Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kombimaskin för snickeri. Jonsered? Stenberg? Sajo?  (läst 26068 gånger)

TW

• Finland
Kombimaskin för snickeri. Jonsered? Stenberg? Sajo?
« skrivet: 24 aug-11 kl 10:15 »
Hej
Jag har börjat få fler och fler förfrågningar på att snickra olika saker till byggen jag arbetar på. Renovera och nytillverka fönster och dörrar och göra någon vindstrappa och så vidare. De skulle ju vara en bra extrainkomst under vintern då byggnadsarbete inte finns annat är i svältlönefirmorna där man förväntas arbeta för samma lön som bulgarerna.

Min snickarverkstad är ju mest tänkt för hobbybruk och är bara 5,5x3 meter. På kortändan finns stora garagedörrar som jag öppnar då jag sågar eller hyvlar långt virke. Just nu har jag inte råd med någon nybyggnad.
Mina maskiner är en hembyggd bordscirkelsåg och en liten rikt/planhyvel fabrikat EJCA från 1950-talet. Kutterbredden är bara 26 cm. De räcker inte till för förtjänstarbeten. Jag skulle behöva en fräsmaskin för karmfalsar och liknande.

Kombimaskiner av hygglig kvalitet är dyra i Finland. Jag var och tittade på en liten L'invincible från början på 70-talet. Den skulle nätt och jämt rymmas in men den kostade 5000 euro (45000kr).

Därför undrar jag om ni har någon erfarenhet av de gamla kombinationsmaskinerna som bjuds ut billigt i Sverige.
Till exempel den här: http://www.blocket.se/dalarna/Snickerimaskin_SAJO_35618178.htm?ca=2&w=3
En som verkar modernare:http://www.blocket.se/jonkoping/Stenberg_Kombimaskin_med_3motorer_35558608.htm?ca=14&w=2
Den här verkar liten och behändig men dyrare:http://www.blocket.se/blekinge/Snickerimaskin_Stenberg_35615528.htm?ca=2&w=3

Är de opraktiska att ställa om?
Skulle en sån där maskin rymmas in?
« Senast ändrad: 24 aug-11 kl 16:31 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Sågaren

• Medelpad
SV: Kombimaskin för snickeri. Jonsered? Stenberg? Sajo?
« Svar #1 skrivet: 29 aug-11 kl 22:54 »
hej har ganska lång erfarenhet av snickeri och driver en liten firma, jag skulle inte lägga ner några pengar på de maskiner du tittat på skaffa istället en modern kombimaskin från Felder http://www.felder-group-sweden.com/se-se/5-funktions-kombimaskin.html dessa maskiner kostar mer men det är dom väl värda om du tänker satsa seriöst. har ni några eu bidrag eller andra starta eget bidrag försök att få del av pengarna du kommer att behöva dom om du ska satssa seriöst.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

TW

• Finland
« Svar #2 skrivet: 30 aug-11 kl 09:10 »
I princip tror jag att du har rätt men problemet är att i så fall har jag inte råd att börja alls.
Inga bidrag finns att fås eftersom jag inte har företag. Det går inte att låna till inköp av en maskin som går bara ett par månader i året.

Tanken är att smyga igång verksamheten med att ta hemarbeten från arbetsplatser där jag är anställd. Olika bygg-arbetsgivare har ofta små snickeriuppdrag som de frågar om jag kan göra på för vanlig timpenning plus ersättning för maskiner och elektricitet. Några dagar per projekt men totalt skulle det ge arbete 1-2 månader i året till en början.
Om det börjar gå bra får jag se om jag registrerar företag småningom och börjar åta mig arbeten utifrån.
« Senast ändrad: 30 aug-11 kl 09:17 av TW »
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Sågaren

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 30 aug-11 kl 09:46 »
känner du ingen som har maskiner som du kan samarbeta med, att  satsa på dåliga verktyg är som upplagt för en katastrof tex att man mister fingrarna eller en hand.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 30 aug-11 kl 10:08 »
Den där utvägen har jag redan undersökt.
Inget snickeri vill ha obehöriga som springer där och arbetar en månad i sträck. De snickerimaskiner som finns hos vanliga hobbysnickare är oftast hembyggen helt utan skydd eller så är de kinesiska billighetsmaskiner av sämsta modell. Någon gammal gjutjärnsmaskin från 1910-talet med oskyddad flatremsdrift kan man också träffa på.
Så är det här i fattigFinland.

På den gamla Ejca maskinen har jag kompletterat kutterskydden och så har vi monterat nödstopp och en brytare som hindrar maskinen att slå på själv efter strömavbrott. Så vitt jag förstår uppfyller den arbetarskyddskraven numera.
Nu siktar jag på ett liknande projekt till. Frågan är vad jag skall välja för slags maskinstomme att börja från.
Jag är öppen för alla förslag.
Antifacist.

Torparen 221

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 30 aug-11 kl 10:24 »
Jag använder en kombimaskin som liknar den i SAJO-annonsen
(Stenberg) det fungerar hyfsat bra men man får vara noga med
säkerheten för att det finns betydande skaderisker, skulle dock
gärna byta den i en 60-80 cm Stenberg för att kunna planhyvla hela
hyllor / Bänkskivor.
Ensamstående med, hundar, och ardenner.

TW

• Finland
« Svar #6 skrivet: 30 aug-11 kl 10:33 »
Torparen 221
Hur fungerar matningen då du planhyvlar? Var finns matarvalsarna? Jag har ju aldrig sett en sån där maskin i verkligheten så jag är väldigt nyfiken.
Antifacist.

Torparen 221

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 30 aug-11 kl 10:58 »
Torparen 221
Hur fungerar matningen då du planhyvlar? Var finns matarvalsarna? Jag har ju aldrig sett en sån där maskin i verkligheten så jag är väldigt nyfiken.

Matningen sitter på undersidan och pressar upp mot mothållet som monteras på ovansidan
det kan vara lite bökigt när det är tunga arbetsstycken...
Ensamstående med, hundar, och ardenner.

TW

• Finland
« Svar #8 skrivet: 30 aug-11 kl 11:19 »
Jasså. Det låter litet krångligt.

Kan man öka trycket på matarvalsen för att hålla upp tunga arbetsstycken?
Antifacist.

TW

• Finland
« Svar #9 skrivet: 30 aug-11 kl 16:21 »
Sågaren
Vid närmare eftertanke så skall jag kolla marknaden och se vad en begagnad Felder eller liknande skulle kosta. Alla förslag skall utredas grundligt!
Antifacist.

jenses

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 aug-11 kl 18:49 »
Sågaren
Vid närmare eftertanke så skall jag kolla marknaden och se vad en begagnad Felder eller liknande skulle kosta. Alla förslag skall utredas grundligt!

Felder har också ett eget "lågprismärke" Hammer,
kanske är det något att titta på:
http://www.youtube.com/results?search_query=hammer+woodworking&aq=f&aql=f
Har iaf inte hört några katastrofberättelser om maskinerna, så de duger kanske.
Problemet jag ser är snarare platsen du har till förfogande, med en kombimaskin i mitten blir inte mycket kvar av 5.5 x3 m  :-\

TW

• Finland
« Svar #11 skrivet: 30 aug-11 kl 19:06 »
En bekant har en Hammer bordscirkelsåg så jag aktar mig för det märket.

Ja utrymmet är väldigt knappt. På ena sidan står bordscirkeln och på andra sidan hyvelmaskinen och i mitten är en smal gång.

Förståss finns ju möjligheten att ersätta cirkelsågen med en ordentlig cirkel/fräs kombination och behålla hyvelmaskinen tills jag får råd med en större verkstad.
Antifacist.

Humle

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 30 aug-11 kl 22:37 »
Du kanske redan vet om honom men denna snubbe är något av en uppfinnarjocke och har gjort det mesta som bandsåg, planhyvel, penta-router, lådfogningsmaskin... http://www.youtube.com/user/Matthiaswandel
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 30 aug-11 kl 22:52 »
Fadern har en stenbergare av samma modell som den mittersta du länkar till, fast nån generation nyare. 600 bred hyvel och separata motorer till fräs och cirkelsåg. Funkar kanon och är i mitt tycke ganska lätt att ställa om. Drivrullarna för planhyvling som ligger nerfällda i bordet tycker jag funkar ok. Har förbjudit fadern att göra sig av med maskinen.

Den mindre stenbergaren, den undre av dom du länkat till med 300 hyvel är lite tveksammare, då den har en motor till flera funktioner.
Vill minnas att det är nåt system för att byta funktion utan att lägga om remmar, men minns inte riktigt hur det ser ut.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 30 aug-11 kl 23:08 »
Själv så har jag tittat på Robland 310.
Med min lilla kunskap så verkar det vara en helt okej maskin.
Eller har ni någon annan uppfattning?

Typ denna fast några år äldre och betydligt lägre pris. ;)
http://www.blocket.se/stockholm/Snickerikombi_Robland_NX310_34972993.htm?ca=8&w=3

Jag tror att den skulle funka bra för mig här på gården till början.
Sen kan man alltid byta upp sig.

Temeriaire

• Småland
« Svar #15 skrivet: 31 aug-11 kl 06:38 »
I min värld så är en 300 hyvel alldeles för smal, har tillgång till en 400 nu och den kännsibland lite smal...

TW

• Finland
« Svar #16 skrivet: 31 aug-11 kl 10:16 »

Av det här kan jag alltså dra slutsatsen att av de gamla gjutjärnsdinosaurierna verkar Stenbergarna med tre motorer vara mest praktiska. Då behöver man inte krypa bakom maskinen och flytta remmar och så har de bättre matarverk för planhyvling.
Förstod jag saken rätt?

Antifacist.

Temeriaire

• Småland
« Svar #17 skrivet: 31 aug-11 kl 21:05 »
Av det här kan jag alltså dra slutsatsen att av de gamla gjutjärnsdinosaurierna verkar Stenbergarna med tre motorer vara mest praktiska. Då behöver man inte krypa bakom maskinen och flytta remmar och så har de bättre matarverk för planhyvling.
Förstod jag saken rätt?
Nåt i den vägen, ja.

TW

• Finland
« Svar #18 skrivet: 02 sep-11 kl 09:12 »
Tack för era råd.
Jag skall se vad jag kan hitta. Antingen en Stenbergare eller någonting modernare.
Antifacist.

TW

• Finland
« Svar #19 skrivet: 20 jul-12 kl 20:59 »
Till kännedom så blev det en Stenberg KEV 600 troligen från 1950-talet. Jag totalrenoverade hela maskinen i fjol vintras och moderniserade skyddsutrustningen så att maskinen någorlunda uppfyller nutida säkerhetskrav.

Jag är mycket nöjd med resultatet. Sedan april har jag snickrat några fönster och dörrkarmar och liknande och maskinen är perfekt för att göra den sortens sporadiska snickeriarbeten.

Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 3 användare (1 dolda)
Daniel-S, Henkeman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser