Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara miljövänligare vegan?  (läst 242938 gånger)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #640 skrivet: 30 jul-11 kl 11:52 »
Jag har inte sagt att man aldrig ska odla grönsaker. Bara att jag anser animalisk föda (kött, ägg, mjölk osv.) är basfödan, resten komplement och att odling är ett större ingrepp på naturen än extensiv betesdrift.

Odling ett större ingrepp på naturen än extensiv betesdrift? Hallå! Hur tänker du där?

Skulle det alltså vara bättre att ha extensiv betesdrift på en yta där man istället kunde odla på ett bra sätt?

För att producera mat på ytor som inte lämpar sig för odling är det bättre att ha extensiv betesdrift. Det är rätt uppenbart. Men du tycks påstå att man skall ha extensivt bete även där det är lämpligt att odla, för det innebär ett mindre ingrepp på naturen?

Är det verkligen vad du tycker?

Tännlappen

• -
« Svar #641 skrivet: 30 jul-11 kl 12:22 »
Som sagts innan köttindustrin är stark i sin propaganda,lägger mycket pengar på att få sålt sina produkter eftersom dom vill tjäna pengar på sitt kött. Skadligheten att bara äta kött proppat med antibiotika+man förstör miljön,utarmar miljön, bryr dom sig nog inte om,bara det går att sälja till var pris. På tal om basföda såg något om medeltiden där var bröd,då menar jag riktigt bröd en basföda,tjaaaaaaa.... hade man inte en grytlapp tillhands tog man ett par brödskivor som man använde som grytlappar  :D,där kan man snacka om riktig basföda. I Tyskland krubbade man surkål flera gånger om dagen  :) .Kött verkade vara lite uddamat. Tar man 1st Människa och droppar den i skogen utan vapen,hur bra jägare är den då? Troligtvis dukar den under av knott och myggbett eller får fly för sitt liv när bromsarna anfaller  :o . På sin höjd kanske lyckas äta lite växter.  :)

Birgit

« Svar #642 skrivet: 30 jul-11 kl 14:09 »
Citera
På tal om basföda såg något om medeltiden där var bröd,då menar jag riktigt bröd en basföda,tjaaaaaaa.... hade man inte en grytlapp tillhands tog man ett par brödskivor som man använde som grytlappar  :D,där kan man snacka om riktig basföda. I Tyskland krubbade man surkål flera gånger om dagen  :) .Kött verkade vara lite uddamat. Tar man 1st Människa och droppar den i skogen utan vapen,hur bra jägare är den då? Troligtvis dukar den under av knott och myggbett eller får fly för sitt liv när bromsarna anfaller  :o . På sin höjd kanske lyckas äta lite växter.  :)
Belägg för detta?
Så jägarstenåldern har inte funnits?
Jag har aldrig stött köttindustrins sjuka djuravel, men den går ju hand i hand med spannmålet och sojan och majsen ::)

Jo, vad jag menar är att betande djur BEVISLIGEN ökar den biologiska mångfalden i markerna (så länge den inte överbetas). Att plöja och gödsla jord, utplånar biologisk mångfald.   Att vara miljövänlig för mig är att värna om artrikedomen på planeten, då allt är ett kretslopp, något människan verkar ha svårt att förstå.

Angående hjärnans utveckling m.m. så har det bl.a gått ett par olika program på Kunskapskanalen om detta det senaste året. Det har funnits artiklar i dagstidningar + i Historia & Vetenskap 8tror jag tidningen heter).
Nu senast gick den engelska serien om Naturhistoriska museet, där det även talades lite om detta i något avsnitt.

Tännlappen

• -
« Svar #643 skrivet: 30 jul-11 kl 14:36 »
Belägg för detta?
Jag har aldrig stött köttindustrins sjuka djuravel, men den går ju hand i hand med spannmålet och sojan och majsen ::)

Jo, vad jag menar är att betande djur BEVISLIGEN ökar den biologiska mångfalden i markerna (så länge den inte överbetas). Att plöja och gödsla jord, utplånar biologisk mångfald.   Att vara miljövänlig för mig är att värna om artrikedomen på planeten, då allt är ett kretslopp, något människan verkar ha svårt att förstå.

Angående hjärnans utveckling m.m. så har det bl.a gått ett par olika program på Kunskapskanalen om detta det senaste året. Det har funnits artiklar i dagstidningar + i Historia & Vetenskap 8tror jag tidningen heter).
Nu senast gick den engelska serien om Naturhistoriska museet, där det även talades lite om detta i något avsnitt.
Medeltiden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Medeltidens_mat 

christelle

• Blekinge
« Svar #644 skrivet: 30 jul-11 kl 15:39 »
Belägg för detta?

Jag har oxå hört det men aldrig sett en enda studie eller forskningsreferens till påståendet - förse mig så ska jag läsa på. Om du tror att Monsantos ligger bakom olika referenser till grönsakers nyttighet så kan ju jag få tro att det är köttlobbyn som ligger bakom ditt påstående att människans hjärna gjort ett "skutt", vad det nu kan menas, av att äta kött.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Tännlappen

• -
« Svar #645 skrivet: 30 jul-11 kl 16:09 »
Negativt köttätande på miljön plus stöd till köttindustrin.
http://www.rattvismat.nu/rapporten/matmiljorattvisa.pdf
Fungerar med jakt om man är en liten folkmängd som drar runt,och då även äter bär och frukt t.ex. Fungerar att bo vid havet om man är en liten befolkning och då äta fisk och skaldjur och grönt från växtriket. Men det var då det,nu är vi liksom lite fler människor på jorden och då kräver köttätandet för mycket resurser. :)

Existens?

• Gäst
« Svar #646 skrivet: 30 jul-11 kl 16:21 »
Och hur mycket resurser tror ni inte att ett totalt vegetariskt samhälle skulle kräva?

Då får hela människan förvandlas i samma ögonblick som man ställer om kosten. För annars blir det som det är nu, dvs billigt ska det vara, och frukt och grönt från hela världen ska finnas året runt.

Hur mycket öken ska skapas när det drivs fram billiga grönsaker?

Hur många tusentals hektar måste byggas in som växthus? Hur ska dom värmas?
Grönsaksodlingen som förekommer nu förstör och utarmar mark minst lika mycket som spannmålsodling, och då är det ändå bara grönsaker som odlas till tillbehör och lite sallader. Huvudfödan är ju trots allt kött. Och bröd, så en betydande del veteodling måste till, och det duger inte med nåt halvtaskigt ogödslat vete, ska bakningsegenskaperna vara som dom är nu, så krävs det kväve.

Hur vore det med lite svar på såna praktiska frågor..istället för att snöa in på stenåldersspåret..det börjar bli rätt trist nu.

Jimmy_C

• Småland
« Svar #647 skrivet: 30 jul-11 kl 16:22 »
Och hur mycket resurser tror ni inte att ett totalt vegetariskt samhälle skulle kräva?

Då får hela människan förvandlas i samma ögonblick som man ställer om kosten. För annars blir det som det är nu, dvs billigt ska det vara, och frukt och grönt från hela världen ska finnas året runt.

Grönsaksodlingen som förekommer nu förstör och utarmar mark minst lika mycket som spannmålsodling, och då är det ändå bara grönsaker som odlas till tillbehör och lite sallader. Huvudfödan är ju trots allt kött. Och bröd, så en betydande del veteodling måste till, och det duger inte med nåt halvtaskigt ogödslat vete, ska bakningsegenskaperna vara som dom är nu, så krävs det kväve.

Hur vore det med lite svar på såna praktiska frågor..istället för att snöa in på stenåldersspåret..det börjar bli rätt trist nu.

Vart är "gilla knappen" Håller med dig Existens

Birgit

« Svar #648 skrivet: 30 jul-11 kl 17:46 »
Visserligen är jag fantast av historia, men jag saknar också "gilla knappen".

Tännlappen

• -
« Svar #649 skrivet: 30 jul-11 kl 17:51 »

Av ditt inlägg kan man förstå att du är indroktrinerad av köttindustrin eller svalt deras kampanj totalt med hull och hår. Ungefär som elindustrin som kallar vattenkraft för grön el trots man lagt byar under vatten och fördärvat ekosystem,det mesta är tydligen möjligt med pr. Du kallar kött för basföda plus du säger "bara grönsaker". Omställning går inte på en dag men med tiden går det nog, om viljan finns. Vill man gå tillbaks i tiden så verkar det som människan hade starkare käkmuskler när man åt vegetariskt,för att sedan bli klenare med köttätande,då troligtvis as efter rovdjur eftersom människan barbone inte synes vara någon lysande jägare.  8)

bua

« Svar #650 skrivet: 30 jul-11 kl 18:04 »
Du skall vara försiktig med att anta vad människorna levde av före den historiska epoken.

Konstigt, därför att basen bör vara en en faktisk bas och inte en visionär dröm om hur det borde vara. Jämför med kommunisternas dröm om ett urtida samhälle där alla levde i egendomsgemeskap.

Det finns en hel del forskning, naturligtvis är den hypotetisk eftersom den är baserad antingen på efterlämnade arkeologiska fynd eller på ursprungsfolk som idag inte lever så ursprungligt längre och vi vet att antropologin var ganska "europariserad" (så som vita europeer lever är rätt och mest utvecklad, andra folk är outvecklade) under hela förra seklet.
Läs Lasse Berg "Gryning över Kalahar". Den är visserligen populärvetenskaplig men han har gott om vederhäftiga källor.

Birgit, ang hjärnans storlek, är du säker på att det var köttkonsumtionen - jag hade fått för mig att det var fisk...?

Existens?

• Gäst
« Svar #651 skrivet: 30 jul-11 kl 18:11 »
Av ditt inlägg kan man förstå att du är indroktrinerad av köttindustrin eller svalt deras kampanj totalt med hull och hår. Ungefär som elindustrin som kallar vattenkraft för grön el trots man lagt byar under vatten och fördärvat ekosystem,det mesta är tydligen möjligt med pr. Du kallar kött för basföda plus du säger "bara grönsaker". Omställning går inte på en dag men med tiden går det nog, om viljan finns. Vill man gå tillbaks i tiden så verkar det som människan hade starkare käkmuskler när man åt vegetariskt,för att sedan bli klenare med köttätande,då troligtvis as efter rovdjur eftersom människan barbone inte synes vara någon lysande jägare.  8)

Jag är inte indoktrinerad av någon, och definitivt inte av köttindustrin. Däremot är jag bonde sen spädbarnsåldern och har förmåga att se praktiskt på problem och lösningar. Till skillnad från många i denna tråd som svänger sig med egenhändiga teorier utan nån som helst baskunskap om jordbruk.
Du fortsätter envist att gå tillbaka till stenåldersspåret, men jag tycker det fullkomligt saknar relevans hur människans käkar är utformade , och varför. Med den tankebanan kan man likaväl fråga sig varför vi inte är idisslare, om vi nu är så oanpassade till att äta kött.
Vi lever nu och framåt. Inom några årtionden är vi 10 miljarder människor på jorden. Förklara för mig hur de ska leva på grönsaker enbart. Jag är idel öra! Svara även gärna på de raka, enkla frågor jag ställde.

I min mening om 'bara grönsaker'  så stod ordet 'bara' för betydelsen 'enbart'. Inte i nedlåtande betydelse.

Tännlappen

• -
« Svar #652 skrivet: 30 jul-11 kl 18:52 »
Intressant med käkarna i allafall,kanske såg ut som Gorillor då  :D. Ok du har kunskap om grödor,varför skulle det då vara bättre att göda nötboskap med dom grödorna först och sedan äta upp djuren?Varför går det inte att odla typ Linser nu som man gjorde förr?Linser är en bra och kraftfull basföda.  Övrigt är det ju vilket politiskt system man har när det gäller priser och dylikt på mat. Vi är ju beroende av vad man väljer för föda även i andra länder,samarbete får fixas så grödor kan utbytas,vissa grödor växer bättre på andra ställen.Mesta ska vara inhemskt odlat.Varför skulle det inte funka att odla med modern kunskap,använda typ kompost o dyl,gröngödsling som näring?Skördarna mindre,ja då får vi odla lite extra.Sedan går det åt mindre energi att lagra grödor än att frysa kött.  8)

Tännlappen

• -
« Svar #653 skrivet: 30 jul-11 kl 19:19 »
.......sedan frigörs det ju också stora mängder energi om man slutar med djuren som då säkerligen kan användas till växthus om man så vill. Vill jag gå ut och äta äpple i trädgården så är det väl bra att äta det direkt i stället för att föda upp ett djur med herrejösses så stora mängder av äpplen och sedan äta upp djuret.  :D

christelle

• Blekinge
« Svar #654 skrivet: 30 jul-11 kl 20:05 »

Men jisses menar du att huvudfödan är kött eller är du bara upprörd? Och vadå människan förvandlas?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Existens?

• Gäst
« Svar #655 skrivet: 30 jul-11 kl 20:09 »
Men jisses menar du att huvudfödan är kött eller är du bara upprörd? Och vadå människan förvandlas?
Nej, inte speciellt upprörd.
Om inte huvudfödan för en människa är kött/fisk.. vad skulle det då vara, menar du?

Det mänskliga tänket måste förvandlas. Skulle vi fungera likadant som nu, så blir effekterna så som jag beskrev. Jag har inga illusioner om att människor plötsligt skulle vilja betala mycket mer för maten, bara för att dom blir vegetarianer. Ser inget som tyder på det.

Broberg

• Gäst
« Svar #656 skrivet: 30 jul-11 kl 20:12 »

Du äter förstås bara inhemskt producerad mat, odlad småskaligt, samt betalar vad den kostar att producera? Bara nyfiken..

Suresh

• -
« Svar #657 skrivet: 30 jul-11 kl 22:17 »
Om inte huvudfödan för en människa är kött/fisk.. vad skulle det då vara, menar du?

Jag påstår:

*  Basfödan för jordens befolkning består till övervägande  delen av ris, spannmål och rotfrukter.

* Det åtgår större landarealer för att framodla ett kilo köttproteion än ett kilo vegetabiliskt protein. Undantag: Fisk från havet som inte kräver något landareal alls.

* Extensiv boskapsskötsel och jakt i områden som ej kan användas för jordbruk kan ge ett näringstillskott, men detta räcker ej till för att föda jordens befolkning.

Den som inte tror mig kan utmana mig med egna länkar till faktauppgifter, så skall jag svara med detsamma.

Tännlappen

• -
« Svar #658 skrivet: 30 jul-11 kl 22:19 »

Det mänskliga tänket måste förvandlas. Skulle vi fungera likadant som nu, så blir effekterna så som jag beskrev. Jag har inga illusioner om att människor plötsligt skulle vilja betala mycket mer för maten, bara för att dom blir vegetarianer. Ser inget som tyder på det.
Eftersom du tänker att kött är basföda måste du gått på köttindustrins pr.Har aldrig i mitt liv innan hört någon kalla kött för basföda så det måste vara nytt påfund från pr maskinen köttindustri. Du snackar pengar,ja det går en faslig massa pengar till köttindustrin. Då tar man dom pengarna till vettig vegetarisk mat istället,hux flux har vi fixat det  :D . Säger jag som varit ute och betat med mina enorma käkmuskler ;D ,börjar närma mig ursprunget  :-X .

Existens?

• Gäst
« Svar #659 skrivet: 30 jul-11 kl 22:43 »
Vad är det för pengar som går till 'köttindustrin'? Kan du precisera?

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 2 användare
eriksjos, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser