Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu är den blivande A-traktorn hem.  (läst 3986 gånger)

Rosten

• Närke
Nu är den blivande A-traktorn hem.
« skrivet: 26 aug-11 kl 21:41 »
Om att går som det ska så kommer vi kunna hämta bilen som skall byggas om till A-traktor åt sonen.
Det blev en 944 så sonen är överlycklig och springer runt och kramar oss.

Så nu satsar vi på fränast i Sverige. ;)
« Senast ändrad: 29 aug-11 kl 23:35 av Rosten »

Rosten

• Närke
SV: På söndag så kommer den blivande A-traktorn hem.
« Svar #1 skrivet: 29 aug-11 kl 23:33 »
Nu är 944an hemma.
Grabben sover just nu med ett stort leende på läpparna och drömmer stora drömmar. ;)
Men det är rätt mycket jobb innan den är klar.

Tanken just nu är att montera en Golf/caddy/skoda dieselmotor eftersom det inte finns någon motor i bilen.
Bakom motorn skall det monteras 2 volvo växellådor med en köpt adapter mellan motor och låda.
Bakaxeln skall bytas ut då porschens bakmonterade växellåda också saknas.
Sedan skall den krockskadade fronten bytas ut.
Inredning skall fixas till.
Bakväggen skall byggas och en låda skall monteras i skuffen.

Men första steget är att få tag på en golf, caddy eller skoda i dåligt skick med bra dieselmotor till ett vettigt pris.

« Senast ändrad: 02 sep-11 kl 22:47 av Rosten »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Nu är den blivande A-traktorn hem.
« Svar #2 skrivet: 30 aug-11 kl 10:28 »
Är det inte bättre att sikta på en dieselmotor från t ex en Passat II elller Transporter T3? Det är ju samma motor som i Golf, men anpassad för att monteras på längden och försedd med ett svänghjul med "normal" koppling och tryckplatta.
Ett annat bra alternativ när det gäller dieslar från 80-talet är XUD-motorerna som man hittar i t ex Citroën BX och Peugeot 205, 309, 405 m fl. Dock blir det förstås en del snickrande för att få till motorfästen om man ska montera en sådan på längden.

Beträffande bakmonterade växellådor så kommer jag av någon anledning att tänka på Volvo 360...

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 30 aug-11 kl 18:15 »
Vi kommer att använda denna adapter för att spara tid och problem.
Så man kan säga att vi utgår från adaptern och anpassar motor och låda som passar mot den.
http://www.smt.nu/default.asp?Expand=1&Display=29
« Senast ändrad: 30 aug-11 kl 18:20 av Rosten »

Misse

• nr 9424
« Svar #4 skrivet: 30 aug-11 kl 18:46 »
Vi kommer att använda denna adapter för att spara tid och problem.
Så man kan säga att vi utgår från adaptern och anpassar motor och låda som passar mot den.
http://www.smt.nu/default.asp?Expand=1&Display=29

Skitkul bygge! :D 
 Så glad och stolt jag hade varit om jag hade varit typ 16 år och haft ett sånthär åk!

Pigg på ett billigare adapterpaket?
Jag har en färdig adapter för golf/audi 4cyl motor. Har legat oanvänt länge, skulle haft det på en Opel Kadett kombi från 1977 men i samband med skilsmässa, flytt och annat strul så blev jag tvunget att skrota den inklusive väldigt många andra projekt/bilar/traktorer/mc som jag hade :'( :'(  Rätt hemskt :'(

Det finns adapter, Audi-svänghjul, tryckplatta från passat turbodiesel, lamell, stark startmotor från volvo D24, 5-växlad Getrag aluminiumlåda från Opel Rekord 2,2 ca -86.

Vet inte om jag har nån golf/audi dieselfyra liggandes..?? ???  Kanske.?

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 30 aug-11 kl 18:51 »
Skitkul bygge! :D 
 Så glad och stolt jag hade varit om jag hade varit typ 16 år och haft ett sånthär åk!

Pigg på ett billigare adapterpaket?
Jag har en färdig adapter för golf/audi 4cyl motor. Har legat oanvänt länge, skulle haft det på en Opel Kadett kombi från 1977 men i samband med skilsmässa, flytt och annat strul så blev jag tvunget att skrota den inklusive väldigt många andra projekt/bilar/traktorer/mc som jag hade :'( :'(  Rätt hemskt :'(

Det finns adapter, Audi-svänghjul, tryckplatta från passat turbodiesel, lamell, stark startmotor från volvo D24, 5-växlad Getrag aluminiumlåda från Opel Rekord 2,2 ca -86.

Vet inte om jag har nån golf/audi dieselfyra liggandes..?? ???  Kanske.?
Grabben är 13½ och skiner som en sol. ;D
Skall tänka någon dag på ditt motorpaket så hör jag av mig igen.
Men just nu så skall jag sticka och plocka lingon till vintern.
« Senast ändrad: 30 aug-11 kl 23:15 av Rosten »

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser