Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjäna pengar på gården  (läst 22878 gånger)

hayproducer

• Jämtland
SV: Tjäna pengar på gården
« Svar #20 skrivet: 23 sep-11 kl 20:08 »
Är inte Rostens inlägg ett svar på trådens fråga "Tjäna pengar på gården"? Man tjänar inte pengar på gården genom att syssla med välgörenhet utan genom att göra företagsekonomiska val.

Välgörenhet!!  Du tar alltså för givet att bidragstagare och utförsäkrade inte vill göra rätt för sig och inte betala hyra för sitt boende!

Hyran är ju inte i miljonklassen presis, det är frågan om några tusingar per månad och kan betalas i förskott.

Rosten skriver inga socialfall, arbetslösa eller "liknande" vad ingår i liknande??  ensamstående mamma eller pappa?? En arbetslös har oftast ersättning från A- Kassa.

Man behöver inte idiotförklara eller dra alla över en kam, Skamligt att ta dessa åsikter i försvar, visst jag träffade väl en öm tå.

Nu ser jag fram emot att läsa era bidrag till den här tråden som TS har nytta utav, hittlis har ni inte bidragit till något.

Existens?

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 23 sep-11 kl 20:14 »
Det är väl tämligen välkänt att om man ska hyra ut ett hus på landet, så måste man (tyvärr ) sålla ganska hårt bland de som söker. Det är ju hopplöst att få hyra en lägenhet i stan om man bara har nån betalningsanmärkning, så dessa har ju knappt inget annat val än att söka sig ut på landet. Därmed inte sagt att alla är sämre människor.
Dert är ju ingen tillfällighet att i varenda annons på Blocket om hyror, så krävs det referenser.

Jag tycker detta är en väl så viktig synpunkt om TS vill tjäna pengar på sin gård. Även fallgropar som är lite känsliga att ta upp för vissa, förtjänar ju att nämnas.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #22 skrivet: 23 sep-11 kl 20:33 »
Det är väl tämligen välkänt att om man ska hyra ut ett hus på landet, så måste man (tyvärr ) sålla ganska hårt bland de som söker. Det är ju hopplöst att få hyra en lägenhet i stan om man bara har nån betalningsanmärkning, så dessa har ju knappt inget annat val än att söka sig ut på landet. Därmed inte sagt att alla är sämre människor.
Dert är ju ingen tillfällighet att i varenda annons på Blocket om hyror, så krävs det referenser.

Jag tycker detta är en väl så viktig synpunkt om TS vill tjäna pengar på sin gård. Även fallgropar som är lite känsliga att ta upp för vissa, förtjänar ju att nämnas.

Jag håller med om att man måste sålla, men för den skull behöver man inte idiotförklara stora grupper utav människor.

Man kan som sakt ta kreditupplysning eller referenser, som du nämner.

Rosten har 20m2 som han hyr ut till målgruppen "utkastade" från hemmet på grund utav bråk i hemmet för 1500kr/ månad inklusive en hel radda förmåner som ingår i hyran. ( värme el tv )

Det är som jag ser det inte en fråga om ett långtidsboende, vem bor i 20m2 någon längre tid? möjligen utslagan då som är mer eller mindre tvingad till detta.

Hyran kan som sakt begäras i för skott månadsvis eller 3 månadsvis, då har man elimenerat risken att förlora 1500kr i månaden.

Målgruppen är ju då som jag förstår ungdommar, studerande och troligen arbetslösa!! kanske även körkortlösa!!

« Senast ändrad: 23 sep-11 kl 20:42 av hayproducer »

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #23 skrivet: 23 sep-11 kl 21:00 »
Välgörenhet!!  Du tar alltså för givet att bidragstagare och utförsäkrade inte vill göra rätt för sig och inte betala hyra för sitt boende!...
Nej. Och vill är inte samma sak som kan.

Jag tycker man är mera utsugare om man utnyttjar de som inte kan få annat boende genom att vara okritisk och hyra ut till de som inte kan få annat boende och ta ut en högre hyra av dem. Berätta gärna hur du hade valt hyresgäst!

Citera
...Nu ser jag fram emot att läsa era bidrag till den här tråden som TS har nytta utav, hittlis har ni inte bidragit till något.
Vem är det som kidnappat tråden för att tydliggöra sin politiska och ideologiska ståndpunkt?

Lars Pers Maria

• -
« Svar #24 skrivet: 29 sep-11 kl 23:46 »
Jag saknar en "gilla"- och en "ogilla"-knapp på Alternativ.nu
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #25 skrivet: 03 okt-11 kl 10:51 »
jag håller med Lars Pers Maria...

men jag hörde en sak som kanske skulle intresera nån här.. jag höre att om man vill vara LBK-hem (hoppas jag komihåg rätt bokstavskombination) får man 7000kr om dagen per barn/ungdom. Men det är ju mycke ansvaar och vissa krav kriterier men det går ju att läsa på sig och se om det passar nån här.. men ger mycke pengar och man behöver inte pendla till stan..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Rosten

• Närke
« Svar #26 skrivet: 03 okt-11 kl 19:42 »
Jag håller med om att man måste sålla, men för den skull behöver man inte idiotförklara stora grupper utav människor.
Jag har inte idiotförklarat någon. Jag skrev vilka jag sållade bort. Det har inget med hur dom är som person utan jag vill hyra ut till folk som garanterat kan klara hyran varje månad i tid. Jag har inte råd att ligga ute med pengar ifall deras bidrag skulle vara försenat av diverse olika saker.

Men ge mig då ett tips hur man skall sålla? Du som kan det här med uthyrning av lägenheter.
Vi har ju även hus som vi hyr ut.
Vilka kriterier skall hyresgästen klara?

Senast hade vi 29 stycken som ville hyra stugan för 2800:- i månaden. Inte 1500:- som du skrev.
Så vi kan ta 3 månadshyror i förväg. Det blir 8400:-. Redan så sållar jag bort en stor del av dom som ringer.
Förmodligen till största delen samma personer som jag redan idag sållar bort.
Är det bättre att göra så?

Det var allt ifrån en ensamstående mor med 3 barn till en kille som jobbade som projektledare på Länstyrelsen som ringde.
Vem skall jag välja tycker du?

Vi valde en tjej som har fast jobb, eget hus, är gift, egen bil och skall plugga till nästa sommar.
Var det fel? Skulle jag ha valt hon med tre barn istället till dom 20 kvadratmetrarna?

Vad är det för fel att vara moderat? Tror att du borde tänka över dina rasistiska uttalanden om moderater som grupp!
« Senast ändrad: 03 okt-11 kl 19:59 av Rosten »

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #27 skrivet: 26 okt-11 kl 09:52 »
ja va helt ute och cykla med mina bokstäver
det ska vara hvb-hem.
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Znibban

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 26 okt-11 kl 10:54 »
Det er en verkelig bra ide ,sådan startet jeg up for 30 år sen ,et verkeligt godt råd ,så der inte blir kæmpe skyld.
Idag måste man ha mjölkkvot också, säkeret en viss minimängd levererad mjölk för att tankbilen ska stanna.
Det kan vara läge att kolla upp allt sådant så du inte står där med lång näsa. :P
Köttdjur är kanske lättare, vet inte om det är så mycket regletioner kring dem.

Znibban

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 26 okt-11 kl 11:11 »
Så synd att denna tråd blivit så infekterad och förstörd. Temat är ju viktigt och intressant:
"Tjäna pengar på gården".
Att hyra ut är nog en smart idé men man ska nog vara försiktig med hyressättningen, på vintern kan det bli en dålig affär om värme ingår. Det kan ju bli hur dyra uppvärmingskostnader som helst.

Znibban

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 26 okt-11 kl 11:14 »
jag är lite nyfiken på svampodling. man kan odla vissa matsvampar på trästockar, är det någon här som vet. När de är ympade ska de kunna skördas under flera år...
Det låter ju himla spännande. Förr fanns en hemsida som hette svampstället men de har nog lagt ner. Vet någon vart man vänder sig? Kurser och ympmaterial?

kentaur47

• Dalsland
« Svar #31 skrivet: 26 okt-11 kl 11:48 »
Hej! Jag var förra veckan och lämnade in en katt åt en bekant på ett s.k kattpensionat. Jag har aldrig förstått hur mkt pengar det finns i sådan verksamhet. Priset var 150 kr/dygn, då ingick foder, kattsand och omvårdnad. Alla katter hade egna fina" rum", med egen uteplats (typ liten hundgård. Alla rummen var innätade så de kunde se sin granne. Hon hade plats för 20 katter och 10 hundar, för hundarna var det 190 kr/dygn. Hon var alltid fullbokad 10 av årets månader. Just nu var det lågsäsong, kanske 7 katter och fullt med hundar. Hon menade att det drar i gång igen i samband med jullovet och sedan håller det på för fullt fram till slutet september ungefär. Har man mark och utrymme att bygga på så är detta en bra affärside. Både hon och hennes man levde på detta. Nu hade hon hållt på ett tag och har säkert jättegott rykte, men har man tid så får man ju det med tiden. Jordbruksverket har normer för mått på rum/burar rastgårdar osv. Men det är klart att man behöver ett stort intresse för just katter o hundar också :D
Finns på gård med förhoppningen att bli allt mindre beroende, och allt mer självförsörjande. Har en go gubbe och
4  biologiska barn( varav två utflugna), samt flera andra ungar som står mitt hjärta nära. Djur och odling för eget bruk.

pålle

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 26 okt-11 kl 11:54 »
Man ska nog tänka på lit var man bor också om man ska ha katt och hund pensionat. 

mig

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 26 okt-11 kl 12:15 »
jag är lite nyfiken på svampodling. man kan odla vissa matsvampar på trästockar, är det någon här som vet. När de är ympade ska de kunna skördas under flera år...
Det låter ju himla spännande. Förr fanns en hemsida som hette svampstället men de har nog lagt ner. Vet någon vart man vänder sig? Kurser och ympmaterial?
Kolla på biblioteket efter böcker. Finns ju en som heter svampodlig till husbehov tror jag. Vi köpte den från Åters bokklubb för ett antal år sedan...

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #34 skrivet: 01 dec-11 kl 17:33 »
Äntligen har vi blivit med gård,så nu börjar planeringen inför våren.Vi har ganska många äppelträd och bärbuskar som ger god avkastning.Bara att göra saft,sylt,mos m.m.
Höns har jag skaffat redan så äggförsörjningen är tillgodosedd under vintern, för att sedan utökas med diverse raser och vanliga hybrider till våren samt att det ska köpas in några ankor och gäss.Odla våra egna grönsaker och diverse blommor och skaffa hushållsgrisar samt några får som ger kött,ull och skinn.Sedan är jag en person som gillar att tillverka saker som jag sedan säljer b.l.a väva mattor och dukar,sticka raggsockar,mössor och vantar,sy och  mycket mer bara för att det är kul.Tanken är att vi i första hand ska tillgodose vårt eget behov och sedan sälja eventuellt överskott.

Xoot

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 01 dec-11 kl 17:45 »
Äntligen har vi blivit med gård,så nu börjar planeringen inför våren.Vi har ganska många äppelträd och bärbuskar som ger god avkastning.Bara att göra saft,sylt,mos m.m.
Höns har jag skaffat redan så äggförsörjningen är tillgodosedd under vintern, för att sedan utökas med diverse raser och vanliga hybrider till våren samt att det ska köpas in några ankor och gäss.Odla våra egna grönsaker och diverse blommor och skaffa hushållsgrisar samt några får som ger kött,ull och skinn.Sedan är jag en person som gillar att tillverka saker som jag sedan säljer b.l.a väva mattor och dukar,sticka raggsockar,mössor och vantar,sy och  mycket mer bara för att det är kul.Tanken är att vi i första hand ska tillgodose vårt eget behov och sedan sälja eventuellt överskott.

Låter som ett heltidsjobb..  ::)

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
« Svar #36 skrivet: 01 dec-11 kl 19:54 »
Tycker att det är mycket relevant att diskutera _vad_ man tjäna pengar på på sin gård. Men i det ingår väl också på et forum om självhushållning, tankar om vad man kan 'tillåta sig' att tjäna pengar på. Det tycker i alla fall jag.

ochjag är enig i att om man sållar bort alla de kategorier av människor där var tale om där, då är det problematiskt. kan inte se att två-tre månaders förutbetald hyra skulle vara mindre säkert från en ensamstående mamma med tre barn än en ung frånskild kvinna som skulle börja studera (elller vad det nu var). det _är_ en obehaglig människosyn, hoppas iinte att andra tar inspiration av det :(

att ta ockerhyror är olagligt. att diskrimiera också.

lyxproblemet att välja hyresgäster kunde man ju till exempel ta efter behov...? om där finns barn som behöver ett tryggt ställe med tak överhuvudet t.ex... inget större problem.
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Kockas

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 03 jan-12 kl 19:30 »
Jag lyfter den här tråden då jag funderat mycket på hur man kan få till en bättre ekonomi på gården. Jag älskar ju själv att odla och har 18ha åkermark att leka med. Men vad ska man odla som lönar sig? Jag har ingen skördetröska skall tilläggas. Hyr ut 3 hästboxar gör jag, visst kan jag hyra ut rum med men då föredrar jag hjälp som betalning. Köttdjur har vi haft så det är jag tveksam på att det blir igen. Mjölkkor går inte utan att bygga om stallarna, det kan bli rejält kostsamt. Några bra ideer någon ?? 18Ha åker 15ha skog och slitna gamla uthus och gamla maskiner/redskap.

Xoot

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 03 jan-12 kl 19:44 »
Jag lyfter den här tråden då jag funderat mycket på hur man kan få till en bättre ekonomi på gården. Jag älskar ju själv att odla och har 18ha åkermark att leka med. Men vad ska man odla som lönar sig? Jag har ingen skördetröska skall tilläggas. Hyr ut 3 hästboxar gör jag, visst kan jag hyra ut rum med men då föredrar jag hjälp som betalning. Köttdjur har vi haft så det är jag tveksam på att det blir igen. Mjölkkor går inte utan att bygga om stallarna, det kan bli rejält kostsamt. Några bra ideer någon ?? 18Ha åker 15ha skog och slitna gamla uthus och gamla maskiner/redskap.

Med den marken skulle du ju kunna vara helförsörjande rent ekonomiskt efter något år när du startat.

Kockas

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 03 jan-12 kl 19:50 »
Med den marken skulle du ju kunna vara helförsörjande rent ekonomiskt efter något år när du startat.

Nja.. lägg in ett lån på 2,7 mille i ekvationen som jag tyvärr har. 
Dela gärna med dig hur DU hade gjort det vore hyggligt. Jag har precis börjat fundera över framtiden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser