Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  What'a f!.. Är det växellådan?  (läst 22812 gånger)

Heddan76

• Norrbotten
SV: What'a f!.. Är det växellådan?
« Svar #40 skrivet: 23 sep-11 kl 12:10 »
Jag och min fru pendlar till jobbet och har 3mil(enkel väg) varje dag. Och barn vars alla aktiviteter är flera mil bort. Osv, osv. Så det blir närmare 4000mil per år och ökande allteftersom barnen växer. Och då gör vi ändå inga resor till fjällen eller Sverigesemestrar med bilarna.

Så vi har 2 bilar:
VW Golf Variant Bluemotion -08, 0,46l/mil, diesel såklart, överraskande stor för att vara en Golf, lika stor som gamla Passat faktiskt.
Audi A3 1.6 -00, 0,7l/mil, bensin tyvärr.

Audin skall nu bytas ut mot en mini-SUV och vi har tittat på en ny VW Tiguan diesel som drar 0,6l/mil. Eftersom min fru behöver, pga av sin sjukdom, en högre bil som har automatlåda och fyrhjulsdrift. Vi bor mitt ute i skogen och kommunen behagar inte alltid att sköta sina ploguppdrag och min fru klarar inte av att gå några längre sträckor. Vi har även tittat på begagnade Tiguan, men en 3år gammal kostar så mycket fortfarande och drar så mycket mera diesel(och högre skatt), så på 10-15år(som vi brukar/beräknar att ha bilen) så blir det inte så mycket dyrare att köpa en ny.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 23 sep-11 kl 13:13 »
Äsch!

Nu får ni allt berätta: Vad har ni själva för bilar?
Årsmodell, l/mil etc.

Ps. En st. fiat säljes till billigt bra pris. ;)
(En ford Windstar också, kanonskick, pedantskött och riktigt "fet och lyxig" - toppen kass, säljes billigt!)

En Volvo 240 går till skroten idag. Förbrukning 0,8-0,9 l/mil, ungefär.
En Toyota Previa. Förbrukning 1,2 l/mil.

I helgen skall vi åka och drägla över alldeles nya och bensinsnåla bilar. "Hej, här är en jättehög med pengar."
Har tröttnat på ständigt mekande och med halverad förbrukning går det ekonomiskt plus på några år.

Tännlappen

• -
« Svar #42 skrivet: 23 sep-11 kl 17:16 »
Köpa ny bil måste väl vara en dålig affär om man då tar med värdeminskningen i kalkylen. En småbil håller väl inte lika länge som en stöddigare bil typ Volvo 740 .

Huggorm

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 23 sep-11 kl 17:49 »
Köpa ny bil måste väl vara en dålig affär om man då tar med värdeminskningen i kalkylen. En småbil håller väl inte lika länge som en stöddigare bil typ Volvo 740 .
Tar man med bränslekostnaderna genom bilens hela livslängd blir resultatet av kalkylen intressantare.

Tännlappen

• -
« Svar #44 skrivet: 23 sep-11 kl 18:07 »
Tar man med bränslekostnaderna genom bilens hela livslängd blir resultatet av kalkylen intressantare.
Det många funderar på är nog vad som lönar sig bäst,om det nu finns något svar på det är en annan sak. Tar man en småbil kontra en stöddigare kärra så borde livslängden vara sämre på en småbil vilket kan göra att man får köpa en småbil till eller flera innan den stöddigare bilen tar slut. Kör man ca tusen mil per år  sparar man kanske 6-7000 kr mot den större bilen om den ligger på en liter milen. På tio år har man då sparat kanske 70000 tusen i bränslekostnad mot större bilen(kanske räknat rätt). Värdeminskningen bör vara större på en småbil eftersom livslängden är mindre. Köper man en begagnad större bil för kanske 15-20000 eller ens det, har man ju så att säga dom där ca 70000 i minskad bensinförbrukning som den lilla bilen sparat  eftersom lillbilen kanske kostar 130-200000 tusen i inköp. Blev lite snurrigt det här kanske,ingen lätt uppgift att räkna på. ;D

Tännlappen

• -
« Svar #45 skrivet: 23 sep-11 kl 18:23 »
.......Sen måste man ju även titta på hur krångliga och dyra servicarna är på den nya småbilen.T.ex köper man en BMW 316 så är väl dom första servicarna inbakade i priset,men sedan om man inte meka kan blir det inte roligt när inspection ett ska göras,sedan kommer inspection 2 :o som ett brev på posten,kan kosta ca 5000kr på verkstad vad jag läst.

Huggorm

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 23 sep-11 kl 18:36 »
Det många funderar på är nog vad som lönar sig bäst,om det nu finns något svar på det är en annan sak. Tar man en småbil kontra en stöddigare kärra så borde livslängden vara sämre på en småbil vilket kan göra att man får köpa en småbil till eller flera innan den stöddigare bilen tar slut. Kör man ca tusen mil per år  sparar man kanske 6-7000 kr mot den större bilen om den ligger på en liter milen. På tio år har man då sparat kanske 70000 tusen i bränslekostnad mot större bilen(kanske räknat rätt). Värdeminskningen bör vara större på en småbil eftersom livslängden är mindre. Köper man en begagnad större bil för kanske 15-20000 eller ens det, har man ju så att säga dom där ca 70000 i minskad bensinförbrukning som den lilla bilen sparat  eftersom lillbilen kanske kostar 130-200000 tusen i inköp. Blev lite snurrigt det här kanske,ingen lätt uppgift att räkna på. ;D
Men om vi jämför ett köp av exempelvis en ny volvo V70 och en ny suzuki swift eftersom det råkar vara vad jag har, så blir det så här:

V70: inköpspris 300.000kr Bränsleförbrukning: 0,8l/mil Värde efter tio år, 20k mil: ca. 45.000kr= Värdeminskning 255.000kr, bränsle 224.000kr Tillsammans 479.000kr
Swift: Inköpspris 130.000kr Bränsleförbrukning 0,6l/mil Värde efter tio år, 20k mil: ca. 15.000kr= Värdeminskning 115.000kr, bränsle 168.000kr Tillsammans 283.000kr

Tännlappen

• -
« Svar #47 skrivet: 23 sep-11 kl 19:13 »
Men om vi jämför ett köp av exempelvis en ny volvo V70 och en ny suzuki swift eftersom det råkar vara vad jag har, så blir det så här:

V70: inköpspris 300.000kr Bränsleförbrukning: 0,8l/mil Värde efter tio år, 20k mil: ca. 45.000kr= Värdeminskning 255.000kr, bränsle 224.000kr Tillsammans 479.000kr
Swift: Inköpspris 130.000kr Bränsleförbrukning 0,6l/mil Värde efter tio år, 20k mil: ca. 15.000kr= Värdeminskning 115.000kr, bränsle 168.000kr Tillsammans 283.000kr
Ja,här ser det ju lönande ut att ha en småbil om det vill sig väl.  Intressant att bensinens pris överstiger värdet av småbilen.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #48 skrivet: 23 sep-11 kl 19:22 »
Min kalkyl:
En bil för 20 000 ska fylla sin uppgift i 2 år och så ska jag ha en slant för den.
En bil för 90 000 ska fylla sin uppgift i 9 år och så ska jag ha en slant för den..............etc
Acceptabel rep. o unerhållskostnad: 5000/år.
Bränsleförbrukning efter hur stor bilen är. Max 1L/mil
Årlig körsträcka 2000 mil
Bilen ska hållas i bra skick, ett oplanerat verxtadsbesök är ett grymt nederlag och mycket sällsynt här.

Det blir en accepterad milkostnad på maximalt 25 kr/mil.

Igen kombi=1/2 bil
Inget drag= 1/2 bil.
Varken kombi eller drag= ingen bil.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #49 skrivet: 23 sep-11 kl 19:24 »
Varför inte göra en kalkyl? Så ser man vilka kostnader man skall fokusera på. Som exempel tar jag våran Golf som har gått 6000mil och är 3år.
Bränslekostnad: 7:-/mil
Värdeminskning: 12:-/mil
Servicekostnader: 1,30/mil (räknat på alla servicar som görs framtill 12000mil)
Skatt: 0,60/mil
Försäkring 1,2:-/mil

Man ser fort att det är 2 kostnader som sticker ut och som man skall fokusera på, värdeminskning och bränsleförbrukning. Om några år när jag haft den 3år till så kommer nog bränslekostnaden vara den största kostnaden. Så skall man ha bilen lite längre tid så anser jag att det är den kostnaden man skall fokusera på när man köper bil.
T.ex. så var jag förra månaden tvungen att byta ena centrallåset för 2800:-, man tycker det är dyrt när man skall betala, men slår man ut det på en milkostnad i stället så blir det inte ens 50öre/mil. Även om motorn rasar och jag får repa för 25000:- så är det en liten kostnad jämfört med vad bränslet kostar...

Vargerik

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 23 sep-11 kl 19:36 »
Jag har en Peugeot 406 HDI- 04 som nu har gått 30K utan fadäser, snorbilliga dessutom. Rekommenderas varmt för en massa billiga mil!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 23 sep-11 kl 20:52 »
Så här räknar jag.

Gammal bil: 5000 kronor, ingen ränta, skrivs av på ett år. Bensin för 4000*0,9*14 = 50400 kronor. Totalt 0+5000+50400 = 55400 kronor/år exklusive service, skatt och försäkring.

Ny bil: 100000, 5% ränta, skrivs av på fem år. Bensin för 4000*0,4*14 = 22400 kronor. Totalt 5000+20000+22400 = 47400 kronor/år exklusive service, skatt och försäkring.

Huggorm

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 23 sep-11 kl 21:02 »
Så här räknar jag.

Gammal bil: 5000 kronor, ingen ränta, skrivs av på ett år. Bensin för 4000*0,9*14 = 50400 kronor. Totalt 0+5000+50400 = 55400 kronor/år exklusive service, skatt och försäkring.

Ny bil: 100000, 5% ränta, skrivs av på fem år. Bensin för 4000*0,4*14 = 22400 kronor. Totalt 5000+20000+22400 = 47400 kronor/år exklusive service, skatt och försäkring.
Vad är det för bil som kostar 100k ny, och drar 0,4l bensin per mil?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 23 sep-11 kl 21:21 »
Vad är det för bil som kostar 100k ny, och drar 0,4l bensin per mil?

Peugeot 107.

Huggorm

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 23 sep-11 kl 21:24 »
Peugeot 107.
Min syster hade en sådan, fast med toyotas logo på. Jag har inte speciellt höga krav på komfort, men till och med jag skulle dra mig för att köra 4000 mil per år i en sådan. Men det går säkert om man verkligen vill  :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 23 sep-11 kl 21:30 »
Jag är van vid 20 år gamla Volvo och är således inte särdeles kräsen.

Misse

• nr 9424
« Svar #56 skrivet: 24 sep-11 kl 01:40 »
 :o :o :o Usch hur har ni råd att lägga så jäkla mycket pengar på era bilar? ???
Jag måste vända på varje slant 18 gånger. Minst. 
Kämpa, verkligen kreativt kämpa för att hålla kostnaderna nere :P

MisseRabel kalkyl:
Bilen just nu är ju (som tidigare skrivet) en hyfsat rostfri Opel Astra kombi (med dragkrok) 1997. 29600 mil vid köptillfället.
Köpte den skattad och besiktigad med trasig kopplingsvajer för 700 spänn för 2 månader sen,  en kopplingsvajer fick jag gratis av en annan. Bytte den själv.
Kostnad för försäkring = 0 kronor då jag skrev den på en firma som har flytande försäkring på sina bilar.
Tankar oftast drygt hälften etanol, resten bensin, genomsnittspriset blir då kanske 11:50.  Om jag kör mjukt och inte leker nånting så klarar den sig kring 0,6-0,65 vilket gör en bränslekostnad kring 7 spänn per mil.
När jag använt klart denna bil så finns det en som ger mig ca 1000 kr för denna bilen,  då den är tillräckligt ''ny'' för att ha en viss attraktivitet på begagnat/reservdelsmarknaden.

Jag gör normalt aldrig service på en sånhär bruksbil då den ändå sällan används mer än 4-6000 mil. Och på 6000 mil behöver man inte byta olja på en otrimmad standardbil utan turbo, motorn överlever ändå karossen.

Jag har på de 2 månader jag har haft den fyllt på ca en liter billigaste Gekås olja, kostnad 20 spänn.
Hade beg 6 % större framdäck på opelfälg låg hemma så dom har jag satt på. Mer utväxling är bra för snålheten. Har som vanligt 4-5 kg luft i däcken för snålare drift.

VärdeÖkning 300 kr ;D
Om man räknar med att jag får något mer för bilen än jag gav för den så får jag en total milkostnad snäppet under 7 spänn. :D   Eget arbete oräknat.
Kört tusen mil under dessa 2 månader, = 7000 spänn.
Kör normalt kring 4000 mil per år. Om denna fortsätter att funka så kommer det då att kosta 28000 kr.

Jag har sett till att jag har jättemycket kontakter när det gäller bilar, annars skulle jag inte klara mig.  Massor med levande kontakter är en förutsättning för att kunna åka billigt (och resurssnålt, inte behöva köpa nya delar, utan hellre återanvända gamla)

Komfort är överkurs.  Jag behöver inte sitta kungligt.  Väsnas mina bilar så har jag hörselskydd på mig. Kuddar och annat gör att jag sitter bra om det är en kass förarstol. Men denna bil är bra. Bekväm å hyfsat tyst. (svetsat ihop avgas ikväll..)
Skittråkigt tyst säger gossen min som gillar när det väsnas ordentligt, helst helt fritt från ljuddämpare >:D

På nåt sjukt sätt så har det väl blivit en sport också, att vara så resurs/penga -snål som möjligt ::)

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Neiklot

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 24 sep-11 kl 07:12 »
Peugeot 107.

Provkörde en Peugot 107 för ett tag sedan, helt okej bilar speciellt med tanke på priset!
Så har du möjligheten Ulric så tycker jag det är en bra idé!

Det kan vara rätt kul också, faktiskt, att för en gång skull, inte ha den fulaste bilen på parkeringen...
En känsla som jag brukar ha...

Jag lägger in en annan fråga också, från min svåger som jag fick nu på morgonen!

Han ska köpa sin första bil, valet står mellan 745 kombi eller en Opel astra!

Några synpunkter? (såklart ni har, så fram med dom!)

:)
/Neiklot

Rosten

• Närke
« Svar #58 skrivet: 24 sep-11 kl 08:39 »
Kan han meka själv och har en bilskrot i närheten så är det Volvon som gäller enlig mig.
Men vill han uppleva glädje med bilägandet och ha trevligt när han är ute och åker.
Då skall han välja bort Volvon. För den saknar helt körglädje. ;)

Neiklot

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 24 sep-11 kl 08:42 »
Va?

Dom är ju görsköna att köra!

Tar sig fram överallt dessutom!

:-)

Tror att han kan lägga runt 6000kr på en bil (plus/minus), så vad ska han titta efter?

En kombi är att föredra!

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser