Vad gäller för vägen?

Startat av mallami, 31 Okt-11 kl 11:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

pålle

Ska nu skita i tråden så får besserwissern ta över tråden  hadet gott hoppas det ordnar sig till det bästa  mallami

mallami

Citat från: Brasa skrivet 31 Okt-11 kl 17:09
Synd att du känner så jag själv stod på de svagas sida i skolan & blev mkt omtyckt av både lärare mobbare & dom som blev mobbade.
Men det är kanske så att du själv i detta fall ställer till det så att du blir klankad på & onekligen verkar det som det verkar vara så av både grannar & andra som du beskriver det som

Kanske skulle lyssna på andra än bara dig själv så kanske livet blir roligare?
Du mobbar ju faktiskt grannen din som vill rida på en skogsväg förstår du inte det?
Okey, då vet jag det och nu jobbar du som polis va?
Mobbar grannen är helt fel ord, jag gör vad jag får göra. Jag har aldrig sagt något till henne annat än att jag sätter en bom här då "någon" rev sönder min "mot-lösa-hästar/motortrafik-som-inte-läser-skylt"spärr en dag efter att "någon" hade köpt en ridhäst. Jag har aldrig sagt något om att hon förstört "vägen" och att hon trots att allemansrätten säger emot, krossar min gård flera ggr i veckan. Hade jag gjort något jag inte fick göra hade det varit att ex slå grannen, sätta upp skytar utan lov mm. U name it. De känner väl att jag är vek och tar chansen, men jag ska ta tillbaka den.

mallami

Citat från: pålle skrivet 31 Okt-11 kl 17:10
malliami  om ja har på något sätt förringat dig så har det inte vare min mening  vad ja vet så har ja bara ställt en fråga på hur hästen reagerar på olika djur och även på människor.

Okej, människor bryr han sig inte om, hästar och motortrafik är det som påverkar, då han ska "tävla" med dem oavsätt om hästarna bara skrittar.

sydtobak

Citat från: Brasa skrivet 31 Okt-11 kl 16:47
Moget
Efter dina, till synes rabiata, påhopp vet jag inte om det är ett omdöme som du borde fälla över någon
Min bästa ägodel är min vedspis!

Händig Man

Citat från: mallami skrivet 31 Okt-11 kl 17:20
Okej, människor bryr han sig inte om, hästar och motortrafik är det som påverkar, då han ska "tävla" med dem oavsätt om hästarna bara skrittar.

Låter som du har superzebran hemma ;)

Tävlar mot både bilar och hästar hahahaha o:)

davidB

Skulle du inte kunna utöka en hage så att den går över vägen. Med grindar vid vägändarna.
Då skulle man kunna ta sig fram på vägen om det ändå skulle finnas någon som "måste" komma fram för att komma till sin mark bakom eran. Skulle ju kunna finnas någon som skulle kunna ha rätt enligt gammal rätt även om det inte finns servitut.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

mallami

Citat från: kioskdavid skrivet 31 Okt-11 kl 17:24
Skulle du inte kunna utöka en hage så att den går över vägen. Med grindar vid vägändarna.
Då skulle man kunna ta sig fram på vägen om det ändå skulle finnas någon som "måste" komma fram för att komma till sin mark bakom eran. Skulle ju kunna finnas någon som skulle kunna ha rätt enligt gammal rätt även om det inte finns servitut.

Nja, det är ett stort dike emellan men annars hade ju det varit absolut bästa lösningen och ingen hade kunnat klaga. Men vägen går bara på min mark, stigen som fortsätter efter vägen slutar leder till en annan väg där en annan by börjar och de har ju som sagt den vägen så det är ingen annan än jag som ska behöva använda vägen och marken i sånt syfte, alltså för att komma till sin mark.

Elmi

I min hemby pågår ett liknande problem sedan ungefär 15-20 år tillbaka. Den ena grannen gräver av vägen så att hon den inflyttade inte kan rida förbi, hon hämnas genom att dumpa en hög jord eller ved mitt på sin uppfart så att ingen kan köra till sina hus, någon blir förbannad och går in till henne full och slåss, hon hoppar nästa dag på någon annan granne som känner sig hotad och för att hämnas häller en femte disel i hennes granhäck, som hon från början planterat för att ingen ska kunna spionera och så där håller det på utan ände.

Vi hyr ut vårt hus eftersom vi inte vill bo i den där soppan. Det är synd, gården är fantastisk och vi äger en del mark omkring. Jag orkar inte bo i en sån miljö där man inte kan känna sig trygg hemma.

Det som kan vara bra för trådskaparen att tänka på är att du nu är i en position att antingen göra en konflikt värre eller bättre, gå in i den här negativa spiralen, eller vända den till en mer positiv. Det låter som att det just nu är jobbigt för alla inblandade. Tror du skulle vinna mycket på att förklara att du har en häst som är rädd och att det är därför det är viktigt att hon inte rider där, så att hon förstår att det inte handlar om att du vill ha makt att bestämma utan egentligen är en bra typ som faktiskt ser ridförbud som en lösning på ett problem.

Det finns en bok du kan läsa som heter "När du gör som jag vill" av Henrik Fexeus. I den står det att människor har mycket lättare att göra något de egentligen inte hade tänkt, om de bara får en förklaring på varför de ska göra det. Det kan ju ligga något i det. Vad vet jag, du kan ha pratat med grannen hur mycket som helst:-) Kom att tänka på det bara...

När jag trasslar in mig i något brukar jag tänka- vill jag ha det bra, eller vill jag ha rätt? Hur ska jag göra nu?

Det man vill är ibland något annat än det som är.

trojlik

Shit vad händer här egentligen. Brasa du behöver inte vara så dum och göra dem påhoppen som du gör. Det blir bara otrevligt och totalt onödigt. Vad vinner du på att hålla på såhär.. Sådana som dig förstör för forum. Försök hålla en trevligare ton och sluta hoppa på folk!

Jag tycker också du skall gräva av vägen eller haga in det och ha grindar som du kan öppna. Men bäst att kolla med lantmäteriet först. Jag hade absolut inte viljat ha folk ridandes genom min gård. Och man tycker att de flesta männisor hade nog respekterat det om de varit normalt funtade. Verkar som om du har att göra med ett riktigt pucko som bara kan se till sig själv och inte se dina problem.

Hoppas att det löser sig för dig :)

mallami

Citat från: Elmi skrivet 31 Okt-11 kl 17:30
I min hemby pågår ett liknande problem sedan ungefär 15-20 år tillbaka. Den ena grannen gräver av vägen så att hon den inflyttade inte kan rida förbi, hon hämnas genom att dumpa en hög jord eller ved mitt på sin uppfart så att ingen kan köra till sina hus, någon blir förbannad och går in till henne full och slåss, hon hoppar nästa dag på någon annan granne som känner sig hotad och för att hämnas häller en femte disel i hennes granhäck, som hon från början planterat för att ingen ska kunna spionera och så där håller det på utan ände.

Vi hyr ut vårt hus eftersom vi inte vill bo i den där soppan. Det är synd, gården är fantastisk och vi äger en del mark omkring. Jag orkar inte bo i en sån miljö där man inte kan känna sig trygg hemma.

Det som kan vara bra för trådskaparen att tänka på är att du nu är i en position att antingen göra en konflikt värre eller bättre, gå in i den här negativa spiralen, eller vända den till en mer positiv. Det låter som att det just nu är jobbigt för alla inblandade. Tror du skulle vinna mycket på att förklara att du har en häst som är rädd och att det är därför det är viktigt att hon inte rider där, så att hon förstår att det inte handlar om att du vill ha makt att bestämma utan egentligen är en bra typ som faktiskt ser ridförbud som en lösning på ett problem.

Det finns en bok du kan läsa som heter "När du gör som jag vill" av Henrik Fexeus. I den står det att människor har mycket lättare att göra något de egentligen inte hade tänkt, om de bara får en förklaring på varför de ska göra det. Det kan ju ligga något i det. Vad vet jag, du kan ha pratat med grannen hur mycket som helst:-) Kom att tänka på det bara...

När jag trasslar in mig i något brukar jag tänka- vill jag ha det bra, eller vill jag ha rätt? Hur ska jag göra nu?

Ja, jag har förklarat för henne 2-3 gånger att hästarna kan göra illa sig och att det kostar mkt pengar med veterinärbesök, minst 2-3000/häst för genomgång och sen om det blir behandling så blir det allt ifrån 1-2000 till 20 000 beroende på skada och jag har inte råd med det. Men hästarna är ju mitt liv, i princip mitt allt, jag har inte tänkt sluta med det jag älskar allra mest bara för att hon ska få rida en kortare väg. Jag gör allt för att hästarna inte ska skada sig men att stoppa henne verkar vara omöjligt.

Jag tror det är som du säger, hon vill få rätt och vill bestämma och känna sig ha makten och vägrar därför ge sig. Hon vill känna att hon har rätt och ger sig inte innan, hon testar en massa olika saker för att de vad som biter bäst. Jag vill inget annat än att få slut på detta, men hon lyssnar som sagt inte. Hon förstår inte att allting skulle kunna bli bra om hon kunde ta den andra vägen som dock är 1,5-2km längre. Men om hästen ändå ska röra på sig så spelar ju det egentligen ingen roll, tycker jag, men för hon så verkar det vara en jättegrej. Jag vet inte, får jag inte ett slut på detta så får jag väl sälja gården. Kanske det är vad hon vill..

Händig Man

Gör ett avtal med henne annars där det framgår att om hon för sig och hästen på ett sådant sätt att hon framkallar skada på dina hästar är HON ersättningsskyldig, läste om en tvist som löstes så...

Brasa

Citat från: mallami skrivet 31 Okt-11 kl 17:18
Okey, då vet jag det och nu jobbar du som polis va?
Mobbar grannen är helt fel ord, jag gör vad jag får göra. Jag har aldrig sagt något till henne annat än att jag sätter en bom här då "någon" rev sönder min "mot-lösa-hästar/motortrafik-som-inte-läser-skylt"spärr en dag efter att "någon" hade köpt en ridhäst. Jag har aldrig sagt något om att hon förstört "vägen" och att hon trots att allemansrätten säger emot, krossar min gård flera ggr i veckan. Hade jag gjort något jag inte fick göra hade det varit att ex slå grannen, sätta upp skytar utan lov mm. U name it. De känner väl att jag är vek och tar chansen, men jag ska ta tillbaka den.

Polis nä jag är snickare & jobbar extra som tränare.
Och du fortsätter som vanligt du gör inga fel bara dom andra sen är det dom som mobbar dig?
Du blir vad du är dessvärre brukar djuren bli som dom som sköter dom
Ja vad ska vi börja?

Tallgrinden

Varför inte stängsla in själva gräsvägen som en separat hage?  o:)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Elmi

Att göra så att något blir väldigt jobbigt för någon som har något man själv vill ha är en vanlig sorts manipulation. Då behöver man aldrig själv säga "skulle jag kunna få...." utan man kan istället räkna med att den andre själv agerar och tror att han eller hon själv valt det.
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Brasa

Citat från: pålle skrivet 31 Okt-11 kl 17:13
Ska nu skita i tråden så får besserwissern ta över tråden  hadet gott hoppas det ordnar sig till det bästa  mallami

x2
& utöver hoppas jag hon tar till förnuftet
Ja vad ska vi börja?

Händig Man

Citat från: Brasa skrivet 31 Okt-11 kl 17:53
x2
& utöver hoppas jag hon tar till förnuftet

Jag anser att hin redan tar till förnuftet, hon rådfrågar folk men bli anklagad för djurmisshandel..... så vem som ska ta till förnuftet kan man ju diskutera...

mallami

Jag har fått lite olika svar nu, så jag får väl utgå ifrån det jag tycker verkar vettigast och mest realistiskt helt enkelt. Men bara för att jag tycker det så betyder ju inte det att grannen tycker det. Hon är över trettio eller nåt och är mer barnslig än jag som är betydligt yngre, inte för att det har med saken att göra men ändå..

Sen måste jag bara för en gångs skull säga att mina hästa är väldigt lugna och coola, bara det att tävlingsinstinkten kan bli lite för stor ibland då det som sagt är tävlingshästar och dem vill tävla.  Dom förstår ju inte att dom kan skada sig själva, men hur som helst så är det den tävlingsglöden som gör dem till de bra hästar dom är på tävlingsbanan. Det är hästarna som försörjer mig just nu eftersom att det går och jag har själv valt att satsa enbart på hästsport för jag kan leva på det och ofta sätter de även nosen först över mållinjen, så det är ju klart att jag inte vill att dem ska skada sig och att jag ska förlora min inkomst. Visst, dom kan skada sig på annat sätt också, men många som rusar i hagen kan skada sig för livet.

Jag får tacka för mig.

trojlik

Det finns nog ingen som (förutom Brasa) som tvekar på att du tar bra hand om dina hästar :) Det är ju därför du inte vill att de skall rida vid hästarna. Just för att du bryr dig om dem och inte vill att de skall skadas :)
Hoppas det löser sig för dig!  :-*

tinna.m

http://www.lantmateriet.se/] [url]http://www.lantmateriet.se/[/url] kan du gå inpå "mina sidor" om du har bankID eller motsvarande.
Att få hem kopior på servitut/inskrivningar i fastigheten kostar 6:-/sida eller nåt. Du hittar all info där.
Se till att ha full koll och försök undvika att dras med i käbbel är mitt tips  :P Lycka till!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Existens?

En sak får man ju ge Brasa iaf.. Det är sällan en nykomling kommer in på ett forum med så mycket ilska i bagaget...Jag kan nästan bara påminna mig gamle N8mario med sina ihjälpissade träd för 1000 kr/st...  :)

Men jag vet ju hur utbredd bitterheten mot markägare är, spelar ingen roll om det är en hästtjej eller en 'herrgård'.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

508 Gäster, 1 användare (1 Dolda)