Vad var det som gjorde att verkstaden blev för trång? Jag tänker på min verkstaden som jag drömmer om att bygga som blir ungefär 40 kvm. Är det för litet? Två bilar får plats på bredden, en bil som kan stå en längre tid och en för kortare rep.
Varmdelen är 6 meter brett och 8 meter långt.
Då jag har plåtskåp och arbetsbänken på höger sida så försvinner 1 meter + att jag måste ha en plats att stå på, ca 50 cm till. Då blev 6 meter bredd helt plötsligt 4.5meter.
På vänster sida så har jag fler plåtskåp och vedkaminen. Då försvinner ca 1 meter till när man öppnar dörrarna på skåpen. Kvar blir då en yta på 3.5x8 meter. Framtill står kompressor, pelarborr, industridammsugare och en rullvagn. Då försvinner 1 meter till. Kvar är då 7x3.5 meter alltså totalt 24 kvadratmeter. Vilket bara rymmer en bil.
Skulle jag inte ha några plåtskåp, arbetsbänkar, pelarborrmaskin, elsvets, gassvets migsvets kamin med kaminrör bakom, motorlyft mm så skulle jag inte behöva bygga ut verkstaden.
För då hade jag inga verktyg att jobba med. Utan kunde använda det som parkeringshus.
När jag är klar så skall det också in en slagsax, plåtbock, engelskt hjul, sick & falsmaskin, krymp & sträckmaskin, blästerskåp och en Power Hammer i verkstaden.
Då går det år ännu mera utrymmen. Så 85 kvadratmeter är i minsta laget.
Så mitt tips är att rita upp din verkstad i lämplig skala. Rita in bilar och utrymme så att du kan öppna dörrarna på bilen. (bra om man vill dammsuga eller lufta bromsarna på vintern.)
Rita dit utrymme för arbetsbänk och platsen som du behöver för att kunna stå framför bänken.
Skall du ha svetsar, kompressor, plåtskåp till förvaring mm. Tänk på att skåpdörrarna måste gå att öppna.
Har du svets i verkstaden och skall svetsa på bilen så måste du kunna rulla svetsen runt bilen. Ställer du svetsen på ditt gångutrymme runt bilen så blir du tvungen att gå runt bilen om du vill flytta dig lite eller klättra över svetsen.
Så tänker du bygga nytt. Rita upp varenda sak du vill ha i din verkstad och tänk på att det måste finnas gångar att gå på.