Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara miljövänligare vegan?  (läst 243187 gånger)

Suresh

• -
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #680 skrivet: 31 jul-11 kl 00:09 »
Nej, men jag har ofta funderat på hur det skulle vara att spärra gränserna mot export eller import eller kanske båda? Definitivt borde åtminstone import av sådant vi kan fixa själva totalstoppas. T.ex. mat.

Det kommer att ske allt oftare. Ryssland införde ett exportförbud av vete för ett par år sedan och Kina ligger och mullrar om dito vad gäller ris.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #681 skrivet: 31 jul-11 kl 00:09 »
Jag tror inte det är lösningen. Importtullar och importstopp har aldirg varit riktigt bra styrmedel.

Så är det redan. Har du någon gång funderat över varför allt färre svenska mejerier producerar ost och allt fler producerar mjölkpulver?
Det började så smått redan för mer än tjugo år sedan. Ostsorter jag gillade försvann på vissa håll och man fick veta att mejerierna och ostsorterna sålts till större mejerier. En efter en lades sedan produktionen av den osten ned. Idag har vi samma gamla ostar i disken vart man än går. Och lika trist smakar dom.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Existens?

• Gäst
« Svar #682 skrivet: 31 jul-11 kl 00:10 »
"Idag odlar vi mycket djurfoder på åkrarna. 70 procent av allt som odlas på åkrarna används till foder. Dessutom importeras stora mängder foder, framför allt proteinrikt kraftfoder, till exempel soja. Att slå ängar och samla in löv och grenar till vinterfoder är sedan länge olönsamt. Kor och andra djur uppskattar sådan mat, men dagens bönder hinner oftast inte. Istället odlas grovfodret (hö eller ensilage) till nötboskap, hästar och får på åkrarna, precis som spannmål till kraftfoder. Även grisar och höns behöver kraftfoder med protein. Förutom soja, som kan ha odlats på tidigare fantastiskt artrika grässlätter i Sydamerika, kan nermalda småfiskar ingå. Genom energi- och proteinrikt foder ökar produktionen hos boskapen.
Åkrarna används också till bete. Man sår klöver och gräs och låter nötboskap, hästar och får använda åkrarna som hagar. Sådan "ny" betesmark gödslas för att ge kraftigt foder. Tillsammans med odlingen av foder används alltså numera massor av åkermark till att ge mat åt boskap, istället för att som förr ge mat åt människorna direkt. Detta gör att de gamla vackra beteshagarna inte behövs och växer igen".
"De senaste 40 åren har vi i Sverige ökat vår köttkonsumtion med hela 70 procent. Kött har blivit billig mat på grund av billigt foder och större industrier. Nu är inte situationen densamma. En tredjedel av den areal som krävs för att producera mat till en genomsnittssvensk finns i andra länder och har krävt dubbelt så mycket mark än vad som är tillgängligt per världsmedborgare".
"Det är hög tid att på allvar inse att köttkonsumtionen måste minska. En måltid utan kött mer än halverar matens klimatpåverkan och har betydligt mindre markanvändning".
http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/jordbruk-och-mat/jordbrukets-miljopaverkan/biologisk-mangfald/djur-och-betesmark/

Det vore ju kul om du kunde prestera en egen åsikt, och inte bara citera naturskyddsföreningens, som dessutom inte är att betrakta som fakta, utan en partsinlaga.

De underblåser fortfarande den felaktiga uppfattningen att vi i Sverige importerar enorma mängder soja, när istället mer och mer görs för att odla protein här hemma. Fiskmjölet i fodret är också på väg bort.
Dom får inse att vi lämnat 70-talet.

Broberg

• Gäst
« Svar #683 skrivet: 31 jul-11 kl 00:12 »
Det kommer att ske allt oftare. Ryssland införde ett exportförbud av vete för ett par år sedan och Kina ligger och mullrar om dito vad gäller ris.

Tycker importstopp är viktigast.

Birgit

« Svar #684 skrivet: 31 jul-11 kl 00:12 »
Citera
"Idag odlar vi mycket djurfoder på åkrarna. 70 procent av allt som odlas på åkrarna används till foder. Dessutom importeras stora mängder foder, framför allt proteinrikt kraftfoder, till exempel soja. Att slå ängar och samla in löv och grenar till vinterfoder är sedan länge olönsamt. Kor och andra djur uppskattar sådan mat, men dagens bönder hinner oftast inte. Istället odlas grovfodret (hö eller ensilage) till nötboskap, hästar och får på åkrarna, precis som spannmål till kraftfoder. Även grisar och höns behöver kraftfoder med protein. Förutom soja, som kan ha odlats på tidigare fantastiskt artrika grässlätter i Sydamerika, kan nermalda småfiskar ingå. Genom energi- och proteinrikt foder ökar produktionen hos boskapen.
Åkrarna används också till bete. Man sår klöver och gräs och låter nötboskap, hästar och får använda åkrarna som hagar. Sådan "ny" betesmark gödslas för att ge kraftigt foder. Tillsammans med odlingen av foder används alltså numera massor av åkermark till att ge mat åt boskap, istället för att som förr ge mat åt människorna direkt. Detta gör att de gamla vackra beteshagarna inte behövs och växer igen".

Fast nu pratar du om storproduktion av kött. Tror inte någon här inne är för det.
"De senaste 40 åren har vi i Sverige ökat vår köttkonsumtion med hela 70 procent. Kött har blivit billig mat på grund av billigt foder och större industrier. Nu är inte situationen densamma. En tredjedel av den areal som krävs för att producera mat till en genomsnittssvensk finns i andra länder och har krävt dubbelt så mycket mark än vad som är tillgängligt per världsmedborgare".
"Det är hög tid att på allvar inse att köttkonsumtionen måste minska. En måltid utan kött mer än halverar matens klimatpåverkan och har betydligt mi
Men hallå???? Du dividerar ju hela tiden om moderna raser framavlade för modern intensiv produktion. Jag förespråkar något helt annat.
Citera
Och hur skall du föda jordens befolkning, alltså den del som ligger utanför Strömsunds kommun eller Västra Värends domsaga, på detta sätt?

Se mina tre numrerade påståenden och besvara dem gärna med fakta, så att diskussionen kan fortsätta
Detta gäller även Nataputta ::) ::) ::) Vad har Strömsund och Västra Värend med detta att göra?
Svara själv på hur du skall föda världens befolkning utan fossila bränslen? Ska du använda skära eller? Kanske slavarbete?

Att betesmark växer igen för att det produceras kött, som spannmålsindustrin drivet fram till monster Hulkar påverkar väl inte nyttigheten i att de gamla raserna igen tar dessa marker i besittning, eller? Skulle de bli mer onyttiga av det eller vadå? Har du någon plan för hur du ska odla upp dessa marker effektivt eller?

Suresh

• -
« Svar #685 skrivet: 31 jul-11 kl 00:13 »
Jag tror inte det är lösningen. Importtullar och importstopp har aldirg varit riktigt bra styrmedel.

Det är ett självförsvar som livsmedelsjättarna inför när den inhemska produktionen inte längre räcker till för deras egen befolkning. Ingen makthavare vill frivilligt dra på sig ett bröduppror.

Citera
Det började så smått redan för mer än tjugo år sedan. Ostsorter jag gillade försvann på vissa håll och man fick veta att mejerierna och ostsorterna sålts till större mejerier. En efter en lades sedan produktionen av den osten ned. Idag har vi samma gamla ostar i disken vart man än går. Och lika trist smakar dom.

Det finns ett ljus i mörkret.

Suresh

• -
« Svar #686 skrivet: 31 jul-11 kl 00:17 »
Men hallå???? Du dividerar ju hela tiden om moderna raser framavlade för modern intensiv produktion. Jag förespråkar något helt annat. Detta gäller även Nataputta ::) ::) ::) Vad har Strömsund och Västra Värend med detta att göra?

Svara själv på hur du skall föda världens befolkning utan fossila bränslen? Ska du använda skära eller? Kanske slavarbete?

Den del av jordens befolkning som överlever det kommande kaoset får återgå till det den alltid har gjort - i huvudsak försörja sig på vegetabilisk föda från ekologiskt/permakultur-odlade marker, förstärkt med mejeriprodukter och till mindre del . för de som vill ha det - animaliskt protein.

Broberg

• Gäst
« Svar #687 skrivet: 31 jul-11 kl 00:18 »

Att göra ost kräver vad jag har förstått att någon föder upp nöt till slakt.

Existens?

• Gäst
« Svar #688 skrivet: 31 jul-11 kl 00:20 »
Lade tidigare en länk om Eu- subventioner till animalieindustrin 80 miljarder om jag inte minns fel  8)

Då minns du nog fel..eller har fått till dig fel 'fakta'. Jag har inte sett länken, men misstänker att den går till 'rättvis mat', för där figurerar siffran 80 miljarder till köttindustrin.
När en sån organisation skriver en sak, så betraktar jag det inte som fakta, utan propaganda. Där står t.ex att det utgår eu-stöd för att föda upp grisar. Bara som ett exempel så är det helt felaktigt, grisar är en av få produktioner som vackert får klara sig utan eu-stöd. Det är därför grisbönder lägger ner.
I övrigt så subventioneras all matproduktion, även grönsaksproduktion.

Suresh

• -
« Svar #689 skrivet: 31 jul-11 kl 00:21 »
Ingen har hittills nappat på att besvara mina tre numrerade påståenden med fakta som talar emot dem, vilket jag tolkar som att de är sanna och står över allt affekterat åsiktsprat i denna diskussionstråd.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #690 skrivet: 31 jul-11 kl 00:21 »
se där ja, ett litet ljus! Och jag gillar det här också: "En svensk närproducerad kvalitetsost tillverkad av mjölk från lokala mjölkproducenter, som finns inom en radie på 2 mil från mejeriet."

Det är ett självförsvar som livsmedelsjättarna inför när den inhemska produktionen inte längre räcker till för deras egen befolkning. Ingen makthavare vill frivilligt dra på sig ett bröduppror.
Från vem, hungriga konsumenter? Tror jag inte på. Snarare starka lobbygrupper på litet högre ort.

Birgit

« Svar #691 skrivet: 31 jul-11 kl 00:22 »
Citera
De underblåser fortfarande den felaktiga uppfattningen att vi i Sverige importerar enorma mängder soja, när istället mer och mer görs för att odla protein här hemma. Fiskmjölet i fodret är också på väg bort.
Dom får inse att vi lämnat 70-talet.
Ja, de ligger efter, helt klart.
Nataputta, livsmedelsjättarna, det är de som styr de sorter av spannmål och andra gångbara grödor som odlas världen över (Monsanto är en av de största) importtullarna är endast till för att skydda dem själva. De tvingar ju på världens befolkning sina grödor, oavsett om de behöver dem eller inte.

Hoppas alla såg på TV ikväll, Kunskapskanalen om epigenitik? Hur maten påverkar vårt liv och våra framtida avkommor. Mycket intressant och helt i linje med mina åsikter ;)

Suresh

• -
« Svar #693 skrivet: 31 jul-11 kl 00:28 »

Att göra ost kräver vad jag har förstått att någon föder upp nöt till slakt.

Inte nödvändigtvis.

Historiskt sett har oxarna varit mer värdefulla som dragdjur än proteintillskott. Det är alltså de fossila bränslena som möjliggjort slakt av nöt som en biprodukt till mejerivarorna.

Hare Krishna-rörelsen bedriver mejeriproduktion utan slakt i väst och vad jag förstår gör stora delar av Indien det fortfarande.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #694 skrivet: 31 jul-11 kl 00:30 »
Ukraina och Vitryssland har ju litet särställning när det gäller den egna matproduktionen. Där är ju den inhemska produktionen radioaktivt förorenad. Vi får hit barnen som aldrig smakat på tomater tidigare på sommarläger i Sverige. Tack för det, Tchernobyl  :(

Birgit

« Svar #695 skrivet: 31 jul-11 kl 00:38 »
Citera
Historiskt sett har oxarna varit mer värdefulla som dragdjur än proteintillskott. Det är alltså de fossila bränslena som möjliggjort slakt av nöt som en biprodukt till mejerivarorna.
Hur många oxar tror du behövs?
Mejeriproduktion, ja, men som jag tagit upp tidigare, finns andra intressen som köper slaktdjuren och slaktar dem ::).

Blåögd?

Broberg

• Gäst
« Svar #696 skrivet: 31 jul-11 kl 00:39 »
Inte nödvändigtvis.

Hare Krishna-rörelsen bedriver mejeriproduktion utan slakt i väst och vad jag förstår gör stora delar av Indien det fortfarande.

Då krävs det att vi är beredda att backa typ 150 år, till när det började gå åt helvete och där startar om på en ny och hållbar väg. En helt ny. Men vi kommer fortfarande att äta kött, men på ett annat sätt.
« Senast ändrad: 31 jul-11 kl 00:42 av Lopt »

Existens?

• Gäst
« Svar #697 skrivet: 31 jul-11 kl 00:41 »
Jag påstår:

*  Basfödan för jordens befolkning består till övervägande  delen av ris, spannmål och rotfrukter.

* Det åtgår större landarealer för att framodla ett kilo köttproteion än ett kilo vegetabiliskt protein. Undantag: Fisk från havet som inte kräver något landareal alls.

* Extensiv boskapsskötsel och jakt i områden som ej kan användas för jordbruk kan ge ett näringstillskott, men detta räcker ej till för att föda jordens befolkning.

Den som inte tror mig kan utmana mig med egna länkar till faktauppgifter, så skall jag svara med detsamma.

Jag kan hålla med om att spannmål, ris och rotfrukter är basmat. Men jag sätter därefter kött före grönsaker.

Nej, jag tror inte på dig vad gäller proteinet, inte med hänsyn tagen till proteinets värde för människa. Men nej, jag orkar inte/har inte tid att sitta och leta länkar om det.

Det tredje påståendet vet jag inte vart du vill komma med? Det är väl ingen som hävdat? Jag vill se djur som betar i marginalmarkerna för att bevara vårt landskap. Till skillnad från dig ser jag ett igenvuxet sverige på grund av vegetarianers ideer, som en stor och dålig miljöpåverkan.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #698 skrivet: 31 jul-11 kl 00:44 »
Vad jag förstår så levererar oxarna under sin livstid enorma mängder urin som samlas och säljs till intressenter som gödsel- eller matjordstillverkare. Oxarna kan nog göra rätt för sig idag, även om dom inte klarar att leverera någon mjölk till ost. Dom tankarna för detta, som är uppställda nära mitt jobb är enorma.

Till skillnad från dig ser jag ett igenvuxet sverige på grund av vegetarianers ideer, som en stor och dålig miljöpåverkan.
Jag hoppas du pratar teoretiskt här, för jag vill inte gå så långt som till att skylla på vegetarianerna för den situation som råder idag i våra marker.

Suresh

• -
« Svar #699 skrivet: 31 jul-11 kl 00:48 »
Nej, men jag har ofta funderat på hur det skulle vara att spärra gränserna mot export eller import eller kanske båda? Definitivt borde åtminstone import av sådant vi kan fixa själva totalstoppas. T.ex. mat.

Handelstullar och importförbud är mestadels mycket dåliga lösningar. De besvaras med motsvarande sanktioner mot export och hämmar utvecklingen  av landets egen produktivitet. Dessutom exploderar smugglingen och korruptionen, samt byråkratin för att försöka komma till rätta med detta. Se Indiens efterkrigshistoria för ett bra exempel. Indien lyfte sig inte ur fattigdomen förrän all lokal protektionism hävdes.

Enda orsaken till att handelsrestriktioner kan vara lönsamt är ur beredskaps - och krigssynpunkt. Om landet behöver upprätthålla en viss grad av olönsam produktion för att inte säkerhetsrisker skall uppstå kan importförbud - eller subvention av lokal produktion - motiveras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser