Just den tråden jag behövde! Jag hittade trattkantareller i år för första gången, har bara plockat gula innan. De brukar jag förvälla och frysa i och har gjort i år, har sjuttio liter i frysen och den är full... så trattisarna tänkte jag torka. Jag har brett ut dem på tidningspapper men sen pratade jag med mamma och hon hade gjort så ett år och alla hade möglat så hon fick slänga dem.
Så hur ska jag göra? De ligger i ett rätt stort rum, i vårt gamla gästhus som vi har till bibliotek. Det finns en rejäl kamin i huset, kantarellerna ligger kanske tre meter från den. Fast vi eldar bara i den på kvällarna, räcker det? Ska jag ställa dit en fläkt också för säkerhets skull?
Jag har gjort soppa på vanliga kantareller som blev god. Enda sättet att få våra barn att äta svamp, de gillar inte konsistensen, men smaken är okej!
Fler sätt att laga till dem mottages, helst lite lchf/gi-anpassade, har märkt att jag mår så mycket bättre utan bröd, pannkakor, mjölgrejer etc. annars är ju crepes och mackor gott med svamp men det får väljas bort... kan vara kul att alternera omeletterna nån gång...