Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elsladd i päronträd  (läst 7800 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: Elsladd i päronträd
« Svar #20 skrivet: 08 aug-11 kl 18:43 »
Det kan gå bra om tillväxten lyckas växa ut underifrån och ovanifrån och växa ihop runt kabeln. Men risken är stor att trädets tillväxt stryps i stället, genom att veden trycker barken mot kabeln. Jag var nyligen ute och gick längs en vandringsled, där det var lite brant och någon ansvarig satt upp rep mellan träden för att inte folk skulle ramla ner på lsidan. Prydligt knutet runt vart och ett träd. Det var en rad av döda träd, stora björkar och granar som inte lyckats växa runt repet.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #21 skrivet: 09 aug-11 kl 02:56 »
Jag tror också att det kan vara en bra idé att försöka få bort knuten, men går det bättre på något annat ställe så försök där istället. Så länge skadan blir begränsad är det bättre att göra det tidigt på hösten än på våren när saven stiger.

Apropå saker som göms i träd: Runor! Folk barkade av på ett ställe och ristade sina meddelanden, som sedan valkas in av trädet. Finns en del intressanta fynd som gjorts på det viset. Tex fäbodjäntor som meddelade sig på sina vandringsleder.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

LasseDalom

• -
« Svar #22 skrivet: 09 aug-11 kl 08:30 »
Kom ihåg att inte flytta trädet mitt under sommaren, gör det istället sent på hösten alternativt tidigt på våren. Beskär gärna trädet vid flytten också och minska kronan, så att det rotsystem du får med orkar hålla igång trädet.

christelle

• Blekinge
« Svar #23 skrivet: 09 aug-11 kl 08:40 »
Eltråden sitter runt stammen under nedersta grenen.

Funderar fortfarande på den "tekniska" frågan om den inte stryps om man inte tar bort den. Saven transporteras väl i det innersta barkskiktet? Blir det ihoppressat så stryps väl tillgången? Skiktet kan väl inte ta sig över främmande föremål? Ja menar det är väl som människans hud. Olika lager överhud-underhud...........
Klipp bort det som syns av kabeln utan att röra stammen och låt det sedan vara. Trädet har redan vallat in sladden och klarar sig.
Ska du flytta trädet gör det senare i höst när löven fallit av, gräv runt trädet minst lika långt ut som kronan sträcker sig och så långt ner att du får med långa nedåtgående rötter. Beskär trädet och vattna mycket efter flytten så går det nog bra. Lycka till!
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Huggorm

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 09 aug-11 kl 17:26 »
Apropå saker som göms i träd: Runor! Folk barkade av på ett ställe och ristade sina meddelanden, som sedan valkas in av trädet. Finns en del intressanta fynd som gjorts på det viset. Tex fäbodjäntor som meddelade sig på sina vandringsleder.
Samerna gjorde också detta. Barkade man en tall ordentligt i Lappland där det växer långsamt, så kunde ristningen synas i hundra år eller mer

Något som en bekant hittade i en stock han fått av mig var en hästsko. Han hittade den med motorsågen.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #25 skrivet: 09 aug-11 kl 18:13 »
Samerna gjorde också detta. Barkade man en tall ordentligt i Lappland där det växer långsamt, så kunde ristningen synas i hundra år eller mer

Något som en bekant hittade i en stock han fått av mig var en hästsko. Han hittade den med motorsågen.

;D Antar ni fortfarande är bekanta, inte vänner?  ;D

En kollega sågade övergrovt "rysstimmer".  För en herrans massa år sen hade någon ryss ställt en stor järnkil mot stammen och glömt den kvar. Nu hade den växt in helt doldes, och slank med..... :o
Själv sågade jag en rotstock, fur. En halvmeter från rotänden skrek det till, någon hade slagit i en dubb på 1x1 tum. Jag hade precis innan satt på ett nytt band så det gick att såga bort resten av dubben.
Efter att ha monterat ett sprillans nytt band igen, vänt stocken, sågat förbi de 50 cm. och pustat ut kommer samma ljud igen, nu 30 cm från slutet.  >:( >:( >:( >:( >:( Det blev dyrt virke.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #26 skrivet: 09 aug-11 kl 21:13 »
.... och så klagar folk för att de inte får spika upp en fågelholk på annans mark.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Huggorm

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 09 aug-11 kl 21:23 »
.... och så klagar folk för att de inte får spika upp en fågelholk på annans mark.
"Fågelholksträd" är något som skys som pesten av många sågverksägare. Folk kommer ju ofta med stocken från sitt gamla äppelträd eller liknande, men träd som växt i trädgårdar är ofta fulla med allt möjligt skrot och särskilt fågelholksspik.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #28 skrivet: 10 aug-11 kl 17:00 »
Ja här är det både fågelholkar, isolatorer och en massa annat roligt  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 2 användare
Dha87, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser