Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trikinsmittat vildsvinskött  (läst 14170 gånger)

Juniperus

• Gäst
Trikinsmittat vildsvinskött
« skrivet: 14 okt-11 kl 21:38 »
Jag känner en jägare som kastar vildsvinskött som är trikinsmittat, då det alltid svider när resurser går till spillo har jag sagt att nästa gång så tar jag gärna emot köttet.

Jag är ganska nojig när det gäller sjukdomar men jag har läst att trikiner dör vid 70 grader så om man tillagar det ordentligt så finns det ingen risk att smittas. Har jag uppfattat detta rätt?

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Trikinsmittat vildsvinskött
« Svar #1 skrivet: 14 okt-11 kl 21:52 »
Det är rätt men jag skulle inte göra det ändå. Det finns ju även risk vid hanteringen av köttet. Om du ändå väljer att äta detta kött så var noga med rengöring av allt du använt till köttet i rått tillstånd. Skärbrädor, knivar och framförallt händer!!!! Men som sagt, det enda som skulle kunna få mig att överväga att äta trikinsmittat kött är svält  :P

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 okt-11 kl 21:53 »
Jag känner en jägare som kastar vildsvinskött som är trikinsmittat, då det alltid svider när resurser går till spillo har jag sagt att nästa gång så tar jag gärna emot köttet.

Jag är ganska nojig när det gäller sjukdomar men jag har läst att trikiner dör vid 70 grader så om man tillagar det ordentligt så finns det ingen risk att smittas. Har jag uppfattat detta rätt?
På vilket vis slänger ha det då ?

Juniperus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 okt-11 kl 22:20 »
Det vet jag inte, kan tänka mig att han gräver ner det eller eldar upp då det är smittat.

Det där med att rengöra utrustningen extra noga är ju bra att tänka på, det är nog bäst att koka utrustningen eller skölja med sprit.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #4 skrivet: 14 okt-11 kl 22:43 »

Sedan 2003 har det enligt SVA påvisats trikiner i åtta vildsvin, så din kompis kan rimligen inte ha kastat särskilt mycket kött...

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/05/Nytt-trikinfynd-i-vildsvin-1.16582/
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Juniperus

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 okt-11 kl 22:48 »
Jaså jag hörde att var tredje svin var smittat, då är det ingen ide o hoppas på att få en massa kött då

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 18 okt-11 kl 02:29 »
Tyvärr så hjälper inte alkohol. Det dödar inte en trikin och inte heller de inkapslade cystorna som kan finnas i muskelköttet. Då är kanske en mättad saltlösning effektivare. Rent mekaniskt hjälper det att skölja bort dem förståss. Skall man sterilisera så krävs saker som kaliumpermanganat och liknande. Inte heller nedfrysning är helt säkert, eftersom det finns frysresistenta typer i Svenskt vilt också (annars 20 dygn vid -15 grC eller 10 dygn vid -23 grC för max skikt på 15 cm). Gällande tillagningen så rekommenderas 71 grader för malt kött och 74 för fågel. För annat kött räcker kanske 63 grader men då rekommenderas en vilotid på 3 minuter innan förtäring, likaså för fågel. Cystorna kan leva inkapslade 20-30 år i de tvärstrimmiga musklerna, men förkalkas gärna efter ett år och blir därefter öförmögna att smitta. (Från mina anteckningar då jag hade värdshus, men jag var nog i petigaste laget. Det var en epidemi i Tyskland i slutet på 90-talet).

Vildsvinsjakt är ju annars den perfekta turistnäringen.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #7 skrivet: 18 okt-11 kl 08:56 »
Tyvärr så hjälper inte alkohol. Det dödar inte en trikin och inte heller de inkapslade cystorna som kan finnas i muskelköttet. Då är kanske en mättad saltlösning effektivare. Rent mekaniskt hjälper det att skölja bort dem förståss. Skall man sterilisera så krävs saker som kaliumpermanganat och liknande. Inte heller nedfrysning är helt säkert, eftersom det finns frysresistenta typer i Svenskt vilt också (annars 20 dygn vid -15 grC eller 10 dygn vid -23 grC för max skikt på 15 cm). Gällande tillagningen så rekommenderas 71 grader för malt kött och 74 för fågel. För annat kött räcker kanske 63 grader men då rekommenderas en vilotid på 3 minuter innan förtäring, likaså för fågel. Cystorna kan leva inkapslade 20-30 år i de tvärstrimmiga musklerna, men förkalkas gärna efter ett år och blir därefter öförmögna att smitta. (Från mina anteckningar då jag hade värdshus, men jag var nog i petigaste laget. Det var en epidemi i Tyskland i slutet på 90-talet).

Vildsvinsjakt är ju annars den perfekta turistnäringen.

Vilka bra anteckningar  ;D

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 23 okt-11 kl 22:51 »
Sedan 2003 har det enligt SVA påvisats trikiner i åtta vildsvin, så din kompis kan rimligen inte ha kastat särskilt mycket kött...

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/05/Nytt-trikinfynd-i-vildsvin-1.16582/

Är dom upp i 8 redan! Då har det gått fort på slutet.
För bara något år sedan så var siffran 2.

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 23 okt-11 kl 22:54 »

Jag tror att du  har missuppfattat lite. Jag skulle tro att han slänger kött som luktar galt vid uppvärming.
Men det skall gå att kallröka galtkött. Så bygg/köp en kallrök om du kan få gratis kött.
Kan du använda till pålägg och pastasallad om jag har förstått saken rätt.

anders50

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 okt-11 kl 22:58 »
Är dom upp i 8 redan! Då har det gått fort på slutet.
För bara något år sedan så var siffran 2.

Och så var det ju ett i trakten av Alvesta i år också.

Har för övrigt ätit vildsvinskotletter till middag idag, gott!

Tännlappen

• -
« Svar #11 skrivet: 23 okt-11 kl 23:49 »
Äter man Trikinsmittat Vildsvin och vill vara på den säkra sidan får man nog bygga en masugn  (:) .

CaJo

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 04 nov-11 kl 14:04 »
Äter man Trikinsmittat Vildsvin och vill vara på den säkra sidan får man nog bygga en masugn  (:) .

Hjälper det?

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 nov-11 kl 14:11 »
Hjälper det?

Nej, men man slipper dra igång spisen.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 04 nov-11 kl 17:24 »
Så om man tex gjorde en gryta på grytbitar från smittat vildsvin lät koka i några timmar så är det ofarligt att äta det köttet?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Cauldron

• -
« Svar #15 skrivet: 04 nov-11 kl 17:54 »
Citat från: Travelerhorses
Så om man tex gjorde en gryta på grytbitar från smittat vildsvin lät koka i några timmar så är det ofarligt att äta det köttet?

Trikiner avdödas vid upphettning av kött till minst 68°C. Så det nog troligt om du kokar små bitar några timmar, men kolla med termometer.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/trikinos/

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 21 dec-11 kl 09:42 »
Jag tror att du  har missuppfattat lite. Jag skulle tro att han slänger kött som luktar galt vid uppvärming.
Men det skall gå att kallröka galtkött. Så bygg/köp en kallrök om du kan få gratis kött.
Kan du använda till pålägg och pastasallad om jag har förstått saken rätt.

Fast om man ska kallröka vildsvin bör man nog vara noga med att det verkligen är trikintestat...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

lillfarmarn

• Småland
« Svar #17 skrivet: 21 dec-11 kl 17:12 »
Fast om man ska kallröka vildsvin bör man nog vara noga med att det verkligen är trikintestat...

man ska trikintesta alla vildsvin man ska äta! kostar bara 100:- så varför snåla och chansa
« Senast ändrad: 21 dec-11 kl 17:14 av lillfarmarn »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 21 dec-11 kl 17:19 »
man ska trikintesta alla vildsvin man ska äta! kostar bara 100:- så varför snåla och chansa
Man ska trikintesta alla grisar, vilda som tama, som varit utomhus. Helst de som varit inomhus också.

Det kostar som sagt inte så mycket, och det tar bara ett par dagar hos sva. Trikiner vill man inte ha, och ett enkelt prov är allt som krävs för att vara säker. Man skickar in lite av njurtappen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 21 dec-11 kl 17:22 »
Jag håller helt med, trikintestar egen tamgris också. Menar bara att vid kallrökning hettas ju inte köttet upp, så då är det ju verkligen farligt om köttet skulle vara infekterat.
Man ska trikintesta alla grisar, vilda som tama, som varit utomhus. Helst de som varit inomhus också.

Det kostar som sagt inte så mycket, och det tar bara ett par dagar hos sva. Trikiner vill man inte ha, och ett enkelt prov är allt som krävs för att vara säker. Man skickar in lite av njurtappen.
Ehm, då vi skickade in prover ville man ha ur mellangärdet mot ryggsidan?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 2 användare
Galaxie, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser