Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  trattkantareller!!!  (läst 21967 gånger)

pålle

• Gäst
SV: trattkantareller!!!
« Svar #20 skrivet: 22 sep-11 kl 12:51 »

anders50

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 25 sep-11 kl 16:32 »
Recept ifrån nätet, rätt å slätt kopierat  :-[

Inlagda Trattkantareller

½ liter små Trattkantareller

1 dl Vatten

½ dl Ättikssprit 12%

½ dl Honung

1 liten gul Lök

1 Lagerblad

10 Enbär

5 hela Kryddnejlikor

5 Vitpepparkorn

1 Kanelstång

1 krm Havssalt

Dela löken och skiva den fint. Blanda allt till lagen och koka i 5 minuter.

Häll i den rensade svampen och koka på svag värme i 10 minuter.

Sleva upp på väl rengjorda burkar. Täck svampen med lagen och skruva på locket direkt.

Den här inläggningen håller hela vintern om den förvaras kallt.

Det går fint att använda annan svamp att lägga in om Du inte hittar trattkantareller.

Provat göra efter detta receptet med 1 liter (lätt packade) trattkantareller. Dubblade alltså lagen. Blev 2 mindre burkar, och gott!

Det blev lite mycket kanelsmak tycker jag, så nästa gång ska jag minska på kanel och även ta lite mindre honung.

Suresh

• -
« Svar #22 skrivet: 25 sep-11 kl 17:26 »
nytt rekord. 14 kg på två timmar (orensat)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #23 skrivet: 25 sep-11 kl 18:12 »

Grattis! Eller jag beklagar.... alla de timmars rensning du nu har framför dig. ;D

När jag hittar så där mycket (man kan ju inte låta bli att plocka dem!!) brukar grannarna hitta kassar med orensad svamp på dörrhandtaget (älskar att plocka, hatar att rensa).

Suresh

• -
« Svar #24 skrivet: 25 sep-11 kl 19:20 »
Grattis! Eller jag beklagar.... alla de timmars rensning du nu har framför dig. ;D

När jag hittar så där mycket (man kan ju inte låta bli att plocka dem!!) brukar grannarna hitta kassar med orensad svamp på dörrhandtaget (älskar att plocka, hatar att rensa).

Googla:

Watch Battlestar Galactica online

Funkar med svamprensning.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #25 skrivet: 25 sep-11 kl 19:30 »
Hem till gården på kanal4play? ;)

Du behöver inte skicka någon påse som tack, har tillräckligt själv. :-[

Suresh

• -
« Svar #26 skrivet: 25 sep-11 kl 19:54 »
Hem till gården på kanal4play? ;)

Låter inte som Sci Fi.

Gronavagen

• Uppland
« Svar #27 skrivet: 25 sep-11 kl 20:14 »
Du skrev inte SF som kriterium!  (:)

Men jag tyckte om Earth 2, dock finns det bara en säsong (den lades ner).

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #28 skrivet: 25 sep-11 kl 20:27 »
80 kr/kr till butik i centrala Gbg.
Betyder det ena "kr" möjligen "kg"?  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #29 skrivet: 25 sep-11 kl 20:42 »
såg annons i Sydöstran i går, 60 kr/kg :o Här på landet där vi har skog runt varje hus??????

Suresh

• -
« Svar #30 skrivet: 25 sep-11 kl 20:45 »
Du skrev inte SF som kriterium!  (:)

Men jag tyckte om Earth 2, dock finns det bara en säsong (den lades ner).

Det är så mycket basic man glömmer . Folk som gillar att bo "på landet" brukar ofta glömma bort att tala om att de inte gillar att bo rakt under högspänningsledningar på landet.

Men tipset om Earth 2 är noterat och renderar en trattispåse om så önskas. :)

La Ladin

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 25 sep-11 kl 21:10 »

:o

Bra jobbat!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #32 skrivet: 25 sep-11 kl 21:17 »
Just den tråden jag behövde! Jag hittade trattkantareller i år för första gången, har bara plockat gula innan. De brukar jag förvälla och frysa i och har gjort i år, har sjuttio liter i frysen och den är full... så trattisarna tänkte jag torka. Jag har brett ut dem på tidningspapper men sen pratade jag med mamma och hon hade gjort så ett år och alla hade möglat så hon fick slänga dem.

Så hur ska jag göra? De ligger i ett rätt stort rum, i vårt gamla gästhus som vi har till bibliotek. Det finns en rejäl kamin i huset, kantarellerna ligger kanske tre meter från den. Fast vi eldar bara i den på kvällarna, räcker det? Ska jag ställa dit en fläkt också för säkerhets skull?

Jag har gjort soppa på vanliga kantareller som blev god. Enda sättet att få våra barn att äta svamp, de gillar inte konsistensen, men smaken är okej!

Fler sätt att laga till dem mottages, helst lite lchf/gi-anpassade, har märkt att jag mår så mycket bättre utan bröd, pannkakor, mjölgrejer etc. annars är ju crepes och mackor gott med svamp men det får väljas bort... kan vara kul att alternera omeletterna nån gång...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Gronavagen

• Uppland
« Svar #33 skrivet: 25 sep-11 kl 21:21 »
Bara luften rör på sig så spelar torkmetod ingen roll (jag brukar torka ovanpå frysen).

En polsk rätt jag brukar göra är svampfylld pierogi, trots namnet så påminner det mest om pasta, i form av halvmåneformade piroger.

flax

• Halland
« Svar #34 skrivet: 26 sep-11 kl 17:49 »
Jag tar 25:- /100 gram för torkade trattisar i min gårdsbutik (satte precis ut påsarna), är det ett okej pris, tror ni?
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

tinna.m

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 26 sep-11 kl 17:56 »
Tror det är för billigt, men du lär nog få sålt.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

flax

• Halland
« Svar #36 skrivet: 26 sep-11 kl 18:00 »
Tror det är för billigt, men du lär nog få sålt.

Låter bra! Älskar att plocka trattisar, men hinner inte äta allt själv, så får jag en liten slant så är jag nöjd!  :D

anders50

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 26 sep-11 kl 18:15 »
Har inte så stor erfarenhet av att torka trattkantareller, med det behövs väl bra hög för att bli 1hg torkat?

Har lagt ut mina på en stor ram med myggnät/flugnät och de krymper för varje dag....snart försvinner de väl helt och hållet!   ;D

flax

• Halland
« Svar #38 skrivet: 26 sep-11 kl 18:20 »
Har inte så stor erfarenhet av att torka trattkantareller, med det behövs väl bra hög för att bli 1hg torkat?

Har lagt ut mina på en stor ram med myggnät/flugnät och de krymper för varje dag....snart försvinner de väl helt och hållet!   ;D

haha, ja, det är redigt med trattisar / hg.  Vågar inte tänka på antalet i varje påse, men för mig är detta ett rent nöje! ;D

kanka

• Västerbotten
« Svar #39 skrivet: 26 sep-11 kl 19:26 »
Hörde att på Coop tar de 49:- för 13 gram så 25 för 100 gram måste ju vara rena klippet.

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser