Vad gäller för vägen?

Startat av mallami, 31 Okt-11 kl 11:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Händig Man

Citat från: Existens? skrivet 31 Okt-11 kl 20:06
En sak får man ju ge Brasa iaf.. Det är sällan en nykomling kommer in på ett forum med så mycket ilska i bagaget...Jag kan nästan bara påminna mig gamle N8mario med sina ihjälpissade träd för 1000 kr/st...  :)

Men jag vet ju hur utbredd bitterheten mot markägare är, spelar ingen roll om det är en hästtjej eller en 'herrgård'.

VA!?!?!?! Ihjälpissade träd ???  ::)

Existens?

Citat från: Händig Man skrivet 31 Okt-11 kl 20:10
VA!?!?!?! Ihjälpissade träd ???  ::)
Ska se om jag hittar tråden..den är historisk  :)

anette i bugared

Jag håller med den som skrev att du skall stängsla så att hagen innefattar även vägen, skit samma om det går ett dike tvärs över, bygg en spång som du kan leda hästarna över ifall nån undrar. På så sätt slipper du göra åverkan på DIN väg men slipper oönskade "gäster".

Sen skrev du att man måste passera din gårdsplan/tomtmark för att komma till vägen i fråga, går den passagen på allmän väg, annars är det lagen om hemfrid som gäller och den står över lagen om allemansrätt och du har i så fall all rätt att hindra passage av både gående, ridande och fordonstrafik.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

RäddförDamien

Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

mallami

Nykomling med mkt ilska? Nej, då har du uppfattat mig helt fel, jag hade en fråga och blev påhoppad, klart man blir lite förbannad då det triggar igång en. Men jag är inte arg på grannen, bara irriterad att hon inte kan godkänna min önskan om att inte rida där som alla andra som kommit förbi och frågat och då respekterat mitt svar. Men hon kan inte det. Eftersom att det är en privat måste dem fråga först markägaren - mig - och jag har väl rätt att både stänga för genom att sätta bom och neka vid förfrågan.

infogar från lantbrukarnas riksförbunds hemsida:

Allemansrätt till häst
Här är det fritt fram
• Allmän väg
• Kommunal/statlig väg
• Enskild väg med statsbidrag
• Utmärkt ridled/ridstig

Här ska du fråga först
• Skogsbilväg
• Ägoväg/privat väg
• Enskild väg/grusväg
• Ängar/hagar
• Stränder
• Strax efter skörd

Här ska du inte rida
• Mjuka och blöta stigar
• Planteringar/skogsplanteringar
• Naturreservat/nationalpark
• Åkermark/stubbåker
• Betesvall
• Privat tomtmark
• Parker, gräsmattor
• Trottoarer och cykelbanor
• Uppmärkta skidspår, motionsspår och vandringsleder

Vägen hon vill rida på är alltså en privat väg, min väg. Den går på min tomt = förbjudet att rida/gå/cykla då det kan störa hemfriden. Jag tror att jag har all rätt i världen att neka och sätta upp en bom då det som sagt är min väg som jag själv underhåller.

knodden.

Citat från: Händig Man skrivet 31 Okt-11 kl 16:46
det är inte JAG som är ute efter bråk, inser ni inte att ni sårar människor när ni går bärsärkargång och anklagar dem för att misshandla sina djur och jag vet inte vad?

Om man som markägare vill stänga av sin tomt från allmänheten så har man all rätt i världen att göra detta utan att behöva oroa sig för påhopp från trasiga individer som inte har bättre för sig än att trycka ner folk som inte mår bra och uppenbarligen bara var ute efter att rådfråga.
Jag reagerar för jag ser hur vissa individer bara hackar på folk och sen när man påpekar detta för dem så blir det någon jävla lynchmob, låt markägaren/djurägaren/individen göra som denne vill UTAN påhopp. Ja du e djurägare och har säkert sysslat med hästar hela ditt liv men då borde även du veta att liksom vi människor e olika kan även djur vara det och det betyder inte att man misshandlar dem.
ett djurs beteende kan bero på mänga bakomliggande faktorer men att man anklagar ägaren för att slå djuren är ju bara det sjukt så det räcker och jag tycker inte man ska vräka ur sig sånt om man inte har belägg för det.

Pålle: Jag vet att du inte gillar mig och det skiter jag blankt i, men ta det med mig personligen isåfall.... Bara skicka PM med dina tankar om du behöver skriva av dig.

sen så är det ju skillnad på tomt och mark,ok att stänga runt tomten men inte runt mark, då ska man stängsla/bygga så folk kan utnyttja allemansrätten.

Tallgrinden

Citat från: dagdrivare skrivet 01 Nov-11 kl 08:12

då ska man stängsla/bygga så folk kan utnyttja allemansrätten.

Då får alltid stängsla så dina djur håller sig på rätt sida stängslet.

MEN om det är i ett natur/strövområde så kan du behöva bygga stättor så folk kan gå över staketet, då hindrar du inte nyttjandet av allemansrätten (men jag skulle vilja se en häst ta sig över en stätta)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Existens?

Citat från: mallami skrivet 01 Nov-11 kl 07:41
Nykomling med mkt ilska? Nej, då har du uppfattat mig helt fel,

En sak får man ju ge Brasa iaf.. Det är sällan en nykomling kommer in på ett forum med så mycket ilska i bagaget'.

Läs en gång till... ;)

knodden.

Citat från: Tallgrinden skrivet 01 Nov-11 kl 08:29

MEN om det är i ett natur/strövområde så kan du behöva bygga stättor så folk kan gå över staketet, då hindrar du inte nyttjandet av allemansrätten (men jag skulle vilja se en häst ta sig över en stätta)

precis det var dit jag ville komma.

KungTulle

Citat från: mallami skrivet 31 Okt-11 kl 12:10
Nu på hösten samt våren så förstörs vägen direkt om häst eller fordon passerar och jag har sagt det till henne men hon bara gapar och pekar och är nästan galen så att jag blir lite rädd. Sen är det nog nästan omöjligt för henne att ridda förbi, även om det är i lugn fart, utan att skrämma mina djur som är lättskrämda och som går i hagarna bredvid. 

Skitsnack. Jag har grusväg precis utanför mitt hus. Jag är i styrelsen för vägföreningen ( sekreterare). Det finns 2 st hästägare som rider på vägen i princip året runt och ofta. Ryttare har funnits här sedan innan jag flyttade hit och jag har bott här i 18 år nu.

Det är INTE EN ENDA GÅNG som vi i vägföreningen har funnit anledning att ta upp ridningen på vägen som ett problem då det slitaget är försumbart.

Iofs är detta bara 2 hästägare, visserligen med några hästar var, men det rids ju bara en häst i taget och alla hästar rids inte varje dag. 

Vår väg slits snarare av sopbilen, postbilen och tidningsbudet som bromsar hårt och "rivstartar". Samt av de två lantbrukarna som kör där med stora fordon ( men som själva är med i vägföreningen).

Vad är det för djur som du har och som är så lättskrämda? Verkar också ganska tramsigt då betesdjur oftast vänjer sig vid det som passerar regelbundet. Det enda som jag kan tänka mig vore problem är om man har hingsthage intill vägen och grannarna rider förbi på brunstiga ston, för då blir ju hingsten ofta väldigt nyfiken och lite på tårna.

Kan väll tillägga att jag är en av hästägarna i vägföreningen ( den andre är också med i vägföreningen). JAG är den hästägaren som har HINGST som går i hagen som är ca 1 meter bredvid grusvägen. ( Gammal avelshingst så han vet vad flickor betyder).  Men han går fram och stajlar lite, travar eller galopper ar (eller går) längs med för att kolla in hästen som passerar- eller om vissa andra grannar kommer till fots för han vet att han ibland får en brödkant eller en bit bröd av dem).

Iofs har jag för flera år sedan när vi hyrde beten på annat håll fått en unghäst (som inte var min) skadad då min flock rusade omkring pga av att en hel ridskola valde att galoppera förbi på sina turridningar ca en meter från staketet så jag VET att olyckor kan ske.  Men jag tycker ändå att TS överdramatiserar en liten aning. Jag har iofs haft egna hästar i ca 30 års tid så jag kanske har hållit på så länge att jag inte blir upphetsad för "småsaker"....
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

betsla

Citat från: mallami skrivet 01 Nov-11 kl 07:41
Nykomling med mkt ilska? Nej, då har du uppfattat mig helt fel, jag hade en fråga och blev påhoppad, klart man blir lite förbannad då det triggar igång en.

Nej nej, läs igen så ser du att det står "En sak får man ju ge Brasa iaf.. Det är sällan en nykomling kommer in på ett forum med så mycket ilska i bagaget..."

Lycka till med grannen! Går det inte att prata vett med henne så sätt upp en hage som nån föreslog.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Heddan76

Tyvärr så finns det bara förlorare i en sådana här fejd. Är det grannen som är ute efter bråk så lär hon bara hitta något nytt sätt att irritera dig på om du förhindrar hennes passage på vägen...
Ibland kan det vara bättre att ge med sig fast man anser sig ha rätt. Kan du t.ex. göra hagen mindre eller flytta den så att den inte ligger alldeles intill vägen?

mallami

En sak får man ju ge Brasa iaf.. Det är sällan en nykomling kommer in på ett forum med så mycket ilska i bagaget...Jag kan nästan bara påminna mig gamle N8mario med sina ihjälpissade träd för 1000 kr/st...  :)

Men jag vet ju hur utbredd bitterheten mot markägare är, spelar ingen roll om det är en hästtjej eller en 'herrgård'.

Opps, läste fel, förlåt!

Till er andra som fortfarande håller på om att ni själva har hästar och ett dem vänjer sig och att det är så konstigt med min häst och att jag säkert överdriver. Ni vill ha det som att jag ljuger, jag ljuger inte och jag överdriver inte. Som skrivet - det är en häst som tar minsta lilla chans och triggar då upp de andra.

Sen så rider hon på privat väg och som jag fått svar på nu så har jag har rätt att stänga för med bom. Hon får finna sig i det att hon då inte tar sig förbi, fortsätter hon så ansöker jag hos lantmäteriet om förbud mot ridning så att jag tom kan få sätta upp en skylt och så borde det hela vara över, eller inte.

johe71

Citat från: mallami skrivet 01 Nov-11 kl 10:23
Till er andra som fortfarande håller på om att ni själva har hästar och ett dem vänjer sig och att det är så konstigt med min häst och att jag säkert överdriver. Ni vill ha det som att jag ljuger, jag ljuger inte och jag överdriver inte. Som skrivet - det är en häst som tar minsta lilla chans och triggar då upp de andra.

har man inte hanterat en travhäst i tävlingsform så vet man antagligen inte vad man pratar om... vi har världens goaste travhäst här hemma, när jag träffade min fru hade jag ingen vidare hästvana, jag har lärt mig rida på den hästen, inga som helst problem... när han är i en viloperiod, eller nu när han inte tävlar längre. Han skulle, nu, inte reagera alls på en annan häst som rider förbi hagen (till och med grannens kor som går i hagen bredvid är inte något problem)

men när han tränade och börjar komma i riktig form så är det en helt annan häst, "studsar på alla fyra" när man tar in och ut, är ruskigt "tänd" och reagerar på minsta lilla... vi skulle inte ens komma på tanken att ha honom i hagen bredvid grannens kor när han tränade

till er som tvivlar, när man tränar hårt och tiden precis innan ett lopp så ger man hästen väldigt mycket extra energi för att den ska orka prestera på träning eller i travloppet, till skillnad från "ridskolehästar" som brukar få precis så mycket hö så att de ska klara av det de sysslar med, inte ett kilo extra

så prova att ge era lugna ridhästar en rejäl portion (ett par kilo) havre/KRAFFT SPORT tre gånger om dagen i ett par veckor och så mycket hö hästen orkar äta... jag tror inte era hästar skulle vara så lugna som de brukar vara annars....

sydtobak

Citat från: Tallgrinden skrivet 01 Nov-11 kl 08:29

Med dagens problem med vildsvin är det heller inget problem med att stängsla för att hålla dessa marodörer utanför dina grödor.
Min bästa ägodel är min vedspis!

KungTulle

Citat från: johe71 skrivet 01 Nov-11 kl 10:55

till er som tvivlar, när man tränar hårt och tiden precis innan ett lopp så ger man hästen väldigt mycket extra energi för att den ska orka prestera på träning eller i travloppet, till skillnad från "ridskolehästar" som brukar få precis så mycket hö så att de ska klara av det de sysslar med, inte ett kilo extra

så prova att ge era lugna ridhästar en rejäl portion (ett par kilo) havre/KRAFFT SPORT tre gånger om dagen i ett par veckor och så mycket hö hästen orkar äta... jag tror inte era hästar skulle vara så lugna som de brukar vara annars....

Du jag har kompisar som haft galopphästar i träning ( ganska duktiga sådana också). Och de har aldrig knystat ens om sådana här problem, att deras hästar skulle bli galnare än vanligt bara för att nån rider förbi på angränsande väg ( Om inte de som rider förbi typ galopperar då då).  Hur gör förresten de travtränare som har hästarna uppstallade tex på Jägersro då? Där går ju hagarna ofta väldigt nära passager där det både körs förbi med andra travhästar, rids förbi med galopphästar och en och annan vanlig häst också då polisrytteriet och MCR ligger på samma anläggning.

Apropå foder - många vanliga tävlingshästar i dressyr, hoppning och fälttävlan går också de på höga kraftfodergivor. Självklart avpassade till hästens grundbehov beroende på ras. De är också triggade och heta. 
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

mallami

De hästar som står på en travbana vänjer sig oftast, undantagsfall så finns de dem som rusar så fort det går/springer förbi en häst ändå men på de flesta travbanor så är hagarna så pass små så dem hinner inte få upp samma fart som för en häst som går i en större hage, tex i mitt fall. Vissa hästar är så, bara att acceptera. och många är som johe71 skriver väldigt på tårna när de är i form, det bara bubblar inombords på vissa.

Men, jag skriver det igen. Har jag förstått rätt så får jag sätta bom då det är min privata väg, på min tomt sen så har jag hittat att man kan ansöka om ridförbud - vilket jag ska göra, för att få ett slut på detta. Det är så jobbigt att ha en som klagar hela tiden när det är jag i slutändan som har rätt att göra just precis det jag gör. Inget olagligt med det.

Charlotte

Citat från: KungTulle skrivet 01 Nov-11 kl 11:28
Du jag har kompisar som haft galopphästar i träning ( ganska duktiga sådana också). Och de har aldrig knystat ens om sådana här problem, att deras hästar skulle bli galnare än vanligt bara för att nån rider förbi på angränsande väg ( Om inte de som rider förbi typ galopperar då då).  Hur gör förresten de travtränare som har hästarna uppstallade tex på Jägersro då? Där går ju hagarna ofta väldigt nära passager där det både körs förbi med andra travhästar, rids förbi med galopphästar och en och annan vanlig häst också då polisrytteriet och MCR ligger på samma anläggning.

Apropå foder - många vanliga tävlingshästar i dressyr, hoppning och fälttävlan går också de på höga kraftfodergivor. Självklart avpassade till hästens grundbehov beroende på ras. De är också triggade och heta.
Jag har jobbat med tävlande travhästar på heltid och visst kan dom bli pigga, men om dom inte håller för lite spring i hagen är det frågan om dom håller för lopp eller om hagarna är för små?
Jag skulle fundera både en och två gånger om jag skulle stänga av en väg...
Grannsämja är värt mer för mig än att absolut hävda min rätt...
Och om det inte vore så, så skulle jag ändå fundera lite till, tänk om jag någon gång vill använda någon annans väg när jag var ute och tränade häst...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

mallami

Citat från: Charlotte skrivet 01 Nov-11 kl 11:36
Jag har jobbat med tävlande travhästar på heltid och visst kan dom bli pigga, men om dom inte håller för lite spring i hagen är det frågan om dom håller för lopp eller om hagarna är för små?
Jag skulle fundera både en och två gånger om jag skulle stänga av en väg...
Grannsämja är värt mer för mig än att absolut hävda min rätt...
Och om det inte vore så, så skulle jag ändå fundera lite till, tänk om jag någon gång vill använda någon annans väg när jag var ute och tränade häst...
Mvh
Charlotte

Mina hästar har aldrig skadat sig i lopp, så dem håller, däremot de enda skador jag fått är när häst ridit förbi och att hästarna slagit sig så pass så att de fått både griffelbens- och även hovbensakturer.  Visst nog har de haft en jävla fart de som ridit förbi oftast då jag har haft stora feta hål på vägen efter att de ridit galopp - fram och tillbaka. Såklart hästarna tror att dem ska göra det så fort dem ser dem nästa gång, har du hållit på med hästar så vet du att de har något som kallas för hästminne, de glömmer inte i första taget.

Förresten när du ändå frågar, så har jag stora superfina, jämna hagar och du får leta ihjäl dig om du ska hitta en enda liten sten. så det är absolut inte där problemet sitter, trots att du vill få det att låta så.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

449 Gäster, 1 användare (1 Dolda)