Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mattråden för vandringsmat.  (läst 33201 gånger)

Jim Österberg

• Halland
SV: Mattråden för vandringsmat.
« Svar #20 skrivet: 12 sep-11 kl 11:56 »
Jag är sjukt dålig på att göra egen mat när jag är ute numera. Eftersom jag nästan bara gör kortare energikrävande turer på några nätter där vikten är viktig biter jag ihop och köper Real Meal och får därefter gråta hela vägen till banken. Utöver det har jag nötter och lite godis med mig samt extra energi som ren rapsolja och energibars. Inte mycket självhushåll över det. Syrran försöker få mig på bättre tankar och har gett mig flera kokböcker för frilufsbruk, jag tror att en heter Allt på en låga eller något liknande. Det finns en del på biblioteket om man letar.

MEN det finns några grejer jag prövat i modern tid med fantastiskt resultat, t.ex. Lappskojs. Ta pulvermos eller torka eget potatismos om du orkar. Torka lite köttfärs, lök, zukini eller vad du gillar. Skär tunt och in i ugnen på femtio grader tills det är torrt. Blanda ihop allt i portionspåse du kan hälla varmt vatten i (själv har jag använt gamla Realpåsar men jag tror att IKEAs återanvändbara fryspåsar funkar. Testa hemma först). Väl ute i naturen värmer du ditt vatten, häller det i påsen, rör om rejält, väntar i tio minuter och sedan är det bara att äta en riktigt god måltid. Vill du ha det hela lite krämigare och mer energifyllt häller du i rapsolja (eller olivolja för lite mer medelhavsffeeling).

Sedan fick jag lära mig frukosttekniken i somras. Ta müsli, gärna med lite torrmjölk i, i en portionspåse som tål varmt vatten. Häll i varmt vatten och vänta i tio minuter och ät müsligröt. Skitgott och fullt med så mycket energi som du har i müslin. Min fru gör en egen supergod müsli som är lite som Start med med mer frukt och utan socker. Det blir kanon på detta sätt.

Fördelarna med påsmetoderna är att man bara behöver skölja ur påsen med lite vatten och sedan är disken klar, men framför allt minimerar man användningen av bränsle i köket eftersom man inte behöver koka vattnet längre än att det kokar upp. Mindre energiåtgång ger mindre att bära och så har man såklart miljöargumentet också.

Är det någon som har något annat gott påsrecept tar jag tacksamt emot.

K@rin

• Närke
« Svar #21 skrivet: 18 mar-13 kl 21:47 »
knäckebröd med jordnötssmör....

Ripa

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 27 mar-13 kl 13:21 »
Är du inte kräsen med smaken och håller på LCHF är pemmicaner en bra grej att ta med sig, i alla fall som komplement. Torkat protein och fett som håller praktiskt taget för evigt. Se till att det inte smälter bara, men det går att gräva ner på natten och bevara på det sättet.

Juniperus

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 27 nov-13 kl 08:11 »
Intressant, trodde tråden skulle handla om mat man kunde insamla under vandring. Det finns mycket man kan samla in på vandrande fot under vissa tider och vissa platser kan mat förekomma i sådan mängd att man med små resurser kan samla den mat som behövs, i andra fall kan man nästan alltid finna mycket gott som man kan dryga ut maten med.

Växter finns överallt och jag brukar ha som vana att ständigt ta för mig av knoppar, skott och blad, men det är klart vill man syssla med seriös insamling så är det nog bäst att slå läger en dag eller två och samla rötter, blad, frön och nötter. Har man med sig ett litet betesnät kan man med lätthet få ihop småfisk som man kan äta hela.

Vanlig animalisk mat för min del under vandring är myror. Jag insamlar dom genom att koka upp vatten i mitt kokkärl för att därefter gå till en myrstack med kokärlet, därefter tar jag en pinne och lägger på myrstacen och doppar sedan ner den i det kokande vatten. Jag upprepar detta ett par gånger och sedan har jag en hel del myror i det kokande vattnet.

Mustapeikko

• vänemöinen,gandalf,snusmumriken och jag
    • Norrbotten
« Svar #24 skrivet: 16 maj-15 kl 13:41 »
brukar ha med mig havregryn och/eller rågmjöl för o göra gröt o välling på morgonen...en limpa med rågbröd o en tub fjällbrynt för lite "lyx" ...några påsar med pulver soppor...o då framför allt räk eller fisk soppa som jag tillagar när jag får fisk(kokar upp fisken...tar ur den rensar...har ner pulversoppan i fonden o tillbaka med fiskköttet..blir gött) ...fiberpasta,ris,fiber cos-cos (långsamma kolhydrater är absolut att föredra på vandringar än tex nuddlar) ..brukar ha med mig kryddor(väger inget) nån vitlök...men också en flaska( ofta överhålld i någon bra petflaska som INTE läcker) olja som jag nån månad innan har guggat ner vitlök,chili,gurkmeja o lite andra goda kryddor som curry mm för att ha något att götta till maten med o få i mig fett...utöver detta brukar jag också ha en påse med nötter och mörkchoklad som man tuggar när energin går ner lite men man inte riktigt vill stanna för att göra mat(dock inte att underskatta energin man får av en matrast)...lite tepåsar för kvällen....har även nån gång slunkit ner en burk pesto för o piffa upp pastan o en bit rökt kött brukar komma med för att ha till pastan/riset de dagar som man inte får fisk.... o så en liten flaska med en styrke tår...kan va fint en regning ruggig dag(som när jag o två vänner vakna av att tältet plåste omkull i full storm o fick vandra 3,5 mil i storm o regn till en stuga på norska sidan...då gick flaskan åt :)

nu talar jag av erfarenhet från fjällvandring...o där jag går är det ett bra utbud på fisk bär och svamp vilket jag naturligtvis kompliterar med för att hålla nere pakningens vikt...när jag o en vän gick från kilpisjärvi ner till kurra för 2 år sen(tog 11 dagar) så vägde min ryggsäck 22kg o min väns 18 o ändå har jag aldrig ätit så mycket i hela mitt liv(gick dock ner 5kg :)

en annan sak jag nyttjar på vägen är rosenroten...bra dagar man vet att man vill komma långt men ändå hålla sig pigg

Mammas trädgård

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 03 okt-15 kl 12:51 »
kokosolja i tät plastburk håller oavsett temperatur. Finns utan kokossmak. Härsknar inte i sommarvärmen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser