Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bärbuskar på mark som glömts bort ett antal år...  (läst 7520 gånger)

Norrsken

• -
Bärbuskar på mark som glömts bort ett antal år...
« skrivet: 01 jul-11 kl 23:13 »
Ja, som rubriken säger...

Jag håller som bäst på att försöka röjja den axelhöga djungeln runt huset jag köpt, vilken mestadels består av  överväxta nässlor, lupiner och kirskål, uppblandat med gräs. Men mitt i alltihop stöter man på nån buske med krusbär, nån liten ynklig rabarber, och längst bort nåt som antagligen har varit nån slags hallonodling en gång i tiden...

Nu undrar jag alltså hur jag på bästa sätt tar vara på de resurser gården har! Krusbär känns som värsta lyxen, eftersom det var nåt vi inte hade när jag växte upp... (grannarna hade buskar, men inte vi) Hallonsnåren känns mest en smula besvärande, då jag mest hanterat maskiga vildhallon, och det var i min barndom, och fick till följd att jag vägrade äta allt med hallon ett bra tag efter det... Men... går det att få ordning på hallonen så kan nog även de vara trevliga, även om buskagen ser rätt risiga ut i dagsläget..

Dessutom finns ett par små, ynkliga äppelträd, som nog behöver en del kärlek och omsorg för att leva upp ordentligt... Tips, råd och goda och galna idéer mottages tacksamt!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

melongurka

• Västergötland
SV: Bärbuskar på mark som glömts bort ett antal år...
« Svar #1 skrivet: 01 jul-11 kl 23:18 »
Röj försiktigt och spara allt som du är osäker på. Se till hösten eller nästa år vad det blir av det hela. De flesta växter går i vila när de blir överväxta och sätter sen ny fart när sol och vatten kan komma in. Vi har hittat helt bortglömda pioner på detta sättet och nu , fem år senare är de kraftiga och står i full blom. Naturen och dess växter är mäktiga.

MajaAlvbris

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 01 jul-11 kl 23:25 »
Hej vad roligt med nytt hus, angåeende hallonen så tror jag att det bara är att kapa av dom vi backen dom som har blivit så pass till åren att dom har brun stam eller pinne och låta dom gröna nya komma till skott, det r så jag har gjort om du vill ha mindre kanske du bara kan gräva upp och spara just dom stänglarna du vill ha kvar. Hallon käns tåligt och dom tar sig säkert om du vill planera om dom någon annan stans, det är bara att flytta dom. Det har funat för ig och jag flyttade just till nytt hus och nu är dom jag har kvar redo att bli röda snart, jag har även bundit dom vid en träställning jag gjort för att det ska se fint ut. Kirs kål gåtr att äta som du kanske vet men växer ju som ogräs, jag försöker att kväva dom jag hitatar men det funkar inte så bra jag har hört att det värsta kirskål vet är när man ansar dom alltså klipper dom och gör sallad och att dom dör efter ett tag av det, vi får se hur jag lyckas..mvh maja

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 01 jul-11 kl 23:40 »
Hallon ger frukt andra året. Sedan dör grenen.
Så klipp efter att hallonen har mognat över. Du ser direkt på själva barken vad som är gammalt och skall klippas bort och vad som är ungt och skall sparas.
Hallonsylt på pannkaka är en höjdare och sylten klarar sig flera år i oöppnade burkar i matkällaren.

Krusbärskräm är också en höjdare så var rätt om alla bärbuskar och fruktträd.

Norrsken

• -
« Svar #4 skrivet: 01 jul-11 kl 23:43 »
Jag går rätt hårt fram med lien, och är inte så där överdrivet intresserad av det som inte går att äta. Men... Bärbuskarna är helt klart högintressanta! Supertack för alla tips om hallonen! De står ganska bra, men ser risiga ut. Och eftersom de inte är skötta på några år, så gissar jag att jag liar ner det som bara är ogräs, och sen går loss med sekatör på hallonbuskarna.

Tips om krusbärsskötsel mottages tackasmt! Tänker mig även plantera vinbär senare när jag börjar få koll på marken.. Men i dagsläget är prio ett att anlägga grönsaksland och försöka klura ut hur jag på bästa sätt tar hand om de bärbuskar som finns. Och roligt är det, när man hittar nåt bra i djungeln!

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 jul-11 kl 00:39 »
Jag går rätt hårt fram med lien, och är inte så där överdrivet intresserad av det som inte går att äta. Men... Bärbuskarna är helt klart högintressanta! Supertack för alla tips om hallonen! De står ganska bra, men ser risiga ut. Och eftersom de inte är skötta på några år, så gissar jag att jag liar ner det som bara är ogräs, och sen går loss med sekatör på hallonbuskarna.

Tips om krusbärsskötsel mottages tackasmt! Tänker mig även plantera vinbär senare när jag börjar få koll på marken.. Men i dagsläget är prio ett att anlägga grönsaksland och försöka klura ut hur jag på bästa sätt tar hand om de bärbuskar som finns. Och roligt är det, när man hittar nåt bra i djungeln!

Är krusbärsbuskarna gamla och risiga? Då kan ni föryngrinsbeskära dem. Kapa allt så nära marken som möjligt, men spara ett par-tre dragare, alltså ett par-tre stammar av de som ser livskraftigast ut. De tas sedan bort när det nya har fått fart.

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 02 jul-11 kl 00:51 »
Jag brukar skära bort ca 25% av vinbär och krusbärsbuskar. 
På 4 år så har man bytt samtliga grenar i busken och fått frukt samtidigt.

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 jul-11 kl 00:59 »
Jag brukar skära bort ca 25% av vinbär och krusbärsbuskar. 
På 4 år så har man bytt samtliga grenar i busken och fått frukt samtidigt.

Smart.
Och sedan bara ta något av det äldsta lite emellanåt efter det.

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 02 jul-11 kl 01:18 »
Smart.
Och sedan bara ta något av det äldsta lite emellanåt efter det.
Exakt.

ardennerfrälst

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 02 jul-11 kl 06:37 »
En gammal trädgårdsmästare gav mig följande råd: Gallra ibland grenarna när vinbären är mogna. Då kan du sitta vid trädgårdsbordet, i lugn och ro, och plocka de allra flesta vinbär. I stället för att stå dubbelvikt vid busken............

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 04 jul-11 kl 03:13 »
En gammal trädgårdsmästare gav mig följande råd: Gallra ibland grenarna när vinbären är mogna. Då kan du sitta vid trädgårdsbordet, i lugn och ro, och plocka de allra flesta vinbär. I stället för att stå dubbelvikt vid busken............

Finns han kvar? En bok full med sadana enkla men lysande tips skulle jag garna lagga minna slantar pa.

Norrsken

• -
« Svar #11 skrivet: 06 jul-11 kl 09:22 »

Det var ju ett smart tips! Krusbärsbusken jag hittade tyckte jag såg ganska fin ut! (i alla fall inte en massa dött som bara stod och spretade, och full med kart var den också). Hallonsnåren däremot är risiga. Och, så totalt sammanväxta med kirskål och nässlor att man knappt ser vad som är hallon... Så, där gissar jag att det först blir rensning, och sen klippa ner alla gamla grenar och sånt... Och försöka hålla efter kirskålen lite extra just där... Ska man ge hallon nån extra näring?

Sen finns det ett gäng gamla fruktträd, varav några ser riktigt risiga ut. Mossbeväxta grenar som ser mer döda än levande ut, men som ändå håller små omogna frukter... Får kanske låna nån bok om hur man bäst tar hand om fruktträd...

christelle

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 06 jul-11 kl 10:25 »
Verkar ju vara en bra jord (kers, nässlor och lupiner trivs). Både kirs och nässlor är ju ätbara men det är ju inte så kul med bara sånt i trädgården.
Är det inga blad på hallonskotten så är det kanske de vissna fjolårsskotten som sticker upp och det är bara att ta ner längs markytan - det kommer säkert nya skott fast det kanske inte blir några hallon i år.
Jag har dålig erfarenhet av föråldrade krusbär - de är oftast väldigt mottagliga för mjöldagg - men kanske du har tålamod och vänta och se - annars köp ett par resistenta buskar så du är garanterad att få önskebären  :)
Likartat med svarta vinbär - skaffa buskar från start som inte så lätt angrips av vinbärsgallkvalster - säkert nån här som kan sortnamn.
Gör plats och rymd runt äppleträden och sätt på gnagskydd runt stammarna.
Lycka till!
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 jul-11 kl 11:35 »
Får kanske låna nån bok om hur man bäst tar hand om fruktträd...

Beskärningsboken av Klaus Vollbrecht, Gustaf Alm och Han Veltman. Förlaget Natur och Kultur.

Jessica i Småland

• Småland
« Svar #14 skrivet: 22 jul-11 kl 11:12 »
Vad skoj med en överväxt trädgård! Flyttade själv till en sådan för tre år sedan och det blir en del överraskningar fortfarande:) Vi har många gamla krusbär. I år körde min sambo ner fyra av buskarna med trimmern och det kommer redan många nya skott. Visst det blir inga bär nästa år och det blir till att gallra bland skotten men förhoppningsvis blir det bra bär om två år.
Angående hallon och äpple skulle jag röja och sedan lägga ett tjockt lager med gröngödsel för att förhindra att det kommer alltför mycket nytt ogräs. Vi använder vi flis som har legat i ett eller två år till träd och buskar.
Beskärning av äppleträden skulle jag vänta med tills nästa höst då de har fått hämta sig lite efter befrielsen. Då ser du hur de ser ut och var det vill komma nya skott som kan vara något att bygga på.
/Jessica

Jennyt

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 22 jul-11 kl 11:40 »
När vi flyttade till vårt ställe såg det ut ungefär som det du nu håller på att röjja..... phu... men så himla spännande. Jag vill gärna ha mina odlingar samlade för att förenkla skötsel och för att enkelt kunna kila ut och plocka ett par nävar bär till pajen som redan är påväg in i ugnen. Därför valde jag att flytta på de buskar som stod i totalt oländig terräng och samla ihop alltihop.

Jag började med att bereda jord och plats där jag ville ha mina buskar. På hösten när buskarna gick i vila, så flyttade jag dem. Alla vinbär, krusbär och hallon står på rad, såpass mellanrum att de inte växer ihop när de blir stora, men såpass tätt att det kommer nå varann. Åsså har jag uppgrävt och marktäkt i hela raden, så att jag inte behöver in och snurra med gräsklipparen emellan buskarna. Riktigt bra råd hur du bäst beskär dem har du redan fått.

Där buskarna stod innan slutade det med att vi tog traktorn och plöjde upp hela rasket..... det var ett enda ris-verk :-X Hallon,klättrande björnbär, nässlor, lupiner, rallarrosor, m.m.

Äppelträden behöver luft runt stammen och gärna uppgrävt någon spadbredd nerevid. Om du vill nu i höst kan du gå på dem med rotborste och borsta bort den värsta mossan och lavarna på grenarna. Efter detta kan du måla dem med kalk och koskit uppslammat i vatten. Personligen har jag en svaghet för mossiga träd, så här hos mig borstas det ingenting på de gamla stora träden :-[ JAg har bara klippt ur dem mycket sparsamt...... de yngre som inte är lika starka ännu, de håller jag efter ;)

Så härligt det måste vara att se allt komma fram i ljuset :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser