Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Veganmat till katt?  (läst 15718 gånger)

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
SV: Veganmat till katt?
« Svar #40 skrivet: 23 feb-12 kl 18:07 »
Själv skulle jag gärna vara vegan och har ingen "hemlig agenda" mot varken vegetarianism eller veganism. Men skulle jag ge veanmat till ett djur vars hela system är byggt för att äta animalisk föda? Nej. För mig är det väldigt enkelt: kan en inte uppfylla ett husdjurs mest grundläggande behov låter en helt enkelt bli att skaffa det. Punkt.

Att katter blir feta på burkmat är en missuppfattning dock. Katter blir feta av i första hand för mycket kolhydrater i sin kost, och torrfoder är fullspäckat med just kolhydrater. Burkmat kan innehålla biprodukter och restprodukter och ibland stoppar tillverkarna i spannmål för att dryga ut det men det kommer ändå inte upp i torrfodrets kolhydratshalt. Det finns flera bra burkmatsalternativ - Mjau till exempel. Innehåller bara animaliska råvaror som dessutom är svenska.

sisel

• Småland
« Svar #41 skrivet: 23 feb-12 kl 21:01 »
Jag  är vegetarian sedan mer än 20 år och jag är det av etiska och emotionella skäl. Jag tycker det är ohyggligt att hålla och behandla djur på det sätt som görs i storproduktion. Dessutom bär det mig emot att överhuvudtaget döda djur och jag lever alldeles utmärkt på vegetarisk kost, även om jag är slarvig och knappast tänker på vad jag borde äta.
Ett etiskt ställningstagande beträffande sin egen kost kan en människa göra om det känns angeläget, men etik är också något att tänka på när man har husdjur.
Jag har ett ansvar att ta hand om mina djur på bästa sätt och därmed också skaffa kunskap om deras behov.
När det gäller mina katter innebär det att jag utfodrar dem med maximal mängd kött eftersom de (till skillnad från människor och ex.vis hundar) är rena köttätare. De behöver mycket protein och det måste vara animaliskt protein för att de ska kunna tillgodogöra sig det på bästa sätt. Det är inte fråga om tyckande eller etik, det handlar om hur deras matsmältning och näringsupptag fungerar. 
Säkert skulle de överleva rätt länge på vegankost, likaväl som ett barn kan leva på chips, men jag skulle aldrig i livet experimentera och riskera deras hälsa på det sättet.

Katter som veganer blir lite för mycket Jehovas för att jag ska ta det på allvar...

Annamax

• Övriga världen
« Svar #42 skrivet: 27 feb-12 kl 14:59 »
Anna, jag såg inte att det handlade om en annons på blocket.

........ :-[

i a f.

katter är inte vegetarianer /veganer - min mening

Ingen fara:) (Mina katter äter f.ö kött, både sånt de fångar själva och sånt de får av mig...;)

Skytten

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 28 feb-12 kl 11:40 »
Jag ser det som lite väl obehagligt att tvinga en katt, även om den överlever och ser sund ut. Ingen katt i naturligt tillstånd skulle bli vegan. När jag ser en hemlös katt äta bröd vid fågelbordet, vet jag att den är desperat utsvulten. 
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

EricK

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 29 feb-12 kl 22:36 »
Så tänkte jag också länge Det är inte naturligt för katter att vara veganer.

Men det är mycket som vi gör som inte är naturligt.

Inga vilda djur äter t ex kokt mat som ju är ett påfund av människan. Katter dricker heller inte naturligt komjölk. .

Veterinären Andrew Knight menar att man kommer att höja sin katts hälsa genom att ge den balanserad vegan kost jämfört med att ge den kattmat. Som ju är det sämsta skit  man kan ge den.) kolla in www.VegePets.info:  för detaljer. Visst behöver man vara noga. Det är lättare med hundar som .

Dessutom om det är en utekatt kan den komplettera med vild animalisk föda.

hajens

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 29 feb-12 kl 22:42 »
perfekt, helt rätt att börja experimentera med djurs naturliga kosthållning för att passa våra egna ideal.
Själv funderar jag på att låta akvariefiskar sova i fågelholkar, tycker det känns mer rätt.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Broberg

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 29 feb-12 kl 22:53 »
Jag ser det som lite väl obehagligt att tvinga en katt, även om den överlever och ser sund ut. Ingen katt i naturligt tillstånd skulle bli vegan. När jag ser en hemlös katt äta bröd vid fågelbordet, vet jag att den är desperat utsvulten.

Min katt är definitivt inte utsvulten, men knaprar gärna i sig gamla brödskalkar och pasta. Inget han får vanligtvis, men ibland slänger man till honom en del.

sisel

• Småland
« Svar #47 skrivet: 01 mar-12 kl 08:16 »
Själv funderar jag på att låta akvariefiskar sova i fågelholkar, tycker det känns mer rätt.

;D 

EricK

• Skåne
« Svar #48 skrivet: 07 mar-12 kl 23:39 »
Jag förstår din reaktion. Jag tänkte likadant tidigare. Men....
1. Det som ytterst gäller är att katternma får den näring de behöver. 
2. Experiment är det väl att ge katter ochandra djur burkmat och annan onaturlig föda full med skit (fråga Andrew vad!) som del flesta husdjur får. Andrew är expert och en riktig djurvän och jag kan inte tänka mig att han skulle rekommendera något som är skadligt för katterna. Det skulle inte vara bra för honom heller......
Pottengers katter - det var ett experiment det..... Där kan man dra slutsatser.
Förresten är det ett experiment att äta som de flesta människor gör......

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #49 skrivet: 08 mar-12 kl 12:00 »
Senaste numret av "Kattliv" har foder som tema. Där poängterar man stenhårt att katter är strikta köttätare och inte kan äta vegenmat. Där finns förresten bra info om hur man kan BARFa sin katt. Funderar starkt på det...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

sofie74

• Västergötland
    • Nomadi
« Svar #50 skrivet: 27 apr-12 kl 13:15 »
Nej nej nej, katter kan dö av endast veganfoder, de blir undernärda, värdena blir usla och de kollapsar och dör. Tyvärr. Detta är vetenskaplig fakta och det är olagligt, ses som djurplågeri att ge sin katt enbart veganskt /vegetariskt foder, kan anmälas till Länsstyrelsen som djurplågeri.

Detta ämne dyker upp då och då i forumet, kan man inte klistra tråden så att den finns så man slipper nya frågor om samma ämnen och man slipper tjata om svaret?

Skytten

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 27 apr-12 kl 13:33 »
Kattdjuren minskar i världen. De har under många tiotusentals år anpassats till köttföda. Detta innebär att luktsinnet, smaksinnet har anpassats till denna föda, mer än matsmältningen. Även om en katt kanske kan överleva på vegmat, har dess sinnen anpassats till annan kost, det både smakar och luktar apa för en katt.

Vi människor har bredare kost, men även vi, skulle kunna överleva på sådant vi bara äter i särskilt nödläge, detta ska man väl inte utsätta sin katt för.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #52 skrivet: 27 apr-12 kl 14:13 »
Katten överlever inte på annan kost än kött. Visst kattmat innehåller spannmål osv men det är utfyllnad, det som katten behöver och som gör att de kan äta kattmaten är köttet. Så vi betalar mycket för lite om man säger så........ Får inte katten kött dör dem långsamt, kroppen bryts sakta ner då den får brist på de essentiella aminosyror som den behöver få i sig från köttet. Läs en annan tråd i samma ämne...
Så katten ska äta kött annars dör den av proteinbrist då den har en mycket begränsad förmåga att själv tillverka protein. Och vegetabiliska eller syntetiska proteiner är inte att rekommendera som enda proteinkälla. De naturliga essentiella aminosyrorna som katten behöver för överlevnad finns enbart i kött vilket är orsaken till att katter SKA äta kött. Det finns inget annat alternativ och kan man inte acceptera detta så ska man inte ha katt helt enkelt.

Skytten

• Skåne
« Svar #53 skrivet: 27 apr-12 kl 14:45 »
Bevisligen har katter överlevt utan kött, med vegetarisk mat och syntetiska aminosyror, men en katt ska väl mer än överleva.
En människa kan över leva på en fettkub, en liter skämd mjölk, fem potäter + gräs, men det gör man inte om man inte måste.
Det handlar mer om än överleva när man matar sin katt. kan gissa att vissan  ofrivilloiga  vegankatter "fuskar" med möss och småfåglar.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #54 skrivet: 27 apr-12 kl 15:27 »
Frågan är hur länge de överlever och hur friska de är.......................... Jag är mer inne på fuskvarianten. Är de ute och jagar får de i sig kött så då kan de gå hem och fylla buken lite hemma så att de inte känner sig hungriga om jakten gått dåligt  ;)

Gille

• -
« Svar #55 skrivet: 28 apr-12 kl 08:15 »
Att ge katt vegankost är som att ge fiskmjöl till kanin.

Helt fel för deras matsmältning, helt emot deras natur.

Torrkattfoder är ju redan nästan veganska, läs innehållsförteckningen. Också helt åt skogen.

Katter ska äta smådjur. När jag skaffar katt kommer det bli BARF.
Precis.
Tycker människan är hemsk, som vill ändra allt o alla i naturen.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #56 skrivet: 28 apr-12 kl 09:03 »
Jag blir tame fan mörkrädd när jag ser hur folk tänker... Hur kan man ens tänka tanken att ge en KATT veganmat?!?!  >:(  En katt är en utpräglad jägare och carnivor och ska äta kött, inget annat!
Jag skiter fullständigt i vad man själv väljer att äta och inte äta, och man kan till och med prova att leva på bara solljus som denna kvinna: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/kvinna-forsokte-leva-pa-solljus-dog_7112657.svd
MEN... Att tvinga på en oskyldig liten försvarslös katt en veganfilosofi som är så onaturlig för katten som man någonsin kan tänka sig, DET är djurplågeri, inget annat! SKÄMS!!!  >:( 

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

pyromanen

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 28 apr-12 kl 09:25 »
Är benägen att hålla med dig Attes Matte.  Och åtminstone så tänker jag att även om det säkerligen är möjligt att syntetiskt ta fram någon sorts näringssubstrat utan animalier och som innehåller allt (vi idag vet) en katt behöver så är sådan utfodring av katt definitivt inget som har med "praktisk kunskap om självhushållning" att göra.  Jag trodde folk här på forumet eftersträvande så naturligt levande som möjligt.  Syntetiskt/vegansk kattmat är lika naturligt som botox i läpparna. :-X

Attes matte

• Jämtland
« Svar #58 skrivet: 28 apr-12 kl 09:30 »
Syntetiskt/vegansk kattmat är lika naturligt som botox i läpparna. :-X

Eller fläskkotletter till hästen...  ::)
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 2 användare
mrnic, sivan48

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser