Christina har du timjan i växthus eller lyckas du få plantorna att övervintra utomhus. Hur vinterförvarar du dina kryddor?
Det enda jag lyckas övervintra är gräslök och libbsticka som precis tittar upp nu. Kanske du kan lära mig några knep?
Gräslök och libbsticka är ju närmast ogräs.

Samma sak med oregano som självsår sig och kommer upp lite här och där (jag låter den hållas för det mesta, den är god, vacker och bina tycker om den). Mynta och citronmeliss är också ogräs och har ett eget land som jag håller i schack med gräsklipparen. De trivs i lite halvskugga.
Timjan hade jag problem med, tills jag flyttade den till den torraste delen av trädgården. Den avskyr att bli våt om fötterna på vintern. Sätt den så torrt/väldränerat det går.
Salvia går bra ibland, ibland inte. Jag låter den vara ifred på våren, även om den ser heldöd ut. Ibland skjuter den nya skott när man minst anar det. Först när jag ser att den kommit igång, klipper jag bort det som vissnat. Dragon kommer tillbaka av sig självt, jag har aldrig haft problem med den. Men den glesar ut sig i mitten, så ibland får man dela den.
Isop kommer alltid tillbaka här. Rosmarin fryser bort på vintern - visserligen känner jag en som lyckas övervintra rosmarin på en skyddad innergård i Lund, men det är nog ganska ovanligt. Jag köper en eller ett par plantor varje år och betraktar dem som annueller.
Summa summarum så gör jag väldigt lite åt övervintringen. Det som klarar sig, det klarar sig. Resten får jag vara utan eller köpa nytt. Det är nog öht min filosofi med trädgården - det som överlever får stanna kvar men jag har inte riktigt tid eller intresse att fäppla med alltför ömtåliga växter.
Till saken hör att här oftast är snö vintertid och en bra bit in i mars. Snötäcket skyddar mot den värsta kylan och snösmältningen ger lite välbehövligt vatten på våren. Barfrost är nog det värsta för känsliga växter.