Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket kostar köttet ?  (läst 5046 gånger)

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
Hur mycket kostar köttet ?
« skrivet: 16 aug-06 kl 19:51 »
Jag har vid jul kommit över ett helt eller halvt lamm (styckat) för 49,90 kr/kg på mataffären i centrum. Vad betalar ni för gris/lamm/älg/kalv/hjort/rådjur om ni köper direkt från bonden eller jägaren ?

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Hur mycket kostar köttet ?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-06 kl 20:04 »
Oj...jag köper inte kött i affären längre. Men jag säljer.
Omsatt till svensk valuta så säljer jag kyckling för c.a 20 kr/kilot, tupp för lite mer, hjort för runt femtilappen/kilo, ekorre , opossum, murmeldjur, tvättbjörn för runt 30 kr/styck. När jag köper kött gör jag det av grannbonden "på hov" och betalar mellan 15-20 kr/kilo för nöt.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #2 skrivet: 18 aug-06 kl 14:45 »
Tack Fred.
Var just nyfiken på vad man får betala när man köper från bonde eller jägare så att jag har nå´n referenspunkt när jag börjar köpslå hemma i byn :)
Så, är det verkligen ingen mer som ibland syndar och köper kött istället för att skörda det själv? ;)

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 aug-06 kl 16:36 »
Jag köper griskött, halv eller hel för ca 16 kr/kg styckat och klart att frysa in, förutom de som ska malas.

Lamm ca 45-50Kr/kg

Har gett 500 för en råbock, styckade själv.

Fjäderfä har jag hemma.
« Senast ändrad: 18 aug-06 kl 16:37 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 1 användare
Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser