Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  StängselSverige  (läst 40918 gånger)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: StängselSverige
« Svar #180 skrivet: 26 aug-11 kl 13:16 »
Men hur funkar det med att spänna dom vid rovdjursstängsling?
Eller är det bara vid "knyckar" dom går av, inte vid "segdragning"?
Jag tycker både band och rep leder ström alldels för dåligt på vintern, blir det rimfrost på så funkar det inte bra.
Mvh
Charlotte

Man använder järntråd med ett el-rep på översta stolpen, för att staketet ska synas, järntråd fungera bra till häst också men jobbigare att spänna bra.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

pålle

• Gäst
« Svar #181 skrivet: 26 aug-11 kl 13:19 »
Men hur funkar det med att spänna dom vid rovdjursstängsling?
Eller är det bara vid "knyckar" dom går av, inte vid "segdragning"?
Jag tycker både band och rep leder ström alldels för dåligt på vintern, blir det rimfrost på så funkar det inte bra.
Mvh
Charlotte
Håller med fulltr ut   så både el band och rep har problem ned varmt och kallt som ger brott i eldband och rep så dom är klar sämre anse ja. ps brott på skälva ledarna.

Tännlappen

• -
« Svar #182 skrivet: 26 aug-11 kl 17:38 »
Håller med fulltr ut   så både el band och rep har problem ned varmt och kallt som ger brott i eldband och rep så dom är klar sämre anse ja. ps brott på skälva ledarna.
Visst,klena ledare i band och rep,riktig tråd vid rovdjursstängsling är nog önskvärt. Borde finnas säkring för tensilen med om nu inte fjädrarna löser problemet eftersom det då ger efter(om man använder fjäder).Vet en som hade små Shettisar i en hage med Fårnät,han hade distansisolatorer till strömtråd så dom inte kom nära nätet.  8)

pålle

• Gäst
« Svar #183 skrivet: 26 aug-11 kl 18:02 »
Visst,klena ledare i band och rep,riktig tråd vid rovdjursstängsling är nog önskvärt. Borde finnas säkring för tensilen med om nu inte fjädrarna löser problemet eftersom det då ger efter(om man använder fjäder).Vet en som hade små Shettisar i en hage med Fårnät,han hade distansisolatorer till strömtråd så dom inte kom nära nätet.  8)
Vad hjälper det om dom rullar sig invid staketet? har sett många hästar som går med fårstaket men vet även att det är ingen höjdare när olyckan är framme. nu fimpar ja detta ämnet var å en får va salig på sin tro  och gör som den vill.
« Senast ändrad: 26 aug-11 kl 18:05 av pålle »

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #184 skrivet: 26 aug-11 kl 18:29 »
Jag skulle inte vilja vara häst och fastna i ett nät med distansisolatorer på kopplat, sänk att ligga där och rycka i flera timmar och nätet dras åt hårdare och hårdare
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Tännlappen

• -
« Svar #185 skrivet: 01 okt-11 kl 23:45 »
Snackade med en trädgårdsmaster i kväll,han sa att han gett order till sina medhjälpare att sätta då vanliga nät en bit från marken så det går att trimma under nätet. Vanligt fårnät har ju en kraftig tråd längst ner,kanske 3mm tråd, spänner man nätet rejält,3 meter mellan stolp måste det vara möjligt att lämna en bit till marken så det går att trimma där. Rejält spänt nät kan inte Fåren lyfta+att man har eltråd en bit från marken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser