Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  StängselSverige  (läst 40947 gånger)

Kira

• Småland
SV: StängselSverige
« Svar #20 skrivet: 11 aug-11 kl 20:15 »
Nej det gör det inte, om det inte finns något ovanför fårnätet att fästat den i... :-[
Du skruvar ner den rakt i överdelen av stolpe, uppifrån in i ändträt, då har väl ändå en stolpe hela vägen som håller upp nätet ??? På så vis får du åtminstone dit en tråd. Gjorde så på mitt tidigare ställe där vi hade "pygmestolpar" i vissa hagar.

Kira

• Småland
« Svar #21 skrivet: 11 aug-11 kl 20:19 »
Jag har "kvinnometoden" att ta bort krampor (märlor) med. Den har jag uppfunnnit själv ;D
Jag har en mejsel som har rätt så hårt skaft, så sätter jag in mejseln snett bakom krampan och slår in den med hammaren! Sen bänder man loss krampan. Funkar som en dans ;D ;D

Det här är min metod att få ut krampor, finns på Börjes i Tingsryd också men lyckades inte länka dit.
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=910182&deptid=11&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Kira

• Småland
« Svar #22 skrivet: 11 aug-11 kl 20:20 »
Tips på hur man får ner fårnät med invuxet sly och fjolårsgräs utan att slita ut sig?
Traktor eller skogsmaskin...men då följer stolparna med oxå. ;D

Kira

• Småland
« Svar #23 skrivet: 11 aug-11 kl 20:24 »
Tråkiga när man använder för mycket muskler är att nätet man får loss börjar se lite mysko ut  :o . Själv brukar jag använda en typ hemmagjord skära som jag tar det värsta med. Stilla tänker man att nästa gång ska jag inte sätta nätet så nära marken  :-X .
Nätet måste sitta nära marken annars kryper smitfåren ut, och du vem vet ;) kommer på besök och då talar jag inte om grävlingen...Mystiskt är det att jag trots alla mina trådar och el har sett hare i min fårhägn. Tar den fart och bara stutsar in utan att vara jordad månne?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 12 aug-11 kl 09:59 »
Du skruvar ner den rakt i överdelen av stolpe, uppifrån in i ändträt, då har väl ändå en stolpe hela vägen som håller upp nätet ??? På så vis får du åtminstone dit en tråd. Gjorde så på mitt tidigare ställe där vi hade "pygmestolpar" i vissa hagar.

Shit. Tänkte inte på de` :-[ :-[ Tack för tipset!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Jazze

« Svar #25 skrivet: 12 aug-11 kl 17:17 »
Vi har faktiskt investerat i en riktig vinterhage för våra ca 15 tackor som går ute året om. Cyklonnät, riktiga parallellogram, kraftiga hörnstolpar och stolpar i berg där det har varit möjligt. Grindar av ek. På toppen en eltråd och jordning direkt i fårnätet. Vi betalade vad det kostade och försöker glömma det direkt efteråtSommarhagarna är av mer böljande karaktär. Min erfarenhet efter fem år med värmlandsfår är att man med synliga, breda elband markerar hagen på ett mycket enkelt sätt och att spänningen i nätet huvudsakligen är av betydelse när betet börjar tryta. Då är det ändå dags att växla hage. Vår ambition är att ha fårnät som yttre gräns för våra marker och fållindela med elband. Att inte ha löst spända stängsel som djuren kan trassla in sig i är det viktigaste. som man brukar säga; bra bete är bästa stängslet...

Fordson

« Svar #26 skrivet: 12 aug-11 kl 17:26 »
Bra initiativ på tråd. Jag har nästan stängslat ihjäl mig i år, både fysiskt, tidsmässigt och ekonomiskt. Jag visste att en hel del av mina stängsel var i tveksamt skick men eftersom fåren inte rymde var det inget problem innan varg dök upp i våra trakter. Då blev det tyvärr bråttom.

Fråga: Vad har mest motstånd (d.v.s leder el sämst), rostig ståltråd eller elrep?

pålle

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 12 aug-11 kl 17:50 »
Bra initiativ på tråd. Jag har nästan stängslat ihjäl mig i år, både fysiskt, tidsmässigt och ekonomiskt. Jag visste att en hel del av mina stängsel var i tveksamt skick men eftersom fåren inte rymde var det inget problem innan varg dök upp i våra trakter. Då blev det tyvärr bråttom.

Fråga: Vad har mest motstånd (d.v.s leder el sämst), rostig ståltråd eller elrep?
Ja det förvånar mig inte med ditt beteende  du skriker först ;D  nä allvarligt  hur menar du el rep som hänt uppe lika länge som ståltråden då ? då är stål tråd klart bättre  det är i alla fall min erfaren het för det blir väldigt många brott på el rep med tiden skälva tråden då allting vill töja sig när snön hänger på  då vill det gärna bli små brott på dom små  trådarna i en repet så ja före drar stål tråd.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #28 skrivet: 12 aug-11 kl 18:02 »
P.t.o. varg........nu ska jag ta hynnan med & plocka några liter svamp. Vad ska jag göra om vargen kommer? Springa? skrika? ge bort hynnan t gråben? koppla henne? eehhhhhhhhhhhhhh......... ???

Eller borde jag tänkt på det innan och stängslat in svampen?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Kira

• Småland
« Svar #29 skrivet: 12 aug-11 kl 18:24 »
Jag har köpt rullkoppel på Biltema
http://biltema.se/sv/Hem/Husdjur-tillbehor/Hund/Rullkoppel/
Ingen ska efteråt säga att jag inte hade koll på jycken. Värre är det med nattrastningen av den gamle hunden, han föredrar att gå undan lite med det stora behovet och det känns inte bra att stå där med rullkopplet och inte veta vad som nappar där ute ??? Har helt fel hundar för detta liv, 4kg säger bara slafs.

Kira

• Småland
« Svar #30 skrivet: 12 aug-11 kl 18:29 »

Det beror på vad för slags ståltråd du har samt arean på tråden och vilket slags elrep du har. Observera att rost inte leder så beroende på hur rostig tråden är får du olika resultat. Går trådarna i elbanden/repen av får du också dålig ledningsförmåga. Dock är trådarna i de bättre sorterna ganska elastiska och har visats sig iallafall hos mig hålla bra trots snö och oväder, dock har vi inte lika blåsigt här i skogen som på slätten.

Motstånd mot ström kallas resistans och mäts i Ohm. Ju högre motstånd i tråden desto mer av spänningsstöten äts upp på vägen runt i hagen. Man ska alltså välja elrep/elband med så låg resistans (lågt Ohmtal/meter) som möjligt. Ofta anges det av tillverkaren på etiketten. Rep och band har metalledare inflätade i sig och om du gör undermåliga skarvar tex knyter ihop band eller rep så är det inte säkert att anslutningen håller tillräcklig låg resistans och då kvittar hur bra rep du har från början (= använd de speciella skarvar som finns att köpa).

Hittade denna intressanta länk
http://www.delaval.se/NR/rdonlyres/6BF0219C-FFF3-4F2C-9FA6-15DCCC5197AF/0/802H_Handbok.pdf

Fordson

« Svar #31 skrivet: 12 aug-11 kl 19:40 »
Citera
Motstånd mot ström kallas resistans och mäts i Ohm. Ju högre motstånd i tråden desto mer av spänningsstöten äts upp på vägen runt i hagen
Jo, så långt är jag med....
Jag vill ha ståltråd på ALLT, utom översta tråden där jag vill ha vitt elrep (så älgar, svampplockare och annat löst folk inte springer in i trådarna).
Nu har jag vissa stängsellängder med elrep på tråd 2,3, och 4 (tråd 1 är ny ståltråd på allt!), och vissa med gammal rostig ståltråd på 2,3. Ska jag då prioritera att byta elrepet eller rostig ståltråd, det är frågan. Jag har inte råd eller tid att byta allt till ståltråd just nu. 127 nya stolpar har jag dragit i i år, efter slakten ska jag beställa en pall till (126). Sen kör vi igen....

Fordson

« Svar #32 skrivet: 12 aug-11 kl 19:47 »
P.t.o. varg........nu ska jag ta hynnan med & plocka några liter svamp. Vad ska jag göra om vargen kommer? Springa? skrika? ge bort hynnan t gråben? koppla henne? eehhhhhhhhhhhhhh......... ???

Eller borde jag tänkt på det innan och stängslat in svampen?

Ja! Vi har alla inägor instängslat med 4 el-trådar med 5-6000V. Så svamp och bär lär allmänheten inte komma åt hos oss i alla fall. Utägorna är bara vallåker så det är nog inte så intressant för allmänheten. Allt har en baksida...med korven den har två..eller..nä nu vart det galet.

Kira

• Småland
« Svar #33 skrivet: 12 aug-11 kl 20:30 »
Jo, så långt är jag med....
Jag vill ha ståltråd på ALLT, utom översta tråden där jag vill ha vitt elrep (så älgar, svampplockare och annat löst folk inte springer in i trådarna).
Nu har jag vissa stängsellängder med elrep på tråd 2,3, och 4 (tråd 1 är ny ståltråd på allt!), och vissa med gammal rostig ståltråd på 2,3. Ska jag då prioritera att byta elrepet eller rostig ståltråd, det är frågan. Jag har inte råd eller tid att byta allt till ståltråd just nu. 127 nya stolpar har jag dragit i i år, efter slakten ska jag beställa en pall till (126). Sen kör vi igen....
Älgarna här river ner allt som är i vägen för dem. Ståltråden kan man hämta en bit in backen i sällskap med en stolpe om man har otur. Elbanden brister utan att dra med sig stolparna men då har i metalltrådarna gått av i dem så det är bara att byta hela sträckan. Glöm inte att gå runt stängslen regelbundet, nu med varg som jagar efter älgen lär mer staket ryka :(.

Jag skulle prioriterat att byta tråd 2 och 3 eftersom jag tror att de fyrbenta djur som vill ta sig in behöver få en rejäl spänningsstöt på nosen, (mät på tråden vilken spänning du har på rep/ståltråd -ta i den för att test oxå, men långt från aggregatet förståss, lite obehagligt men ofarligt). Allt annat på är ju ordentligt pälsklätt, vargen och vildsvin har ju rejäla raggar. I början när vi flyttade hit var jag orolig för alla vildsvin som bor nere vid vår viltåker en konflikt med en häst kan sluta väldigt illa för hästen, betarna kan skära av alla senorna på benet tex >:( Men vildsvinen är aldrig i mina hagar, tror att de inte gillar mina elstängsel, de travar in hos grannen som har tagggtråd och bökar sönder ordentligt. Men så ingår inte hästar i vildsvinens dagliga föda och det finns gott om vildmark att böka i runt mina hagar.
« Senast ändrad: 12 aug-11 kl 21:44 av Kira »

Tännlappen

• -
« Svar #34 skrivet: 12 aug-11 kl 21:58 »
Tänkte bara när det gällde Fårnätet om man ska ha det mobilt. Sätter man det en liten bit ovanför så kan man kanske köra med en kraftig trimmer med 4mm tråd och rensa. För mig jag sett att man kan hänga upp nätet med typ L-krok,kanske en lösning om man har mobilt nät. Då ett rejält L så att säga,så nätet inte kan hoppa loss. Bara vrida på krokarna när man ska flytta det.  8)

pålle

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 12 aug-11 kl 22:00 »
Jag har köpt rullkoppel på Biltema
http://biltema.se/sv/Hem/Husdjur-tillbehor/Hund/Rullkoppel/
Ingen ska efteråt säga att jag inte hade koll på jycken. Värre är det med nattrastningen av den gamle hunden, han föredrar att gå undan lite med det stora behovet och det känns inte bra att stå där med rullkopplet och inte veta vad som nappar där ute ??? Har helt fel hundar för detta liv, 4kg säger bara slafs.
Deg är väll inga kärringar medrull koppel som har kontroll  ;D

Karlid

• Halland
« Svar #36 skrivet: 12 aug-11 kl 22:25 »
Vad menar Du Pålle?? Hur tillför din kommentar kunskap till oss andra på forumet!??

Kira

• Småland
« Svar #37 skrivet: 16 aug-11 kl 16:22 »
Hittade en bra länk om kostnader för viltavvisande stängsel. Websidan är intressant att studera vidare på då det finns intressanta jämförelser av storleken på vissa rovdjur i Europa samt bra illustrationer över hur man kan bedöma vilket rovdjur som oturligt nog tagit tamboskap.
http://www.vargfakta.se/vargfakta/sa-har-rovdjur-paverkat-djurhallningen-i-varmlands-lan/

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #38 skrivet: 16 aug-11 kl 16:53 »
J*ss*s J*v*r  :o :o :o Vaffö fick inte jag en sån lextuga?  >:( >:( Men Anders Carlgren fick en!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #39 skrivet: 16 aug-11 kl 17:54 »
Hittade en bra länk om kostnader för viltavvisande stängsel. Websidan är intressant att studera vidare på då det finns intressanta jämförelser av storleken på vissa rovdjur i Europa samt bra illustrationer över hur man kan bedöma vilket rovdjur som oturligt nog tagit tamboskap.
http://www.vargfakta.se/vargfakta/sa-har-rovdjur-paverkat-djurhallningen-i-varmlands-lan/

Dom räknar hela staketet och inte bara dom två extra trådarna så där sprack det hela, två trådar drar man ganska snabbt.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser