Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  StängselSverige  (läst 40973 gånger)

pålle

• Gäst
SV: StängselSverige
« Svar #60 skrivet: 16 aug-11 kl 22:03 »
Och som vi alltså konstaterat är det just precis vad djurägarna gör, trots att somliga vill antyda motsatsen. Man tar den största smällen, man tar det största ansvaret, man tar den största kostnaden, man tar det största extrajobbet. Det är bra att få svart på vitt på detta.
Och det gäller över lag då ? 

Charlotte

• -
« Svar #61 skrivet: 16 aug-11 kl 22:52 »
  Tråden startade så bra med diskussioner om olika lösningar och tips om stängsling.
Det är onödigt om även denna tråd ska utmynna i diskussioner om vilka som inte stänger ordentligt om sina djur...
Mvh Moderator Charlotte[color]
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 16 aug-11 kl 23:04 »
Tråden startade så bra med diskussioner om olika lösningar och tips om stängsling.
Det är onödigt om även denna tråd ska utmynna i diskussioner om vilka som inte stänger ordentligt om sina djur...
Mvh Moderator Charlotte[color]
ok så man får inte i fråga sätta något då som någon annan påstår  eller att man skälv har sett vissa  saker ?  nä det ska bara hållas med hela tiden  annars så passar det inte. samma har det vare i dom anra trådarna så fort man inte håller med då låses tråden .

zeina66

• Värmland
« Svar #63 skrivet: 16 aug-11 kl 23:16 »
Hittade en bra länk om kostnader för viltavvisande stängsel. Websidan är intressant att studera vidare på då det finns intressanta jämförelser av storleken på vissa rovdjur i Europa samt bra illustrationer över hur man kan bedöma vilket rovdjur som oturligt nog tagit tamboskap.
http://www.vargfakta.se/vargfakta/sa-har-rovdjur-paverkat-djurhallningen-i-varmlands-lan/

Intressant summering av kostnader och framförallt tiden för att att bygga samt underhålla stängslet ::)
Det är ju rent löjligt att påstå att man sätter upp 3 meter stängsel på 1 timme...jag undrar om dom krälat fram med spett och slägga :D

Ännu löjligare att man med grästrimmer bara röjer 50 meter per timme...det är ju rent skrattretande - om det skulle ta så mkt tid måste trimmern vara i minsta laget ???

Som ägare till hobbyfår är jag glad över att ha fått bidrag överhuvudtaget till rovdjurs avvisande stängsel
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #64 skrivet: 17 aug-11 kl 11:01 »
Intressant summering av kostnader och framförallt tiden för att att bygga samt underhålla stängslet ::)
Det är ju rent löjligt att påstå att man sätter upp 3 meter stängsel på 1 timme...jag undrar om dom krälat fram med spett och slägga :D

Ännu löjligare att man med grästrimmer bara röjer 50 meter per timme...det är ju rent skrattretande - om det skulle ta så mkt tid måste trimmern vara i minsta laget ???

Det beror nog mer på markens beskaffenhet, än sättet att ta sig fram, hur fort det går att stängsla. Ska man härstädes hitta ett ställe där hörnstolpe ska metervis ner i backen....... ::) Då får man gå några kilometer mot Kosta-hållet, tills man hittar en mosse. Vetephaen vad Sveaskog skulle säga om det :-\ Andra hållet blir bara någon km till Hästebäcka fly. Stora fårhagar blir det å på andras marker.
Nej fast jag tänkt i fåraktiga banor så får jag nog slita rompan på åkgräsklipparen i framtiden, det finns inga alternativ!*sjitvitzig idag*

Men att röja bara 50 M/tim. låter både ovasst o otränat. Det skulle nog gå med fickkniv och brodyrsax om det inte är storskog som ska ner.
« Senast ändrad: 17 aug-11 kl 11:56 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #65 skrivet: 17 aug-11 kl 11:25 »
Vi har stängslat massor senaste åren i olika mark .
En hkt hage tar en dag på två pers om man gör allt för hand , man orkar inte mera tycker jag .
Bästa hagarna jag har haft var 5 järn "trådar" med 1dm mellanrum nertill o lite bredare upptill ,såå soft inget kom in o inget kom ut !
Vi satte varannan tråd i jorden på vintern så det funkade då oxå .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Fordson

« Svar #66 skrivet: 20 aug-11 kl 08:35 »
Vi har stängslat massor senaste åren i olika mark .
En hkt hage tar en dag på två pers om man gör allt för hand , man orkar inte mera tycker jag .
Bästa hagarna jag har haft var 5 järn "trådar" med 1dm mellanrum nertill o lite bredare upptill ,såå soft inget kom in o inget kom ut !
Vi satte varannan tråd i jorden på vintern så det funkade då oxå .

Ja, men hur stor är "en hage" då? Vi har grisar i "en hage", den tar ca en timme att stänglsa för en person. Sen har vi hagar på 7 ha och 6.5 ha, 2,5 ha osv. Stora hagarna tar INTE 1 dag för två personer, det kan jag säga direkt. Där pratar vi att förbättra befintligt, att riva och göra om allt skulle ta månader.

Fordson

« Svar #67 skrivet: 20 aug-11 kl 08:42 »
Och som vi alltså konstaterat är det just precis vad djurägarna gör, trots att somliga vill antyda motsatsen. Man tar den största smällen, man tar det största ansvaret, man tar den största kostnaden, man tar det största extrajobbet. Det är bra att få svart på vitt på detta.

Exact Ulric. Och då är det så trist att inte få något som helst empati för detta stora extra ansvarstagande. Det är ju lätt att tycka - och det gör folk i den här frågan. Vi får se när vanliga villaägare måste börja men eltråd i förstäderna. Då kanske förståelsen ökar.

pålle

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 20 aug-11 kl 08:50 »
Exact Ulric. Och då är det så trist att inte få något som helst empati för detta stora extra ansvarstagande. Det är ju lätt att tycka - och det gör folk i den här frågan. Vi får se när vanliga villaägare måste börja men eltråd i förstäderna. Då kanske förståelsen ökar.
Jovist största kostnaden största avdragen störa bidrag en ja har totalt 10ht men inga bidrag eller moms av drag var är rättvisan där?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #69 skrivet: 20 aug-11 kl 09:26 »
Jag ska ju bygga lite hage 2000 meter sådär, hoppas det går fortrare än 17 semesterveckor  :-\

Jag sitter och räknar på pris och ca 20-25 kr metern kommer det kosta mig som det ser ut idag och då ingår el-aggregat så bidraget på 20 kr metern hade suttit fint  o:) någon som vet var man kan köpa/få två alfa vargar  >:D så kanske man kunde bli av med alla lösa hundar också  >:D  (:)
« Senast ändrad: 20 aug-11 kl 09:30 av Lorita »
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Fordson

« Svar #70 skrivet: 20 aug-11 kl 09:31 »
Jovist största kostnaden största avdragen störa bidrag en ja har totalt 10ht men inga bidrag eller moms av drag var är rättvisan där?

Vad svammlar du nu om Pålle? I Östergötland får man inga bidrag för stängsling. Moms drar alla företag av (eller rättare sagt företag betalar inte moms).
Och om du inte har dina 10h registrerade som Jordbruksfastighet (företag) får du skylla dig själv. När du skriver bidrag menar du väl Gårdsstödet antar jag. Visst det utgår för åker och bete, men det måste underhållas och där ingår inte stängsling. Däremot kan man få extra "bidrag" om man sköter betesmarker med särskilda värden och det blir helt plötsligt ett problem eftersom man kan bara inte sluta och inte ta emot pengarna. 5-åriga åtagande gäller där. Jag hoppas att ha så lite problem som möjligt dom tre år jag har kvar på mitt åtagande. Om stängsling fortfarande är ett problem då så slutar jag och låter det växa igen istället. Allt har en baksida.

pålle

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 20 aug-11 kl 09:37 »
Vad svammlar du nu om Pålle? I Östergötland får man inga bidrag för stängsling. Moms drar alla företag av (eller rättare sagt företag betalar inte moms).
Och om du inte har dina 10h registrerade som Jordbruksfastighet (företag) får du skylla dig själv. När du skriver bidrag menar du väl Gårdsstödet antar jag. Visst det utgår för åker och bete, men det måste underhållas och där ingår inte stängsling. Däremot kan man få extra "bidrag" om man sköter betesmarker med särskilda värden och det blir helt plötsligt ett problem eftersom man kan bara inte sluta och inte ta emot pengarna. 5-åriga åtagande gäller där. Jag hoppas att ha så lite problem som möjligt dom tre år jag har kvar på mitt åtagande. Om stängsling fortfarande är ett problem då så slutar jag och låter det växa igen istället. Allt har en baksida.
Svamlar kan väll inte regga om ja bara lånar 7 ht utan arrende och har 3 egna.? Sen är det sant att allt har en baksida .

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #72 skrivet: 20 aug-11 kl 09:42 »
Svamlar kan väll inte regga om ja bara lånar 7 ht utan arrende och har 3 egna.? Sen är det sant att allt har en baksida .

Du kan söka EU bidrag utan arrende, så är det på 2,5 hektar av mina där för min hö-bonde EU-bidraget och det är jättebra för han måste sköta min åker det kontolierar myndigheterna  o:) så slipper jag bråka  :-* jag köper bara tillbaka mitt hö på hösten, betalar arbete - EU bidrag  ;D
Länk till mina lamm 2012

Fordson

« Svar #73 skrivet: 20 aug-11 kl 09:49 »

Men då har du det bättre än mig även om jag "får" bidrag. Jag har köpt min gård och betalar ränta till banken för varenda kvadratmeter. Du får tydligen låna 7 ha.
Man kan ju faktiskt se det som du också får bidrag efter som största delen av din brukade mark är utlånad gratis till dig.

pålle

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 20 aug-11 kl 09:50 »
Du kan söka EU bidrag utan arrende, så är det på 2,5 hektar av mina där för min hö-bonde EU-bidraget och det är jättebra för han måste sköta min åker det kontolierar myndigheterna  o:) så slipper jag bråka  :-* jag köper bara tillbaka mitt hö på hösten, betalar arbete - EU bidrag  ;D
ok fast boden här tar inget hö han är spannmålsodlare dess utom så kommer inte hans maskiner in på dom marker ja har. men ja ska kolla vad för bidrag ja kan få så får vi se även om ja ogillar bidrag men man får väll bli som alla andra på den punkten :).

Kira

• Småland
« Svar #75 skrivet: 20 aug-11 kl 09:51 »
Jag ska ju bygga lite hage 2000 meter sådär, hoppas det går fortrare än 17 semesterveckor  :-\

Jag sitter och räknar på pris och ca 20-25 kr metern kommer det kosta mig som det ser ut idag och då ingår el-aggregat så bidraget på 20 kr metern hade suttit fint  o:) någon som vet var man kan köpa/få två alfa vargar  >:D så kanske man kunde bli av med alla lösa hundar också  >:D  (:)
Lorita är det många olika hundar som kommer in till dina djur eller är det speciella individer? Du måste gå till din kommun och kräva åtgärder om du har så stora problem med hundar. Det är precis så jag är rädd för att få det med en vargflock förutom att de dessutom jagar för att få mat till sina ungar och inte bara "leker" runt.

Kira

• Småland
« Svar #76 skrivet: 20 aug-11 kl 09:56 »
ok fast boden här tar inget hö han är spannmålsodlare dess utom så kommer inte hans maskiner in på dom marker ja har. men ja ska kolla vad för bidrag ja kan få så får vi se även om ja ogillar bidrag men man får väll bli som alla andra på den punkten :).
EU-stöden ska inte ses som "bidrag" i vanlig mening. Du är själv med och betalar pengar till EU, vissa av dessa pengar är förutbestämda att blir EU-bidrag till jordbrukare. Om inte du ansöker på det du har rätt till enligt reglerna betalas pengarna ändå ut fast till någon annan. Sen kan man tycka vad man vill om jordbrukspolitiken men den är som den är...Tittar man runt i Europa kan man se att andra länder är mycket bättre på att se till att deras jordbrukare får delar av bidragen från EU.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #77 skrivet: 20 aug-11 kl 10:03 »
Lorita är det många olika hundar som kommer in till dina djur eller är det speciella individer? Du måste gå till din kommun och kräva åtgärder om du har så stora problem med hundar. Det är precis så jag är rädd för att få det med en vargflock förutom att de dessutom jagar för att få mat till sina ungar och inte bara "leker" runt.

Förhoppningsvis kommer det inte in några hundar och leker i mina hagar för dom ska byggas rovdjurs-säkert det ska inte gå att rymma in eller ut om jag får som jag vill.

Det är hundar överlag som jag är trött på, eller för att vara tydlig hund ägare, Fido är ju så snäll och lydig och kan ju alla kommandon utom hit. Nu är det ett problem som jag som bor nära en större stad får ta liksom dom som bor på landet får lava med rovdjur, man får säkra upp mot rovdjur, man får gilla läget eller flytta.

Jag tar gärna kostnaden själv på 20-25 kr metern för att få bra staket och hålla hund djuren ute. Sen gör det mig det samma om djuren jag för att få mat till sig själv och dina ungar eller om dom jagar och dödar trots att matte serverar middag hemma.
Länk till mina lamm 2012

pålle

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 20 aug-11 kl 10:07 »
EU-stöden ska inte ses som "bidrag" i vanlig mening. Du är själv med och betalar pengar till EU, vissa av dessa pengar är förutbestämda att blir EU-bidrag till jordbrukare. Om inte du ansöker på det du har rätt till enligt reglerna betalas pengarna ändå ut fast till någon annan. Sen kan man tycka vad man vill om jordbrukspolitiken men den är som den är...Tittar man runt i Europa kan man se att andra länder är mycket bättre på att se till att deras jordbrukare får delar av bidragen från EU.
Där till kan ja bar hålla med men för den skull kan ja inte sluta tycka illa om bidrag vilka former det nu ter sig om det är Eu bidrag eller statsfinansierad  det går ju via skatt sedel hur som. Men får vi nog sluta att vara lite ot :)

Kira

• Småland
« Svar #79 skrivet: 20 aug-11 kl 11:06 »
Förhoppningsvis kommer det inte in några hundar och leker i mina hagar för dom ska byggas rovdjurs-säkert det ska inte gå att rymma in eller ut om jag får som jag vill.

Det är hundar överlag som jag är trött på, eller för att vara tydlig hund ägare, Fido är ju så snäll och lydig och kan ju alla kommandon utom hit. Nu är det ett problem som jag som bor nära en större stad får ta liksom dom som bor på landet får lava med rovdjur, man får säkra upp mot rovdjur, man får gilla läget eller flytta.

Jag tar gärna kostnaden själv på 20-25 kr metern för att få bra staket och hålla hund djuren ute. Sen gör det mig det samma om djuren jag för att få mat till sig själv och dina ungar eller om dom jagar och dödar trots att matte serverar middag hemma.

Jag förstår dig fullständigt, skulle själv sätta till extra trådar på mina hästhagar om jag hade dina problem. Skillnaden är att vargen faktiskt bor här på mina marker och så småningom kommer att fundera ut på hur den ska forcera mina stängsel. Tamhundarna hos dig verkar komma från turistande människor som tillfälligt passerar och du har förmodligen mest problem med dem under semestermånaderna medan vargarna här stannar kvar även vintertid. Dessutom tror jag att det är lättare att stänga ute tamhundar än vilda djur, tror helt enkelt att vargen är mycket smartare än våra hundar.

Mina sommarbeten för hästarna är stängslade på ett sådant sätt att viltstråk med älg och rådjur ska kunna passera då inte hagarna används, många här har planterat igen och stängslat med höga plantagestängsel som effektivt stänger ut naturliga stråk så ville jag inte ha det. (Här där jag bor ligger betena insprängda i skogen, men skogen är inte speciellt stor utan strax intill dyker nästa gårds bete upp. Du går inte precis vilse i våra skogar här.) Tänkte att även fåren skulle kunnat gått på dessa beten med en extra tråd längst ner...men det kommer inte fungera eftersom det inte går att stängsla rovdjursäkert. Känns på något vis meningslöst att göra om all stängsling så den anpassas till vår enda varg, bättre då att ge upp mina ideer om fårhållning, tyvärr. Jag hade förmodligen resonerat annorlunda om jag flyttat till en gård i en del av Sverige där det redan fanns etablerade vargar. Egentligen är det stora problemet att jordbrukspolitiken som främjar öppna landskap och rovdjurspolitiken (om det nu finns någon ???) inte är samordnade, fortfarande kan man få tex EU-bidrag till trägärdsgårdar men inte till rovdjursavvisande åtgärder här, alla myndigheter här verkar helt tagna på sängen att vi plötsligt har varg i södra Sverige.

Angående avslagning av undervegetation antingen med trimmertråd eller slykniv beror nog tidsåtgången på hur terrängen ser ut. Runt mina åkrar är det snabbt gjort och runt naturbetena tar det mycket längre tid, där växer ormbunkar och annat större upp och då är det slykniv/röjsåg som gäller och man får klättra bland sten och annat, det går inte att fräsa på hursom helst. "Som man ropar i skogen får man svar" heter det och det gäller undersökningar och rapporter från båda sidor i denna inflammerade vargdebatt. Ska tidsmäta mig nästa gång jag går med röjsågen, tyvärr är jag varken stark eller snabb så min stängslingtid kommer inte bli lika bra som era ;) Samma sak med att slå in stolpar, jag måste ha riktiga trästolpar, fungerar inte med de tunna spröten som man sticker ner i marken, passerar ett rådjur, vildsvin eller älg drar de med sig hela stänslet med stolpar och allt, bara att lyckas få ned dem i denna steniga jord...varför föddes jag inte som Hulken ;D

Oj, det blev en lång inlägg. Vore kul om alla kunde bidra med lite bilder på era stängsel. Och även på de stängsel ni tycker är dåliga. Låt oss bli duktiga på att stängsla. Ta kameran med er och ut och fota!

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 2 användare
Tur-Johan, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser