Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mattråden för vandringsmat.  (läst 33219 gånger)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
Mattråden för vandringsmat.
« skrivet: 04 jun-11 kl 14:14 »
Tänkte att man kunde tippsa om bra mat att ha med sig på vandringen.
Tänker först på mat som inte är frystorkad och färdigpaketerad (då de enligt mig är för dyrt).

Här kommer några saker som jag tycker funkar.

Ägg (håller i alla fall i 3 dagar i 20 plusgrader)
Nötter
Torkad frukt
Torkat kött
Knäckebröd
Havregryn eller dinkel eller vad man gillar.

I kombination med allt gott som redan finns ute i skogen kan det bli riktiga festmåltider.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Mattråden för vandringsmat.
« Svar #1 skrivet: 04 jun-11 kl 14:21 »
Mjöl och salt går det  att göra mycket av över öppen eld, i kombination med det du redan räknat upp.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 04 jun-11 kl 14:37 »
Torkade grönsaker! Morot, purjo, gröna ärter, paprika o.s.v. Piggar upp det mesta smakmässigt.

Potatismospulver (ja, jag vet är det är en läbbig industriprodukt, men det mättar bra. Om man blandar i torkade grönsaker blir det mycket godare!)

Kakao + mjölkpulver + socker + hett vatten= varm choklad. Mycket godare än Oboy och man kan själv bestämma proportionerna. Piggar upp när man är trött.

Korv som är hårt torkad och/eller rökt.

Nudlar/pasta

Nåt fett behöver man. Nötter är bra, kanske lite mörk choklad. Smör i tät burk funkar om det inte är alltför varmt. Jag har t.o.m. tagit med olivolja nångång, men det är seriös läckagerisk!

Torkade örter, örtsalt.

Torkade bär att blanda med havregryn till müsli eller gröt.

Och glöm förgudsskull inte kokkaffet och kaffepannan!!  :D

Lainde

• -
« Svar #3 skrivet: 04 jun-11 kl 14:47 »

Och glöm förgudsskull inte kokkaffet och kaffepannan!!  :D

Amen!  ;D

Går det att få tag på torrsaltat fläsk nuförtiden?.
Man äter ju mest "rimmat", och där är ju hållbarheten begränsad.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #4 skrivet: 04 jun-11 kl 14:56 »
Amen!  ;D

Går det att få tag på torrsaltat fläsk nuförtiden?.
Man äter ju mest "rimmat", och där är ju hållbarheten begränsad.

Bra fråga! "Modernt" rimmat fläsk kan man ju ha med någon dag i svalt väder, men längre skulle jag inte chansa på.

Jag tycker att kruxet med vandringsmat är att det är lätt att få till kolhydraterna - bröd, pasta, potatismos och så kan man ju greja med pinnbröd och stekpannebröd i trangiaköket  - eller på en het sten.  :D

Svårare med fett/proteinbiten utöver nötter då. Iaf när det är varmt. Mjukost på tub funkar, men hur kul är det  :P Jo, ädelost funkar hyggligt och blir smaskens blandat med pasta. Särskilt på hösten om man hittar svamp! Eller så får man ta med sig torkad svamp.  :)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #5 skrivet: 04 jun-11 kl 15:12 »
Misosoppa på påse är jättegott och tar pytteliten plats i säcken. Komplettera med gräslök, salladslök, svamp eller rent av en bit korv. :)
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 jun-11 kl 15:37 »
Rökt fläsk står sig i flera dagar om an gräver ner det när man tar natt läger eller allra helst vid var rast obs gäller alt som är lite känsligt så det får lite kyla  men vad ni värkar glömt är ju ägg mjöl som nån nämnde vatten salt lika med=pannkaka med helst rickigt smör extra saltat :)smaklig spis och trevlig vandring.ps glöm inte nässelsoppa och maskrosor.  :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #7 skrivet: 04 jun-11 kl 16:56 »
Rökt fläsk står sig i flera dagar om an gräver ner det när man tar natt läger eller allra helst vid var rast obs gäller alt som är lite känsligt så det får lite kyla 

Om man har nattläger vid vatten (och det vill man ju gärna) så kan man ju kyla saker i vatten. Täta plastpåsar/säckar behövs ju förstås  ;)

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 jun-11 kl 17:13 »
Om man har nattläger vid vatten (och det vill man ju gärna) så kan man ju kyla saker i vatten. Täta plastpåsar/säckar behövs ju förstås  ;)
Helt rätt annars funkar det fint med att gräva och påsar behöver man vilket som  :)
« Senast ändrad: 04 jun-11 kl 18:10 av pålle »

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #9 skrivet: 04 jun-11 kl 18:06 »
Röda linser är bra och lättburet protein. Nåt år hade vi fått tag på kikärtsmjöl som vi blandade med vatten och gjorde vegofrikadeller på trangiaköket.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 04 jun-11 kl 18:21 »
 Har också hört gott om linser. Det ska jag ha med mig nästa gång, ska även byta ut ölkorven mot torkat kött.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #11 skrivet: 04 jun-11 kl 19:09 »
När jag sticker iväg och paddlar brukar några matvaror alltid få följa med, dessa är mjukost med ädelostsmak som jag sprutar på pepparkakor (bara så himmelskt gott på källen framför elden). När jag fortfarande åt kött brukade jag ta med ölkorv som faktiskt är hållbar i rumstemperatur (ni vet såna där i plastförpackning), jättelätt att slänga ihop en god pasta eller pyttipanna.

En god frukostgröt som ger mycket energi är när man blandar havregryn, krossade nötter, torkad frukt, salt och linfrön. Blanda allt i en burk, sen på kvällen tar man en portion grötblandning och ställer på svällning, då går det inte åt lika mycket bränsle att koka den klar.

Sen finns ju såna där färdiga pannkaksblandningar som man bara tillsätter vatten, kungsörnen är ett märke. Pannkakor med nyrepade bär är inte helt fel. Sen är soltorkade tomater inte helt fel att ha med, de kan piffa upp pastan till himmelska höjder (nja, men man brukar ju vara hungrig som en varg så då smakar de gudomligt).

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #12 skrivet: 04 jun-11 kl 20:41 »
Glöm inte att containerdyka :)

Då kan du ju få lyxartiklarna som du kanske inte vill släpa med. Bananer, tomater, mozarella, kött i mängder, juice och en massa annat gott. Ett smart sätt att slippa släpa extra.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 04 jun-11 kl 20:53 »
Ja det är verkligen en bra idé om man är inne i civilisationen :)

Lainde

• -
« Svar #14 skrivet: 05 jun-11 kl 00:46 »
Bra fråga! "Modernt" rimmat fläsk kan man ju ha med någon dag i svalt väder, men längre skulle jag inte chansa på.

Instämmer!

Recept på torrsaltat borde väl finnas i någon äldre kokbok?

"Kajsa Varg"?

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 05 jun-11 kl 11:58 »
Bidrar med tok-enkelt recept som jag provade med andra bitar än skinka, och det är mums!

Lufttorkad skinka
Ett recept på en lättsaltad lufttorkad skinka som passar utmärkt om man vill ha ett alternativ till den alldeles för dyra äkta Parma- eller Serranoskinkan. Hela processen tar 2-3 veckor.
Tillredning
1.   Koka 1 l vatten med 1,5 dl grovsalt och 2 krm salpeter. Låt svalna.

2.   Slå över saltlagen i en skål. Lägg ner skinkan i det salta vattnet. Täck med en tallrik e dyl, och ställ i kylen under 4 dygn.

3.   Ta upp och torka av skinkan flera gånger med rena handdukar. Vira sedan in den i en torr handduk och lägg i kylen några timmar.

4.   Byt handduk och knyt ett snöre om och häng knytet i ett soligt fönster eller över ett element i ca 1-2 veckor.

5.   Skär i lövtunna skivor med en vass kniv.

Törs prova!

Annika

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 05 jun-11 kl 17:10 »
Är det nån som har tips på mer lchf-inriktad kost om man ger sig ut på en kortare (1-2 nätter) fjällvandring? Räknar med att kunna hålla en del av maten sval över natten i en fjällbäck eller liknande. Kanske till och med i snö!  ;D

Detta bröd kommer jag i alla fall att ha med:
http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=194

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #17 skrivet: 07 jun-11 kl 18:20 »
Jag har inte riktigt kommit iväg med de nya produkterna som jag framställt sedan Torken anlände till oss.
Dock experimenteras det väldigt friskt med att torka allt möjligt,
Torkat nötkött blev perfekt som tilltugg och i en enkel gryta med andra torkade produkter.
Färsk lax blev lite liten i torkat format men efter ½timmes blötläggning så var den som vilken lax som helst.
 På gång att prova är räkor, kyckling fileer, och varför inte en bit griskött som först har fått ligga i saltlag.

Det är oxå perfekt att ta svängen via en asiatisk butik och fynda bland deras frystorkade, har man någon i bekantskapskretsen som tillhör den Gröna firman så kan man försöka tigga till sig fältlivsmedel (sådant finns även att hos en del Surplusbutiker.)

Jag försöker alltid att få med mig buljongtärningar då dessa innehåller en hel del braigt och ger en snabb energikick om det skulle behövas.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #18 skrivet: 13 jun-11 kl 17:11 »
Är det nån som har tips på mer lchf-inriktad kost om man ger sig ut på en kortare (1-2 nätter) fjällvandring? Räknar med att kunna hålla en del av maten sval över natten i en fjällbäck eller liknande. Kanske till och med i snö!  ;D

Detta bröd kommer jag i alla fall att ha med:
http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=194

/Sara

Torkat kött/fisk, ägg (lär du ju ha massor av), riktigt hård hårdost håller sig bra, smältost i tub också. Om det inte kommer vara så jättevarmt + tillgång till fjällbäck funkar ju i princip alla matvaror. Ju torrare ju bättre, slipper man släpa på vatten.

Nötter är perfekt vandringsmat tycker jag (även i urbana miljöer). Lättätet, bra fett, proteiner, energirikt. Kombinera med torkad frukt och mörk choklad för extra snacks-poäng. "Fjällsnus" / "Jägarsnus" kallas det för ibland =).
//Lina

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #19 skrivet: 13 jun-11 kl 18:10 »
Det går utmärkt att steka fläsk/bacon eller kryddiga vad-de-nu-heter-korvar och torka och ha med ut på en tur. (Ta av skinnet och stek i "medaljonger".) Det håller inte länge, fettet härsknar med tiden, men en långhelg eller mer är inga problem. Passar utmärkt att ha som "krydda" till linser.

Som andra redan skrivit, torkade grönsaker, rotfrukter bär och frukt. Ett mindre självklart tips är att torka russin! Det går att nästan halvera vikten på dem, men de får rätt bra tuggmotstånd sedan. Men passar fint i gröten. Är man i England kan man köpa med hem tomatpulver och äggpulver (går att göra själv också.

Torrmjölk, mjöl, buljongtärningar, liten sojaflaska, liten flaska rapsolja, ris, pasta, nudlar, linser, pesto, curry och andra kryddor och mjukost på tub kan man göra mycket gott med. Väger lite i förhållande till vad det ger i smak, näring och energi.

Man kan också göra en köttfärssås på ren nötfärs, krossade tomater och lök, och torka det på långpanna i ungen. Blir smakrika köttfärskorn. Tillsätt vatten och lite extra rapsolja, tomatpuré/pesto/buljongtärning och vips har du en smarrig köttfärssås. Eller grönsaker och lite bruten pasta i kokande vatten och vips har en mustig matig soppa. Om man undviker fett när man steker färsen, och färsen är mager, så kan det sedan hålla väldigt länge i en bra burk/påse.

Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 1 användare
imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser