Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara miljövänligare vegan?  (läst 243240 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #660 skrivet: 30 jul-11 kl 22:50 »
Vad är det för pengar som går till 'köttindustrin'? Kan du precisera?

Har hört och läst att grisbönder går back på det de producerar för att folk hellre köper billigare från utlandet. Och det gäller grisar som redan är billigt uppfödda i fabrik. men jag vet inte, är inte insatt...

christelle

• Blekinge
« Svar #661 skrivet: 30 jul-11 kl 23:15 »
Nej, inte speciellt upprörd.
Om inte huvudfödan för en människa är kött/fisk.. vad skulle det då vara, menar du?

Det mänskliga tänket måste förvandlas. Skulle vi fungera likadant som nu, så blir effekterna så som jag beskrev. Jag har inga illusioner om att människor plötsligt skulle vilja betala mycket mer för maten, bara för att dom blir vegetarianer. Ser inget som tyder på det.

Om den huvudsakliga födan skulle bestå av kött så missade man en stor del av de näringsämnen kroppen behöver för att fungera optimalt. http://www.miljomat.se/
"Av jordens befolkning är omkring en miljard människor extremt fattiga. Omkring 854 miljoner människor har inte mat för dagen, trots att det finns tillräckligt med mat i världen för att föda alla människor.
...kronisk hunger och undernäring existerar alltjämt, samtidigt som 1,2 miljarder människor lider av fetma. I-världens matvanor innebär ofta ökad konsumtion av animaliskt protein. Mycket spannmål används till djurfoder, vilket är ineffektivt både ur matförsörjnings- och energisynpunkt". http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Rapporter/rapport_miljo_matklimatutveckling.pdf
Bättre är väl att odla mat till människor på åkrarna än att odla mat till köttdjur, vilket görs idag på stora arealer.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Existens?

• Gäst
« Svar #662 skrivet: 30 jul-11 kl 23:18 »
Har hört och läst att grisbönder går back på det de producerar för att folk hellre köper billigare från utlandet. Och det gäller grisar som redan är billigt uppfödda i fabrik. men jag vet inte, är inte insatt...

Det är riktigt, det finns alltid nån annan som är billigare. Men det handlar inte om mystiska pengar som tillförs nånstansifrån, utan andra prioriteringar..billigare löner, billigare foder och byggnader. Högre produktion.

Det jag vill ha reda på är vilka pengar Tännlappen syftar på när h'n påstår att det är så astronomiska summor som går till 'köttindustrin'. Det kan ju knappas vara pengarna som vi betalar för köttet, som åsyftas. Grönsaker är ju såvitt jag minns nåt som jag betalar för i affären också, de är ju inte gratis.
Statliga subventioner finns ju, men de går ju till spannmål också, det är inte förbehållet 'köttindustrin'.

Likaså vill jag veta vad det är för fantastisk mängd energi som går åt till köttet..eftersom det tydligen ska räcka för att värma upp alla växthus som kommer att behövas.
En sammanblandning med begreppet växthusgaser kanske...

Existens?

• Gäst
« Svar #663 skrivet: 30 jul-11 kl 23:23 »
Bättre är väl att odla mat till människor på åkrarna än att odla mat till köttdjur, vilket görs idag på stora arealer.

Nu odlas det ju i stor utsträckning redan mat till människor på åkrarna, i form av vete (bröd ) korn ( öl ) Havre (gröt ) raps (olja ) osv.. Men det går inte att enbart odla dessa grödor hela tiden, och överallt.
Utan då kommer man till gräs, och eftersom vi inte är byggda för att äta gräs, så är köttdjur ett överlägset alternativ då de omvandlar det för oss värdelösa gräset till högvärdigt protein i fom av kött.

Jimmy_C

• Småland
« Svar #664 skrivet: 30 jul-11 kl 23:25 »
Smakade grisarnas kraftfoder men tyckte det var inget för mig så jag tar hellre kotletten av grisen än äter upp hans mat ^^

Broberg

• Gäst
« Svar #665 skrivet: 30 jul-11 kl 23:31 »
Om den huvudsakliga födan skulle bestå av kött så missade man en stor del av de näringsämnen kroppen behöver för att fungera optimalt. http://www.miljomat.se/
"Av jordens befolkning är omkring en miljard människor extremt fattiga. Omkring 854 miljoner människor har inte mat för dagen, trots att det finns tillräckligt med mat i världen för att föda alla människor.
...kronisk hunger och undernäring existerar alltjämt, samtidigt som 1,2 miljarder människor lider av fetma. I-världens matvanor innebär ofta ökad konsumtion av animaliskt protein. Mycket spannmål används till djurfoder, vilket är ineffektivt både ur matförsörjnings- och energisynpunkt". http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Rapporter/rapport_miljo_matklimatutveckling.pdf

Om jag äter mer vegetabilier istället för att föda upp ett djur med det för att äta upp djuret. Inte fan gör det att folk i fattiga länder blir mättare. Vad jag odlar här och gör med det påverkar inte fattig-länderna ett skit, för att frakta grejer jorden runt är inte det minsta hållbart!

Broberg

• Gäst
« Svar #666 skrivet: 30 jul-11 kl 23:35 »
Inte ett jävla barn i Afrika eller Asien får mer mat för att nån här låter bli att frossa sig fläskig och fet! Så är det!

Suresh

• -
« Svar #667 skrivet: 30 jul-11 kl 23:42 »
Från länken om medeltida mat:
Citera

Även om kött innehåller mer protein, var priset räknat i hur mycket energi man fick per kilo betydligt högre än för vegetabilisk mat. Kött kunde vara upp till fyra gånger dyrare än bröd, och fisk ända så mycket som 16 gånger dyrare, och var relativt dyr även för kustbefolkningen. Detta innebar att fastedagar kunde innebära en synnerligen mager diet för de som inte hade råd med alternativ till kött, mjölk och ägg. Det vara först efter att digerdöden i mitten på 1300-talet hade utplånat upp till hälften av den europeiska befolkningen som kött blev mer tillgänglig för gemene man.Den demografiska chock som följde på pandemin orsakade brist på arbetskraft, vilket betydde att lönerna steg. Stora åkerarealer övergavs också eftersom det inte fanns tillräckligt med människor för fortsatt odling och istället användes dessa som betesmark som ökade köttproduktionen markant.

Kött är - som alla instinktivt vet - dyr mat. Gemene köttätande man kan inte unna sig så mycket av varan som denne skulle önska.  Köttätande blir därför extra attraktivt som statussymbol.

Framför allt två företeelser har kunnat rucka på detta mönster och göra köttet tillgängligt för gemene man.

* Digerdöden
* Konstgödsel och fossila bränslen

Digerdöden halverade Europas befolkning och gav därmed möjligheten att omvandla stora åkerarealer till betesmark. Vilket då - smått ironiskt - blev grunden för den biotop som nu så ilsket försvaras av boskapsuppfödarna.

Konstgödslet och de fossila bränslena har möjliggjort en mångdubbling av jordbruksproduktionen och så länge som denna ökar snabbare än befolkningsmängden, kan även köttintaget per människa ökas. Men nu går befolkningsmängden i taket samtidigt som de fossila bränslena är på väg utför. Så om vi inte kan framkalla en ny digerdöd på något sätt är det ökande köttätandet dött som alternativ för flertalet människor i vilket fall. Vilket inte kommer göra någon till vegetarian, bara göra köttisarna surmulnare.

Jag har uteslutit framtagandet av GMO-grödor ur resonemanget eftersom framgångarna hos dessa även bygger på riktigt användande av konstgödsel och biocider. 

christelle

• Blekinge
« Svar #668 skrivet: 30 jul-11 kl 23:43 »
Om jag äter mer vegetabilier istället för att föda upp ett djur med det för att äta upp djuret. Inte fan gör det att folk i fattiga länder blir mättare. Vad jag odlar här och gör med det påverkar inte fattig-länderna ett skit, för att frakta grejer jorden runt är inte det minsta hållbart!

"Idag odlar vi mycket djurfoder på åkrarna. 70 procent av allt som odlas på åkrarna används till foder. Dessutom importeras stora mängder foder, framför allt proteinrikt kraftfoder, till exempel soja. Att slå ängar och samla in löv och grenar till vinterfoder är sedan länge olönsamt. Kor och andra djur uppskattar sådan mat, men dagens bönder hinner oftast inte. Istället odlas grovfodret (hö eller ensilage) till nötboskap, hästar och får på åkrarna, precis som spannmål till kraftfoder. Även grisar och höns behöver kraftfoder med protein. Förutom soja, som kan ha odlats på tidigare fantastiskt artrika grässlätter i Sydamerika, kan nermalda småfiskar ingå. Genom energi- och proteinrikt foder ökar produktionen hos boskapen.
Åkrarna används också till bete. Man sår klöver och gräs och låter nötboskap, hästar och får använda åkrarna som hagar. Sådan "ny" betesmark gödslas för att ge kraftigt foder. Tillsammans med odlingen av foder används alltså numera massor av åkermark till att ge mat åt boskap, istället för att som förr ge mat åt människorna direkt. Detta gör att de gamla vackra beteshagarna inte behövs och växer igen".
"De senaste 40 åren har vi i Sverige ökat vår köttkonsumtion med hela 70 procent. Kött har blivit billig mat på grund av billigt foder och större industrier. Nu är inte situationen densamma. En tredjedel av den areal som krävs för att producera mat till en genomsnittssvensk finns i andra länder och har krävt dubbelt så mycket mark än vad som är tillgängligt per världsmedborgare".
"Det är hög tid att på allvar inse att köttkonsumtionen måste minska. En måltid utan kött mer än halverar matens klimatpåverkan och har betydligt mindre markanvändning".
http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/jordbruk-och-mat/jordbrukets-miljopaverkan/biologisk-mangfald/djur-och-betesmark/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Suresh

• -
« Svar #669 skrivet: 30 jul-11 kl 23:47 »
Inte ett jävla barn i Afrika eller Asien får mer mat för att nån här låter bli att frossa sig fläskig och fet! Så är det!

När kineserna får för sig att öka sin svinköttsproduktion med hjälp av importerat mjölkpulver kanar ostpriserna i Europa upp i höjden. Så är det med.

Broberg

• Gäst
« Svar #670 skrivet: 30 jul-11 kl 23:50 »
"Idag odlar vi mycket djurfoder på åkrarna. 70 procent av allt som odlas på åkrarna används till foder. Dessutom importeras stora mängder foder, framför allt proteinrikt kraftfoder, till exempel soja. Att slå ängar och samla in löv och grenar till vinterfoder är sedan länge olönsamt. Kor och andra djur uppskattar sådan mat, men dagens bönder hinner oftast inte. Istället odlas grovfodret (hö eller ensilage) till nötboskap, hästar och får på åkrarna, precis som spannmål till kraftfoder. Även grisar och höns behöver kraftfoder med protein. Förutom soja, som kan ha odlats på tidigare fantastiskt artrika grässlätter i Sydamerika, kan nermalda småfiskar ingå. Genom energi- och proteinrikt foder ökar produktionen hos boskapen.
Åkrarna används också till bete. Man sår klöver och gräs och låter nötboskap, hästar och får använda åkrarna som hagar. Sådan "ny" betesmark gödslas för att ge kraftigt foder. Tillsammans med odlingen av foder används alltså numera massor av åkermark till att ge mat åt boskap, istället för att som förr ge mat åt människorna direkt. Detta gör att de gamla vackra beteshagarna inte behövs och växer igen".

Fast nu pratar du om storproduktion av kött. Tror inte någon här inne är för det.
"De senaste 40 åren har vi i Sverige ökat vår köttkonsumtion med hela 70 procent. Kött har blivit billig mat på grund av billigt foder och större industrier. Nu är inte situationen densamma. En tredjedel av den areal som krävs för att producera mat till en genomsnittssvensk finns i andra länder och har krävt dubbelt så mycket mark än vad som är tillgängligt per världsmedborgare".
"Det är hög tid att på allvar inse att köttkonsumtionen måste minska. En måltid utan kött mer än halverar matens klimatpåverkan och har betydligt mindre markanvändning".
http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/jordbruk-och-mat/jordbrukets-miljopaverkan/biologisk-mangfald/djur-och-betesmark/

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #671 skrivet: 30 jul-11 kl 23:51 »
Allt enligt principen att allt som kan konsumeras kommer att konsumeras.

Birgit

« Svar #672 skrivet: 30 jul-11 kl 23:53 »
Citera
Men hallå christelle, vilken planet lever du på????
Köttdjuren ska ju för tusan gå på mark som inte odlas!!!!!! hur svårt kan det vara?
Citera
Nigantha Nataputta
Hur tänker du nu?
Citera
Konstgödslet och de fossila bränslena har möjliggjort en mångdubbling av jordbruksproduktionen och så länge som denna ökar snabbare än befolkningsmängden, kan även köttintaget per människa ökas
Det du beskriver är i princip spannmålsproduktionen.
För min del har jag bara förespråkat extensiv köttproduktion på de marker som inte är lämpade för odling. Alltså inte inkräktar på vegan-käket. >:D
Så behåll du dina fossila bränslen till din vego-kost och se hur långt du kan föda en svältande befolkning på det! Du har ju ingen helhetssyn på vare sig odling eller köttuppfödning. Det du framhärdar är ju just den sjuka livsmedelsframställning som jag vänder mig mot.
Vart vill du komma?????

Broberg

• Gäst
« Svar #673 skrivet: 30 jul-11 kl 23:55 »
När kineserna får för sig att öka sin svinköttsproduktion med hjälp av importerat mjölkpulver kanar ostpriserna i Europa upp i höjden. Så är det med.

Så kan det kanske bli. Det får vi se.

Tännlappen

• -
« Svar #674 skrivet: 30 jul-11 kl 23:58 »
Vad är det för pengar som går till 'köttindustrin'? Kan du precisera?
Lade tidigare en länk om Eu- subventioner till animalieindustrin 80 miljarder om jag inte minns fel  8)

Suresh

• -
« Svar #675 skrivet: 30 jul-11 kl 23:59 »
För min del har jag bara förespråkat extensiv köttproduktion på de marker som inte är lämpade för odling. Alltså inte inkräktar på vegan-käket. >:D

...

Vart vill du komma?????

Och hur skall du föda jordens befolkning, alltså den del som ligger utanför Strömsunds kommun eller Västra Värends domsaga, på detta sätt? 

Se mina tre numrerade påståenden och besvara dem gärna med fakta, så att diskussionen kan fortsätta
« Senast ändrad: 31 jul-11 kl 00:10 av Nigantha Nataputta »

Suresh

• -
« Svar #676 skrivet: 31 jul-11 kl 00:00 »
Så kan det kanske bli. Det får vi se.

Så är det redan. Har du någon gång funderat över varför allt färre svenska mejerier producerar ost och allt fler producerar mjölkpulver?

Vi befinner oss redan i ett globalt krig om livsmedelstillgångarna. Och värre kommer det att bli. Massvält kommer bli ett vanligt fenomen även utanför Östafrika. Mest sårbara är tredje världens storstadsregioner, samt de länder som är stora nettoimportörer av livsmedel, som Filippinerna
« Senast ändrad: 31 jul-11 kl 00:04 av Nigantha Nataputta »

Existens?

• Gäst
« Svar #677 skrivet: 31 jul-11 kl 00:05 »
Så behåll du dina fossila bränslen till din vego-kost och se hur långt du kan föda en svältande befolkning på det! Du har ju ingen helhetssyn på vare sig odling eller köttuppfödning. Det du framhärdar är ju just den sjuka livsmedelsframställning som jag vänder mig mot.
Vart vill du komma?????

Nattaputta har såvitt jag vet ingen intention att föda en svältande befolkning. Han ser helst att befolkningsmängden anpassas efter maten, inte tvärtom.
Vilka folk som ska få stryka på foten har jag dock, trots åratals frågor, inte fått nåt svar på.

Suresh

• -
« Svar #678 skrivet: 31 jul-11 kl 00:07 »
Nattaputta har såvitt jag vet ingen intention att föda en svältande befolkning. Han ser helst att befolkningsmängden anpassas efter maten, inte tvärtom.
Vilka folk som ska få stryka på foten har jag dock, trots åratals frågor, inte fått nåt svar på.

Jag ser helst att köttätarna stryker på foten. Tjocktarmscancer verkar lovande, men går för långsamt.

Broberg

• Gäst
« Svar #679 skrivet: 31 jul-11 kl 00:07 »
Så är det redan. Har du någon gång funderat över varför allt färre svenska mejerier producerar ost och allt fler producerar mjölkpulver?

Vi befinner oss redan i ett globalt krig om livsmedelstillgångarna. Och värre kommer det att bli. Massvält kommer bli ett vanligt fenomen även utanför Östafrika. Mest sårbara är tredje världens storstadsregioner, samt de länder som är stora nettoimportörer av livsmedel, som Filippinerna

Nej, men jag har ofta funderat på hur det skulle vara att spärra gränserna mot export eller import eller kanske båda? Definitivt borde åtminstone import av sådant vi kan fixa själva totalstoppas. T.ex. mat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 4 användare
Assa, Staem, Nataks, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser