Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Veganmat till katt?  (läst 15700 gånger)

Annamax

• Övriga världen
Veganmat till katt?
« skrivet: 12 aug-11 kl 22:49 »
http://www.blocket.se/varmland/Vegankattungar_35420815.htm?ca=7&w=1

Hittade en annons på blocket, om katter som bara äter vegan-mat. Hur funkar det rent allmänt undrar jag nu? Mår katter verkligen bra utan kött? Och hur har han tänkt lösa det med en utekatt, med tanke på att (de flesta) katter äter möss och möss bor ute? Jag fattar inte riktigt grejen, någon som vet mer än mig?

Anna

Just_me

• Småland
SV: Veganmat till katt?
« Svar #1 skrivet: 12 aug-11 kl 22:54 »
http://www.blocket.se/varmland/Vegankattungar_35420815.htm?ca=7&w=1

Hittade en annons på blocket, om katter som bara äter vegan-mat. Hur funkar det rent allmänt undrar jag nu? Mår katter verkligen bra utan kött? Och hur har han tänkt lösa det med en utekatt, med tanke på att (de flesta) katter äter möss och möss bor ute? Jag fattar inte riktigt grejen, någon som vet mer än mig?

Anna

Jag funderade på BARF till våra katter. Började läsa på och gav upp ganska snabbt. Katter har otroliga krav på sin föda. Många sjukdomar pga dålig mat visas inte förän efter en lång tid och då är det för sent. Tex är det många som har hund och katt som ger hundmat till katterna trotts att de är innekatter och det slutar ofta illa :(

Så nä låter som vansinne det där med veganmat. Om han inte är vansinnigt rå på att blanda olika veganska produkter så det täcker katters hela behov... vilket jag inte en vågar mig på med kött..

Annamax

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 12 aug-11 kl 22:57 »
Vad är BARF? ???  Jag kände bara rent spontant att det inte kan vara bra för katter att bara äta veganmat, även om han nu blandr i massa andra proteiner så känns det liksom inte rätt :-\?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 12 aug-11 kl 22:58 »
Barf är rått foder man blandar själv.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 12 aug-11 kl 23:06 »
Vad är BARF? ???  Jag kände bara rent spontant att det inte kan vara bra för katter att bara äta veganmat, även om han nu blandr i massa andra proteiner så känns det liksom inte rätt :-\?

Biologiskt Anpassad Rå Föda
Man återgår till vargen när det gäller hundar, jag har bara possitivt att säga men som sagt vågade jag mig inte på det här med katter :)

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 12 aug-11 kl 23:12 »
Katter behöver bla taurin, vilket kan framställas kemiskt, men tydligen miljöfarlig framställning... Är själv typ vegetarian lr 'äter inte det jag inte kan döda själv', men skulle inte tvinga missarna bli vegetarianer...

http://www.pawpathlittermat.com/Articles/a-vegetariancats.html
http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=veggie-cat-food

MVH/FM 
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Just_me

• Småland
« Svar #6 skrivet: 12 aug-11 kl 23:14 »
Katter behöver bla taurin, vilket kan framställas kemiskt, men tydligen miljöfarlig framställning... Är själv typ vegetarian lr 'äter inte det jag inte kan döda själv', men skulle inte tvinga missarna bli vegetarianer...

http://www.pawpathlittermat.com/Articles/a-vegetariancats.html
http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=veggie-cat-food

MVH/FM

Jag har för mig jag läste en del om att kemiskt framställt taurin inte heller kan tas upp på samma sätt, det är tydligen en viss skillnad på kattmat med "äkta" och "oäkta" taurin. Men jag kan inte minnas om det var en seriös text jag läste det i tyvärr..

Annamax

• Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 12 aug-11 kl 23:19 »
Biologiskt Anpassad Rå Föda
Man återgår till vargen när det gäller hundar, jag har bara possitivt att säga men som sagt vågade jag mig inte på det här med katter :)

Håller med dig, verkar rätt svårt att få till en bra sammansättning MED kött, kan inte bli lättare (eller bättre) utan?

popplin

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 12 aug-11 kl 23:27 »
 :( Blir bara ledsen när man läser sådant. en katt kan inte leva som vegan. Den är anpassad för att äta kött! Katter kan tex. inte bryta ned kolhydrater (vilket det finns massor av i spannmål och många rotfrukter m.m) och har, som någon annan redan nämnt, behov av tex. taurin. Katter kan inte, som vissa andra djur tex. hund, framställa kroppseget taurin utan måste ha detta tillgodosett i födan - detta finns alltså naturligt i kött. Taurinbrist kan leda till blindhet och förstorade organ om jag inte minns fel. Därför ska man ej heller föda katter på hundmat, som inte innehåller tillräckligt med taurin.
Med sitt höga proteinbehov och låga behov (eg. inget) av kolhydrater så är det hur som helst omöjligt att på ett sunt sätt föda en katt på vegetabiliska produkter.

BARF som nämndes tidigare är ett väldigt naturligt alternativ, men det är även där viktigt att alla näringsämnen finns med. Idag finns det däremot ett antal ställen som säljer färdig BARF mat så att mans lipper att greja med det själv.

Katter är köttätare i grunden.. skulle jag börja servera kotletter till hästarna så hade folk tyckt jag var galen, med rätta....

Birgit

« Svar #9 skrivet: 12 aug-11 kl 23:35 »
Citera
Så nä låter som vansinne det där med veganmat. Om han inte är vansinnigt rå på att blanda olika veganska produkter så det täcker katters hela behov... vilket jag inte en vågar mig på med kött.
Katter kan inte ta upp nödvändiga ämnen i vegetarisk kost på samma sätt som i kött. Alltså dör de sakta av näringsbrist. Katter är predatorer och ska därför äta kött punkt slut.
Hade själv en släkting (vegan) som försökte föda upp sin katt på tofu! Det slutade med att vi hotade med polis om han inte genast lämnade tillbaka katten där han fått den (:)

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 12 aug-11 kl 23:38 »
Visst låter det som vansinne.
Men tänker ni anmäla det eller bara skriva skit om det här på forumet?

popplin

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 12 aug-11 kl 23:39 »
Katter kan inte ta upp nödvändiga ämnen i vegetarisk kost på samma sätt som i kött. Alltså dör de sakta av näringsbrist. Katter är predatorer och ska därför äta kött punkt slut.
Hade själv en släkting (vegan) som försökte föda upp sin katt på tofu! Det slutade med att vi hotade med polis om han inte genast lämnade tillbaka katten där han fått den (:)

Helt rätt gjort!

Annamax

• Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 12 aug-11 kl 23:40 »

Syftet var inte att prata skit, jag har bara aldrig hört talas om att man ger en katt vegan-mat, och undrade lite hur det funkade. Men du har ju en länk till annonsen, anmäl själv om du vill ;)

popplin

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 12 aug-11 kl 23:41 »

Jag har skrivit till annonsören och frågat hur han tänker kring det hela - jag skulle tro att en ev. anmälan inte leder till någonting förrän djuren i fråga har insjuknat och då är det för sent.

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 12 aug-11 kl 23:45 »
Man anmäler inte till Blocket utan till Grums länstyrelse. Då åker man ut och kollar till katterna.
Blocket tar bara bort annonsen vilket knappast hjälper katterna.
Utan bara gör att killen annonserar ut dom på ett veganforum istället.

Observera att man kan anmäla anonymt om man är rädd för att få problem.
« Senast ändrad: 12 aug-11 kl 23:47 av Rosten »

Annamax

• Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 12 aug-11 kl 23:47 »
Man anmäler inte till Blocket utan till Grums länstyrelse.

Det blir länsstyrelsen i Karlstad i så fall, Grums är rätt litet så där finns ingen egen länsstyrelse...;)

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 12 aug-11 kl 23:51 »
Det blir länsstyrelsen i Karlstad i så fall, Grums är rätt litet så där finns ingen egen länsstyrelse...;)
Behöver det inte vara. Små kommuner kan köpa den tjänsten från olika håll.
Vår kommun köper den från en annan liten kommun.
Vilket blir billigare än att köpa från en stor kommun.

Men enklast brukar var att ringa kommunen under kontorstid och så fixar dom fram vem man skall tala med.

popplin

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 12 aug-11 kl 23:52 »
Man anmäler inte till Blocket utan till Grums länstyrelse. Då åker man ut och kollar till katterna.

Observera att man kan anmäla anonymt om man är rädd för att få problem.

Det var precis vad jag menade - och min erfarenhet är att en anmälan av sådant här fall inte leder någon vart. För det första har de antagligen inte någon större insikt i vad en katt bör äta, och så länge de inte insjuknat så kommer de inte reagera. för det andra så tycker jag inte att katter brukar vara prioriterade hos miljökontoren runt om i landet. Det är långt ifrån alla anmälningar som leder till inspektion.

popplin

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 12 aug-11 kl 23:55 »
Hur som helst, så lämnar jag till någon frivillig som kanske tom har träffat dessa katter att göra en anmälan. Skulle man anmäla alla konstigheter man ser i annonser, på forum eller hör talas om på annat sätt så skulle man ha fullt upp....

Annamax

• Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 12 aug-11 kl 23:57 »
Behöver det inte vara. Små kommuner kan köpa den tjänsten från olika håll.
Vår kommun köper den från en annan liten kommun.
Vilket blir billigare än att köpa från en stor kommun.

Men enklast brukar var att ringa kommunen under kontorstid och så fixar dom fram vem man skall tala med.

Fast hemma på min gata i stan... Här i Värmland faller det under Länsstyrelsen i Värmland, med säte i Karlstad...

http://www.grums.se/nyhetsarkiv/miljoochbyggnyheter/djurskyddettasoveravlansstyrelsenden1109.194.html

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser