Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  StängselSverige  (läst 40950 gånger)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: StängselSverige
« Svar #80 skrivet: 20 aug-11 kl 12:12 »
Kira, lösa hundar är ett året/dygnet runt problem och jag har också stenmark och kommer lösa det med att borra ner mina stolpar och bilder kommer så snart dom är uppe.

Det finns folk i närområdet som släpper sina hundar som jag håller mina stallkatter, med skillnaden att dessa hundar jagar inte möss utan andra djur.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Fordson

« Svar #81 skrivet: 20 aug-11 kl 12:17 »
"Dessutom tror jag att det är lättare att stänga ute tamhundar än vilda djur, tror helt enkelt att vargen är mycket smartare än våra hundar."

Där håller jag inte med dig Kira. Jag är ju ingen vargförespråkare men i det fallet tror jag att det är lättare att hålla ute vargen. Mitt argument är att varg är ett vilt djur och mycket misstänksam mot icke naturliga tingestar så som el och el-tråd. Tam hundar däremot bor ju i våra hem och är vana med alla möjliga av människans påfund. Tam hundar är inte
heller rädda för människor. Sen blir ju skadorna helt annorlunda om det kommer in varg så. Det är ju faktiskt inte säker att en tam hund attackerar, men en varg i en får- eller häst hage kommer att försöka så gott det går att få sig en middag.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #82 skrivet: 20 aug-11 kl 12:26 »
Varg har jag haft i hästhage och det blev ingen middag där inte.

Sen dödas varje år tamboskap av hundar, man får bygga staket för att hålla djur ute helt enkelt eller sluta att ha tamdjur helt enkelt.  Jag har absolut inget emot att bygga bra staket för det håller aven djuren inne.
Länk till mina lamm 2012

Kira

• Småland
« Svar #83 skrivet: 21 aug-11 kl 08:53 »
Kira, lösa hundar är ett året/dygnet runt problem och jag har också stenmark och kommer lösa det med att borra ner mina stolpar och bilder kommer så snart dom är uppe.

Det finns folk i närområdet som släpper sina hundar som jag håller mina stallkatter, med skillnaden att dessa hundar jagar inte möss utan andra djur.

Jättetråkigt med de lösa hundarna. Det är lite OT men du svarade inte på min fråga om du pratat om problemet med din kommun/länstyrelse?
Lägg gärna in bilder på dina stängsel.

Fordson

« Svar #84 skrivet: 21 aug-11 kl 09:05 »
Var ute och åkte en sväng igår. Nu har en tredje, undre tråd dykt upp på annars normalt 2 trådars hästhagar. Undrar varför? Tyvärr så såg det kanske halvhjärtat ut i dom flesta fall. Max 30 cm över mark ÖVERALLT. Inte bara där det passar...

Kira

• Småland
« Svar #85 skrivet: 21 aug-11 kl 09:38 »
Var ute och åkte en sväng igår. Nu har en tredje, undre tråd dykt upp på annars normalt 2 trådars hästhagar. Undrar varför? Tyvärr så såg det kanske halvhjärtat ut i dom flesta fall. Max 30 cm över mark ÖVERALLT. Inte bara där det passar...
Vad menar du inte bara där det passar? Lägg in bilder.
Själv har jag 3 band i alla åretrunt-hagar, andvänder högkvalitiva elband. Sommarhagarna är 2-trådiga, de jag har hos grannarna är med sådanna plaststolpar som man sticker ner i marken plus batteriaggregat (2-trådigt ganska lågt).
Har man föl måste stängslen vara bra, annars får man inte lättinstängda fullvuxna djur.
Har gjort samma sak med fåren. Alla mina djur har respekt får elband eftersom de skolats in till det som små.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #86 skrivet: 21 aug-11 kl 09:48 »
Jättetråkigt med de lösa hundarna. Det är lite OT men du svarade inte på min fråga om du pratat om problemet med din kommun/länstyrelse?
Lägg gärna in bilder på dina stängsel.

Dom kommer göra något och vad det gäller bild så kommer det komma men mina hagar är fördröjda eftersom allt ris inte är i hopsamlat än.

Just nu går fåren i hästarnas vinterhage och snart ska vag flytta dom till ridbanan (gräs på sandbotten) och jag vet inte om 3 franska bruna el-band (50, 75, 100) med 1 extra tråd på 30 cm är att rekomendera, det skulle bli dyrt som *censur* om jag byggde alla 2000 metrarna så, detta är mest för att det ska se snyggt ut vid huset  o:) sen har vi inte sten i dom hagarna, det har vi där vi röjt ny mark till hagar.
Länk till mina lamm 2012

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #87 skrivet: 21 aug-11 kl 10:38 »
Ja, men hur stor är "en hage" då? Vi har grisar i "en hage", den tar ca en timme att stänglsa för en person. Sen har vi hagar på 7 ha och 6.5 ha, 2,5 ha osv. Stora hagarna tar INTE 1 dag för två personer, det kan jag säga direkt. Där pratar vi att förbättra befintligt, att riva och göra om allt skulle ta månader.

Jag o min tjejkompis stänglade in 20hkt på en sommar så jag vet hur lång tid det tar .
Jag skrev att en hkt om dagen orkar man för hand iaf .
Vi har byggt hagar varje år i 6 år nu .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Kira

• Småland
« Svar #88 skrivet: 21 aug-11 kl 22:15 »
Jag o min tjejkompis stänglade in 20hkt på en sommar så jag vet hur lång tid det tar .
Jag skrev att en hkt om dagen orkar man för hand iaf .
Vi har byggt hagar varje år i 6 år nu .
Vad bra, då kanske du kan lägga in några bilder på dina stängsel.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #89 skrivet: 21 aug-11 kl 23:02 »
Har nog inte några bilder på stängslen ...jag tar mest bilder på djuren faktiskt .
Men jag ska kika om jag hittar nåt ..
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #90 skrivet: 21 aug-11 kl 23:23 »
Det är jag som stängslat alla dessa oändliga hektar med travalerhorses och tydligen finns det en viss skeptism kring
om det faktiskt är möjligt

Våra stängsel var inte direkt speciella. Vanliga 150 cm stolp som köps i pallar om 136 i varje på grangården. Dessa slogs ner med vanlig hederlig slägga och ett jordspätt. Två isolatorer i regel på varje stolp, på vissa sträckor tre. Tråden var galvaniserad ståltråd som även den finns på granngården. Grindöpningar på lite olika ställen för att kunna ta sig in och ut på lätta sätt och vissa kortare sträckor fanns det träd att använda istället för stolp och då behövdes bara isolatorer. På träden behövdes ofta tre isolatorer på grund av den ojämna marken under.

Visst krävs det en viss slyröjning på sina ställen men det är bara att ta handyxan och handskar.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #91 skrivet: 21 aug-11 kl 23:37 »

The birth

Inblick i hagens storlek. Den ljusa slingan längst med bilden markerar stängslet långsida. Hagen fortsätter ner på vänster sida en bit till för att mynna ner till en sjö. Åt höger fortsätter hagen ca 400 m till. Hälften av dessa 400 m hör till en annan hage, men den är också stängslad av oss under samma premisser.
www.dissolve.blogg.se

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #92 skrivet: 22 aug-11 kl 09:42 »
 :o Där var det minsann lättstängslat! Isses vilka marker, helt annat än det steniga Småland.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Charlotte

• -
« Svar #93 skrivet: 22 aug-11 kl 10:07 »
:o Där var det minsann lättstängslat! Isses vilka marker, helt annat än det steniga Småland.
Ja, det där är väl i stort sett åkermarkbete? Såna hagar flyttar och ändrar vi också lite varje år.
Det är stor skillnad om man gör naturbeteshagar i skogen med sten och berg...
Bara hörnstolparna tar en himla tid, jag tror inte tidsberäkningen är så där himla fel om man slår ut tiden det tar för att fästa varje stolpe där en naturbeteshage behöver göra en knix och räknar om det i hur lång hagen är.
Däremot röjningen kanske är uträknad på hur lång tid det tar att röja skog?
Jag röjer bara under tråden men i exemplet verkar man röja en mindre gata runt stängslet också?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #94 skrivet: 22 aug-11 kl 10:28 »
Längst med våra stora hagar så var det lite slånbär på sina ställen och det är ett jävla jobb. Men sidan som syns på bilden var lätt för den gick längst med ett traktorspår. Den motsatta sidan var lite jobbigare, lika så kortsidorna.
www.dissolve.blogg.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #95 skrivet: 22 aug-11 kl 13:49 »
Ist för hörnstolpar kan man väl använda lämpliga träd ?
På vintern har jag mina hästar i skogshagar vi har byggt över berg o olika mark men jag röjer bara bort det som ligger mot järntråden . Inte f*n gör man väl gator runt stängslet ? Snacka om onödigt arbete.

Charlotte

• -
« Svar #96 skrivet: 22 aug-11 kl 14:03 »
På vintern har jag mina hästar i skogshagar vi har byggt över berg o olika mark men jag röjer bara bort det som ligger mot järntråden . Inte f*n gör man väl gator runt stängslet ? Snacka om onödigt arbete.
Jag spikar ogärna i träd, spik vill man inte ha varken i sågverk som kan tänkas köpa träden eller i den egna motorsågen...
Det var i räkneexemplen som finns i länken som man gjort 'gator', jag kom att tänka på att om tråden går genom sly så måste det ju till lite mera röjning annars växer det ju in grenar i tråden på en gång.
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #97 skrivet: 22 aug-11 kl 14:17 »

Aldrig i livet att jag skulle spika i träd, dom mår inte bra av det och inte klingan på såverket heller.

Har man berg går det att borra ner stolparna, det kommer jag göra.
Länk till mina lamm 2012

pålle

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 22 aug-11 kl 14:36 »
 Ja brukar bara stam kvista om det inte bara är små busskar  sen beror det ju lit å  övrigt skulle ja tro för övrig så röjer ja under vegetationen med röjsåg  ock nån slags rotorhuve med knivar av plast som fälls in  när man stöter i mot stolpar och dylikt annars så får det bli sly kniv. spika i träd är dumt som sagt var

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #99 skrivet: 22 aug-11 kl 15:52 »
Man kan ju faktiskt använda sig av vanliga hederliga isoleratorer. Ska träden avverkar så är det bara att ta bort dem.
www.dissolve.blogg.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser