkstadsbesök mellan dessa årliga är ett nederlag och händer sällan. (Dock kan kopplingen gå när som helst nu, den är inte bytt på snart 36 tusen mil och det är OK.)

På så sätt har jag hygglig koll på kostnaderna, sällan några överraskningar. Bilen håller länge och det kostar ALLTID att byta bil.

Snålar man på service och underhåll så blir det följdfel som är dyrare att fixa. T. ex. kör man utan ett lyse så blir det fukt och följakligen rost på reflektorn.
Byter man inte oljan i tid så får man göra dubbla byten sen. Det gör ingen, därför kleggar kanaler igen och motorn skär.

Hittills är det bara våra Volkswagen som kostat mindre i underhåll än 5000/år,  Passaten och så Golfen som A kör med. Golfen går å andra sidan bara 7-800 mil men tidens tand tar ju också.

Så kalkylera med 10 000 per år i underhåll eller ha i beredskap till en annan bil vid behov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser