En hund får aldrig tillåtas att smita, då nyper man den och sätter tillbaka den på exakt samma plats som den satt på innan den smet. Detta gör man om och om igen tills det funkar.
Man måste också tala om vem som bestämmer och det gör man inte med knytnävarna. Trycker man ner en hund i backen och biter den i halsen (givetvis lätt men detta är nedärvda signaler för hundarna) så skall de acceptera dig som ledare.
Att nypa en hund, trycka ner den på marken och bita den i halsen är
inte något som "ledare" håller på med. Och det gör knappast hunden mer villig att komma till föraren om man gör det. Det du nämner är aggressiva signaler, och aggressivitet har som syfte att öka avståndet mellan individer. Knappast lämpligt i det här fallet! Det finns också en risk att hunden tar förarens hotelser på allvar och svarar med samma mynt.
Ponera att du trycker ner hunden på marken och biter den i halsen, om än aldrig så lätt. Vad gör du om hunden svarar med att hugga tillbaka? Ett inte helt otänkbart scenario med tanke på att TS hund bland annat har jack russel i sig...
Skaffa en klicker i närmaste djuraffär, de kostar några tior och är egentligen inget konstigt, bara ett metallbleck i en plastdosa, och prova den med hunden väl utom hörhåll så du har klart för dig hur du använder den och när det klickar till. Med hunden brevid dig, spelar ingen roll var (hemma i köket går utmärkt, och hunden behöver inte ens vara omedelbart brevid dig eftersom det är ljudet av klickern som är det viktiga), klicka och ge omedelbart en liten bit riktigt gott godis. Här är det ingen idé att snåla, vill hunden helst av allt i världen ha rå lever så ge den det även om det är kladdigt och kletigt.
Därefter skulle jag föreslå att ni hittar ett ställe där ni kan träna utan större risk. Leta upp en inhägnad yta, rastgård, fotbollsplan eller vad som nu finns tillgängligt. Sätt lina på hunden (långlina 15 meter är mitt tips), gärna i lämplig sele - Y-sele fungerar bra, med viss risk för att linan kan trassla sig mellan benen om hunden springer mycket fram och tillbaka. Halsband med ID-bricka men i övrigt ingen belastning kan vara bra ifall att det ändå går åt skogen, men är inget måste. Traska sedan omkring, och så fort hunden ens gör en ansats att titta mot dig och ta kontakt, klicka och ge en liten godisbit. Fortsätt så en stund, och när hunden håller kontakt om än på avstånd så öka kravet till att den ska närma sig dig. Sen höjer du kravet successivt till dess hunden faktiskt håller sig vid din sida en liten stund. Obs,
inget kommando ännu! Det här är inget resultat som man får på en gång men är du konsekvent och tränar korta stunder så går det ganska fort. Min lilla parvel av tämligen egensinnig ras förstod vitsen med leken efter några tiominuterssessioner.
När hunden konsekvent håller sig vid din sida en liten stund så kan du lägga på ett kommando, "här", "följ" eller vad du nu vill använda. Då väntar du in just det beteendet du vill ha, ger kommandot och omedelbart därefter klickar och belönar. Det är nu det blir svårt. Hunden ska hålla position, om så bara i någon sekund till att börja med, innan du klickar och belönar igen. Öka tiden som hunden ska hålla positionen mellan klicken/belöningarna, och ta sen bort den första belöningen ur träningen men minska tiden återigen. Sen kan du öka tiden.
Vill du vara lite listig så "tappa" några godbitar på marken när hunden är en liten bit bort, sätt dig på knä och börja krafsa runt lite i gräset kring där godiset ligger. De flesta hundar kan inte motstå att kolla upp vad det är du har hittat, och är ju naturligtvis den som "hittar" godiset först. Lägg på riktigt glatt beröm med rösten så har du en bra chans att få en variant på inkallning som är tämligen säker och inte kräver mer än att hunden då och då söker kontakt med dig.
Nej, är man bara lite förutseende så leder detta inte till att hunden tar en för en "godisautomat". Om man alltid alltid ger godis för minsta lilla grej som hunden gör rätt, då kan det bli så, men klickern och godiset ska du jobba bort mer och mer, med målet att bara belöna med godis (inte klicker) någon gång ibland.
Sen, som någon annan sa,
låt hunden få utlopp för sina impulser! Vill den spåra/jaga så låt den göra det, men på dina villkor. Låna någon bok om nosarbete på biblioteket. Och använd lina eller koppel beroende på situation, så kan du få stopp på hunden om den är på väg bort. Jag har lärt min hund "frihet under ansvar" (ja, jag använder faktiskt det som kommandoord) helt enkelt genom att säga det och samtidigt trampa väldigt försiktigt på linan, för att ge ett knappt men märkbart motstånd. Det får hans uppmärksamhet, vilket ger mig möjligheten att antingen styra honom ytterligare, eller ge frisignal.
Fördelen med att träna med positiv förstärkning är att även om du gör fel, så ställer det inte till med någon större skada. Ungefär det värsta som kan hända är att hunden provar ett olämpligt beteende några gånger till innan den kommer på att det ju faktiskt inte lönar sig.
Och ge inte hunden chansen att misslyckas! Välj situationer där ni tränar med omsorg, speciellt i början - hunden får gärna vara en liten aning trött, väl rastad och med så få störningar som möjligt. När det beteende du vill ha sitter i "lätta" situationer så kan man börja lägga på störningar, först på långt håll och sedan närmare, men inte förr.