Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara miljövänligare vegan?  (läst 243199 gånger)

Birgit

SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #840 skrivet: 02 aug-11 kl 18:55 »
Ok, då fattar jag vad du syftar på!
Nej, jag har tänkt själv långt innan det ;) Hon är bara en av de sista böcker jag läst. Dessutom har jag praktiserat extensiv betesdrift i många år nu.

Suresh

• -
« Svar #841 skrivet: 02 aug-11 kl 19:02 »
Jag vet hur wikipedia fungerar, det jag ville poängtera var att sakligheten i en av länkarna var ifrågasatt, på två olika ställen.

Faktum kvarstår, området som i dag kallas Indien har haft sin storhetstid vad gäller innovationer. Innovationsförmågan per person har i ett par tusen år varit så löjeväckande att det saknas ord! När våran civilisation kommit lika långt som man gjort i det område som nu kallas Indien för 2000 år sedan har utvecklingen gått exponentiellt, medan utvecklingen i "Indien" i princip varit obefintlig tills de fick kontakt med "oss" och började kopiera "oss" Har du någon förklaring till det?

Det du skriver är så subljektivt, oprecist, felaktigt och överdrivet att det inte finns något i det att försöka kommentera eller försöka förklara.   Men välkommen över till Ljugarbänken för att ta del om debatten om Indien där.

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #842 skrivet: 02 aug-11 kl 19:17 »
Någon som har läst kinastudien?

Det har jag.....och jag tyckte verkligen att det var fachinerande!
Live simply......so that others may simply live.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #843 skrivet: 02 aug-11 kl 19:29 »
Någon som har läst kinastudien?

Det har jag.....och jag tyckte verkligen att det var fachinerande!

Vad är det för en studie?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #844 skrivet: 02 aug-11 kl 19:44 »
Förslagsvis här:

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php

Uff, jag som tänkt begränsa min internet-tid. Fastnade en timme i deras språktrådar ... Farligt forum!  ;)

Kinastudien är väldigt intressant. Den var uppe på tapeten som hastigast för någon tid sedan i nån tråd här på Alternativ. Jag kan rekommendera boken:
http://tinyurl.com/3c9t69h

Introduktions-info tuggat i Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_China_Study_%28book%29

I egen sak:
http://www.thechinastudy.com/

« Senast ändrad: 02 aug-11 kl 19:50 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Tännlappen

• -
« Svar #845 skrivet: 02 aug-11 kl 20:46 »
Tjaaaa...verkar som kött är litta bad food enligt Kinastudien I suppose  :o . Egentligen inte så konstigt om man funderar lite,man gav gräsätare kött,dom fick galna Kosjukan  :o . Vi människor kan knappast heller vara skapta att äta enorma mängder skadligt kött eftersom det strider mot vår natur,vad vi är skapta att äta. T.ex släpper man ut barn i trädgården,inte sitter dom där med varsin typ ÖDLA,Groda Eller Igelkott som dom försöker äta alldeles blodiga av dödandet :o,nej dom återfinns i Äppel eller Päronträden eller i Jordgubbslandet eller kanske bland Hallonsnåren  :D. Kanske talar sitt tydliga språk vad vi är skapta för att äta. Skrev man en överlevnadsbok för en barebone människa och tjattrade om att man skulle springa ifatt Älgar och Rådjur blev man nog idiotförklarad  ;D,visserligen kan man bli det ändå  :D .

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #846 skrivet: 02 aug-11 kl 21:03 »
Om jag anstränger mig riktigt mycket, kan jag bara hitta ETT argument mot det utmärkta inlägget av Tännlappen. Det är att en del framgångsrika djurarter även jagar enligt ett inlärt beteende, förutom det rent instinktiva. Kanske är det under det paraplyet vi upprättgående människoapor kan ställa vår så kallade civilisation, på gott och ont.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #847 skrivet: 02 aug-11 kl 21:15 »
Om man någon gång i sitt liv sett ett riktigt, levande barn i en trädgård vet man att både det ena och det andra kan slinka ned. Hallonen har dock oturen att vara illa rustade för flykt.

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #848 skrivet: 02 aug-11 kl 21:32 »
Tjaaaa...verkar som kött är litta bad food enligt Kinastudien I suppose  :o . Egentligen inte så konstigt om man funderar lite,man gav gräsätare kött,dom fick galna Kosjukan  :o . Vi människor kan knappast heller vara skapta att äta enorma mängder skadligt kött eftersom det strider mot vår natur,vad vi är skapta att äta. T.ex släpper man ut barn i trädgården,inte sitter dom där med varsin typ ÖDLA,Groda Eller Igelkott som dom försöker äta alldeles blodiga av dödandet :o,nej dom återfinns i Äppel eller Päronträden eller i Jordgubbslandet eller kanske bland Hallonsnåren  :D. Kanske talar sitt tydliga språk vad vi är skapta för att äta. Skrev man en överlevnadsbok för en barebone människa och tjattrade om att man skulle springa ifatt Älgar och Rådjur blev man nog idiotförklarad  ;D,visserligen kan man bli det ändå  :D .

The china study är undermålig vetenskap och har blivit regelrätt lustmördad bland annat här:

http://rawfoodsos.com/the-china-study/

Läs och njut sedan utan dåligt samvete av din grass-fed beef.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #849 skrivet: 02 aug-11 kl 21:38 »
Angående barns beteende, så slog det mig även som intressant att alla barn som jag någonsin träffat aldrig vill vara den som jagar i lekar som kull, "ta fatt" och dyl. ....medans majoriteten av alla katter och andra rovdjur jag iakttagit, vill vara den som jagar.....

Som Någon klok sa: Om du vill veta vilken som är den primära födokällan för ett djur, så ta ett ungt exemplar som slutat dia. Sätt sedan en kanin och ett äpple framför det. Om Den äter äpplet och leker med kaninen (faktiskt enklast om den är död) så har du en växtätare. Om den äter kaninen har du en köttätare.

Jag tror att kinastudien har helt rätt i sin slutsatts att vi är primärt plantätare, och mår bättre när vi äter så. ......antagligen så gör även planeten det.

pålle

• Gäst
« Svar #850 skrivet: 02 aug-11 kl 21:45 »
Tänk va mycket kaniner vi skulle kunna göda på allt gräsklipp folk bara slänger skulle tro det löna sig att åka om kring och samla upp?skulle nog räcka till ett grönsaksland också :)

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #851 skrivet: 02 aug-11 kl 21:46 »
The china study är undermålig vetenskap och har blivit regelrätt lustmördad bland annat här:

Var i såfall snäll och visa på någon vetenskaplig rapport som pekar åt ett annat håll, vad folk som inte är utbildade forskare sitter och dillar om på sina bloggar eller forum sätter jag ingen större tillit till.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #852 skrivet: 02 aug-11 kl 22:15 »
Den som vill läsa vad bildade knäppgökar doktorer gafflar om kan börja här och fortsätta med de hundratals referenserna:

The Protein Debate

Birgit

« Svar #853 skrivet: 03 aug-11 kl 06:19 »
Citera
Egentligen inte så konstigt om man funderar lite,man gav gräsätare kött,dom fick galna Kosjukan  :o
Och vad berodde det på? Att djur som är skapta för vegetarisk föda fick äta sin egen art. Det säger väl sig självt att det enbart kan vara skadligt!
Att ett litet barn inte käkar levande ödlor o kaniner är kanske inte så konstigt? Lägg istället fram en hög döda myror, maskar eller dylikt, så skulle de säkert stoppa det i munnen, precis som hallon m.m. Men en stor hårig kanin ::) är väl till att ta i!

Birgit

« Svar #854 skrivet: 03 aug-11 kl 06:37 »
Angående människans evolutionära diet, så är det intressant det här med verktyg och redskap. När människan lämnade det tropiska livet och bosatte sig på platser där det fanns gott om betande bytesdjur, var klimatet inte längre lämpligt för nakenhet. Vad använde de då? Djurhudar naturligtvis. Inte blad och frukter ::).

Det är också ett tydligt samband mellan detta. Att utnyttja maten maximalt.

Opicina

• Uppland
« Svar #855 skrivet: 03 aug-11 kl 10:11 »
Var i såfall snäll och visa på någon vetenskaplig rapport som pekar åt ett annat håll, vad folk som inte är utbildade forskare sitter och dillar om på sina bloggar eller forum sätter jag ingen större tillit till.

Epidemiologiska studier kan aldrig visa kausalitet, oavsett hur många fina titlar forskaren i fråga kan stapla vid sitt namn. Att påtala detta faktum (som Denise Minger gör på ett mycket vältaligt sätt med fina räkne-illustrationer) är per definition inte en vetenskaplig studie eftersom det inte innehåller någon ny vetenskap - det är ju bara ett trivialt konstaterande av något alla redan vet, eller borde veta. Ändå glöms det bort, igen och igen. Och ja, det finns studier som visar att vegetarianer får mer kolorektal cancer än köttätare (epidemiologi igen, så ingen visad kausalitet här heller):

http://www.ajcn.org/content/early/2009/03/11/ajcn.2009.26736M.full.pdf+html

(Bakgrund: Vissa ämnen i rött kött anses kunna ge kolorektal cancer, så därför är det extra intressant att titta på just den typen av cancer i kostsammanhang)
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Birgit

« Svar #856 skrivet: 03 aug-11 kl 10:44 »
Citera
(Bakgrund: Vissa ämnen i rött kött anses kunna ge kolorektal cancer, så därför är det extra intressant att titta på just den typen av cancer i kostsammanhang)

Eftersom "rött" kött idag föds upp på mer och mer spannmål (vilket är onaturligt för idisslare) så kanske det är anledningen till ex. kolorektal cancer?
Det intressanta vore att studera skillnaderna mellan de som äter intensivuppfött kött och de som äter beteskött.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #857 skrivet: 03 aug-11 kl 11:40 »
Jag tror jag tar kraftdamms-diskussionen med dig istället, du verkar ha lite kunskapsgrund att utgå ifrån.

Fenomenet är känt ja, inte ens ovanligt, orsakas oftast främst av övergödning. Problematiken finns även i östersjön, och i östersjön är rovfisk-fiske en starkt bidragande orsak. I östersjön är övergödning och torksfisket stora problem. Försök har planerats/startats med reduktionsfiske riktat mot skarpsill och lokalt mot huvudsakligen braxen. 

Ädelfisken har aldrig varit talrik nog för att ha haft en avgörande betydelse i den här problematiken i östersjön.

Naturligtvis är det mer komplicerat än så, i dagsläget fäller vi i många reningsverk ut kvävet, men inte fosforn, vilket innebär att cyanobakterier gynnas kraftigt, vilka är de som orsakar "giftalgsblommning". Att vi släpper ut ett väldigt onaturligt förhållande mellan kväve och fosfor gör att vi förändrar förutsättningarna för liv i östersjön från grunden, när cyanobakterierna gynnas, så gynnas helt andra arter av plankton som i många fall inte är särskilt lämplig som fiskföda. Allt detta är känt bland biologer, men på grund av väldigt enkelspåriga kategoriska väljare vore det politiskt självmord att ta beslutet att sluta rena bort kvävet.

Demokrati är en dålig lösning  ;D
//Lina

Opicina

• Uppland
« Svar #858 skrivet: 03 aug-11 kl 15:50 »

Det visar sig att Denise redan skrivit ett inlägg med just dig i åtanke:

http://rawfoodsos.com/2011/07/31/one-year-later-the-china-study-revisited-and-re-bashed/

Utdrag:

This post is dedicated to driving a couple more nails into the China Study coffin—and is aimed particularly at the folks out there who would rather listen to peer-reviewed research than some girl with a blog.

So my dear readers, hecklers, and spambots, I present to you a collection of peer-reviewed papers based on the China Study data that contradict or conflict with Campbell’s interpretation in his book, “The China Study.”

Denise noterar även att:

"It’s also worth noting that”The China Study”—the one written by Campbell and published by BenBella Books—is not peer reviewed."
« Senast ändrad: 03 aug-11 kl 15:59 av Opicina »

Tännlappen

• -
« Svar #859 skrivet: 03 aug-11 kl 17:34 »

Hmm...Som sagt man ska inte äta mot sin natur,undrar om någon njuter av den där biffen om man då följt med lite och vet att köttindustrin är som ett utrotningsläger typ Belsenbau  :o . Man kanske stoppar sitt huvud i sanden och skiter i vilket,bara fortsätter att äta miljöförstörande kött,fattas empati kanske. Som kattenihatten skriver,med äpple och Kanin där har vi säkerligen svaret,bara kolla sig själv så fattar man vad vi bör äta,vi är inte utrustade som rovdjur.  8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser