Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  StängselSverige  (läst 40936 gånger)

Tännlappen

• -
StängselSverige
« skrivet: 10 aug-11 kl 16:05 »
 Märkligt om det inte ska gå att prata om stängsel  :o . Min erfarenhet är att ju längre från vägar man kommer desto fallfärdigare staket,rena skräckstängslena med rostiga taggtrådar huller om buller  :o . Alla vet ju att om inte förr så är det dags att se om sina stängsel eftersom rovdjuren har närmat sig,förslagsvis Småland där det finns fina möjligheter för rovdjur att existera. För mig att det står i djurskyddslagen att man ska hålla stängena i gott skick. Tänkte att här kan man diskutera olika lösningar på stängsel utan att äta upp varandra  8) . Eller också kan man tiga. Här en länk hur det kan gå om man inte ser över sitt stängsel.
http://www.atl.nu/lantbruk/daliga-stangsel-kan-ge-dryga-boter

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: StängselSverige
« Svar #1 skrivet: 10 aug-11 kl 16:36 »
Bra staket är en riktigt bra huvudkudde, slipper man både rymmare och inkräktare så är livet mycket lugnare.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Kira

• Småland
« Svar #2 skrivet: 10 aug-11 kl 16:39 »
Märkligt om det inte ska gå att prata om stängsel  :o . Min erfarenhet är att ju längre från vägar man kommer desto fallfärdigare staket,rena skräckstängslena med rostiga taggtrådar huller om buller  :o . Alla vet ju att om inte förr så är det dags att se om sina stängsel eftersom rovdjuren har närmat sig,förslagsvis Småland där det finns fina möjligheter för rovdjur att existera. För mig att det står i djurskyddslagen att man ska hålla stängena i gott skick. Tänkte att här kan man diskutera olika lösningar på stängsel utan att äta upp varandra  8) . Eller också kan man tiga. Här en länk hur det kan gå om man inte ser över sitt stängsel.
http://www.atl.nu/lantbruk/daliga-stangsel-kan-ge-dryga-boter

Du kan väl lägga in bilder på dina stängsel och berätta om dem.

Tännlappen

• -
« Svar #3 skrivet: 10 aug-11 kl 18:36 »
Du kan väl lägga in bilder på dina stängsel och berätta om dem.
Hittade inget lämpligt bland bilderna och kameran lite trasig   :-X . Men ordinärt staket för häst. Och nej inget slanestaket  ;D . Med viss staketkunskap i bagaget ser man ju att om man har ett befintligt staket i hyggligt skick så är det no problems att rovdjurssäkra ett sådant staket.Bara att köra i fler trådhållare med hjälp av en sladdlös borrmaskin dito hylsa som passar trådhållaren(isolatorn),går snabbt. Vad är då problemet att man inte kan säkra sin hage? Har man ett rickelrackel stänge i och med att man bor en bit från civilisationen och nöjt sig med det? Bryr man sig inte sig om sina djur?  ::)

Kira

• Småland
« Svar #4 skrivet: 10 aug-11 kl 18:44 »
Hittade inget lämpligt bland bilderna och kameran lite trasig   :-X . Men ordinärt staket för häst. Och nej inget slanestaket  ;D . Med viss staketkunskap i bagaget ser man ju att om man har ett befintligt staket i hyggligt skick så är det no problems att rovdjurssäkra ett sådant staket.Bara att köra i fler trådhållare med hjälp av en sladdlös borrmaskin dito hylsa som passar trådhållaren(isolatorn),går snabbt. Vad är då problemet att man inte kan säkra sin hage? Har man ett rickelrackel stänge i och med att man bor en bit från civilisationen och nöjt sig med det? Bryr man sig inte sig om sina djur?  ::)
Kul att du har hästar, har inte sett dig i hästtrådarna, har du många?
Är det elrep eller band eller vad menar du med ordinärt häststaket?
Varför ska du rovdjurssäkra, vilka rovdjur är du orolig för med hästarna?

vårlängtan

• Småland
« Svar #5 skrivet: 10 aug-11 kl 19:12 »
Bra initiativ! Det här med stängsel är ju en hel vetenskap! Här kan vi ju nu snacka stängsel till alla djurslag,
och häst är ju ett. Jag bara frågar mej vad är: citat " Men ordinärt staket för häst." Tror faktiskt att det betyder
väldigt olika saker för olika människor. Många hästägare använder vita band, man behöver inte så mycket el på och man
prioriterar att de syns. Det finns också en undran om vilka stängsel som ger minst skador om en häst i panik springer rakt
igenom.

Vi har experimenterat och ändrat våra häststängsel flera gånger, och de senaste åren även kompletterat så att
vi kan ha får i samma hagar. Vi har ett vitt band eller rep högst upp, just för syns skull, men sen har vi övergått
mer och mer till järntråd. De leder bäst och vi har erfarenheten att de också går av om en häst springer igenom.

För att förfära alla ska jag säga att de första hagarna vi gjorde här ute på gården, första egna hagarna, gjorde vi genom att
dra vita elband runt träden och hade inte el på. De två hästarna vi hade då kunde gått innanför bommulssnören.
Vi njöt av att kunna stängsla in nya stora hagar till dem, hej och hå! Inga hästar rymde och allt va frid och fröjd!

Nu har vi unghästar, varav en "stängselstrykare", han springer alltid nära stängslen, och får, så nu är det hela
lite mera komplicerat!
Njuter av värme och allt det gröna!

regnpipan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 aug-11 kl 19:32 »
Bra trådinitiativ (om själva rovdjursdiskussionen kan hållas utanför)!

Att sätta stängsel är en baggis jämfört med att ta ner. Därför vore det bra med tips på hur man så enkelt som möjligt även plockar ner stängsel som inte längre behövs. Fårnät kanske speciellt, men givetvis även taggtråd, järntråd och plastband. Inte minst sådana som växt in i träd.

Borde väl platsa i en allmän stängseltråd?
« Senast ändrad: 10 aug-11 kl 19:34 av regnpipan »

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 10 aug-11 kl 19:38 »
Jag har "kvinnometoden" att ta bort krampor (märlor) med. Den har jag uppfunnnit själv ;D
Jag har en mejsel som har rätt så hårt skaft, så sätter jag in mejseln snett bakom krampan och slår in den med hammaren! Sen bänder man loss krampan. Funkar som en dans ;D ;D

Problemet att komplettera fårnät med ström är att stolparna är olika långt nerslagna! Ibland finns det inget kvar att sätta isolatorerna på ovansidan i.  Bra tips hur man förlänger stolpar behövs!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 aug-11 kl 20:32 »
Jag har "kvinnometoden" att ta bort krampor (märlor) med. Den har jag uppfunnnit själv ;D
Jag har en mejsel som har rätt så hårt skaft, så sätter jag in mejseln snett bakom krampan och slår in den med hammaren! Sen bänder man loss krampan. Funkar som en dans ;D ;D

Problemet att komplettera fårnät med ström är att stolparna är olika långt nerslagna! Ibland finns det inget kvar att sätta isolatorerna på ovansidan i.  Bra tips hur man förlänger stolpar behövs!!!

Duger det inte med en sådan: http://www.lantbutiken.se/butik/33-distansisolator-och-distans-isolator-till-elstangsel

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 10 aug-11 kl 20:51 »
Nej det gör det inte, om det inte finns något ovanför fårnätet att fästat den i... :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Tännlappen

• -
« Svar #10 skrivet: 10 aug-11 kl 21:06 »
Kira,Yngre förmåga med hästarna,jag är bara behjälplig som avancerad slav  ;D. Elrep som tråd,3st. :-X. Ej aktuellt med fler trådar i nuläget,vid behov lätt att fixa dit fler trådar eventuellt även byta ut repen. Enkelt gjort eftersom allt behöver ju inte göras på en gång  8) .

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #11 skrivet: 10 aug-11 kl 21:13 »
Jag kommer nu bygga nya hagar och alla kommer ha fyra höjder järntråd + ett el-rep på toppen för syn skull.

Jag är helt övertygad om att kommer bli de säkraste hagarna jag kan göra, jag kommer att lägga kraftiga hörn stolpar av trä ca 80% fästa i berg, där i mellan kommer jag ha fjäderstål stolpar och dom kommer också att vara fästa i berg till en hög procent.

http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1176498&Ggart=1176498 då kommer jag ta bort den där plattan man trycker ner stolpen med  ;)
Länk till mina lamm 2012

Tännlappen

• -
« Svar #12 skrivet: 10 aug-11 kl 21:14 »
Taggtråd på en sida av trädet kan man ju pilla bort med kanske hjälp av en kniv. Något som även funkar på svåra klamror i Fårnätet är en kofot som man knackar ner men hammare med liksom fotdelen på var sida om klamret på liksom insidan av tråden,gäller om man bankat in klamret helt vid tidigare tillfälle.  :)

pålle

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 aug-11 kl 21:14 »
Nej det gör det inte, om det inte finns något ovanför fårnätet att fästat den i... :-[
Det borde ju gå att skarva för utom hörnen då kanske? lite svårt att förklara det är men det går ju att naja fast förlängningar men det blir möe jobb möjligt att skruva i vissa kanske. ps kom precis på att det går ju anväda stora slang klämmor med.
« Senast ändrad: 10 aug-11 kl 21:17 av pålle »

Tännlappen

• -
« Svar #14 skrivet: 10 aug-11 kl 21:22 »
Jag kommer nu bygga nya hagar och alla kommer ha fyra höjder järntråd + ett el-rep på toppen för syn skull.

Jag är helt övertygad om att kommer bli de säkraste hagarna jag kan göra, jag kommer att lägga kraftiga hörn stolpar av trä ca 80% fästa i berg, där i mellan kommer jag ha fjäderstål stolpar och dom kommer också att vara fästa i berg till en hög procent.

http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1176498&Ggart=1176498 då kommer jag ta bort den där plattan man trycker ner stolpen med  ;)
Övertygad om att dina hagar blir bra  :D .

regnpipan

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 10 aug-11 kl 21:29 »
Tips på hur man får ner fårnät med invuxet sly och fjolårsgräs utan att slita ut sig?

pålle

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 aug-11 kl 21:51 »
Tips på hur man får ner fårnät med invuxet sly och fjolårsgräs utan att slita ut sig?
Kommer du åt med traktor så kan du ju försöka med att lyfta med pallgafflar  eller liknade ? har för visso aldrig provat ett annat tipps är att du an väder en tre bening och en stör att lyfta med en så kallad barknings bock
« Senast ändrad: 12 aug-11 kl 10:13 av pålle »

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #17 skrivet: 10 aug-11 kl 21:59 »

Du skulle kunna bränna loss det, jag köpte för några år sen en ogräsbrännare som man har gas till, den tror jag kulle kunna funka att få bort stora delar av gräset.

http://www.loofsgasol.se/gasol/gasolbrannare.html

Jag har tänkt att sparka liv i mina gamla (lilla) för undervegetation
Länk till mina lamm 2012

Tännlappen

• -
« Svar #18 skrivet: 11 aug-11 kl 00:03 »
Tråkiga när man använder för mycket muskler är att nätet man får loss börjar se lite mysko ut  :o . Själv brukar jag använda en typ hemmagjord skära som jag tar det värsta med. Stilla tänker man att nästa gång ska jag inte sätta nätet så nära marken  :-X .

Birgit

« Svar #19 skrivet: 11 aug-11 kl 11:04 »
Citera
Stilla tänker man att nästa gång ska jag inte sätta nätet så nära marken  :-X .

Går bra om man inte har "kryp"får 8) Mina gutar ser direkt om de får under nosen, sedan trycker de på och rätt som det är är huvudet igenom, sedan blir de starka >:D.

Jag sätter alltså så nära backen som möjligt. Satsar på kraftigt bra nät och har inga planer på att byta det heller. Har dock haft slagsmål med äldre dåliga nät som behövt bytas. klart kämpigt. Om man ska jobba med naturen är tidig vår bäst. Ogräset skört efter vintern och har inte börjat växa än. Annars är en skära lämplig som hjälp där det är värst. Har även använt grep för att lyfta nätet, det funkar rätt bra det också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 5 användare (1 dolda)
Hans Hultén, Tångräkan, Berberis, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser