Vad gäller för vägen?

Startat av mallami, 31 Okt-11 kl 11:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

mallami

Citat från: Charlotte skrivet 01 Nov-11 kl 11:36
Och om det inte vore så, så skulle jag ändå fundera lite till, tänk om jag någon gång vill använda någon annans väg när jag var ute och tränade häst...
Mvh
Charlotte
´

Jag kommer aldrig fara på någon annans väg då jag har byggt mig egna träningsvägar för massvis med pengar, för så dum är jag inte som kör och förstör ifall någon skulle be om att låta bli, och det är bara synd att andra inte kan vara lika vänliga. Vissa har väl inte alla hästar inne som det brukar heta helt enkelt.

anette i bugared

Mallami, DU känner dina hästar bäst och DU vet hur din väg är beskaffad i fråga om hur den klarar att ridas på eller inte. Grannsämja är viktig men inte till priset av att man själv eller ens djur mår dåligt av det. Jag har varit i kontakt med polisen i ett liknande ärende och om du stängslar en hage runt vägen så gäller ingen allemansrätt i världen och du får dessutom en zon mellan dina hästar och ev "allemansrättsutnyttjare", till fot eller till häst, önskar de sen passera din hage så måste de be om lov, VARJE GÅNG.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

KungTulle

Citat från: EresKi skrivet 31 Okt-11 kl 20:26
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=101360.0

;)

Ja den var rätt kul. Man undrar ju vad det är för ett stolpskott som bestämmer sig för att odla libanesisk gran i Sverige. Det skulle väl möjligen kunna gå i sydligare Skånes kusttrakter där man i skyddade lägen kan odla vissa sorters fikonträd och olivträd på friland. Dvs där det är zon 0.

Och sedan skylla på grannens hundar när de dör... HMMM.

Dessutom jag blir alltid så förundrad när folk inte fattar att i Sverige så har vi allemansrätt. Samma personer som rabiat försvarar sin egen markplätt mot allt och alla - utnyttjar ju själva allemansrätten NÄR DET PASSAR DEM!!!! Det är ju tex pga av allemansrätten som man får gå och bada i havet och i diverse sjöar utan att betala inträde!   >:D   Man kan ju förstå att om en person inte är uppväxt i Sverige så är det inte helt lätt att plötsligt byta värderingar om vad som gäller när man äger mark, men när det gäller folk som antingen är födda här och/eller avlade i generationer på svensk mark?

Bor man i ett land så gäller landets seder och lagar. Så om man vill ha sin mark som i tex USA. Då tycker jag man ska sälja sin svenska mark och flytta- till USA!  ::)

Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

Citat från: mallami skrivet 01 Nov-11 kl 11:35
De hästar som står på en travbana vänjer sig oftast,etta. Det är så jobbigt att ha en som klagar hela tiden när det är jag i slutändan som har rätt att göra just precis det jag gör. Inget olagligt med det.

J ust det- så om du säger till grannen att rida förbi minst 2 ggr per dag så kommer dina också att vänja sig!!! >:D
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Charlotte

Citat från: mallami skrivet 01 Nov-11 kl 11:45
Mina hästar har aldrig skadat sig i lopp, så dem håller, däremot de enda skador jag fått är när häst ridit förbi och att hästarna slagit sig så pass så att de fått både griffelbens- och även hovbensakturer.  Visst nog har de haft en jävla fart de som ridit förbi oftast då jag har haft stora feta hål på vägen efter att de ridit galopp - fram och tillbaka. Såklart hästarna tror att dem ska göra det så fort dem ser dem nästa gång, har du hållit på med hästar så vet du att de har något som kallas för hästminne, de glömmer inte i första taget.

Förresten när du ändå frågar, så har jag stora superfina, jämna hagar och du får leta ihjäl dig om du ska hitta en enda liten sten. så det är absolut inte där problemet sitter, trots att du vill få det att låta så.
Det är nog bäst att du sätter upp en bom om du är lika snarstucken och benägen att se någon "ond" avsikt i allt som yttras till dig även IRL som i den här tråden....
Men vad jag egentligen menade med mitt inlägg var att om du sätter upp en bom för att hindra dina grannar att använda en väg som vad jag fattat det leder ända till en annan by (och alltså antagligen är en gammal färdväg?), så får du nog vänta dig att grannarna kan sätta käppar i hjulet även för dig, och det är det jag skulle ta mig en funderare på innan jag spärrade vägen...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

KungTulle

Citat från: mallami skrivet 01 Nov-11 kl 11:35

Men, jag skriver det igen. Har jag förstått rätt så får jag sätta bom då det är min privata väg, på min tomt sen så har jag hittat att man kan ansöka om ridförbud - vilket jag ska göra, för att få ett slut på detta. Det är så jobbigt att ha en som klagar hela tiden när det är jag i slutändan som har rätt att göra just precis det jag gör. Inget olagligt med det.

Du får sätta bom för att hindra MOTORTRAFIK- OM det är en enskild väg på din mark där det INTE utgår bidrag  för vägen.. Men du får inte hindra gående eller ryttare. Din avspärrning får inte begränsa allemansrätten. Ska du sätta upp en förbudsskylt mot ridning så ska du ha tillstånd från kommunen. Har du inte de så kan vem som helst ostraffat ignorera skylten.
Mörkmårdens Minigrisar

mallami

Citat från: anette i bugared skrivet 01 Nov-11 kl 11:52
Mallami, DU känner dina hästar bäst och DU vet hur din väg är beskaffad i fråga om hur den klarar att ridas på eller inte. Grannsämja är viktig men inte till priset av att man själv eller ens djur mår dåligt av det. Jag har varit i kontakt med polisen i ett liknande ärende och om du stängslar en hage runt vägen så gäller ingen allemansrätt i världen och du får dessutom en zon mellan dina hästar och ev "allemansrättsutnyttjare", till fot eller till häst, önskar de sen passera din hage så måste de be om lov, VARJE GÅNG.

Det låster ju för enkelt för att vara sant. Jag vill ju inte bli ovän men det har börjat gå förlångt när jag kommer hem och hästen har ett stort jack i ena benet, blockhalt och veterinär säger att det är en slagskada och att griffelbenet är av pga att han sprungit sig alldeles varm och så ser jag spår från en häst som ridit förbi i galopp på min privata väg, på min tomt där allemansrätten inte gäller.

Men måste de fråga oavsätt om jag har eller inte har någon häst i hagen just när de ska "gå" förbi om jag gör hage över vägen?

knodden.

Citat från: KungTulle skrivet 01 Nov-11 kl 11:57
Du får sätta bom för att hindra MOTORTRAFIK. Men du får inte hindra gående eller ryttare. Din avspärrning får inte begränsa allemansrätten. Ska du sätta upp en förbudsskylt mot ridning så ska du ha tillstånd från kommunen. Har du inte de så kan vem som helst ostraffat ignorera skylten.

+1

mallami

Citat från: KungTulle skrivet 01 Nov-11 kl 11:55
J ust det- så om du säger till grannen att rida förbi minst 2 ggr per dag så kommer dina också att vänja sig!!! >:D
jo, men jag vet att min lilla racer inte kommer vänja sig då han är på tårna jämnt, alltid. Och ska jag låta henne rida förbi två gånger per dag på min privata väg på min gård? Nej, då blir det 20-tal som kommer börja rida också. Du vet, man kan inte ge dem lillfingret för då tar den hela handen. Det går inte förstår du väl.

mallami

Citat från: Charlotte skrivet 01 Nov-11 kl 11:57
Det är nog bäst att du sätter upp en bom om du är lika snarstucken och benägen att se någon "ond" avsikt i allt som yttras till dig även IRL som i den här tråden....
Men vad jag egentligen menade med mitt inlägg var att om du sätter upp en bom för att hindra dina grannar att använda en väg som vad jag fattat det leder ända till en annan by (och alltså antagligen är en gammal färdväg?), så får du nog vänta dig att grannarna kan sätta käppar i hjulet även för dig, och det är det jag skulle ta mig en funderare på innan jag spärrade vägen...
Mvh
Charlotte

Vägen är återvändsgränd, men en stig är upptrampad av, ja men kan det vara? Innan dem var det aldrig en stig emellan så jag har all rätt i världen, men sätt dit mig för att göra något som inte är olagligt. gör det och se hur det går säger jag bara.

mallami

Citat från: KungTulle skrivet 01 Nov-11 kl 11:57
Du får sätta bom för att hindra MOTORTRAFIK- OM det är en enskild väg på din mark där det INTE utgår bidrag  för vägen.. Men du får inte hindra gående eller ryttare. Din avspärrning får inte begränsa allemansrätten. Ska du sätta upp en förbudsskylt mot ridning så ska du ha tillstånd från kommunen. Har du inte de så kan vem som helst ostraffat ignorera skylten.

"Bom får inte hindra", den måste ju sitta så att den hindrar motorfordon och då hindrar den ju också tyvärr ridhästar som ändå inte har något att göra då det är min PRIVATA VÄG som går på min TOMT, inte mark utan tomt, gräsmattan, 10 meter bort från huset även om det inte spelar någon roll.

Precis vad jag skrev tidigare, ska ansöka om det hos kommunen först :)

knodden.

Citat från: mallami skrivet 01 Nov-11 kl 12:01
Vägen är återvändsgränd, men en stig är upptrampad av, ja men kan det vara? Innan dem var det aldrig en stig emellan så jag har all rätt i världen, men sätt dit mig för att göra något som inte är olagligt. gör det och se hur det går säger jag bara.

varför så aggresiv? kan du inte ha den värsta stirrbocken en bit i från vägen? eller har du så lite mark?

Charlotte

Citat från: mallami skrivet 01 Nov-11 kl 12:01
??? Vem ska "sätta dit" vem ???
Och vad tänker du göra med den som "sätter dit dig"?
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

KungTulle

Citat från: mallami skrivet 01 Nov-11 kl 11:58
och så ser jag spår från en häst som ridit förbi i galopp på min privata väg, på min tomt där allemansrätten inte gäller.

I galopp får de inte passera eftersom det är olämpligt nära beteshagar där det går djur (precis på samma vis som att det är olämpligt att  nära galoppera förbi platser där man vet att tex utedagiset brukar rasta, en scoutgård där det ofta är verksamhet etc etc.). Men som sagt det är inte troligt att allemansrätten inte gäller. Vad du måste göra är att kontakta kommunen, lantmäteriet etc. Du måste kolla upp exakt vad som gäller för just din väg, det kan tex finnas gamla servitut.

Gör du nåt tokigt så kan du åka på att tex återställa vägen etc. Det är ju också onödiga pengar om du tex beställer förbudsskyltar och vägbom och sen blir ålagd att avlägsna dem.

Mörkmårdens Minigrisar

anette i bugared

Citat från: mallami skrivet 01 Nov-11 kl 11:58
Det låster ju för enkelt för att vara sant. Jag vill ju inte bli ovän men det har börjat gå förlångt när jag kommer hem och hästen har ett stort jack i ena benet, blockhalt och veterinär säger att det är en slagskada och att griffelbenet är av pga att han sprungit sig alldeles varm och så ser jag spår från en häst som ridit förbi i galopp på min privata väg, på min tomt där allemansrätten inte gäller.

Men måste de fråga oavsätt om jag har eller inte har någon häst i hagen just när de ska "gå" förbi om jag gör hage över vägen?
Ja, en hage får bara passeras om ägaren gett sitt tillstånd oavsett om det finns djur i den eller inte, undantaget är om det går en vandringsled, ridled eller liknande genom den men en sådan får bara göras i samverkan och efter godkännande av markägaren.

Det är alltid tråkigt när man måste vara "besvärlig" men det finns tyvärr folk som annars utnyttjar att man är "snäll" och inte vill bråka.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

knodden.

varför inte sammarbeta med alla hästägare runt i kring? gör iordning vägen röj och rensa den upptrampade stigen (be markägarna om lov) och använd den själv också kanske kunde bli en mysig ridtur för dig med ;)

KungTulle

Citat från: anette i bugared skrivet 01 Nov-11 kl 12:10
Ja, en hage får bara passeras om ägaren gett sitt tillstånd oavsett om det finns djur i den eller inte, undantaget är om det går en vandringsled, ridled eller liknande genom den men en sådan får bara göras i samverkan och efter godkännande av markägaren.

Det är alltid tråkigt när man måste vara "besvärlig" men det finns tyvärr folk som annars utnyttjar att man är "snäll" och inte vill bråka.

Eller VÄG...och man får passera genom hage till fots utan att markägaren gett tillstånd.
Mörkmårdens Minigrisar

mallami

blir så less på alla som kallar en aggressiv, klart jag blir ledsen och arg och vill försvara mig när någon rider på min tomt där allemansrätt inte gäller, vad är det som är så svårt att förstå med det. Ingenting - så länge man är 100 i skallen verkar det som. ¨De flesta som har ridhästar tror de får göra vad ni vill. "Jag ska bara gå förbi" och sen så är det galoppspår över hela vägen. Tacka vet jag travmänniskor, dem fråga först innan dem gör något, har inte stött på en enda som inte frågat! Däremot ridmänniskorna tittar på en som att man är dum i huvudet när man säger att det är är min tomt, allemansrätten gäller inte här så det är jättrebra om ni kan låta bli att rida här och om ni någon enstaka gång vill rida - hör då av er innan och säg till. Nej, de skiter dom i.

Nu ska jag ringa och prata med kommunen och skiter i den här tråden. Alla verkar tro dem vet så mkt bättre än mig själv trots att ni inte ens vet vem jag är eller vart jag bor eller hur jag har det. Så snälla, till er som bara ska hitta det negativa i allt. Tänk två gånger innan ni skriver något som kan såra. Ni vill nog inte ha mig springandes på eran gård? Tänk efter och försök könna hur jag har det istället ni börjar gorma och skälla och klanka ner. Snälla.

knodden.

Citat från: anette i bugared skrivet 01 Nov-11 kl 12:10

källa på det. har nästan all min mark inhängnad med stolpar och tråd, fast inga djur eller el på, mao ingen får beträda min mark utan lov?

anette i bugared

Citat från: dagdrivare skrivet 01 Nov-11 kl 12:13
källa på det. har nästan all min mark inhängnad med stolpar och tråd, fast inga djur eller el på, mao ingen får beträda min mark utan lov?
Exakta paragrafer har jag inte, däremot var detta vad polisen i Kinna svarade mig på ett liknande problem, DVS att allemansrätt gäller inte passage genom hagar om man inte hör med markägaren först, för hur skall man som passerande veta om det finns djur där eller inte.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

517 Gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng