Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta Mört?  (läst 43847 gånger)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Äta Mört?
« Svar #80 skrivet: 17 mar-12 kl 10:44 »

Jag har hört att det går åt 3kg torskfisk att odla 1kg lax,sjukt.
Till micke mård och braxfisket så är det bottenmete som gäller,braxmunnen är formad efter att söka föda på botten, majs,mask,maggot mm är bra beten,tunn tafslina 0.12 till 0.18 brukar vara bra,krok i strl 6-12, oftast väger braxarna runt 2kg och över 5kg är något sällsyntare men det finns på sina håll,. Braxen svarar bra på mäskning,vanligt ströbröd blandat med majs maskbitar och kryddat med socker,vaniljsocker anis fänkål kanel eller liknande..

:-* :-* :-*
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

onkelskruttet

• Bygghantverkare, Timmerman.
    • Värmland
« Svar #81 skrivet: 17 mar-12 kl 18:45 »
 mörten finns det mycket av eftersom vi redan rubbat balansen genom att ta bort rovfiskarna, som gädda och aborre. Man får tänka lite större men det är klart att det fungerar ifall ett fåtal äter mört. Har vi fiskat ur haven så skal ldet nog inte vara några problem att fiska ur våra sjöar och rubba balansen där. Men antagligen kommer aldrig mört bli något jättehitt så de fåtal som äter mört kan nog fortsätta göra det.

Men vad ska man mata den odlade fisken med?

Förstår att alla inte kan äta gädda. Men brax och mört finns det ingen brist på.
« Senast ändrad: 19 mar-12 kl 11:05 av onkelskruttet »
Litet jordbruk med skog i hjärtat av Värmlands skogar och dalar. Familjen är lilla dottern, sambon, katter höns, bin,ankor och odlingarna Självhushållarambitioner och flera likasinnande som grannar här i trakten.

onkelskruttet

• Värmland
« Svar #82 skrivet: 17 mar-12 kl 18:58 »
Aldrig hört ett påstående ifrån fiskeindustrin att det skulel vara bättre att äta uppfödd fisk än vitfisk och andra arter som är lägre ned i trappan.

Vet inte vem syftar på som skriker och eftersom jag aldrig gjort det så tar jag inte åt mig.

Däremot vet jag att den största delen av fiskeriverksamheten åtgår till foder åt köttdjur.

Men jag tänker att det inte är någon helhetslösning att tro på att ett alternativ för mänsligheten vore att byta konstvanor och börja äta mört. Men så länge det är några få som gör det så fungerar det. Självklart fungerar det inte att odla fisk heller, eller köttindustrin, eller de transporter, antagligen fungerar inte det heller ifall alla skulle dumpstra utan den iden bygger ju på att några slänger mat så det är inte heller något lösning för mer än ett fåtal. Antagligen skulle det inte fungera om världens alla människor övergav sina lägenheter och gav sig ut och bodde i skogarna heller, veden skulle ta slut på nolltid och inte ett djur skulle ha överlevt för vi skulle ätit upp allt så det är inte heller något alternativ förutom det bara är ett fåtal som gör det. Samhället är nog beroende av sig själv och vi inte ska se en enorm svältdöd.

Det är möjligt man räddar våra svenska sjöar om man köper odlad fisk, men man odffrar haven. Fiskodlingsindustrin har förmedlat lögnen att det är bättre att äta odlad fisk vilket inte stämmer.

För att föda upp ett kilo lax krävs två kilo fisk plus vegetabiliskt foder. Man kan inte föda upp lax på enbart vegetabiliskt foder. Var kommer foderfisken från, jo det finns kontroller och regleringar för fiske och försäljning av matfisk men denna kontroll finns inte för foderfisk vilket leder till att fodret kommer från piratfiske, överfiske och från hotade bestånd. Bristen på fiskar i mellanskiktet i näringskedjan i haven gör att man blir tvungen att fiska lägre och lägre ner i näringskedjan, man utrotar ett steg i taget. Det finns planer på att börja dammsuga haven på krill då annan fisk börjar ta slut.

Istället för att köpa odlad lax, rödspätta. flundra m.m. är det bättre att nöja sig med att äta sill eller fiskar lägre ner, eller att fiska sin fisk själv från näringskedjans lägre nivåer.

Det värsta är att folk går på lögnen och tror dom gör något bra när dom äter sin odlade lax som håller på att rubba hela havets ekosystem. Man kan inte bara skrika och kritisera innan man vet vad man pratar om. Det är alldeles för lätt att låta sig luras när man handlar sin mat i affärerna.
Litet jordbruk med skog i hjärtat av Värmlands skogar och dalar. Familjen är lilla dottern, sambon, katter höns, bin,ankor och odlingarna Självhushållarambitioner och flera likasinnande som grannar här i trakten.

onkelskruttet

• Värmland
« Svar #83 skrivet: 17 mar-12 kl 18:59 »
man ska inte mata den odlade fisken, man ska släppa den fri. Odla fisk e ingen lösning

Men vad ska man mata den odlade fisken med?

Förstår att alla inte kan äta gädda. Men brax och mört finns det ingen brist på.

onkelskruttet

• Värmland
« Svar #84 skrivet: 04 apr-12 kl 12:15 »
mal ner allt och gör burgare av det... enkelt och går att variera smaken oändligt. mört,braxen,sutare,gädda, gädda brukar man blanda med fläskkött om man har det. När jag fick sutare såg det så ful ut att den skulle jag aldrig äta ;) koka en engång till katten, blev nnå form av gele som till och med fick katten att tappa aptiten, men då koka jag bara allt. lycka till

Har fiskat en del i mina dagar, från början för att det var kul men nu göra jag det för att få hem fin fisk till bordet (och för att det är kul).

Har kommit fram till att det kanske vore bra att äta mer mört, löja, brax osv då de inte är topp predatorer så som gäddan. Därav att de har mindre tungmetaller och skit i sig. Har även hört att mört ska innehålla mycket omega 3 och annat gott.

Någon som vet eller tycker nått? Kanske någon har ett bra recept till och med.

Just nu stekar jag dem i smör med salt och peppar.

onkelskruttet

• Värmland
« Svar #85 skrivet: 04 apr-12 kl 12:41 »
ett annat tips är att slå in fisken i allöv för att hålla spyflugorna borta ifrån att lägga ägg i fisken, vilket de annars gör rätt snabbt.

brax eller panka som vi säger i värmland  får man alltid, i hemtrakten, när man fiska efter abborre på djupmete, de kommer per automatik  liksom de flesta fiskar ifall man håller ett ställe med lämplig botten och naturliga förutsättningar för återkommande besök. De brukar cirkla runt på botten. Fiska med majs eller deg, bröd som man knådar ihop med lite vatten, eller vetemjöl så får man nästan bara vitfisk istället för aborre. Annars håvar man slom just nu, bygger en slomhåv, sänker ned, lågger lite bröd över och drar upp, slom eller nors som andra säger steker man och luktar gurka.

sutare får man ofta i bur, de brukar tex vandra iväg med hela buren, men då fiskar man vid lek vilket känns lite oetiskt då man kanske ska låta fisk yngla av sig. 

mört intensivrökte vi på en överlevnadskurs, plåtlåda och spån sen åt man som abbore.

lycka till

Har fiskat en del i mina dagar, från början för att det var kul men nu göra jag det för att få hem fin fisk till bordet (och för att det är kul).

Har kommit fram till att det kanske vore bra att äta mer mört, löja, brax osv då de inte är topp predatorer så som gäddan. Därav att de har mindre tungmetaller och skit i sig. Har även hört att mört ska innehålla mycket omega 3 och annat gott.

Någon som vet eller tycker nått? Kanske någon har ett bra recept till och med.

Just nu stekar jag dem i smör med salt och peppar.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #86 skrivet: 04 apr-12 kl 13:16 »
Har inte läst hela tråden men det var lite lustigt för i helgen pratade jag med en man som är gift med en Thailändska och hon fiskade mört som hon sedan stekte hårt, nästan friterade och åt, hon fiskade visst jättemycket mört och lagade till mat. ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #87 skrivet: 04 apr-12 kl 19:12 »
Mört är en grym fisk :)

Fick gädda för några dagar sen som jag märkte efter att ha ätit upp nästan hela att den hade som 3-4 cm långa smala genomskinliga maskar inbäddat i köttet. Tur att den var ordentligt tillagad. Lite halv äckligt faktiskt. Sista biten lyckades jag i alla fall peta bort dem innan jag åt upp den.

Juniperus

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 04 apr-12 kl 19:15 »
det ar vabligt med mask i mort också, nastan all vild fiosk har mask men oftast i inølvorna, det ar sallan det kommer ut i kottet, men frysning och uppvørmning tar dod på maskarna.

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #89 skrivet: 04 apr-12 kl 19:52 »
En "karpdamm på land" är en romantiserad föreställning, som har mycket litet att göra med verklighetens kommersiella fiskodlingar. En liten "damm" är inte något som skulle ge särskilt många kilo fisk, det behövs tex flera olika bassänger för fisken i olika åldrar, ständigt av- och tillflöde av färskvatten, ständig passning för nitrat/nitrit/ammoniak osv. Men vill du fiska ett par firrar om året så kan du hellre köpa uppdragna yngel från någon fiskodling, och som matas upp och fångas sedan. Inte heller det särskilt lukrativt ur födosynpunkt.

MvH
Christina G

Säg det till kineserna och laotierna. Där är det mycket vanligt med dammodlingar i grävda hål (dvs på land) till husbehov. Karpfiskar eller tilapia utfodras med hushållsavfall.
Ruda borde vara perfekt att odla så här i Sverige, då den klarar syrefria miljöer på vintern (och börjar producera alkohol!).
Tyvärr lär ju smaken bli lidande, odlar man fisk i en dypöl, så smakar den dy. Får man råda bot på med intensiv kryddning.

Någon tidigare i tråden var inne på guldfisk. Den är inte speciellt nära släkt med karpar, utan den är istället nära släkt med vår ruda.

Mört är känslig för vattenkvaliten och kanske inte idealisk att odla. Alla som metat i unga år minns ju att mörten dog i hinken mycket snabbare än abborren.
Tungmetaller kan variera mycket från sjö till sjö. Men mört har ju lägre halter än abborre och gädda.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #90 skrivet: 04 apr-12 kl 20:47 »
det ar vabligt med mask i mort också, nastan all vild fiosk har mask men oftast i inølvorna, det ar sallan det kommer ut i kottet, men frysning och uppvørmning tar dod på maskarna.

Ja i inälvorna har man sätt men detta var som jävligt långa äckliga saker. Satt även som iglar på gäddan när jag fick upp den, en hel del. Men de tog ja ju bort. Kanske var en varningsklocka som borde ha ringt när det hänger klasar med iglar på gäddan :)

Jonte76

• -
« Svar #91 skrivet: 04 apr-12 kl 20:58 »
   är ju så ibland i fiskköttet som små mask knutor men är nog inget farligt om man tillagar ordentligt

Annalenahofling

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 20 apr-12 kl 19:47 »
Hej.
Jag har stefan sundströms bok stefans lilla gröna och kan skriva in receptet han har på surmört och surabborre jag är själv otroligt sugen på att testa de.
Braxén är för övrigt god att göra ungsstekt med smör, grädde kanske fylla den med persilja eller med gräslök. Jag brukar lägga olika grönskaer runt omkring formen i ungnen så som potatis, lök, morot ev. rödbetor, purjolök osv de är bara att ta de man tycker om och har hemma. Salt och peppar samt häll lite grädde över allt ca 40 min till 60 min beroende på ugn våran är dålig så de tar nog ca 60 min för oss.

Sen kan du koka all fisk och rensa ut benen och mosa ihop då har du en början till fisk färs i stället för köttfärs. Och vanliga biffar med ägg, mjöl salt och peppar är supergod som ett exempel.

Recept på surmört enligt stefan sundströms bok

rensa fisken noga, fjälla den var noga med hygienen.
Till 1 kg fisk behöver man 80 g salt.
MAn tar varje fisk och lägger in en nypa i buken och en nypa åvanpå. Lägg sedan fisken skavfötters i ett syrningskärl (burk med vattenlås). Man måste tynga ner fisken med något i burken, koka en tex. så att den är steril funkar perfekt och sedan behöver man en talrik som man lägger över fisken med stenen ovanpå så att den inte flyter upp.
Låt stå i 15-18 graders värme, efter några dagar kan du kolla så att fisken lakat sig. Dvs att de har bildats vätska som täcker fisken om laken inte täcker fisken helt så fyll upp med uppgokt och nerkylt saltvatten (40g salt per liter vatten). Vika på kärlet så att alla luftbubblorna kommer bort. Låt sedan detta stå i 15 graders temperatur ca 5 månader.

Sen kan du halstra den precis som du gör sotare av strömmingen :)

Jonazid

• Mannagrynet
    • Övriga världen
« Svar #93 skrivet: 10 maj-12 kl 22:12 »
Också läst om surmört i Stefans bok och är sugen på att testa.

I övrigt rökte jag mycket abborre i Jämtland. Öring och harr fanns det gott
om också.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

dilog

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 21 maj-12 kl 08:16 »
Brax vet jag gamlingarna förr lagade till men mycket tungmetaller i sig då de lever på botten av alla möjliga vattendjur. Man ska även passa sig för binnekimask. ( stavs det så ) ? Braxen är känd för att kunna ha denna pasitägg i sig

Mörthuvud brukar jag koka och sen sila för att få en fiskbuljong
« Senast ändrad: 21 maj-12 kl 08:18 av dilog »

Yrmff

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 21 maj-12 kl 09:17 »

Gravad mört!!

När jag var 15 år och på semester i finland hos min moster och hennes man, så la vi ut nät som gav 100+ med mört och jag blev nat. besviken och gubben själaglad!! :)

han hade en jigg med tre brädor formade som ett u och vipps blev 100+mört * 2 ryggfileer varvade med grovsalt+lök+peppar i en form + planka uppepå +tyngd.....

vi väntade 4timmar och sen färdigt!! Jättegott!! (blir ännu godare efter ett par dagar)

Resterna slogs hunden och katterna om, och den som jagar har perfekt åtel i resterna

mvh Y

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #96 skrivet: 21 maj-12 kl 11:10 »
saltades bara mörten eller skedde det nån uppvärmning yrmff?
Fjäderfän och kaniner

Yrmff

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 21 maj-12 kl 11:18 »
saltades bara mörten eller skedde det nån uppvärmning yrmff?

Ingen uppvärmning! han varvade fileérna med salt lök å peppar.

mvh Y

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #98 skrivet: 09 maj-13 kl 15:28 »
Att äta mört, som visserligen inte ligger högst i näringskedjan men inte är växtätare, är nog bra både med tanke på giftintag och hushållande med resurser. Att ta upp näring ur våra oftast övergödda sjöar är bra. Funderar lite över filosofin att äta mört tidigt i dess ålder eller sent. Tycker väl att modellen att äta hela ynglet känns att gå lite väl långt från vårat normala beteende att äta kött, då kanske man skall börja fundera på att ta vara på zooplankton istället och komma ett steg närmre källan. Men om vi ser till kvalitet och inlagring av miljögifter så borde vi skörda mörten när den nått hanterbar ålder (tillräckligt stora kroppar), men inte blivit rovlevande på andra yngel. Avelsmört skall givetvis vara fredade om man vill kunna fortsätta fiska. Vi äter ju de flesta djur innan de fått chansen att fortplanta sig, och endast de vuxna djuren när de byts ut av ersättare.

Juniperus

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 22 maj-13 kl 10:49 »
Förra året saltade vi in mört som har hållit sig väldigt fint under vintern, nu  har vi börjat att torka mörtar då vädret är bra för detta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 1 användare
Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser