Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara miljövänligare vegan?  (läst 242990 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #181 skrivet: 17 jun-11 kl 16:08 »
Lite språkvård: slakt är inte avrättning. I svenska språket finns åtskilliga ord för aktiviteter där någon eller något dör. Inte alla dessa är synonymer.

Tännlappen

• -
« Svar #182 skrivet: 17 jun-11 kl 16:38 »
"Birgit" Om vi tittar på vårt tandgarnityr så kan vi knappast vara anpassade för att enbart äta kött, om så varit fallet hade vi haft rovdjurständer. Troligtvis i såfall är vi allätare som kan äta allt från skalbaggar,Myror ,smaskiga larver till frukt,växter,rötter och spannmål  :) . Fetterna är inga problem.  "Ulric" man kanske kan använda ordet dräpa. Övrigt synd om Grisar som aldrig får komma ut som lever trångt i små bås, något att tänka på om man frossar i sig Flintastekar  :o .

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #183 skrivet: 17 jun-11 kl 17:23 »
Ditt första generaliserande påstående om att kött produceras på ett vidrigt sätt, tycker jag är en ren skymf mot en hel yrkeskår som till allra största delen vill sina djur väl.

Det andra påståendet är både naivt och felaktigt. Eftersom djur är anpassade för att äta rå, vegetabilisk föda, på ett helt annat sätt än vi människor så kan det aldrig bli effektivare att göda mänskligheten på vegetabilier.
Skulle hela mänskligheten leva vegetariskt, skulle det krävas enorma arealer som måste konstbevattnas och besprutas mot allehanda skadedjur och ogräs.
Det är skillnad på att odla lite grönsaker som tilltugg, jämfört med att odla för hela mänsklighetens totala näringsbehov.

Har du varit på ett industrilantbruk? Äggfarm tillexempel? Det ÄR fullständigt vidrigt, "sprätthöns" bor 10 000st i ett hus, även om de har mer utrymme än vad lagen kräver så är det en oerhört stor skillnad mot att gå i en normal flock (max 25). Hela konceptet med industrilantbruk är vidrigt, och våra djurskyddslagar tillåter det eftersom billiga livsmedelspriser är såpass prioriterat. Grisfarmar i Sverige är lyxiga i jämförelse mot andra delar av världen, men det betyder inte att det är BRA. Bara mindre dåligt. Jag är ingen idealist med huvudet i molnen, jag har sett hur det ser ut på insidan av industrierna. Det finns en (1) grisbonde i Sverige som använder en bra metod, där de dräktiga och senare digivande suggorna får gå i små flockar (ca 8 individer) i stora rum, med varsin öppen grisningsfålla och god tillgång till halm. Efter att kultingarna är avvanda får suggorna gå ihop med galten i ett annat rum, och smågrisarna får flytta vidare till egna rum med små flockar. De lever ett så naturligt liv de kan få inom industrin (lerbökning är lika omöjligt i storhållning av gris som gång-grävande är i storhållning av kanin). Men det är som sagt bara 1 grisbonde (som jag känner till) som tycker att det är viktigt att grisarna skulle ha det så bra som möjligt, och inte bara uppfylla minimikraven... Många mjölkgårdar med 100-tals kor har svårt att erbjuda kossorna tid utomhus, eftersom det krävs mycket stora arealer för att inte få lervälling i hela hagen. Hönsen hålls som sagt i löjligt stora flockar och att plocka döda höns är något man gör varje dag, ofta är de då sönderpickade runt kloaken.

Det spelar ingen roll om man "vill väl", det är det faktiska resultatet som räknas, speciellt när det gäller djurskydd. "Uppsåtligen" döms lika hårt som "grov oaktsamhet". Och i industridjurhållning tummas det oerhört på djurens välfärd. Källa: Helena Striwing, "djurist".

En stor del av Indien är lakto-vegetarianer och har så varit under många år, långt före besprutning och konstbevattning blev standard. Hur kunde dom bli så många?

OM de djuren vi äter endast betade och blev fodrade med foder från marker som inte kunde användas till annat än djurfoder, så vore det såklart miljövänligare att vara köttätare. Men i dagens industrilantbruk så är raserna anpassade för att växa oerhört fort och producera många avkommor och är helt beroende av kraftfoder för att kunna prestera detta. Mark som skulle kunna användas till odling av människoföda används till betesmark och odling av kraftfoder. Att ge spannmål, soya med mera till gräsätarna tycker jag är vansinne, men det är där vi är idag. Nästan alla animalier du kan köpa i en vanlig butik kommer från ett ohållbart system, både för miljön och djurvälfärden.

Men om man skaffar några höns (som till större delen får matrester etc) och håller sig till egenproducerat, naturbetes- eller viltkött, då har man tagit ett stort kliv in i det gröna :P.
« Senast ändrad: 17 jun-11 kl 17:32 av skiesabove »
//Lina

Suresh

• -
« Svar #184 skrivet: 17 jun-11 kl 18:16 »
Rätt mycket mark används till gräsmattor. Jag undrar hur mycket mat man skulle kunna få ut om alla odlade grönsaker, frukt och bär i stället för att ha energikrävande gräsmattor? Några höns borde väl många få plats med oxå?

För att nu inte tala om golfbanor... många hektar mark där!

Visst kan man odla grönsaker och rotfrukter långt norrut om man vill. Det blir svårare, men man bör noga skilja mellan fakta och bekvämlighetsargument.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #185 skrivet: 17 jun-11 kl 18:24 »
Ok, så vi plöjer upp alla golfbanor och gräsmattor. Så får ytterligare några tusen hektar åkerjord i sämre lägen planteras med skog. Är det så du tänkte?

Jag framställde en undran i all enkelhet. Jag omvandlar min egen gräsmatta till köksträdgård en liten bit i taget. Intressant att se hur mkt mat det kan bli så småningom.

Suresh

• -
« Svar #186 skrivet: 17 jun-11 kl 18:30 »
Ok, så vi plöjer upp alla golfbanor och gräsmattor. Så får ytterligare några tusen hektar åkerjord i sämre lägen planteras med skog. Är det så du tänkte?

På den bästa jorden skall det odlas  grönsaker, spannmål och rotfrukter till människor. I ökentrakter och på tundran får väl de stackars människor som inte kan försörja sig på annat äta sitt kött.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #187 skrivet: 17 jun-11 kl 18:37 »
Har du varit på ett industrilantbruk? Äggfarm tillexempel?

Jag tror Existens? har sett en äggfarm.

Suresh

• -
« Svar #188 skrivet: 17 jun-11 kl 19:27 »
Det varken du eller Christina begriper er på, är praktiska konsekvenser. Ni kan näringslära och religioner, men inte jordbruk.

Norman Finkelstein som är en mycket talför kritiker av Israels ockupationspolitik möter ibland vad han kallar för Auschwitzargumentet - den som inte själv har upplevt förintelsen på nära håll har ingen rätt att kritisera Israel. Motvilligt drar han då upp det sista ässet ur rockärmen -båda hans föräldrar dog i just Auschwitz  och större delen av hans släkt förintades.Det förändrar inte synen på hans kritik av Israel i sak, men tar i alla fall udden av argumentet att han inte vet vad han talar om.

Jag får väl på liknande sätt anföra att jag tillhör den femte generationen som  är född och uppvuxen på Norrbottenshemmanet Svartbjörnsbyn 7:3. Visserligen upphörde jordbruket att vara huvudnäring för dess invånare ett par år innan min födsel, men vi  hade såväl grisar som får och kor där under min levnad. Jag hässjade innan tio och plöjde vid tolv. OCh en sak som slår mig är attdet var djuren som försvann först när jordbruket inte längre bar sig som heltidssyssla. Åkrarna bar sin säd och sin potatis flera decennier efter  detta och gör det vad jag vet ännu.

Ändå var vår gård ingen liten lantbruksenhet. Den försörjde upp till ett 20-tal människor, den var avelscentrum för SRB-ras och hade en av övre Norrlands största djurbesättningar, 25 mjölkkor som gav 20 liter vardera, vilket gjorde att gården hade egen järnvägshållplats, där dagsfärsk mjölk lastades på malmtågen för direkttransport till arbetarna i Malmfälten. Med tanke på att denna idag blygsamma mjölkproduktion räknades som så anmärkningsvärd att själva konung Gustav V besökte gården 1921 undrar jag hur viktig djurhållning för köttproduktion egentligen var innan konstgödslets genombrott.  Jag undrar om inte tyngdpunkten ur näringssynpunkt låg på mejeriprodukter och ätbara grödor även i Norra Norrland, förutom då hos samerna.

Denna enligt norrländska mått mycket rika jordbruksfastighet kunde alltså på 60-talet inte längre bära sig för mejeriproduktion.Men jordbruket fortsatte -och fortsätter  -länge som bisyssla. Granngården Bränna satsade istället på hästar och driver nu upplevelseparken Western Farm känd över hela Sverige.

Så det där med djurhållningens stora betydelse för övre Norrland känns överdrivet. Just djuren var orsaken för många småbönder, som min morbror, att välja andra yrken istället. Varför mocka skit och lukta illa när utfallet ändå var så klent. Men sätta potatis kan man alltid fortsätta med, även som nyutexaminerad skollärare.

Sen fanns det ju de som inte hade psyke för det heller,som min faster som fick ett spel och anföll slaktaren med yxa när han kom för att döda hennes djur. Eller min far som lämnade bort jakten och aldrig rörde ett gevär.

Dock var det ingen i släkten vad jag vet som tog konsekvensen av denna motvilja mot djurhållning och jakt och blev vegetarianer.Där är jag första generationen. Men inte den sista.
« Senast ändrad: 17 jun-11 kl 20:29 av Nigantha Nataputta »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #189 skrivet: 17 jun-11 kl 19:36 »
För att nu inte tala om golfbanor... många hektar mark där!

Någon sa till mig att mark som använts som golfbana är omöjlig att återställa till jordbruksmark. Någon som vet om det är lätt/svårt/omöjligt?

Suresh

• -
« Svar #190 skrivet: 17 jun-11 kl 19:52 »
Någon sa till mig att mark som använts som golfbana är omöjlig att återställa till jordbruksmark. Någon som vet om det är lätt/svårt/omöjligt?

Besudlad mark kan återställas genom bön, bot och bättring. Ätt det skulle vara svårare för oss att bryta upp den än det varför våra förfäder  har  jag svårt att tro.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #191 skrivet: 17 jun-11 kl 19:57 »
golfbanor är väl besprutade med diverse gifter kan jag tänka mig...
Fjäderfän och kaniner

pålle

• Gäst
« Svar #192 skrivet: 17 jun-11 kl 20:02 »
Säg vilka marker är inte det i stället i vart fall är det nog lättare att hålla reda på vilka som aldrig har var besprutade skulle ja tro.
« Senast ändrad: 17 jun-11 kl 20:09 av pålle »

Suresh

• -
« Svar #193 skrivet: 17 jun-11 kl 20:04 »

Borgartåbira.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #194 skrivet: 17 jun-11 kl 20:26 »
Har du varit på ett industrilantbruk? Äggfarm tillexempel? Det ÄR fullständigt vidrigt, "sprätthöns" bor 10 000st i ett hus, även om de har mer utrymme än vad lagen kräver så är det en oerhört stor skillnad mot att gå i en normal flock (max 25). Hela konceptet med industrilantbruk är vidrigt, och våra djurskyddslagar tillåter det eftersom billiga livsmedelspriser är såpass prioriterat.

Pris spelar nog ingen roll, det är mängden kött vi i västvärlden stoppar i oss som skapar industrijordbruk, ät mindre kött och betala bättre för den man äter.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #195 skrivet: 17 jun-11 kl 20:34 »
Jag tror nog att för större delen av Sveriges befolkning tycker att priset på livsmedel är viktigt. Dyrare kött = fler kommer att minska sin köttkonsumption.
//Lina

Suresh

• -
« Svar #196 skrivet: 17 jun-11 kl 21:36 »
Jag tror nog att för större delen av Sveriges befolkning tycker att priset på livsmedel är viktigt. Dyrare kött = fler kommer att minska sin köttkonsumption.

Detta skulle enkelt kunna åstadkommas genom ett antaget miljöpartiförslag om extra köttskatt. Det skulle också skapa sammanhållning, eftersom inget förenar landsbygdens folk så som ett gemensamt hat mot miljöpartiet.

Sen skulle skatteintäkten kunna användas för att finansiera ett  arealbidrag för våtmarker, samt förbättrade viltskadeersättningar och stängselbidrag. Detta skulle dock inte skapa någon välvilligare inställning på landsbygden,ens om förslagen kom från miljöpartiet, eftersom alla förändringar endast skapar ljumma vänner bland vinnarna, men bittra fiender bland förlorarna, något som Machiavelli upptäckte redan på 1400-talet.
« Senast ändrad: 17 jun-11 kl 21:44 av Nigantha Nataputta »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #197 skrivet: 17 jun-11 kl 21:47 »
Visst kan man odla grönsaker och rotfrukter långt norrut om man vill. Det blir svårare, men man bör noga skilja mellan fakta och bekvämlighetsargument.

Ah. Den berömda potatisbacken i Ammarnäs. Den är tydligen något av en sevärdhet.  :)

Suresh

• -
« Svar #198 skrivet: 17 jun-11 kl 21:55 »
Ah. Den berömda potatisbacken i Ammarnäs. Den är tydligen något av en sevärdhet.  :)

Hela Ammarnäs är sevärt.  Varje hemman i bygden har sin del i backen,vilket kan ses genom de brokiga lotterna.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #199 skrivet: 17 jun-11 kl 22:04 »

Jag har hört samma sak, att marken är så hårt besprutad och konstgödslad att den är svår att använda till något annat. Blir inte mycket mikroliv kvar. Plus att det på sina håll läggs ned omfattande system av dräneringar som måste bort om marken ska plöjas djupt.

Åas hävdar vissa golfklubbar att de använder specialgräs som inte behöver bevattnas/gödslas/sprutas så mycket, inte minst för att det blir dyrt i längden.

Jag vet inte vem jag ska tro på. Men efter att ha jobbat mycket med golfbanor i kulturmiljösammanhang hyser jag en viss misstro till golfklubbarna...  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 5 användare (1 dolda)
karsan, beekeepern, matematiker, krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser