Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  trattkantareller!!!  (läst 21933 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
trattkantareller!!!
« skrivet: 15 sep-11 kl 20:09 »
nu finns det massvis med trattkantareller att plocka i skogen... fyllde en bärkasse på en liten skogspromenad.. hittade lika många idag...  jag ska förvälla och torka en del.. en del har blivit omelett... funderar på vart man kan sälja svamp och vad man får per liter.. kan ju bli några extra kronor... har nämligen inte vittjat mina bra ställen än... vad kan man göra med svampen..vill ha tips... stuvning på mackan är gott..
Fjäderfän och kaniner

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: trattkantareller!!!
« Svar #1 skrivet: 15 sep-11 kl 20:15 »
Jag torkade och packade i små påsar och sålde på loppis. De gick åt som smör, loppisprylarna fick jag släpa hem de flesta av.

Ska testa att göra mjöl av trattisarna i år, såg ett recept på nätet där de bakade bröd på det mjölet (självklart med vanligt mjöl också).

johan/sandra

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 sep-11 kl 20:20 »
Pasta med sås på lök, vitlök, dijon, grädde och trattisar lite spenat också är gott men kan uteslutas. Crepês med trattisstuvningstuvning. Mixad soppa med trattisar, gott i paj. Smörstekte svamp och lök och spred i pajskalet, blev kanongod paj. Trattisar är också goda wokade.

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 sep-11 kl 20:22 »
Citera
Ska testa att göra mjöl av trattisarna i år
Just som torrt mjöl tycker jag det är gott att ha i sås och gryta utan att det blir "svamsås".
« Senast ändrad: 15 sep-11 kl 20:49 av tinna.m »
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 15 sep-11 kl 20:22 »
Jag brukar fräsa och frysa det mesta. Så gott att ha i vintermörkret :P

Men till imorgon:
Trattissoppa

1 lit. färska (2-3dl frysta) trattisar
en klick smör
4 msk. vetemjöl
ca. en liter buljong
1 msk tomatpurre
1 1/2 dl grädde
ca. en msk roquefordost
ca. en tsk citronsaft
lite persilja

skär svampen i bitar och fräs svampen med smöret i en kastrull ett par minuter. Tillsätt mjölet och rör väl. Häll försiktigt i buljongen och rör hela tiden. Smaksätt med tomatpurre och ost. Låt allt koka 10min. Tillsätt grädde och citronsaft. Smaka av. Srö över persiljan.

NAMNAM
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 sep-11 kl 20:25 »
Jag torkade och packade i små påsar och sålde på loppis. De gick åt som smör, loppisprylarna fick jag släpa hem de flesta av.

Ska testa att göra mjöl av trattisarna i år, såg ett recept på nätet där de bakade bröd på det mjölet (självklart med vanligt mjöl också).
Vad har man det mjölet? till kantarell är ju lite skarp i smaken liksom tipps gärna :)

Suresh

• -
« Svar #6 skrivet: 15 sep-11 kl 20:26 »
80 kr/kr till butik i centrala Gbg.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #7 skrivet: 15 sep-11 kl 20:31 »
Vad har man det mjölet? till kantarell är ju lite skarp i smaken liksom tipps gärna :)

Tex bröd som jag skrev, sen går det ju att göra soppa på det eller sås. Jag funderar på att göra pirogdeg på svampmjölet och den fylla pirogerna med någon smarrig fyllning.

Gula kantareller smakar mycket, men trattkantareller smakar inget speciellt. Tycker i allafall jag som plockar hundratals liter varje år (är även trött på gula kantareller).

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 15 sep-11 kl 20:34 »
Jag använder trattismjöl istället för buljong i de flesta såser..... men jag mortlar de torkade efterhand :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

flax

• Halland
« Svar #9 skrivet: 15 sep-11 kl 20:44 »
Måste bara få säga att jag älskar att plocka trattisar - och de finns i mängder just nu!!! ;D ;D ;D

Och tar gärna del av fler tips!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #10 skrivet: 18 sep-11 kl 09:49 »
varma mackor med skinka trattkantarellstuvning, tomat och ost....mumms

Torka är kanon.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Kira

• Småland
« Svar #11 skrivet: 18 sep-11 kl 10:16 »
Hur torkar ni era trattkantareller? Jag har varmluftsugn borde fungera att torka där? Hur många grader och hur länge, någon som vet?

mr_snifer

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 18 sep-11 kl 10:34 »
För torkning är sådana där blåa champinjonlådor perfekt. maskorna är perfekt storlek och går att stapla så de tar liten plats. Vi brukar ha stapeln stå i närheten av typ kamin eller vedspis. torkar bara på någon dag.

Micki o Molly

• -
« Svar #13 skrivet: 18 sep-11 kl 10:49 »
Recept ifrån nätet, rätt å slätt kopierat  :-[

Inlagda Trattkantareller

½ liter små Trattkantareller

1 dl Vatten

½ dl Ättikssprit 12%

½ dl Honung

1 liten gul Lök

1 Lagerblad

10 Enbär

5 hela Kryddnejlikor

5 Vitpepparkorn

1 Kanelstång

1 krm Havssalt

Dela löken och skiva den fint. Blanda allt till lagen och koka i 5 minuter.

Häll i den rensade svampen och koka på svag värme i 10 minuter.

Sleva upp på väl rengjorda burkar. Täck svampen med lagen och skruva på locket direkt.

Den här inläggningen håller hela vintern om den förvaras kallt.

Det går fint att använda annan svamp att lägga in om Du inte hittar trattkantareller.
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #14 skrivet: 22 sep-11 kl 09:55 »
Jag lägger mina på ett tidningpapper och sätter en bordsfläkt som blåser på dem.

Torkar fort och inga blir dåliga som det kan bli om de torkar för sakta.

Lycka till!!
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 22 sep-11 kl 09:58 »
Min trattar är svarta nu när som torkat... ska dom va de?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 22 sep-11 kl 10:03 »
jupp :P

Znibban

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 22 sep-11 kl 10:10 »
Oh, lycka den som har tillgång till det!
Använd som krydda, som buljong, till allt!!!!!
Det är underbart, ljuvligt superbt delikat!!!

pålle

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 22 sep-11 kl 10:26 »
Oh, lycka den som har tillgång till det!
Använd som krydda, som buljong, till allt!!!!!
Det är underbart, ljuvligt superbt delikat!!!
Ska lägga det på minnet  :)

tinna.m

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 22 sep-11 kl 12:33 »
Ska lägga det på minnet  :)
Nej, lägg det i maten!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser