Vad har du skördat idag...

Startat av ChristinaR, 12 Jun-11 kl 19:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sydtobak

Min bästa ägodel är min vedspis!

christelle

Svarta vinbär igen - nu så mogna att de ska bli saft och en god likör. Sockerärtor och smultron.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Johanna Sareklint

Potatis, ett gäng morötter, en näve sockerärtor och en gul lök. Mums!
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Haglund

2 Liter Vildhallon, små rackare som tog lång tid att plocka. Men så goda!! Och det bästa av allt, hittade inga jordgetingar iår, eller hittade och hittade - de hittade mig ifjol.  Ajaj
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

Grönöga

Sockerärtor och skott, sallat och persilja till maten.

Oregano för torkning, svarta vinbär till frys och jos.
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

Lorita

vanlig lök, röd, lök, vitlök, jordgubbar och ett smultron

+ lite fall frukts äpplen till hästarna 
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

sydtobak

Gurka, lök och sallad. Passade bra på de grillade hamburgarna.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Nina W

Varit på självplock och plockat nio kilo jordgubbar. Det var sista dagen, efterplock. Mest små bär så nu har jag det jag gör med att rensa dom.

christelle

Mangold, rödbetsblad/blast, lök, ruccola, maskrosblad, nässlor, persilja, oregano till lunchsoppan. Potatis, lök, persilja till woken och barnbarnen har skördat smultron, röda vinbär och ett par kartiga Transparante Blanche

Storlyckans Anna

Dill, persilja, rädisor, sallad, mangold, 1 kilo sockerärtor och 2 tomater.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Tännlappen

Vinbär till lite vin  :) . Potatis som koktes och sedan tärnades och rördes ihop med delikatessägg i stekpannan med det och jaaaa...det blev nog en typ fritata av det  :-X .

christelle

Citat från: Tännlappen skrivet 28 Jul-11 kl 01:04
Vinbär till lite vin  :) . Potatis som koktes och sedan tärnades och rördes ihop med delikatessägg i stekpannan med det och jaaaa...det blev nog en typ fritata av det  :-X .
Får man fråga efter recept på vinet?

Tännlappen

Citat från: christelle skrivet 28 Jul-11 kl 07:53
Får man fråga efter recept på vinet?
Kör detta recept 10l starkvin:5kg vinbär röda,3kg socker 2gr jästnärsalt 5l vatten. Mosade bären i typ spann,hällde över 3,5l hett vatten,lät svalna,i med jäst,rör 2 gånger dagligen i ett par dygn,koka sockret med 1,5l vatten,svalna, sila bären i duk kanske krama med,ner i demejeannen med saften,i med jästnärsaltet och det avsvalnade sockret,på med jäsrör. Själv la jag i en liten mängd svarta vinbär också och 2 nävar blåbär. Har du klarbär kan du blanda i det med.Har du en saftmaja slipper du kladdet med silduk.  :)

Johanna Sareklint

Idag ska första squashen smakas!  :D
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

ChristinaR

Citat från: Johanna S skrivet 28 Jul-11 kl 15:55
Idag ska första squashen smakas!  :D

Gott! Några dagar till här, så...  :)

Idag: bara hallon ur hand i mun än så länge. Kanske ta in några bondbönor till middag? Eller blåärter?

christelle

Citat från: Tännlappen skrivet 28 Jul-11 kl 15:25
Kör detta recept 10l starkvin:5kg vinbär röda,3kg socker 2gr jästnärsalt 5l vatten. Mosade bären i typ spann,hällde över 3,5l hett vatten,lät svalna,i med jäst,rör 2 gånger dagligen i ett par dygn,koka sockret med 1,5l vatten,svalna, sila bären i duk kanske krama med,ner i demejeannen med saften,i med jästnärsaltet och det avsvalnade sockret,på med jäsrör. Själv la jag i en liten mängd svarta vinbär också och 2 nävar blåbär. Har du klarbär kan du blanda i det med.Har du en saftmaja slipper du kladdet med silduk.  :)
Tack, ska sätta en vinsats i helgen  :D

tinna.m

Stolt Fjällskivling, 20cm diameter. Plockat en varje år tre år i rad på samma ställe, så det får väl kallas skörda.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

melongurka

Första äpplesquashen ugnsbakad med färsk vitlök ock olivolja :D

Luff

4 kg vinbär blev saft.
5 kg kantareller rensades - puh - och på en liter blev det kantarellsoppa till kvällsmat.
//Luff

Jonas från Backfors

10 liter blåbär(plockade igår kväll), 2 liter smultron, massa ärtskidor, sallad, lite färskpotatis och två gigantiska kålrötter :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

401 Gäster, 0 användare