Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara miljövänligare vegan?  (läst 242937 gånger)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #200 skrivet: 17 jun-11 kl 22:07 »
Apropå ingenting hörde jag i dag att golf även kallas Östermalmskrocket

Birgit

« Svar #201 skrivet: 17 jun-11 kl 22:20 »
Om man anser det fel att äta kött för att man dödar, som ju varit uppe här, då undrar jag hur man avvecklar djuren ::) Det hjälper väl inte att göra det successivt 8) Att döda är att döda eller (:)

Existens?

• Gäst
« Svar #202 skrivet: 17 jun-11 kl 22:21 »
Har du varit på ett industrilantbruk? Äggfarm tillexempel? Det ÄR fullständigt vidrigt, "sprätthöns" bor 10 000st i ett hus, även om de har mer utrymme än vad lagen kräver så är det en oerhört stor skillnad mot att gå i en normal flock (max 25). Hela konceptet med industrilantbruk är vidrigt, och våra djurskyddslagar tillåter det eftersom billiga livsmedelspriser är såpass prioriterat. Grisfarmar i Sverige är lyxiga i jämförelse mot andra delar av världen, men det betyder inte att det är BRA. Bara mindre dåligt. Jag är ingen idealist med huvudet i molnen, jag har sett hur det ser ut på insidan av industrierna. Det finns en (1) grisbonde i Sverige som använder en bra metod,

Du fortsätter envist att smutskasta en hel yrkeskår med naiva argument som tyvärr inte har med verkligheten att göra. Jag kan hålla med om att det alltid finns saker som kan bli bättre, men det är inte djurskyddslagarna som är anpassade för att hålla låga priser, utan den stora massan konsumenter som inte är villiga att betala för mat. Produceras inte grisen här, så gör den det nån annanstans och importeras hit, samma sak med ägg eller vilken jordbruksprodukt som helst. Det hjälper inte att en handfull alternativare är villiga att betala mer för maten, om ens de är det.
Du har tydligen missat mig och mina kollegor som har utegrisar och säljer kött från dem, eftersom du har för dig att det bara finns en enda grisbonde i Sverige som håller djur på ett annat sätt än det konventionella. Jag har plöjt ner 300 000 kr av ärvda pengar och nedtagen skog i mitt grisföretag. När jag höjde priset från 47 till 60 kr/kg för att åtminstone få det att gå jämnt upp, så försvann 80% av kunderna. Nu är alla pengar slut och jag lägger ner verksamheten, kvar är bara 100 000 i skulder. Det är den enkla verkligheten.
Så jag bygger om stallen till enligt dig vidrig äggproduktion istället. Det blir 1500 höns i varje grupp, och dom kommer att få gå fritt ut och in. Men du resonerar väl tydligen likadant som en affärsägare jag talade med när jag skulle sälja in äggen som från frigående höns.. : Men är det inte så att de i bur har det bättre egentligen?

Suresh

• -
« Svar #203 skrivet: 17 jun-11 kl 22:36 »

Jag vet inte vem jag ska tro på. Men efter att ha jobbat mycket med golfbanor i kulturmiljösammanhang hyser jag en viss misstro till golfklubbarna...  :P

Klart att du inte skall tro på bekvämlighetsargumenten för att inte återställa golfbanorna till jorbruksmark.

christelle

• Blekinge
« Svar #204 skrivet: 17 jun-11 kl 22:58 »
Länkarna finns forfarande i Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt Det finns mängder av länkar och hänvisningar i boken. Likaså i Vegpmyten av Lierre Keith.
Visst är slakt avrättning, men om man nu är emot att kött äts, ska man då ta död på alla djur som finns idag och lägga på ett förintelseberg och tända på? Dom finns ju uppenbarligen ::) Men då är det ok att döda????
Jo det förstod jag, men eftersom jag inte har boken vart jag intresserad av dina källhänvisningar dvs de läkare som pratade om tandhälsa contra mättat fett - kanske går att slå det på nätet.
Sedan är det ju inte så att själva dödandet av ett djur behöver vara det värsta i behandlingen av detta utan fastmer att tvinga djuret att leva långt ifrån sina naturliga betingelser, att tränga ihop dem, att hålla dem instängda, att göda dem med onaturligt foder, helt enkelt förorsaka dem lidande på olika nivåer.
Enligt Lesley Rogers som forskat 40 år på olika djur i "Äta Djur" av J. Safran Foer:
vår nuvarande kunskap om fågelhjärnor har "tydligt visat att fåglarnas kognitiva kapacitet är i paritet med däggdjurens, rentav primaternas" De har minne "och de kan föra vidare kunskap till nästa generation."
I vårt urgamla äppleträd har ett skatpar boat, de har under våren ivrigt letat pinnar och byggt en rejält bo. Sedan har de parat sig, lagt ägg och de sista veckorna har de haft ungar som nu blivit flygga. Många olika läten har de och speciellt nu när ungarna skulle ut och lära sig flyga - det hörs direkt när det är katt på gång eller när de bara ropar på varandra eller ungarnas förnöjda läten när de boar ner sig  :D

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #205 skrivet: 17 jun-11 kl 23:04 »
Om man anser det fel att äta kött för att man dödar, som ju varit uppe här, då undrar jag hur man avvecklar djuren ::) Det hjälper väl inte att göra det successivt 8) Att döda är att döda eller (:)

Ok, så när slakten sker på köttätarnas initiativ är det slakt och när det sker för att avveckla djuren är det mord? Du tillskriver folk argument de inte har använd och du vänder och vrider dig på diverse märkliga sätt i debatten.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Birgit

« Svar #206 skrivet: 18 jun-11 kl 00:04 »
Nej take, jag är tämligen konsekvent. Läs igenom igen får du se.
Nu har jag i flera inlägg faktiskt försökt framföra att det är just behandlandet av djuren i industriproduktionen som är den negativa biten. Avlivandet hoppas man går snabbt och tämligen stressfritt, även om rapporter om motsatsen förekommer. (Avlivning hemma på gårdsplan vore önskvärt).

Jag är fullt medveten om att de flesta djur är kapabla att tänka och fatta egna beslut. Jag har mina egna får, höns, kor och hundar som jag både kan och studerar i detta ämne. Det är just det jag försöker föra fram. Det är medvetna djur vi har att göra med. Vi ska behandla dem med respekt och låta dem utöva sina beteenden under sina liv, med de förutsättningar som de förväntar sig.
Ger man djuren ett bra och lyckligt liv, samtidigt som avslutet blir snabbt och stressfritt, är det tusenfalt bättre än industriproduktionen, där djuren bara är produktionsenheter, inte kännande varelser. ( Något som tillhör människan).

Tännlappen

• -
« Svar #207 skrivet: 18 jun-11 kl 01:16 »
Tjaaa.....golfbanor är det nog inga problem att fräsa upp  ;D . Tror som sagts innan att servera vegetarisk mat flera gånger i veckan på typ skolor och andra stora inrättningar är en bra väg att gå så barn och vuxna lär sig att det inte måste vara kött i varje måltid. Köttlobbyn är som sagt stark men går att motarbeta med ovanstående lösning. Viltkött är bara vissa förunnat och kan därför bara ses som en liten del av det hela,är ju dessutom inte så etiskt riktigt att äta om man tänker på hur vissa rovdjur hålls på utrotningsnivå. Ibland känns det som om vissa så kallade viltvårdare springer runt som rackarungar och förstör vår djurfauna,dock gör inte alla det,finns dom som värdesätter rovdjur också och förstår sammanhanget i naturen. Har ju visats på TV filmer om typ infödingar som är vandrande jägare som stannar till på ett ställe och sedan drar vidare. Det fungerar om man har ett stort område att beskatta för det verkar som dom gör rätt rent på varje ställe dom stannar till på,ungefär som vi tältar några dagar så får vi gå längre och längre för att hitta ved  :o . Dom verkar ju inte vara så många heller,skulle alla Människor göra så skulle det inte fungera. Eftersom vi är så många tvåbeningar på vår planet måste vi söka hållbara vägar för vår överlevnad och då kan inte en djurindustri vara det rätta sättet för pengar och god djurvård brukar inte fungera så bra, den som är jättegrätten på pengar gör då allt för att djurhållningen ska bli så billig som möjligt, proppar ladorna fulla av djur  :o . Hålla ner köttätandet på låg nivå är nog inte fel om man prompt måste käka det annars far djuren väldigt illa. Läste att Grisen är ett av världens mest lättlärda djur.  (:)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #208 skrivet: 18 jun-11 kl 01:19 »
Du fortsätter envist att smutskasta en hel yrkeskår med naiva argument som tyvärr inte har med verkligheten att göra. Jag kan hålla med om att det alltid finns saker som kan bli bättre, men det är inte djurskyddslagarna som är anpassade för att hålla låga priser, utan den stora massan konsumenter som inte är villiga att betala för mat. Produceras inte grisen här, så gör den det nån annanstans och importeras hit, samma sak med ägg eller vilken jordbruksprodukt som helst. Det hjälper inte att en handfull alternativare är villiga att betala mer för maten, om ens de är det.
Du har tydligen missat mig och mina kollegor som har utegrisar och säljer kött från dem, eftersom du har för dig att det bara finns en enda grisbonde i Sverige som håller djur på ett annat sätt än det konventionella. Jag har plöjt ner 300 000 kr av ärvda pengar och nedtagen skog i mitt grisföretag. När jag höjde priset från 47 till 60 kr/kg för att åtminstone få det att gå jämnt upp, så försvann 80% av kunderna. Nu är alla pengar slut och jag lägger ner verksamheten, kvar är bara 100 000 i skulder. Det är den enkla verkligheten.
Så jag bygger om stallen till enligt dig vidrig äggproduktion istället. Det blir 1500 höns i varje grupp, och dom kommer att få gå fritt ut och in. Men du resonerar väl tydligen likadant som en affärsägare jag talade med när jag skulle sälja in äggen som från frigående höns.. : Men är det inte så att de i bur har det bättre egentligen?

Om du tycker att det är bra att ha 1500 höns i en grupp så förstår jag inte varför du hänger på Alternativ. Eller hur du sover om nätterna. Du får gärna förklara varför du tycker att industriell djurhållning är ok.

Att använda djurskyddsexportargument för att rättfärdiga dålig djurhållning är som att rättfärdiga överfiskning med "det finns andra länder som tar mer torsk" eller mobbning med "Henke är värre än mig". Det är barnsligt och håller inte. Varken för producent eller konsument. Alla måste ta ansvar om vi ska komma någon vart.

Våra djurskyddslagar är inte till för att stimulera låga priser, där tolkade du mig fel, men de tillåter en djurhållning som är emot själva grundtanken bakom Djurskyddslagen det vill säga "de 5 Friheterna". Ett internationellt koncept som du kan googla vid intresse.
//Lina

Tännlappen

• -
« Svar #209 skrivet: 18 jun-11 kl 02:55 »
Tjaaaaaaaaaaaaaaaaaa.......Själv varit blandätare  ca 10 år,blev väldigt äcklad av tamkött när jag såg hur djuren plågades och masslakten påminde om utrotningslägren i Tyskland  :o . Tidigare varit storkonsument av tamkött, slaskat i mig stora mängder  :o. Sista gången jag åt kött var en varmkorv, tyckte den smakade galt,den som ätit galtkött vet hur det smakar,luktar,stinker i frysen  :o . Precis som man kommit ett steg närmre naturen nu,man njuter mer av det vilda,man njuter mer av att ha Höns,ser hur dom har bästisar som dom går ihop med. Verkar som man själv blir intelligentare,höjer sig ett snäpp förstår mer hur saker och ting kan hänga ihop i naturen  :D . Djur ska man inte underskatta,dom behöver inte lära sig läsa eller skriva men när det gäller mat är dom minst sagt kluriga,gissar att många blir överraskade över Hönornas intelligens när det gäller mat.Kollade ungens Hästar en dag för några år sedan,två lite nervösare individer en kolugn Häst,ena nervösa Hästen började fnysa och var orolig gick bort till den kolugna Hästen som betade lugnt ställde sig precis jämte med huvudet med den kolugna Hästen,efter en liten stund höjde den kolugna Hästen på huvudet och tittade  åt det hållet som den nervösa Hästen hade fnyst åt,fortsaqtte sedan att lugnt beta vidare jämte den nervösa Hästen som lugnade sig,är nu övertygad att dom pratar med varandra och varför skulle dom inte kunna det?. Naturligtvis behöver man döda någon sjuk Höna eller ilsken Tupp ibland,eller påkörd Kanin,då dödar jag lika snabbt och effektivt som en kobra hugger,hemligheten i dödandet är att inte tveka utan ska man döda så ska man döda utan strul, ingen tvekan då är man körd som predator.............. :o

Tännlappen

• -
« Svar #210 skrivet: 18 jun-11 kl 04:16 »
golfbanor är väl besprutade med diverse gifter kan jag tänka mig...
Tänk då alla skjutbanor som är besudlade av original bly som alla skattebetalare sedan får vara med om att betala när rasket ska saneras eftersom viltvårdsklubben plötsligt, knappast har råd att sanera skiten  :o .

Suresh

• -
« Svar #211 skrivet: 18 jun-11 kl 07:16 »
Om du tycker att det är bra att ha 1500 höns i en grupp så förstår jag inte varför du hänger på Alternativ.

Jag har funderat i liknande banor senaste dagarna.  När blev Alternativ LRF?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #212 skrivet: 18 jun-11 kl 10:03 »
Jag har hört samma sak, att marken är så hårt besprutad och konstgödslad att den är svår att använda till något annat. Blir inte mycket mikroliv kvar. Plus att det på sina håll läggs ned omfattande system av dräneringar som måste bort om marken ska plöjas djupt.

Åas hävdar vissa golfklubbar att de använder specialgräs som inte behöver bevattnas/gödslas/sprutas så mycket, inte minst för att det blir dyrt i längden.

Jag vet inte vem jag ska tro på. Men efter att ha jobbat mycket med golfbanor i kulturmiljösammanhang hyser jag en viss misstro till golfklubbarna...  :P

Känner man för att vara RIKTIGT elak så köper man ett kg (eko) klöverfrö hos Granngården och stoppar fickorna fulla. Sedan går man en tidig/sen promenad över en golfbanas marker och tömmer sakta fickorna under tiden. OBS: Det skall vara lågväxande vitklöver!  Sorten "Lena" går bra.

LasseDalom

• -
« Svar #213 skrivet: 18 jun-11 kl 10:17 »
Citat från: ChristinaR
Rätt mycket mark används till gräsmattor. Jag undrar hur mycket mat man skulle kunna få ut om alla odlade grönsaker, frukt och bär i stället för att ha energikrävande gräsmattor? Några höns borde väl många få plats med oxå?

Precis. En stor del av en familjs konsumtion av grönsaker kunna ske på den egna tomten. Satsar man på rotfrukter som också kan lagars så förlänger man säsongen för den egna skörden. Bär och frukt göres sylt och saft och annat på. Man behöver heller inte allt för stort potatisland för att komma ganska långt. När jag tittar i papperen för den gården vi bor på nu, som är från det laga skiftets tid, så omnämns ett par av dagens gräsmattor som "söderåkern" och dyligt. Samma sak med granngårdarna, varav flera idag är ihopslagna. De bästa odlingslotterna är idag gräsmattor och trädgråd.

christelle

• Blekinge
« Svar #214 skrivet: 18 jun-11 kl 10:30 »
Precis. En stor del av en familjs konsumtion av grönsaker kunna ske på den egna tomten. Satsar man på rotfrukter som också kan lagars så förlänger man säsongen för den egna skörden. Bär och frukt göres sylt och saft och annat på. Man behöver heller inte allt för stort potatisland för att komma ganska långt. När jag tittar i papperen för den gården vi bor på nu, som är från det laga skiftets tid, så omnämns ett par av dagens gräsmattor som "söderåkern" och dyligt. Samma sak med granngårdarna, varav flera idag är ihopslagna. De bästa odlingslotterna är idag gräsmattor och trädgråd.
Ja och när vi är i gång med framtidsdrömmarna - alla kommuner planterar fruktträd och bärbuskar ist för prydnadsdito på alla offentliga platser och alla som vill får förse sig med närodlat.  :D  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #215 skrivet: 18 jun-11 kl 10:39 »
Känner man för att vara RIKTIGT elak så köper man ett kg (eko) klöverfrö hos Granngården och stoppar fickorna fulla. Sedan går man en tidig/sen promenad över en golfbanas marker och tömmer sakta fickorna under tiden. OBS: Det skall vara lågväxande vitklöver!  Sorten "Lena" går bra.

;D ;D ;D

Ooo vad jag fick lust att göra så!!!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #216 skrivet: 18 jun-11 kl 10:46 »
Precis. En stor del av en familjs konsumtion av grönsaker kunna ske på den egna tomten. Satsar man på rotfrukter som också kan lagars så förlänger man säsongen för den egna skörden. Bär och frukt göres sylt och saft och annat på. Man behöver heller inte allt för stort potatisland för att komma ganska långt.

Med olika varianter på drivbänkar, odlingstunnlar och växthus kan man förlänga säsongen i båda riktningar och få ut ännu mera mat. Men man får ju vara beredd på att ställa om familjens matvanor mot mera kål, ärter, rotfrukter och liknande som tål kallt klimat och som kan lagras. Det går ju inte heller att komma ifrån att det krävs en del jobb, i synnerhet de första åren innan man får snurr på det hela. Och det finns helt klart en inlärningskurva, om man inte fått kunskaper med sig hemifrån!

Här är några böcker jag är sugen på att köpa!

http://www.fourseasonfarm.com/books/index.html

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #217 skrivet: 18 jun-11 kl 10:51 »
Nej take, jag är tämligen konsekvent. Läs igenom igen får du se.

Läst igen, jag ser inte.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Existens?

• Gäst
« Svar #218 skrivet: 18 jun-11 kl 15:03 »

Alltså..är du verkligen seriös?? Vi är 9 miljoner invånare i Sverige. Hur många av dom tror du bor med en så stor trädgård så dom ens skulle kunna föda sig på grönsaker i 1 månad? Hört talas om miljonprogrammen? Det finns folk som bor i lägenheter utan minsta chans att odla nånting.
På detta forum sitter de priviligierade, de som har möjlighet att odla, lyft blicken från tallriken en liten smula, så ser ni att det finns andra som inte har samma förmåner.

Existens?

• Gäst
« Svar #219 skrivet: 18 jun-11 kl 15:16 »
Om du tycker att det är bra att ha 1500 höns i en grupp så förstår jag inte varför du hänger på Alternativ. Eller hur du sover om nätterna. Du får gärna förklara varför du tycker att industriell djurhållning är ok.

Jag tycker det ä'r bättre att ha 1500 höns i en grupp, än att ha 15000, ja. Och jag sover gott om nätterna. Det finns inte det minsta belägg för att en grupp på 1500 höns är sämre än en på 25. det är bara att läsa inläggen här på hönstavlorna så ser man. Det är ideliga frågor om vad gör jag nu? ,mina höns hackar på varandra. Senast så gällde det att få fram nån mindre nogsam veterinär som kunde tänka sig att skriva ut esbeetre, fast det inte är ett godkänt medel till höns. Mina höns är vaccinerade, så jag behöver inte tänka på sånt.
Men när det gäller hobbyägare, då är allt tillåtet, men så fort man har djuren för att få sin lön, då är det en fruktansvärd handling.
Dubbelmoral så det skriker om det.
Jag tycker att den svenska djurhållningen på många sätt är bättre än den utländska, ja. Och eftersom folk inte kommer att sluta äta kött, så anser jag att det är bättre djuren föds upp här, än under sämre förhållanden nån annanstans.

Har du börjat bestämma vem som får hänga på Alternativ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 2 användare
eriksjos, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser