Vad har du skördat idag...

Startat av ChristinaR, 12 Jun-11 kl 19:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

christelle

Nypotatis, lök, persilja, dill, mangold, rödbetsblad och basilika till lunchsoppan.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Suresh

Suresh

5 kg hallon till. Vilken tur att jag finns så att alla de här hallonen blir plockade. ;D

Grönöga

Lök - i mängder  :o Och då har jag bara plockat upp en tiondel. Det kan nog räcka över vintern trots allt.
Sockerärter till frysen och svarta vinbär till magen.
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

TiB

Några kilo kantareller igen. Bättre hundgodis i fickan ikväll så det blev några nya ställen.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

fräsen

gurka, tomater o sallad,  squash som vi grillade
vaxbönor till frysen, skördar mängder varje dag nu, så även av bondbönorna :)

christelle

Lök, mangold, persilja och pepparrot till en smarrig sås och potatis.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ChristinaR

Potatis, lök. sallad, mangold, majrova, kålrot, bondbönor, hallon, svarta vinbär, grönmynta, citronmeliss

Jonas från Backfors

4 kilo broccoli, sallad, 5 liter båbär, 2 st fina norsjörovor, massa sockerärtor och en handfull med smultron :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

ChristinaR

Blåbär och kantareller i skogen, första squashen av en av mina favvo-sorter Cosata Romanesca  :D

Bären blir sylt ihop med fådda hallon, kantareller och squash hamnar i en omelett.

Mycket att ta hand om nu. Majrovor och kålrötter ska inte bli mycket större nu, löken mognar fint, snart kommer andra omgången sockerärter och stora squashexplosionen kommer endera dagen.  ;D Och bär kvar på buskarna...

mille

Strax mangold till lunchsoppan:-) Christina, jag byter gärna till mig lite squash om du får en stor explosion... :)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ChristinaR

Citat från: mille skrivet 31 Jul-11 kl 13:10
Strax mangold till lunchsoppan:-) Christina, jag byter gärna till mig lite squash om du får en stor explosion... :)

Hmmm, hur många squash på en honungsburk måntro? Eller ett paket ägg?  ;)

Klart vi ska byta. Squashen är på G - många småfrukter, ge dem några dagar så blir här nog ett överskott  :)

fräsen

vitkål, tomater o gurka till en sallad
vaxbönor, bondbönor, ärtor,morötter, mangold o paprika till en wok
morötter, vaxbönor, ärtor o bondbönor till frysen, fyller på fint nu  ;D

ChristinaR

Norpade några blad grönkål idag. Egentligen är de bäst efter en frost, men de funkar bra att gräddstuva nu med  :) Och lite broccoli blev det med.

gråkråka

Squash, zucchini och squash. Och gurka, mangold och spenat. Och squash. Och squash igen...
Nihil novi sub sole.
Hellre inre utveckling än yttre inveckling.
Livet består mestadels av logistik och transaktioner, men ävenså av däribland strödda ögonblick av sällhet...

ChristinaR

Citat från: gråkråka skrivet 31 Jul-11 kl 19:17
Squash, zucchini och squash. Och gurka, mangold och spenat. Och squash. Och squash igen...

Det är den årstiden, ja  ;D

gråkråka

Men så får man ju utrymme att tänka kreativt också. Använde någon slät och blekgrön variant av zucchini (eller var det månne squash?) i ett gammalt recept på syltad gurka. Och si, det blev helbra :D
Nihil novi sub sole.
Hellre inre utveckling än yttre inveckling.
Livet består mestadels av logistik och transaktioner, men ävenså av däribland strödda ögonblick av sällhet...

Bie

3 liter hallon, jordgubbar till en tårta och potatis till en gratäng.
En har det som en förtjänar!

Mata

Blåbär, hallon, mangold, zucchini, brytbönor, svarta vinbär.

kanka

Svarta vinbär till likör, hallon, blomande ljung, potatis, sallad, dill,
några blad stevia, och så fick jag några liter kantareller av en snäll vän  :)

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

889 Gäster, 0 användare