Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Veganmat till katt?  (läst 15768 gånger)

FM

• Skåne
SV: Veganmat till katt?
« Svar #20 skrivet: 13 aug-11 kl 09:27 »
Jag har för mig jag läste en del om att kemiskt framställt taurin inte heller kan tas upp på samma sätt, det är tydligen en viss skillnad på kattmat med "äkta" och "oäkta" taurin. Men jag kan inte minnas om det var en seriös text jag läste det i tyvärr..
     Kan säkert mycket väl stämma. Vet inte heller hur seriösa dess länkar jag länkade är, gjorde bara en liten snabbsökning för ha något källmaterial ;)
 Verkar som vegetarian/vegan mat foderproducenter är ganska stort i USA/UK. Det verkar dock också som att det är dåligt forskat på maten... Mina kissar äter kött. :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #21 skrivet: 13 aug-11 kl 10:57 »
BARF = Bones And Raw Food. I fallet katt är en hel mus perfekt BARF. Vegankost för katter blir alldeles för mycket kolhydrater för stackars katten, + diverse näringsbrister.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Kringlan

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 13 aug-11 kl 11:07 »
Åh vad det kliar.. Man köper inte lite länsstyrelse av någon.. Den finns.  (:)

Annamax

• Övriga världen
« Svar #23 skrivet: 13 aug-11 kl 11:22 »
Åh vad det kliar.. Man köper inte lite länsstyrelse av någon.. Den finns.  (:)

;D

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #24 skrivet: 28 aug-11 kl 23:43 »
Hej!
Jag såg inslaget på TV:n (Värmlandsnytt) för en tid sedan.
Killens argument var att han inte tycker om dödandet, det ska bli kul om de gör ett uppföljningsreportage,
när han ska prata med vargarna, att de inte ska äta kött  ;)

Kan bara konstatera att det har sina konsekvenser att lägga ner Marieberg i Kristinehamn ;)

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #25 skrivet: 29 aug-11 kl 01:05 »
Hej!
Jag såg inslaget på TV:n (Värmlandsnytt) för en tid sedan.
Killens argument var att han inte tycker om dödandet, det ska bli kul om de gör ett uppföljningsreportage,
när han ska prata med vargarna, att de inte ska äta kött  ;)

Kan bara konstatera att det har sina konsekvenser att lägga ner Marieberg i Kristinehamn ;)

Beekeepern.

Jag såg inte inslaget, däremot läste jag i NWT att det var flera som anmält honom till länsstyrelsen. (I karlstad... ;)) Skulle ha varit intressant att sett inslaget!

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Annamax

• Övriga världen

Suresh

• -
« Svar #28 skrivet: 03 sep-11 kl 11:09 »

Just_me

• Småland
« Svar #29 skrivet: 10 sep-11 kl 16:00 »
Slutdiskuterat

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13569822.ab

Väldigt skönt att se att de agerar snabbt för en gångs skull! Hoppas nu bara de följer upp saken med veterinär.
Själv satt jag och funderade på vad folk skulle säga om jag skaffade häst och enbart födde den med kött...

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #30 skrivet: 04 okt-11 kl 21:38 »
Själv satt jag och funderade på vad folk skulle säga om jag skaffade häst och enbart födde den med kött...

Det vill jag också  ;D

Nauti

« Svar #31 skrivet: 23 feb-12 kl 17:04 »
En helt fantastisk massa spekulationer i den här tråden och uttalanden av självutnämnda experter som av någon underlig anledning (inte egentligen) är oförmögna att uppge någon form av källa som styrker deras uttalanden. Varför skall det vara så förbannat svårt att hålla sig till fakta och sakargument bara för att det råkar beröra ämnet vegetarianism/veganism.

Utan att vara nämnvärt insatt så vill jag flika in litet ändå. Att det finns katter som lever på vegankost vet vi redan eftersom många ger sina katter enbart vegansk föda. Så all dynga om att "de kan inte leva på vegansk föda" kan vi ju direkt avfärda, lämna och gå vidare. Frågan är snarare huruvida det är nyttigt eller inte och det är det svårt att komma fram till någonting genom att spy ur sig sina känslor kring veganism och om det är rätt eller fel att påtvinga katterna vegansk föda i stället för att påtvinga dem kattmat innehållandes kött. Ja, inte har de väl mycket till val i någon av situationerna? Huvudsaken är väl att de gillar maten och får i sig en fullvärdig kost?

För övrigt kan man ju ifrågasätta hur etiskt det är att köpa och ge dem kattmat bestående av en coctailmix av allt möjligt bland annat kött och rester vars ursprung går att ifrågasätta och kritisera ur flera perspektiv.

Vildstjärna

• Småland
    • Vildstjärna | Det naturliga livet
« Svar #32 skrivet: 23 feb-12 kl 17:23 »
Huvudsaken är väl att de gillar maten och får i sig en fullvärdig kost?
Precis, ingen vegankost där! Är ju som att börja föda upp lejon på gräs istället för på antiloper. De är helt enkelt inte anpassade för att äta gräs, därför äter de antiloperna som i sin tur äter gräset.

För övrigt kan man ju ifrågasätta hur etiskt det är att köpa och ge dem kattmat bestående av en coctailmix av allt möjligt bland annat kött och rester vars ursprung går att ifrågasätta och kritisera ur flera perspektiv.
Har ingen katt men om jag hade haft en hade jag låtit den springa omkring och käka råttor, möss och fåglar. Till det kanske man skulle ge dem något extra, exempelvis mjölk direkt från kon. Det klarar de sig fint på om man skall tro mina egna observationsstudier.

Katter som äter burkmat blir bara lata och feta.

Suresh

• -
« Svar #33 skrivet: 23 feb-12 kl 17:28 »
MIna katter älskar tomatsåsen , men ratar makrillen. Varför kan man undra.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #34 skrivet: 23 feb-12 kl 17:32 »
Att ge katt vegankost är som att ge fiskmjöl till kanin.

Helt fel för deras matsmältning, helt emot deras natur.

Torrkattfoder är ju redan nästan veganska, läs innehållsförteckningen. Också helt åt skogen.

Katter ska äta smådjur. När jag skaffar katt kommer det bli BARF.
//Lina

pyromanen

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 23 feb-12 kl 17:34 »
Människan är allätare men en katt är ett rovdjur. Om en människa av princip inte tycker om dödande (ens när det är helt enligt naturen) så vore det väl vettigare att skaffa sig kanin som husdjur än en katt!

vittra

• Södermanland
« Svar #36 skrivet: 23 feb-12 kl 17:39 »
håller med pyromanen,

katter är ill naturen kött ätare och blir dessutom undernärda om de inte får i sig proteinerna som de behöver. jag tror inte deras magar är gjorda på ett sådant sätt att de kan äta linser nötter o frön etc.
Praktiskt vore det om man kunde ge vad som till dem så att det blev mindre lagad mat till komposten.

Barf är bra kost.

lycka till med djuren

vittra

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 23 feb-12 kl 17:40 »
Anna, jag såg inte att det handlade om en annons på blocket.

........ :-[

i a f.

katter är inte vegetarianer /veganer - min mening

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #38 skrivet: 23 feb-12 kl 17:55 »
Katter som äter burkmat blir bara lata och feta.

Nej.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Skytten

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 23 feb-12 kl 18:04 »
Stackars katt, ett ultimat rovdjur, kan inte må bra av 100% veg.
Detta är en eller flera människors sätt att HÄRSKA över ett iofs trevligt rovdjur.
En  katt är animal till skillnad från kaninen som är koprofag, eller en ko som är vegeritian.
(Petter ändra undantagen i rättstavningsprogrammet  så animal funkar)

Ekosystemet innehåller allt, alla kan bli ätna och allt kan ätas.
Kannibalism är ovanlig i hela ekosystemet, VARFÖR vi bryr oss (i bästa fall)  om OSS.
Möss "bekämpas" med en katt, inte med gift.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser