Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  What'a f!.. Är det växellådan?  (läst 22754 gånger)

Misse

• nr 9424
SV: What'a f!.. Är det växellådan?
« Svar #60 skrivet: 24 sep-11 kl 09:10 »
Kan han meka själv och har en bilskrot i närheten så är det Astran som gäller enligt mig.
Och varför ska man ha en bil som har mycket högre skatt, är 350 kilo tyngre, rostar mera, tar 30-35 % mer bränsle, och är allmänt sämre på att ta sig fram pga låg procentuell vikt över drivhjulen? ???

Och vanligtvis begåvad med M47 växellådan, världshistoriens mest trögväxlade låda :P

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 24 sep-11 kl 11:46 »
Om jag inte varit så lack på mekandet hade nästa bil blivit en Astra. De finns i mängder, är billiga och relativt snåla.

I torsdags åkte jag hem lite tidigare för att jobba hemifrån köksbordet. Kom bara till Malmby, där 240:n gav upp andan. Det blev en promenad på en och en halv timme för att komma hem och hämta Previan så jag kunde hämta Majken från fritids. Tur man hade gott om tid.

Igår tänkte jag ringa skroten, men se det behövdes inte för skrotgubben ringde hem och frågade om han skulle hämta bilen. Han hade varit hemma hos oss och hämtat andra skrotbilar och kände igen den.

Så nu får det vara nog med skruvande ett tag. Jag är för gammal för att tycka att det är roligt och jag har fanimej inte tid.

Tännlappen

• -
« Svar #62 skrivet: 24 sep-11 kl 11:51 »
Volvon är lite stöddigare,tål tuffa tag,lättmekad,gott om reservdelar, dessutom skön långfärdsbil, Opeln bensinsnålare,kanske fixat till rostproblemen mot 2000-talet. Lustiga med skatt och försäkring är att det kan gå jämnt upp. En mindre bil kan ha en dyrare försäkring men skatten är billigare,stor bil tvärtom. 

Tännlappen

• -
« Svar #63 skrivet: 24 sep-11 kl 11:54 »
Om jag inte varit så lack på mekandet hade nästa bil blivit en Astra. De finns i mängder, är billiga och relativt snåla.

I torsdags åkte jag hem lite tidigare för att jobba hemifrån köksbordet. Kom bara till Malmby, där 240:n gav upp andan. Det blev en promenad på en och en halv timme för att komma hem och hämta Previan så jag kunde hämta Majken från fritids. Tur man hade gott om tid.

Igår tänkte jag ringa skroten, men se det behövdes inte för skrotgubben ringde hem och frågade om han skulle hämta bilen. Han hade varit hemma hos oss och hämtat andra skrotbilar och kände igen den. 

Så nu får det vara nog med skruvande ett tag. Jag är för gammal för att tycka att det är roligt och jag har fanimej inte tid.
  ;D... Har du kollat vad din nya bil om du nu ska köpa kostar i försäkring? Skatten om inte befriad är väl runt tusen på en småbil.

Tännlappen

• -
« Svar #64 skrivet: 24 sep-11 kl 12:19 »
Kan minnas fel...för mig peugeot typ cabriolet att avgaset gav upp efter ca4 till 5år,även dyr historia att fixa,dyra delar till avgaset. Känns ju inte så kul att knattra runt med dåligt avgas på en nästan ny bil,blir ju lite traumatisk skrotkänsla då  :D . Gamla 240 ska vara rätt stabila om man ger dom en översyn då och då,sköter servicen . Däremot vet jag att rosten kan vara seg på dom.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 24 sep-11 kl 15:32 »
Nu är det påskrivet! Citrongul, finansiering på tre år. Miljöbil = skattebefriad i fem år. Tre års vagnskadegaranti = halvförsäkring. Månadskostnaden totalt sett blir lägre än Volvon från dag ett.

Neiklot

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 24 sep-11 kl 15:38 »
Grattis!
Och lycka till med nya bilen! :-)

/Neiklot

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #67 skrivet: 25 sep-11 kl 22:36 »
Kan minnas fel...för mig peugeot typ cabriolet att avgaset gav upp efter ca4 till 5år,även dyr historia att fixa,dyra delar till avgaset. Känns ju inte så kul att knattra runt med dåligt avgas på en nästan ny bil,blir ju lite traumatisk skrotkänsla då  :D . Gamla 240 ska vara rätt stabila om man ger dom en översyn då och då,sköter servicen . Däremot vet jag att rosten kan vara seg på dom.

Avgasdelar brukar vara mycket billiga som originaldel till Peugeot och Citroën - ofta halva priset mot vad t ex Mekonomen tar.

Imp

« Svar #68 skrivet: 26 sep-11 kl 02:23 »
Volvo är ju i regel överskattad skit. Astran har mängder med fördelar. Man ska hålla storleken nere på bilar, för ju tyngre fordon är, desto mer slits dem. Märks på däck och allt möjligt. Och de drar mer bensin.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #69 skrivet: 26 sep-11 kl 03:14 »
Jag synar motorn på tvären och höjer med motorn under golvet. Om kamkedjan går på den motorn blir det skrotning.

Ah, previan. Världens sämste väghållning. Både understyrd och överstyrd samtidigt.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Tännlappen

• -
« Svar #70 skrivet: 26 sep-11 kl 03:44 »
Avgasdelar brukar vara mycket billiga som originaldel till Peugeot och Citroën - ofta halva priset mot vad t ex Mekonomen tar.
Visst man ska alltid jämföra priset från t.ex Mekonomen mot original,man kan ibland bli positivt överraskad att original är billigare. Att Peugeot och Citroen är billiga på avgaset kan även betyda att det är en starkt efterfrågad reservdel hos nämnda bilars ägare så avgasrören massproduceras för att mätta den stora efterfrågan på eftermarknaden  ;)

Neiklot

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 26 sep-11 kl 07:48 »
Volvo är ju i regel överskattad skit. Astran har mängder med fördelar. Man ska hålla storleken nere på bilar, för ju tyngre fordon är, desto mer slits dem. Märks på däck och allt möjligt. Och de drar mer bensin.

Njae..
Har kört med en volvo 740 Gl kombi i 5-6år och bättre bil får man leta efter.
Drog ca 0,7, tog sig fram överallt och tålde att bli vinschad förbi stock och sten, att man dessutom kan köra vad som helst i dom gör ju inte saken sämre! 
(Jag har kört allt från sängar till grisar i den..)

Dessutom hittar man nästan alltid reservdelar på skroten (i ok skick!) för billig peng.

Det som sist tog den var något med motorn..

Men då har den också levt sina sista år som bandvagn...
« Senast ändrad: 26 sep-11 kl 07:50 av Neiklot »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #72 skrivet: 26 sep-11 kl 09:12 »
Visst man ska alltid jämföra priset från t.ex Mekonomen mot original,man kan ibland bli positivt överraskad att original är billigare. Att Peugeot och Citroen är billiga på avgaset kan även betyda att det är en starkt efterfrågad reservdel hos nämnda bilars ägare så avgasrören massproduceras för att mätta den stora efterfrågan på eftermarknaden  ;)

Nja, den erfarenhet jag har när det gäller Peugeot och Citroën-reservdelar är snarare att allt som tillverkas i koncernens egna fabriker är billigt som reservdel, men sådant som härstammar från underleverantörer (t ex eldelar) kan vara svindyrt.

Neiklot

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 27 sep-11 kl 18:39 »
Nu har jag köpt en bil.

En Citroën C5, årsmod. 02 (uttagen 01)

Nyservad och dom (verkstaden) har bytt en massa grejor.

Jag är nöjd, käringa är nöjd.. :)

Lite komiskt är det, för det visade sig att det är en god väns (Toll) grannes gamla bil.. . .  ;D

« Senast ändrad: 27 sep-11 kl 21:29 av Neiklot »

Imp

« Svar #74 skrivet: 28 sep-11 kl 23:39 »
Njae..
Har kört med en volvo 740 Gl kombi i 5-6år och bättre bil får man leta efter.
Drog ca 0,7, tog sig fram överallt och tålde att bli vinschad förbi stock och sten, att man dessutom kan köra vad som helst i dom gör ju inte saken sämre! 
(Jag har kört allt från sängar till grisar i den..)

Dessutom hittar man nästan alltid reservdelar på skroten (i ok skick!) för billig peng.

Det som sist tog den var något med motorn..

Men då har den också levt sina sista år som bandvagn...

Bra att du är nöjd. För mig kommer 740 alltid vara skit.

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser