Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rymmande valp- hjälp  (läst 11206 gånger)

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
Rymmande valp- hjälp
« skrivet: 18 apr-11 kl 23:14 »
Vi har en liten blandis valp som vid första bästa möjlighet sticker iväg >:(  Damen ifråga älskar att jaga sork samt andra smådjur. Har aldrig haft problem med att en valp dragit på detta viset förut och står som ett frågetecken inför detta. Provat inkallnings övningar, men hittills utan resultat. Idag slet hon halsbandet mitt itu och stack långt efter vägen...lite riskabelt för strax efter kom skolbussen och dom kör inte sakta. Har ni några tips på vad jag ska göra, så kom med dom snabbt- for nu är det banne mig risk för att hon snart blir tofflor >:D

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Rymmande valp- hjälp
« Svar #1 skrivet: 18 apr-11 kl 23:33 »
Är det jakt i henne?

Våran är blandning och där är både Terrier o Tax m.m.

Hon älskar att jaga sork, möss, kaniner o fåglar.  Och inte svarar hon när man ropar. Kan sitta vid ett sorkbo ett antal meter bort men varken hör eller ser matte  >:( I bland har hon sprungit över stora vägen efter kaniner så nu har vi elstaket runt gräsmattan och släpper ut henne genom fin dörren. Då vet man att hon är trygg och vi med. :)

Något annat hjälper inte för hon äter av alla linor man sätter henne i.

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 apr-11 kl 23:55 »
Är det jakt i henne?

Våran är blandning och där är både Terrier o Tax m.m.

Hon älskar att jaga sork, möss, kaniner o fåglar.  Och inte svarar hon när man ropar. Kan sitta vid ett sorkbo ett antal meter bort men varken hör eller ser matte  >:( I bland har hon sprungit över stora vägen efter kaniner så nu har vi elstaket runt gräsmattan och släpper ut henne genom fin dörren. Då vet man att hon är trygg och vi med. :)

Något annat hjälper inte för hon äter av alla linor man sätter henne i.
Du ar en hud med raserna ja ser ja hör men ja gör som ja vill . :)

Kawachi

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 19 apr-11 kl 00:11 »
Hon är en blandning med pudel, jack russel, cocker och dv. pincher. Liknar mest en pudel men kan upplysa om att till sättet ser man bara terriern i henne. Har endast haft renrasiga förr och aldrig jakt hund ::)
Mycket spårande på promenaderna och väldigt "på" hela tiden.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 19 apr-11 kl 21:40 »
Du ar en hud med raserna ja ser ja hör men ja gör som ja vill . :)

Eller som det sägs om Taxar.

Kommer kallad men inte strax, mitt namn är Tax.

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 apr-11 kl 21:51 »

Eller som det sägs om Taxar.

Kommer kallad men inte strax, mitt namn är Tax.
jupp  ;D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 19 apr-11 kl 21:52 »
Kommer kallad men ej strax, ingens slav är någon tax.
Så rätt men det är jättekul att vara taxägare,
 har haft en egen och en lånad :D
Hedemorahöns

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 19 apr-11 kl 21:57 »
Med dom raserna i så önskar jag dej bara lycka till  :-\ Släpp henne inte lös det är mitt råd . Plastad vajer som är väldigt lång ist så hon kan vara ute i sele.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 19 apr-11 kl 21:59 »
Hon är en blandning med pudel, jack russel, cocker och dv. pincher. Liknar mest en pudel men kan upplysa om att till sättet ser man bara terriern i henne. Har endast haft renrasiga förr och aldrig jakt hund ::)
Mycket spårande på promenaderna och väldigt "på" hela tiden.

Pudlar kan vara riktiga jaktidioter de med. Jag har en och tro mig  - hon jagar allt. Vilda djur, tama djur, motorfordon, cyklar, barn och allt annat som rör sig. Finns det inget inom synhåll kan man alltid spåra upp det. Här gäller koppel! Tyvärr vaktar hon med samma glöd som hon jagar. Fast just utpräglad sorkjakt låter mer som terrier och pinscher.

Ingen hjälp av mig direkt...
Man måste skynda sig medan man har lust

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #9 skrivet: 19 apr-11 kl 22:00 »
Jag tycker du ska rymma ifrån henne innan hon rymt ifrån dig. Göm dig där du ser henne och låt henne leta en stund. :)

Kawachi

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 19 apr-11 kl 22:28 »
Jag tycker du ska rymma ifrån henne innan hon rymt ifrån dig. Göm dig där du ser henne och låt henne leta en stund. :)

Jo det kan du ju inbilla dig ;) hon är väck innan man tänkt tanken ens, och sticker själv långt bortom synhåll :P

Astra

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 19 apr-11 kl 22:30 »
Hmn... det där fungerade på min springerspaniel, schäfern och västgöten, men absolut INTE på  beaglen och taxarna. De senare tyckte nog bara att det var skönt att matte slutade vara i vägen och störa viltet  ::)
Koppel vid alla promenader och grävsäker inhägnad är mitt råd.
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Nina W

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 19 apr-11 kl 22:46 »
Vad det gæller att jaga bilar och cyklar så kan det kanske hjælpa att sitta vid en hårt trafikerad væg, och sedan vid en cykelbana, och vænata på att hon ska bli uttråkad... Ta med en massa pyttebitar med godis och ge henne så fort hon inte tænker på att jaga.

Jag har också haft en jaktglad mellanpudel, det ær den enda vovve jag haft. I børjan trænade jag bara inkallning på "tråkiga stællen" så att jag var næstan sæker på att hon skulle komma.
Hon ville jaga bilar så jag gjorde som jag beskrev ovan. Sedan gick jag med henne i en lång lina.
Då en bil kom så kallade jag in henne, och sedan fick hon massa berøm och Dog salvior -hundgodis med torrfisk i, det var det enda godis hon var riktigt tokig i... (Sæljs inte længre) Min jacka luktad alltid hundfisk! Och då bilen kørt førbi så lekte jag med henne ett tag før hon var vældigt lekfull. Det ska inte vara tråkigt att vara med matte. ;)

Du kan också lægga spår och gå med vovven i lina, kul før henne. Och cykla en svæng som du tænker gå sedan och gøm lite smått och gott hær och var. Om du sæger søk så ska det finnas något att hitta också! Du kan gømma godis eller leksak tillsammans med torkade kantreller, då lær hon sig att leta kantareller samtidigt. Snart kopplar hon ihop det och då går det bra att hitta kantarell først och få godis sedan!

Jag vet inte om det går att få din vovve pålitlig, men bættre kan ju alla bli.

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 19 apr-11 kl 22:49 »
 Jag skulle till att börja med stoppa alla möjligheter med självbelönande jakt, varje gång hon sticker så blir det värre...
Jag skulle nog använda långlina.
Sedan skulle jag jobba med att få henne att inse att det är jag som sitter på resurserna, att använda tillåten sorkjakt om hon stannar hos dig tills du ger lov borde vara det ultimata ;)
 Det går att lära en jakthund att lyda likaväl som det går med andra raser. Vissa av våra har kunnat vara lösa själva på gården utan att lämna den, andra har man fått lov att ha inom synhåll för att hindra dom att dra till skogs. I skogen har vissa fungerat bra lösa medan man varit tvungen att ha andra riktigt nära för att ha kollen, i stort sett gåendes "fot", men aldrig att jag skulle orka ha en hund som alltid måste vara kopplad....
                                                    Mvh
                                                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #14 skrivet: 19 apr-11 kl 22:55 »
Jo det kan du ju inbilla dig ;) hon är väck innan man tänkt tanken ens, och sticker själv långt bortom synhåll :P

Du är säker på att det inte är husky i henne (min enda oträningsbara hund (på 20 år) på inkallning är en husky)?

Taxar går verkligen att träna. Vad skulle hunden göra om du cyklar snabbt?

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 19 apr-11 kl 23:13 »
Ta henne i knät när du har tid att sitta stilla så länge det behövs. Sitt så tills hon somnar, på det sättet lär du henne att du är flockledaren och förhoppningsvis lyssnar hon bättre på dej.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Kawachi

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 20 apr-11 kl 00:15 »
Ta henne i knät när du har tid att sitta stilla så länge det behövs. Sitt så tills hon somnar, på det sättet lär du henne att du är flockledaren och förhoppningsvis lyssnar hon bättre på dej.

Det kan testas utan risk ;)

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 22 apr-11 kl 15:46 »
jag hade massor problem med min bordercollie-tik när hon var runt halvåret. Hon stack iväg som en rem över grannenstomt, ned på byavägen, till nästa granne och om jag sprang efter hittde jag henne sittandes under den grannens fågelbord. Där hon satt och tittade på fåglarna med stora ögon. När honf ick syn på mig stack hon vidare.
Så jag har funderat på vad som fick henne att sluta upp med dumheterna.. Någon gång testade jag med att skära upp en massa korv och sitta och mata henne ute när hon var lös. Hon åt så glatt bit efter bit och när hälften var kvar stack hon.. igen.
Långlina är ett bra tips. Kan användas på gården men även på promenader. Hunden är "lös" men kan inte s"smita" längre än typ 20 m. Du kan alltid stampa fast linan och på så sätt får hunden en känsla av att du har kontroll. "Lugna leken'" med att sätta hunden i knät och visa att du är flockledare är också jättebra! Allt som stärker era band är viktigt.
Det som märktes mest med min hund var dock att hon alltid skärpte till sig i situationer där det var mer rörelse. På promenad i stan, på vallhundskurs o.s.v. så för mig blev det omvänt. Jag tränade på saker i "jobbigare" situationer för att sedan lära henne att samma sak gällde även hemma.

Sedan har jag ett knep som visserligen kan kräva lite god fysik.. men mest lite teaterförmåga. Spring ikapp hunden. Det kan låta knäppt och många säger att det är omöjligt och så vidare. Men jag har lyckats "springa ikapp" mina bordercollies. Detta tar jag dock endast till när jag Vet att de kan kommandot "hit" och ändå ignorerar mig. Då springer jag mot dem och gormar. När hunden visar minsta tendens till att börja "vekna", kryper ihop lite osv saktar jag in och kallar in i dov ton. Ibland får man gå fram till dem. då är det bra med en godis eller liknande eller lungt beröm. Sedan går man därifrån och ser till att hunden följer...
Nu för tiden har jag fått en taxfröken på halsen som jag springer ikapp då och då. Även hon har förstått allvaret i att jag kommer kutande och när hon gör det stannar jag upp och kallar in normalt. Då kommer hon :) 
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #18 skrivet: 22 apr-11 kl 16:29 »
Pust, vad jag känner igen mig!  Ändå har mina inte stuckit så långt, men illa nog är det.  Border collies är i regel så känsliga för förarens signaler, att de stannar upp och tar reda på varför Matte är så arg.  Jag undrar, om en "renrasig" (!) jakthund skulle reagera på samma sätt

Det enda jag skulle vilja föreslå, är att ta med en lååååång lina och så fara iväg med bil eller liknande till ett alldeles okänt (för hunden) ställe.  Och därstädes träna inkallning med godis och hela baletten.  Men linan släpande, så att det finns en hygglig chans att hinna trampa på den innan hon hinner för långt.  Eller är hon så smart så hon stannar till och gnager av den innan hon sticker?  Hur fort springer hon egentligen?  Leken "Den bortsprungna matten" kan kanske bättras på om man har några figuranter, som gör obehagliga saker om Matte inte upphittas genast?

Om det nu inte hjälper att platsen är okänd.

Helt klart ett problem man måste ta itu med innan man har en hund som måste hållas i kedja i tio - femton år ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Leifem

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 apr-11 kl 16:30 »
 ???Det var som fanken !  Otroligt Starkt  !!   Jag hade dött . .
Ursäkta Vallar-Elin..  men, - är du möjligtvis släkt med Forrest Gump..? ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser