Jag har tänkt att försöka göra egen hårdost hemma i lägenheten. Jag har läst alla trådar jag kan hitta om ämnet och googlat en massa men jag får ingen riktig koll på hur det ska gå till. Alla recept skiljer sig åt och jag blir inte på det klara hur jag ska göra. Jag antar att alla ystare gör lite på sitt eget vis men behöver några riktlinjer att hålla mig till. Så här ser min förutsättningar ut: Jag är en total nybörjare och vill göra det så enkelt som möjligt. Dock vill jag prova göra hårdost, inte färskost. Jag bor i lägenhet i stan och kommer köpa pastöriserad mjölk från affären.
Mina viktigaste frågor är:
Homogeniserad mjölk eller ohomogeniserad?
Vilken bakteriekultur är bäst att använda? Fjällfil?
Till vilken temperatur ska jag värm? Har sett allt mellan 35-42 grader i olika recept.
Sen det där med förvaring har jag svårt att få koll på. När man hällt av/kramat ur vasslen och lagt osten i formen, VAR STÄLLER MAN DEN DÅ? Vissa verkar sätta in den i kylen direkt andra inte. Vissa har den i rumstemperatur länge, vissa inte. Hur ska jag göra

Första dygnet och så vidare. Ska den tvättas med sprit eller med olivolja eller smör eller alltihop? Jättetacksam för detaljerat svar.
Är det något som ni kommer på som är viktigt att tänka på eller något bra nybörjartips? Just det; ostformar... Har letat i hela stan men utan resultat. Igår blev jag pålurad en sparriskokare som jag är tveksam till om den klarar trycket utan att gå sönder. Vissa verkar använda plastbunkar med borrade hål i . Funkar det bra med plast? Ska hålen bara sitta i botten eller på sidorna oxå?
Å sista frågan...nästan alla recept är på 10 liter mjölk. Går det bra att göra på 5 liter första gången eller blir det inge bra med så små ostar?
Som sagt TOTAL NYBÖRJARE men YTTERST TACKSAM för alla svar!!!!