Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elsladd i päronträd  (läst 7798 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Elsladd i päronträd
« skrivet: 03 aug-11 kl 18:54 »
Upptäckte just att päronträdet har en elkabel- ände som sticker ut ur barken.
Man kan se en djup skåra i barken strax under förgreningarna, man ser inte sladden den är begravd i barken.

Trädet är vanskött och oklippt. Ålder okänt. Men satte gamla ägaren det så kan det vara bortåt 9 år gammalt. Är den lönt att flytta med grävskopa när vi ska göra hål för vår damm? Eller kommer den att långsamt att strypas o dö?

För att ta bort sladden får man väl nästan ringbarka å då dör den väl i vilket fall som helst.

Så flytta eller såga ner vid damm bygge?

Tännlappen

• -
SV: Elsladd i päronträd
« Svar #1 skrivet: 03 aug-11 kl 22:18 »
Är det goda päron på trädet så flytta på det,tar annars som sagt lång tid att få ett nytt träd som man köper att bli stort. Väljer du att flytta det så klipp ner grenarna lite. :)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #2 skrivet: 03 aug-11 kl 23:48 »
Varför ska du ta bort elkabeln? Är den knuten om trädet kan du såga några tunna vertikala snitt in i barken och dela kabeln på så sätt. Täpp sen till snitten.

Flyttar du på trädet så tänk på att få med så stor del av rotsystemet som möjigt, rotsystemet kan vara så stort som 1,5 gånger kronans storlek. Men bäst är ju att låta trädet stå där det står. :)

getalina

• Halland
« Svar #3 skrivet: 04 aug-11 kl 00:04 »
Om de är goda eller inte vet jag inte för i fjol var de omöjliga att komma till. Nässlor upp till näsan runt om.  :P

Såga snitt ska jag absolut göra. Bra ide. :D  Då styps den inte.
Och då kan den nog få hänga med.

Ska vi flytta den så ska man väl gräva runt trädet ett halvår innan flytten eller? Har för mig att det ska bildas nya rötter nära trädet så den ska klara flytten lättare.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #4 skrivet: 04 aug-11 kl 00:49 »
Ska vi flytta den så ska man väl gräva runt trädet ett halvår innan flytten eller? Har för mig att det ska bildas nya rötter nära trädet så den ska klara flytten lättare.

Man ska göra det på hösten har jag för mig, för att vinterns tjäle ska lossa trädet....

kurt

« Svar #5 skrivet: 04 aug-11 kl 04:17 »
Du kanske skulle börja från andra hållet i stället, och provsmaka äppelsorter  som man vet går att odla i zon 3. Att utgå från de mycket få utländska äppelsorter som finns i stormarknaden är ingen bra början!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 04 aug-11 kl 06:54 »
Strunta i kabeln. Trädet har fixat det på sitt eget sätt. Om du skär i trädet nu så riskerar du frostskador.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 04 aug-11 kl 07:02 »
Strunta i kabeln. Trädet har fixat det på sitt eget sätt. Om du skär i trädet nu så riskerar du frostskador.
Exakt.
Trädet vallar in kabeln och sedan fortsätter det att växa.

getalina

• Halland
« Svar #8 skrivet: 04 aug-11 kl 15:42 »
Men var det inte ett befintligt päronträd i kombination med ev dammbygge tråden handlade om?

Jo visst var det det. Å nu har bocken Malte varit framme på det stackars trädet oxå.  >:D
En 10 cm bred och 20-25 cm lång bit aväten bark fast det är två varv hönsnät virat runt det. Suck.

Skaffaren

• Quod bonum, felix faustumque sit
    • Skåne
    • Huset Sagergrim
« Svar #9 skrivet: 04 aug-11 kl 16:41 »
Har du hittat andra änden på kabeln?
Gräset är grönare på våran sida.

getalina

• Halland
« Svar #10 skrivet: 07 aug-11 kl 22:52 »
Har du hittat andra änden på kabeln?

Jo jag var ute i dag å granskade nogrannare. Såg att sladden var knuten om trädet under en av grenarna och själva knuten syntes, den är inte helt invallad ännu. Kanske kan gå med en tång att bända i tråden.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 07 aug-11 kl 23:02 »
Jag skulle INTE pilla på kabeln.

Möjligen om den sitter på sådant sätt att trädet blir OK om man kapar under kabeln? Tror det i s. f. ska ske under vintern och täta snittet med något, t. ex. bivax.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 07 aug-11 kl 23:14 »
Jag skulle INTE pilla på kabeln.

Möjligen om den sitter på sådant sätt att trädet blir OK om man kapar under kabeln? Tror det i s. f. ska ske under vintern och täta snittet med något, t. ex. bivax.
Detta är totalt fel, trots det är det råd som fortsätter att cirkulera. Man ska INTE ha på något klet på träden, utom om man ympar eller liknande, där uttorkning kan bli ett problem. När man beskär, eller som här, försöker ta bort en främmande kropp, så är det önskvärt att det är så torrt som möjligt. Att lägga på vax gör bara att man riskerar att kapsla in fukt och svampsporer, och man riskerar att det går röta i trädet. Trädet läker bäst om man låter det valla över eventuella sår själv.

Den bästa tiden för beskärning, och för den typen av åtgärd som diskuteras här, är JAS-månaderna, juli, augusti och september, dvs just nu. Det är då trädet har bäst möjligheter att snabbt läka.

Jag hade valt att försöka ta upp knuten, så att tråden kan expandera i takt med trädet. Att låta den sitta kvar utan åtgärd gör att trädet blir allvarligt försvagat, hållfastheten blir nedsatt och trädet riskerar att förr eller senare brytas i någon kraftig vind.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

getalina

• Halland
« Svar #13 skrivet: 07 aug-11 kl 23:30 »
Eltråden sitter runt stammen under nedersta grenen.

Funderar fortfarande på den "tekniska" frågan om den inte stryps om man inte tar bort den. Saven transporteras väl i det innersta barkskiktet? Blir det ihoppressat så stryps väl tillgången? Skiktet kan väl inte ta sig över främmande föremål? Ja menar det är väl som människans hud. Olika lager överhud-underhud...........

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 08 aug-11 kl 08:28 »
Det kan hända att trädet klarar att växa över eltråden, om den gör det på olika ställen vid olika tider. Dvs att skiktet som transporterar näring är intakt på något ställe hela tiden. Men hållfastheten blir väldigt dålig även om trädet skulle klara sig. Det bygger i så fall på att ni håller trädet ganska kraftigt beskuret, så att kronan inte blir för stor och tung.

Men det räcker om man tar bort tråden på en del av omkretsen, så kommer trädet att lösa det hela sedan. Och bästa tiden att göra det är tveklöst nu, den som föreslår vintern är inte påläst på senaste vetenskapen kring beskärning.

Se mina tidigare inlägg i tråden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

getalina

• Halland
« Svar #15 skrivet: 08 aug-11 kl 15:13 »
Har aldrig förstått folk som binder fast träd o sedan glömmer att ta bort stödet.  :(

Ska försöka rädda den lille stackarn.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #16 skrivet: 08 aug-11 kl 17:11 »
Det kan hända att trädet klarar att växa över eltråden, om den gör det på olika ställen vid olika tider. Dvs att skiktet som transporterar näring är intakt på något ställe hela tiden. Men hållfastheten blir väldigt dålig även om trädet skulle klara sig. Det bygger i så fall på att ni håller trädet ganska kraftigt beskuret, så att kronan inte blir för stor och tung.

Men det räcker om man tar bort tråden på en del av omkretsen, så kommer trädet att lösa det hela sedan. Och bästa tiden att göra det är tveklöst nu, den som föreslår vintern är inte påläst på senaste vetenskapen kring beskärning.

Se mina tidigare inlägg i tråden.

Jag körde runt med mobilt sågverk några år. Någon var uppmärksam på en ekstock en gång. Det trädet hade fått agera el-stolpe i elektricifieringens ungdom. Krokar med isolatorer satt kvar, väl inväxta! ??? .
Bästa fyrverkeriet var när jag sågade ett ihåligt körsbärsträd en stund efter skymmningen. Någon hemmansägare hade för länge sen gömt sin brännvinsflaska i det. Abbans vilket gnistregn!

Man hittar mycket i gamla trän! El-kabel och ståltråd är bara småsaker. Det klarar nog alla trän utan att tappa fart.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 08 aug-11 kl 17:22 »
Jag körde runt med mobilt sågverk några år. Någon var uppmärksam på en ekstock en gång. Det trädet hade fått agera el-stolpe i elektricifieringens ungdom. Krokar med isolatorer satt kvar, väl inväxta! ??? .
Bästa fyrverkeriet var när jag sågade ett ihåligt körsbärsträd en stund efter skymmningen. Någon hemmansägare hade för länge sen gömt sin brännvinsflaska i det. Abbans vilket gnistregn!

Man hittar mycket i gamla trän! El-kabel och ståltråd är bara småsaker. Det klarar nog alla trän utan att tappa fart.
Skillnaden på dina exempel och trådstartarens är att inget av dina exempel riskerar att verka på samma sätt som en ringbarkning, dvs att det stryper all näringstillförsel till och från rötterna. Det är risken i trådstartarens fall. Och det kommer helt säkert att förkorta trädets liv om man inte åtgärdar det på ett eller annat sätt.

Jag har gått ett flertal kurser i trädvård, hade en morfar som var storskalig fruktodlare och själv ympade sina träd och har läst ett 50-tal hyllmeter med trädgårdslitteratur, där åtminstone ett par hyllmeter var ägnat åt för denna fråga intressanta ämnen, som t ex fruktträd, beskärning, trädets biologi, forskningsrapporter kring saker som trädhälsa, svampsjukdomar, skadedjur osv. Och mitt råd är att försöka ta bort en del av tråden, på åtminstone ett ställe, ev på flera ställen runt stammen. Om man inte kan få bort tråden utan att skada trädet så bör man bara ta bort en liten bit varje år under några år framöver. Och man bör till 100% göra dessa åtgärder under JAS-månaderna.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #18 skrivet: 08 aug-11 kl 18:29 »
Skillnaden på dina exempel och trådstartarens är att inget av dina exempel riskerar att verka på samma sätt som en ringbarkning, dvs att det stryper all näringstillförsel till och från rötterna. Det är risken i trådstartarens fall. Och det kommer helt säkert att förkorta trädets liv om man inte åtgärdar det på ett eller annat sätt.

Jag har gått ett flertal kurser i trädvård, hade en morfar som var storskalig fruktodlare och själv ympade sina träd och har läst ett 50-tal hyllmeter med trädgårdslitteratur, där åtminstone ett par hyllmeter var ägnat åt för denna fråga intressanta ämnen, som t ex fruktträd, beskärning, trädets biologi, forskningsrapporter kring saker som trädhälsa, svampsjukdomar, skadedjur osv. Och mitt råd är att försöka ta bort en del av tråden, på åtminstone ett ställe, ev på flera ställen runt stammen. Om man inte kan få bort tråden utan att skada trädet så bör man bara ta bort en liten bit varje år under några år framöver. Och man bör till 100% göra dessa åtgärder under JAS-månaderna.

En tråd eller kabel runt ett träd kan inte jämföras med ringbarkning. Inte ute bland träna!  ;D ;)Jag har t.o.m. på egna domäner en björk som strypts på minst ett ställe, kanske två. Tror inte något av tråden/trådarna syns längre. Och många  stockar har jag öppnat med ståltråd och taggtråd, runt och kors och tvärs. Stockar från friska träd.

Men himla bra med beläst folk! Någon som vet hur och när havtornen ska beskäras.........
« Senast ändrad: 08 aug-11 kl 18:33 av ToA »

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 08 aug-11 kl 18:34 »
En tråd eller kabel runt ett träd kan inte jämföras med ringbarkning. Inte ute bland träna!  ;D ;)Jag har t.o.m. på egna domäner en björk som strypts på minst ett ställe, kanske två. Tror inte något av tråden/trådarna syns längre. Och många  stockar har jag öppnat med ståltråd och taggtråd, runt och kors och tvärs. Stockar från friska träd.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg, det kan gå hyfsat, om trädet hinner läka fullständigt på någon del innan tråden skurit igenom helt på något annat ställe.

Jag förstår att du jobbar en del i skogen, men det går inte att jämföra friväxande trädgårdsträd med skogsträd. Skogsträden får aldrig den tunga kronan som friväxande träd får, och de har träd runt om kring som hjälper till att dela på vindbelastningen när det stormar. Jag kan en del om skog också, och det är en kunskap man inte kan överföra rakt av på trädgårdsträd. Man kan heller inte göra tvärt om, överföra kunskap om trädgårdsträd på skogsbruk. Det är två olika vetenskaper.

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser