Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakteri förbjuds slakta  (läst 58872 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Slakteri förbjuds slakta
« Svar #40 skrivet: 10 okt-11 kl 17:48 »
Jag tror (eller mer än så men ack) att djurhanteringen på de riktigt stora slakterier är helt ok, det är oftast automagiska grinder, rullband och såna där rundade transportgånger utan stressade människor.

På små slakterier kan det vara både och, antingen är det mycket bättre eller så är det mycket sämre.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Tännlappen

• -
« Svar #41 skrivet: 10 okt-11 kl 19:12 »
Ja, jag håller med om det, efter att ha varit inne på stora slakterier. Folk som jobbar där gör så gott dom kan. Det är svårt att få det idylliskt när maten inte får kosta nånting. Jag har aldrig sett nån plåga djur med vilja, eller stressa dom onödigt. Om så vore fallet skulle stressat kött från grisar vara mycket vanligare. Att grisar skriker säger ju inte speciellt mycket, det gör dom ju för vad som helst.
En liten tanke kan man ju också skicka till dom som jobbar där. Att skjuta flera tusen grisar varje dag känns ju knappast som toppenjobbet och risken att nåt blir fel är större än när bedövningen sker med gas.
Det är enkelt att skälla och gnälla på allt, men mat vill vi ha. Och billig ska den vara. Fråga PRO.
Om kunderna skulle betala mer för maten betyder inte det automatiskt att djuren får det bättre. Kan betyda att vinsten istället blir större för slakterierna och naturligtvis för dom som skickar djur dit.

Mångsysslare

• Värmland
    • Sörgården
« Svar #42 skrivet: 10 okt-11 kl 19:33 »
Ja, och får djurägarna mer betalt så finns det mer resurser att ta hand om de djur man har och man behöver inte heller ha så många, vilket innebär att man kan få lönsamhet i att ha färre djur, vilket medför att fler mindre enheter kan finnas istället för färre stora. Och det tycker i alla fall jag att det är bra! Då kan det bli fler mindre slakterienheter också om slakterier får mer betalt. Eller hur?
60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

Tännlappen

• -
« Svar #43 skrivet: 10 okt-11 kl 19:38 »
Ja, och får djurägarna mer betalt så finns det mer resurser att ta hand om de djur man har och man behöver inte heller ha så många, vilket innebär att man kan få lönsamhet i att ha färre djur, vilket medför att fler mindre enheter kan finnas istället för färre stora. Och det tycker i alla fall jag att det är bra! Då kan det bli fler mindre slakterienheter också om slakterier får mer betalt. Eller hur?
I bästa fall kan det bli positivt,men girighetens ansikte är inte att leka med.  8)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 10 okt-11 kl 19:54 »
En normalt fungerande marknad förutsätter att köparna vet vad det är de köper. Men det system vi har garanterar att köparna inte har någon annan information än prislappen. Bredvid varandra på Willys ligger två inplastade köttbitar. Kunden vet inget om varifrån respektive köttbit kommer, hur djuren haft det i sin livstid, hur de slaktats eller något annat. Kunden kan inte ens lukta på köttet genom plasten. Det enda kunden kan göra är att läsa på prislappen. Om den ena köttbiten är dyrare än den andra har kunden ingen möjlighet att avgöra vad prisskillnaden beror på. Allt annat lika väljer en rationellt agerande köpare då den billigare produkten.

Kunden kan givetvis välja att gå till Coop Forum istället. Där ligger till synes likadana inplastade köttbitar som på Willys uppradade. Den enda information kunden kan agera på är vad det står på prislappen.

Kundens granne har grisar. Kunden vet hur de hålls, vad de äter och hur de slaktas men kan inte köpa köttet eftersom grannen då bryter mot lagen. Om kunden blir tillräckligt gramse och grannen tillräckligt dristig kanske det blir affär ändå. Det blir ingen lidande av, utom staten som inte får några skatteintäkter då det är illa svårt att deklarera olagliga affärer.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #45 skrivet: 10 okt-11 kl 22:06 »
Minns nu ett konsument vänligt system där djuren blir bedömda från uppfödning till bord. EU gjorde en stor satsning att ta fram detta poängsystem men det måste ut i systemet och där ligger väl problemet idag. Här kommer en länk http://www.welfarequality.net/everyone , mycke läsning, på engelska  :-\  Men det finns ett sytem  ;D Har någon ett förslag eller kontakter hur man kan få ut det. T. ex finns det någon som jobbar med media. Kanske göra att program om det?!? Jag är med  ;D

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #46 skrivet: 10 okt-11 kl 22:13 »
En normalt fungerande marknad förutsätter att köparna vet vad det är de köper. Men det system vi har garanterar att köparna inte har någon annan information än prislappen. Bredvid varandra på Willys ligger två inplastade köttbitar. Kunden vet inget om varifrån respektive köttbit kommer, hur djuren haft det i sin livstid, hur de slaktats eller något annat. Kunden kan inte ens lukta på köttet genom plasten. Det enda kunden kan göra är att läsa på prislappen. Om den ena köttbiten är dyrare än den andra har kunden ingen möjlighet att avgöra vad prisskillnaden beror på. Allt annat lika väljer en rationellt agerande köpare då den billigare produkten.

Kunden kan givetvis välja att gå till Coop Forum istället. Där ligger till synes likadana inplastade köttbitar som på Willys uppradade. Den enda information kunden kan agera på är vad det står på prislappen.

Kundens granne har grisar. Kunden vet hur de hålls, vad de äter och hur de slaktas men kan inte köpa köttet eftersom grannen då bryter mot lagen. Om kunden blir tillräckligt gramse och grannen tillräckligt dristig kanske det blir affär ändå. Det blir ingen lidande av, utom staten som inte får några skatteintäkter då det är illa svårt att deklarera olagliga affärer.
Precis-
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Mångsysslare

• Värmland
    • Sörgården
« Svar #47 skrivet: 11 okt-11 kl 03:13 »
Det finns information på paketen. Om man t ex tar nötkött så MÅSTE det stå ursprungsland på så då vet man iaf att det kommer från Sverige eller t ex Brasilien. Det är ett val! På de flesta andra köttvaror står det också ursprungsland även om det inte är lag på det. Om man då väljer Sverige eller Danmark på fläskfilén så har man gjort ett val.
Det valet ligger hos alla konsumenter! Det är du som handlar som bestämmer hur du vill att djuren ska vara uppfödda och var arbetstillfällena hamnar. Jag hoppas på och jobbar personligen för att det ska bli lag på att ursprungsmärka ALL mat, så att det är lättare att göra ett aktivt val vare sig det gäller fläskfärs, tomater eller ägg. Står det sedan dessutom leverantörens märke på paketen och kanske tom "hängmörat i 50 dygnsgrader, gräsuppfödda djur" så är det ännu lättare. Nu står det inte så på Willys köttpaket, men jag hoppas och tror att det blir vanligare och vanligare.
Men för den sakens skull så är det inga problem idag att välja svenska varor. Om man vill...
60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

Existens?

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 11 okt-11 kl 07:24 »
Det finns information på paketen. Om man t ex tar nötkött så MÅSTE det stå ursprungsland på så då vet man iaf att det kommer från Sverige eller t ex Brasilien. Det är ett val! På de flesta andra köttvaror står det också ursprungsland även om det inte är lag på det. Om man då väljer Sverige eller Danmark på fläskfilén så har man gjort ett val.
Det valet ligger hos alla konsumenter! Det är du som handlar som bestämmer hur du vill att djuren ska vara uppfödda och var arbetstillfällena hamnar. Jag hoppas på och jobbar personligen för att det ska bli lag på att ursprungsmärka ALL mat, så att det är lättare att göra ett aktivt val vare sig det gäller fläskfärs, tomater eller ägg. Står det sedan dessutom leverantörens märke på paketen och kanske tom "hängmörat i 50 dygnsgrader, gräsuppfödda djur" så är det ännu lättare. Nu står det inte så på Willys köttpaket, men jag hoppas och tror att det blir vanligare och vanligare.
Men för den sakens skull så är det inga problem idag att välja svenska varor. Om man vill...

Det är sant som du skriver.. Dock är det ju så att anonymiseringen av maten har gått långt i Sverige. Matkulturen har ju länge fått stå tillbaka för industrialiseringen.

Ett talande exempel på detta fanns för nån vecka sen på ATL;s hemsida, där en fd mejeridirektör uttalade sig om rationaliseringarna han genomfört. Jag citerar: *Vi var nog inte medvetna om att vi rationaliserade bort en stor del av svensk ostkultur*.

Tankeförmågan hos de som styrt och styr våra livsmedelsföretag är obefintlig, och man undrar egentligen hur dom fått sina jobb.
Den senaste debatten i raden är nu Scan som vill ändra regler som de själva införde så sent som i våras, angående svenskmärkning av kött. Nu upptäcktes det att Scans egna bacon inte uppfyller reglerna, eftersom det skivas och packas i Polen... ::)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 11 okt-11 kl 09:31 »
Svenskmärkning är nog bra för "patrioter", men konsumenter i gemen har ingen uppfattning om djurhållning i Brasilien. Eller i Sverige heller för den delen. Om svenskmärkning blir liktydigt med låg kvalitet kan det rent av vara kontraproduktivt, som Karin Ahlborg konstaterar:

Jag vägrar äta den svenska skitmaten

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #50 skrivet: 11 okt-11 kl 09:37 »
För mig är det inte avgörande vart köttet kommer ifrån (bra att jag går in i debatten eftersom jag inte äter kött, eller hur  ;D) Utan det handlar om hur djuren har haft det från födsel fram till slakt. Vi har hårda regler i Sverige och därför köper jag bara svenskt (till man och barn). Men med det poängsystem jag refererat till tidigare så kan man gradera köttet. Här bedöms helheten med poäng som sedan ger priset. Är du en bra uppfödare som tar hand om dina djur, dvs att djuren är friska, med väl avvägd foderstat, lite stereotypa beteenden och få skador så får du högre poäng. Alltså lokaler mm bedöms inte, här ligger fokus enbart på djurvälfärd. Och är du bra på att sköta dina djur så får du höga poäng oavsett om det är krav eller ej. Ett bra system tycker jag i grunden men det finns nackdelar som alltid. Men som sagt en bra vägledning för konsumenten. Köper jag dyrt kött vet jag att djuren mått bra, köper jag ett billigt kött vet jag att djuren har mått dåligt, så får man se hur långt samvetet och plånboken räcker.

pålle

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 11 okt-11 kl 09:44 »
Men är det inte så att ursprungsmärkning bara var i från det är packat ? resen är frivilligt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #52 skrivet: 11 okt-11 kl 11:09 »
Nu upptäcktes det att Scans egna bacon inte uppfyller reglerna, eftersom det skivas och packas i Polen... ::)

Nä Då  blir det svenska köttet Polskt enligt reglerna  ;D de regler som pålle också är inne på, eller har den regeln ändrats?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mångsysslare

• Värmland
    • Sörgården
« Svar #53 skrivet: 11 okt-11 kl 13:59 »
Idag är det lag på ursprungsmärkning av nötkött, honung och nötter (fråga mig inte varför just nötter och honung, men så är det enligt livsmedelsverkets hemsida...) Är det packat i Sverige eller ej är frivilligt att märka, utan det är bara var nötköttet, honungen och nötterna kommer från som måste märkas. Själv lägger jag till Sörgården på etiketten där det står ursprung... 8 ;D

pålle

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 11 okt-11 kl 17:19 »
Men hur är det märkt då typ blad färs när köttet är  från Irland fläskköttet från Danmark  och packat i Sverige ?

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #55 skrivet: 11 okt-11 kl 17:57 »
Det ska stå varifrån köttråvaran kommer.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #56 skrivet: 11 okt-11 kl 17:59 »
Det ska stå varifrån köttråvaran kommer.

Det är därför man kör danska och polska grisar till sverige för slakt, då är köttråvaran svensk.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

pålle

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 11 okt-11 kl 18:01 »
Det är därför man kör danska och polska grisar till sverige för slakt, då är köttråvaran svensk.
Hur kan den va det om den är danskt ?
« Senast ändrad: 11 okt-11 kl 18:24 av pålle »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 11 okt-11 kl 18:05 »
Det seglas till och med över brasilianska kreatur till Europa för att slaktas här.

pålle

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 11 okt-11 kl 18:09 »
Det seglas till och med över brasilianska kreatur till Europa för att slaktas här.
Men då är det ju inte svenskt fast dom säger så det är ju det ja mena dom far ju med lögner ju
« Senast ändrad: 11 okt-11 kl 18:14 av pålle »

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser