Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpt pålägg, bra och mindre bra?  (läst 2448 gånger)

Jansdotter

• Småland
Köpt pålägg, bra och mindre bra?
« skrivet: 07 nov-11 kl 12:14 »
Har funderat på det här med charkvaror, t ex skinka, medvurst och sådant. De innehåller ju en massa tillsatser, och tillsatser är ju svårt, en del är bra, en del är helt ofarliga saker gömda i konstiga beteckningar, men annat är verkligen inget man borde sätta i sig!
Därför vänder jag mig till er, och den samlade kunskapen här på forumet. Vad ska man tänka på? Vad ska man välja bort?
(Gör ditt eget pålägg kanske någon vill svara- och ja, det är ju ett alternativ, men d här är för dagarna då man inte orkar dra igång köttkvarnen...  ;) )

Händig Man

• Gäst
SV: Köpt pålägg, bra och mindre bra?
« Svar #1 skrivet: 07 nov-11 kl 12:18 »
Köper man ekologiskt är det väl hyfsat "rent" från tillsatser och annat skräp?

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #2 skrivet: 07 nov-11 kl 12:36 »
Du kan hitta mycket bra fakta om det i böckerna "Den hemlige kocken" och "Äkta vara" av Mats-Eric Nilsson. Han går igenom det här med nödvändiga och onödiga tillsatser och hur matindustrin fuskar med maten för att kunna tillverka maten så billigt som möjligt och sälja så dyrt som möjligt. De böckerna är enligt mig ett måste i varje kök!

Ekologiskt innebär inte alls att det är tillsatsfritt. Det innebär bara att råvarorna är ekologiska/till större delen ekologiska. Man kan späda ut ekologiska varor på samma sätt som konventionella varor (t.ex. med billiga fyllnadsmedel, konsistensgivare och aromer) och det räknas ändå som ekologiskt. Men oftast är de ekologiska varorna bättre.

Ett tips när du ska välja: Läs innehållsförteckningen. Den ska vara så kort som möjligt och helst ska din mormor förstå vad som står där. Många produkter innehåller 1-2 konserveringsmedel som man måste ha för att undvika t.ex. botulism. Men när det börjar stå långa listor med E-nummer, aromer, fyllnadsmedel och konstiga kemiska ämnen så är det dags att ställa tillbaka produkten i hyllan.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #3 skrivet: 07 nov-11 kl 12:50 »
Jag brukar undvika de flesta charkprodukterna (eftersom det är så mycket skräp) och istället använda de här påläggen:

-ägg (kokt, stekt, äggröra), gravad lax, kallrökt lax, räkor, mosad avokado, hemmagjorda biffar, kokt/grillad kyckling, makrill med tomatsås på burk, lufttorkad skinka, vissa dyrare korvar (som t.ex. salami, kolla innehållsförteckningen, det finns bättre varianter, men de brukar vara dyra), inlagd sill, kokt lax, ost (kolla innehållsförteckningen där med, det var längesedan ost bestod av mjölk, löpe, syrningskultur och salt).

Nu låter det väldigt lyxigt, men det är det inte om man jämför kilopriser. Charkvaror brukar vara extremt dyrt och räknar man då med att de innehåller ganska lite näring, mycket fett och mycket tillsatser så äter jag hellre mindre mängder av de bättre varorna och då blir det inte så mycket dyrare. Ägg och avokado är ju dessutom mycket billigare än vanliga charkprodukter.   

tinaX

• -
« Svar #4 skrivet: 07 nov-11 kl 13:05 »
Läs boken: "Den hemliga kocken". Där kan man få reda på mycket om E-ämnen o annat dåligt och hur det påverkar dig och vad det används i.
När jag vill äta bröd brukar jag satsa på ett gott smör, eko bregott t.ex. Där har vi en bra bas. Därefter är det väldigt fräscht med grönsaker och groddar. Eller Hommus, fetaoströra, tonfiskröra, ägg, eko leverpastej osv. Kolla alltid innehållsförteckningen, det blir mer intressant att göra det efter man har läst boken också. I charken finns kan dock finnas vedrökt skinka som är obehandlad och smakar som om den kommer direkt från elden och veden.

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 nov-11 kl 13:18 »
Ton fisk är väl inte så lämpligt då det finns utrotnings hotade arter ?eller finns det eko märkning på burkarna ? Obs har ingen källa bara läst att det är så i någon tidning  så ja kom bara att tänka på det .

Jansdotter

• Småland
« Svar #6 skrivet: 07 nov-11 kl 21:18 »
Det finns ju så klart massor med alternativ till kött, men om vi tittar bara på köttet så har jag i era svar hittat några alternativ: lufttorkad skinka, viss salami och en vedrökt skinka. Kravmärkt tror jag faktiskt inte alltid hjälper, har googlat lite på det där och det verkar inte vara riktigt så enkelt! I vår lokala butik är det dessutom så tråkigt att den kravmärkta skinkan är pressad, det är väl kanske för att få ned priset lite, men jag tycker det så tråkigt med sådan mat... den ser helt enkelt lite oaptitlig ut.
Någon bra salami har jag nog tyvärr inte sett, men den där vedrökta skinkan kanske man skulle kunna försöka hitta, har du något märke på den?
Ska kolla hemliga kocken också... har den till och med men har inte läst ännu...

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser