Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga om verkstaden.  (läst 22955 gånger)

Rosten

• Närke
Bygga om verkstaden.
« skrivet: 06 nov-11 kl 21:25 »
Min verkstad ser bra ut på utsidan men tyvärr så har den blivit på tok för trång.
Så i mitten av september bestämde grabben och jag att det var dax att isolera kalldelen och riva mellanväggen för att få en större verkstad.

Innan det så hade vi byggt en stor parkering utanför.
Så här blev parkeringen efter ca 45  ton väggrus.

Verkstaden består av 50 kvadratmeter varmdel och 35 kvadratmeter kalldel.
Så här ser norrsidan ut.

Södersidan med en större port.

En bild innefrån.

Sen började vi så smått att isolera väggen.

Vi började så smått att riva mellanväggen.

Plåtväggarna skruvar vi ner försiktigt. Dom kan man ha till ett jakttorn i framtiden.

Halva väggen är borta.

Fönstrena är vanliga englas torparfönster som man lagt ner.  Inte världens bästa om man vill ha varmt.

Så dom tar vi bort. Dom är också för små för att uppfylla vårt krav på ljusinsläpp.

Rosten

• Närke
SV: Bygga om verkstaden.
« Svar #1 skrivet: 07 nov-11 kl 19:19 »
Så fönstret åkte ut och Blocket hjälpte oss att hitta bättre fönster.
Hittade 4 stycken treglasfönster för 100:-/styck.
Passade våran ekonomi. ;)

Dom var i storleken 1100x1300mm så hålet i väggen måste sågas upp.

Blev väldigt mycket större än förut men jag vill ha in dagsljus.

Fönstret på  plats.

Och med lite brädor runt.

Samma sak på höger sidan.

Sonen sågar av spikarna i reglarna så att vi kan återanvända dom.

Ännu ett fönster på plats.
« Senast ändrad: 12 nov-11 kl 21:35 av Rosten »

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 12 nov-11 kl 21:33 »
Dax för lite uppdatering vad som händer på höger sida i kalldelen.
Insidan isolerad med 95mm +45mm.

Nu har även plast och OSB-skiva kommit på plats.

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 12 nov-11 kl 21:44 »
Vi har även hunnit med en del på gaveln.
Så här såg den ut från början.

Börjat med att isolera.

Spikar upp reglar på cc60 för att få något rakt att skruva OSA-skivorna i.
« Senast ändrad: 12 nov-11 kl 21:47 av Rosten »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 22 dec-11 kl 21:09 »
Kanske kan man få se fler bilder på hur det blev? Är främst intresserad av smarta förvaringslösningar och hur ni löst det med arbetsytor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 22 dec-11 kl 21:53 »
Just nu så jobbar vi med att förbereda taket för 30 cm isolering.

En smart grej som vi gör är att sätta fast 2 elkontakter i takhöjd för automatiska kabelvindor på var sin sida i verkstaden.
Då slipper man skarvkablar som ligger över allt på golvet när man varit lat och inte städat efter sig. :-[
http://www.jula.se/kabelupprullare-15-m-ip42-404012

Vi bygger också in Internett. Då kan jag söka på nätet efter sprängskisser, öppna egentagna foton där jag ser hur saker satt ifall jag skulle glömma hur något satt monterat.
Jag får också otroligt många bra radiokanaler. Vilket brukar vara lugnande för mina nerver när det krånglar. Givetvis så blir det ett högtalarsystem för bra ljud också.

Sen blir det en plåtavdelning med plåtbock, plåtsax, blästerbox, engelskt hjul, krym och sträck, sickel och fals, kompressor mm.

Arbetsbänken blir kvar på det gamla stället. Men skall kompleteras med lådor istället för en hylla full med diverse saker i en enda röra.

Har idag 5 stora plåtskåp att förvara saker i men där får jag nog tänka om lite. Dom tar väldigt stor plats.

Städningen i verkstaden, i fordon mm görs idag med hjälp av en industridammsugare som sitter fast monterad på en säckkärra.
Då kan använda den på andra ställen också.

andtol

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 dec-11 kl 08:38 »
Den här tråden har jag missat! Trevligt med mycket bilder!

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 25 dec-11 kl 21:33 »
Taket innanför garageporten på norrsidan är på gång.
Nere till vänster ser man vindpappen och isoleringen som vi började med. Sen ser man dom tre extra 45x45 reglarna som vi sätter upp för att inte oljeboarden skall hänga för mycket. En skiva oljeboard är upp . Även den tvärgående regeln som man ser till höger i bild kom upp samtidigt.

Nu har flera skivor av oljeboarden kommit på plats vi har börjat sätta upp 45x95 reglar för att få dit en extra isolerskiva på 95 mm.

Isolering 145 mm och 95 mm är på gång upp i taket.
Att isolera är kul. För det går fort och man ser att det händer massor på några få timmar.

Lite mera isolering på plats.

Nu har plast, isolering och 28X70 reglar kommit på plats på dom första 2.5 meterna av taket.

På tisdag så kommer den nyköpta skivhissen från Verktygsboden. Hoppas att den fungerar bra.
http://verktygsboden.se/gipshantering/skivhiss

MrKylen

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 26 dec-11 kl 07:50 »
Väldigt intressant att följa ert arbete med verkstan, säkert har ni själva nytta av dokumentationen i framtiden med.
En liten fråga bara: Hur ska lokalen värmas upp?

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 26 dec-11 kl 08:23 »
Väldigt intressant att följa ert arbete med verkstan, säkert har ni själva nytta av dokumentationen i framtiden med.
En liten fråga bara: Hur ska lokalen värmas upp?

Idag värms det upp med en vedkamin.

Men jag har köpt en större ny kamin som liknar denna nästan till 100%

I framtiden blir det nog en luftvärmepump ifall jag springar på en billig begagnad.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #10 skrivet: 26 dec-11 kl 10:36 »
Ser ju grymt fint ut :) Fina tankar om återvinning och billigt. Blev förvånad att det var veduppvärmning, helt rätt enligt mig. Har bara aldrig sett någon som har veduppvärmning i garaget/verkstaden förut :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

andtol

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 dec-11 kl 11:08 »
Ser ut som ni har först tak, sen plast, oljeboard, isolering, plast igen och sen osb-skiva. Blir det inte ett lager plast för mycket?

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 26 dec-11 kl 12:11 »
Ser ut som ni har först tak, sen plast, oljeboard, isolering, plast igen och sen osb-skiva. Blir det inte ett lager plast för mycket?
Luften har en möjlighet att röra sig mellan plasten och oljeboarden.
Så det borde inte vara någon fara då luftspalten är minst 50 mm.

Humle

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 26 dec-11 kl 12:54 »
Ang. dammsugaren funderar jag starkt på att försöka göra en sådan här grej:
Shop Vac 5 Gallon Cyclone Separator Part 4

Sjukt smidigt att det inte pluggar igen filtret.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 29 dec-11 kl 13:02 »
Vi har ett problem!
Jag vill hänga upp en I-balk med travers som kan lyfta upp till 500kg.
Men takstorlarna är på tok för klena.

Hur förstärkar jag dom på lämpligt sätt för att klara vikten av balken, traversen och 500 kg till?
Balken blir ca 7 meter lång och kommer att sitta fast i 5 takstolar.

Så här ser takstolarna ut idag.

« Senast ändrad: 29 dec-11 kl 13:05 av Rosten »

andtol

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 29 dec-11 kl 14:34 »
Verkstaden består av 50 kvadratmeter varmdel och 35 kvadratmeter kalldel.

Vad var det som gjorde att verkstaden blev för trång? Jag tänker på min verkstaden som jag drömmer om att bygga som blir ungefär 40 kvm. Är det för litet? Två bilar får plats på bredden, en bil som kan stå en längre tid och en för kortare rep.

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 29 dec-11 kl 17:48 »
Vad var det som gjorde att verkstaden blev för trång? Jag tänker på min verkstaden som jag drömmer om att bygga som blir ungefär 40 kvm. Är det för litet? Två bilar får plats på bredden, en bil som kan stå en längre tid och en för kortare rep.
Varmdelen är 6 meter brett och 8 meter långt.

Då jag har plåtskåp och arbetsbänken på höger sida så försvinner 1 meter + att jag måste ha en plats att stå på, ca 50 cm till. Då blev 6 meter bredd helt plötsligt 4.5meter.
På vänster sida så har jag fler plåtskåp och vedkaminen. Då försvinner ca 1 meter till när man öppnar dörrarna på skåpen. Kvar blir då en yta på 3.5x8 meter. Framtill står kompressor, pelarborr, industridammsugare och en rullvagn. Då försvinner 1 meter till. Kvar är då 7x3.5 meter alltså totalt 24 kvadratmeter. Vilket bara rymmer en bil.

Skulle jag inte ha några plåtskåp, arbetsbänkar, pelarborrmaskin, elsvets, gassvets migsvets kamin med kaminrör bakom, motorlyft mm så skulle jag inte behöva bygga ut verkstaden.
För då hade jag inga verktyg att jobba med. Utan kunde använda det som parkeringshus.

När jag är klar så skall det också in en slagsax, plåtbock, engelskt hjul, sick & falsmaskin, krymp & sträckmaskin, blästerskåp och en Power Hammer i verkstaden.
Då går det år ännu mera utrymmen. Så 85 kvadratmeter är i minsta laget.

Så mitt tips är att rita upp din verkstad i lämplig skala. Rita in bilar och utrymme så att du kan öppna dörrarna på bilen. (bra om man vill dammsuga eller lufta bromsarna på vintern.)
Rita dit utrymme för arbetsbänk och platsen som du behöver för att kunna stå framför bänken.
Skall du ha svetsar, kompressor, plåtskåp till förvaring mm. Tänk på att skåpdörrarna måste gå att öppna.

Har du svets i verkstaden och skall svetsa på bilen så måste du kunna rulla svetsen runt bilen.  Ställer du svetsen på ditt gångutrymme runt bilen så blir du tvungen att gå runt bilen om du vill flytta dig lite eller klättra över svetsen.
Så tänker du bygga nytt. Rita upp varenda sak du vill ha i din verkstad och tänk på att det måste finnas gångar att gå på.
« Senast ändrad: 29 dec-11 kl 17:57 av Rosten »

andtol

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 29 dec-11 kl 18:02 »
Jättebra tänkt! Tack, det ska jag göra. Mäta lite noggrannare.

Har du exempel på en ritning? Det verkar som om du redan gjort jobbet.

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 29 dec-11 kl 18:11 »
Vi har ett problem!
Jag vill hänga upp en I-balk med travers som kan lyfta upp till 500kg.
Men takstorlarna är på tok för klena.

Hur förstärkar jag dom på lämpligt sätt för att klara vikten av balken, traversen och 500 kg till?
Balken blir ca 7 meter lång och kommer att sitta fast i 5 takstolar.

Ska balken sitta i mitten?

En sak som vore jättebra är ju om du kunde ställa den på en stolpe i ena änden, det skulle ju göra massor.

takstolarna skulle jag förstärka enligt följande bild. Det handlar ju om att få upp vikten att dra i den övre delen.

Rosten

• Närke
« Svar #19 skrivet: 29 dec-11 kl 18:41 »
Ska balken sitta i mitten?

En sak som vore jättebra är ju om du kunde ställa den på en stolpe i ena änden, det skulle ju göra massor.

takstolarna skulle jag förstärka enligt följande bild. Det handlar ju om att få upp vikten att dra i den övre delen.

Balken skall sitta i mitten.

Jag räknar med att ha en lös stolpe i var ände som jag skruvar fast mot golvet när jag skall lyfta.
Då kan jag skruva bort stolparna när jag inte lyfter och på så sätt slippa skiten med stolpar mitt i verkstaden.

Så här har jag skissat fram 2 förslag.
Dom röda linjerna är förstärkningar.
Ritade dit I-balken också.
Vad tror ni?

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser